|
شماره 248 | 01 ارديبهشت 1395
|
|
جستجو
|
خاطراتی از محمدرضا گلشنیتدارکات تبدیل غم به شادی محمدرضا گلشنی، در نخستین روزهای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، سرباز داوطلب تیپ 3 لشکر 81 در پادگان ابوذر و منطقه سرپل ذهاب و عضو گردان 142 پیاده مکانیزه بوده است؛ اکنون بازنشسته سپاه پاسداران و فعال فرهنگی- هنری و عکاس؛ همچنین با موسسه پیام آزادگان همکاری دارد و فعال در زمینه اعزام به عتبات عالیات است. در ادامه بخشهایی از خاطرات او از سالهای دفاع مقدس و دوران اسارت در اردوگاههای ارتش بعث عراق را میخوانید.
نگاهی به «در راه»رنگ این خاطرات، خاکستری است«در راه»* این عنوان برای اغلب مخاطبان یک معنا دارد: «کسی که به سوی مقصد حرکت میکند». اما این دو کلمه، معنای تخصصی دیگری نیز دارند. «در راه» از اصطلاحات نظامی دسته توپخانه است که از سوی دیدهبان به توپخانه ارسال میشود تا توپخانه دریابد که اطلاعات مبادله شده، مورد تایید قرار گرفته. با توجه به ایهامی که این دو کلمه داراست، این عنوان برای کتاب انتخاب شده، اما «در راه» قرار است از چه موضوعی سخن بگوید؟ این کتاب، خاطرات علی خسروینیک، جانباز و آزاده از دوران اسارت در اردوگاه صلاحالدین را شامل میشود.
مجموعه نکتههای آموزشیمنابع اینترنتی تاریخ شفاهیآرشیو تاریخ شفاهی میدلند شرقی در انگلستان وابسته به مرکز تاریخ شهری دانشگاه لیسستر مجموعه برگههای اطلاعاتی (اینفوشیت) درباره تاریخ شفاهی تولید کرده است که نقطه شروع مفیدی برای علاقهمندان به هر جنبهای از تاریخ شفاهی خواهد بود. در این یادداشت، منابع تاریخ شفاهی در دسترس در اینترنت و برنامههای مورد نیاز برای گوش دادن به کلیپهای صوتی یافته شده در اینترنت به شما معرفی خواهد شد.
چشماندازهای بینالمللیرشد تاریخ شفاهی در کتابخانههای چیندر مقایسه با تاریخ شفاهی در کشورهای غربی، نظریه و عمل تاریخ شفاهی در سرزمین اصلی چین هم از نظر پژوهش و هم در عمل عقب است. این مقاله تجارب فعالیتهای تاریخ شفاهی در کتابخانههای دانشگاه شانتو و انواع و خصوصیات تاریخ شفاهی که این کتابخانه جمعآوری کرده را طرح میکند. مقاله همچنین مسائل رشد و استفاده از تاریخ شفاهی را در کتابخانههای سرزمین اصلی چین ارزیابی میکند و پیشنهادهایی برای رشد تاریخ شفاهی در این کتابخانهها و دیگر کتابخانههای کشورهای در حال توسعه ارائه میدهد.
وقتي براي ما مينويسيد...
وقتي براي هفتهنامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مينويسيد، دوست داريم نکتههايي را در نظر بگيريد.
اين هفتهنامه نوشتهها و دانستههاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطرهگويي، خاطرهنگاري، يادداشتنويسي روزانه، سفرنامهنويسي، وقايعنگاري، روزشمار نويسي و... نشان ميدهد. حتي براي زيرشاخههاي رشته تاريخ هم جا باز کردهايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارشها، مصاحبهها، مقالهها، يادداشتها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميلتان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقالهها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دستمان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اينباره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دلمان ميخواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفتهنامه، با نوشتههاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلممان از دايره اخلاق بيرون برود.
|
|
نظریه تاریخ شفاهی (85)
نویسنده: لین آبرامز
مترجم: علی فتحعلی آشتیانی
________________________
تحولاتی به موازات سایر تحولات سیاسی در جنبش زنان و سیاستهای فمینیستی به وقوع پیوست. مورخان و فعالان حوزههای سیاسی و اجتماعی که نسبت به غیبت زنان از عرصه تاریخ دغدغه داشتند، بر آن شدند تا پای زنان را به اسناد تاریخی باز کنند، به صدای آنان گوش دهند و تاریخ شفاهی را همچون ابزاری در پژوهشهای فمینیستی به خدمت بگیرند. گلاک و پاتایی در کتاب «کلمات زنان»[1] که تأثیرگذارترین کتاب حوزه تاریخ شفاهی فمینیستی قلمداد شده است، گفتهاند که اجرای تاریخ شفاهی توسط زنان و در میان زنان منطبق است با یکی از اصول اساسی پژوهشهای فمینیستی یعنی انجام پژوهش «توسط زنان، درباره زنان و برای زنان».[2]در ظاهر دیده میشد که تاریخ شفاهی با اهداف فمینیستها به خوبی چفت و بست میشود. آنان اجرای «فرایندهای پژوهشی مساواتطلبانهای که از سه خصوصیت اصالت، تعامل، و بیناذهنیت» برخوردار باشد را به عنوان اهداف خود تعریف کرده بودند.[3]با وجودی که پدیدآوران این نوع تاریخ، بعضی از تضادهایِ نهفته در شیوه فمینیستی را تشخیص میدادند، اما رویکرد فوق در تمام سلولهای جنبش زنان و رویههای پژوهشی فمینیستی رسوخ کرده بود. کتاب «کار ما، زندگی ما، کلام ما» مجموعهای برآمده از مطالعه در مورد کار زنان انگلیس است که با تکیه بر رویهها و رویکردهای تاریخ شفاهی عینیت یافته است. در این مجموعه نه تنها زنان در اسناد تاریخی بر جایگاه خود تکیه میزنند و وقایع زندگی آنان ارزش تاریخی مییابد بلکه زندگی گذشته و حال آنان نیز به هم پیوند میخورَد به طوری که شاهد ظهور یکی از گفتمانهای آزادیبخش تاریخ شفاهی فمینیستی هستیم.
| |
© تمامی حقوق برای سایت تاریخ شفاهی محفوظ می باشد.
|