|
|
جستجو
|
وقتي براي ما مينويسيد...
وقتي براي هفتهنامه الکترونيکي تاريخ شفاهي مطلبي مينويسيد، دوست داريم نکتههايي را در نظر بگيريد.
اين هفتهنامه نوشتهها و دانستههاي ما را درباره مباحث مهم؛ خاطرهگويي، خاطرهنگاري، يادداشتنويسي روزانه، سفرنامهنويسي، وقايعنگاري، روزشمار نويسي و... نشان ميدهد. حتي براي زيرشاخههاي رشته تاريخ هم جا باز کردهايم؛ و چشم به راه خبرها، گزارشها، مصاحبهها، مقالهها، يادداشتها و... شما هستيم.
خوب است نام و فاميلتان را کامل بنويسيد. سابقه علمي و نشاني الکترونيکي را هم حتماً بنويسيد، چکيده مقالهها هم که جاي خود دارد!
به ما اجازه بدهيد دستمان براي ويرايش، اصلاح، چينش و ترجمه مطالب شما باز باشد. در اينباره با خودتان هم مشورت خواهيم کرد.
دلمان ميخواهد شأن علمي و ادبي تاريخ شفاهي و اين هفتهنامه، با نوشتههاي متين و موقر شما حفظ شود. حيف است خداي نکرده قلممان از دايره اخلاق بيرون برود.
|
|
نظریه تاریخ شفاهی (76)
نویسنده: لین آبرامز
مترجم: علی فتحعلی آشتیانی
________________________
پس انسان چگونه بین ارتباطی که قرار است اجرای نمایشگونه باشد و گفتار روزمره فرق بگذارد؟ تشخیص نمایشگونه بودن ارتباط، مشروط به این است که ویژگیهای اجرای نمایشگونه بر آن قابل اطلاق باشد؛ یعنی نشانههایی که مخاطب از روی آنها میفهمد که قرار است شنونده و بیننده یک اجراء باشد. چارچوب اجرای نمایشگونه از چند قاعده تشکیل شده است که در هر فرهنگی فرق میکند. اِروینگ گافمن، جامعهشناس، لفظ «کوک کردن»[1]را برای توصیف این قراردادها به کار برده است.[2]استخدام آداب یا شیوهای خاص برای بیان مطالب، فرمولهای خاص (مانند «روزی روزگاری»)، سبکهای گفتاری ویژه و حتی مشخصههای زمینهای مانند مکان وقوع اجراء یا لباسهای اجراکننده را میتوان به عنوان نمونههایی از این قواعد یا قراردادها ارائه داد.[3]همه موارد مذکور «اجرای نمایشگونه را کوک میکنند»، یعنی به مخاطب میفهمانند که فعل یا عمل ارتباطی مقابلشان اجرای نمایشگونهای است که واکنشهای متفاوت و متمایزی را نیز از آنها میطلبد. هر زمینه یا بستر فرهنگی برای اجرای نمایشگونه از کوکهای متفاوتی کمک میگیرد. مثلاً کمدی ایستاده[4]-مشتمل بر آداب مشخصی مانند تیکهپرانی،[5] مکث برای خنده گرفتن از مردم و گیر دادن به حضار-در زمره اجراهایی است که غربیهای امروزی از تشخیص آن برمیآیند؛ ما میدانیم چه خبر است و واکنشهای متناسب با موقعیت و اجرا از خود نشان میدهیم. سخنرانی سیاسی نیز چنین آدابی دارد مانند تکرار به سبک و سیاق چرچیل («ما در سواحل خواهیم جنگید، ما در فرودگاهها خواهیم جنگید، ما در مزرعهها و خیابانها خواهیم جنگید، و هرگز تسلیم نخواهیم شد») و فنون خطابه مانند فنونی که باراک اوباما برای پیروزی در تبلیغات انتخابات ریاستجمهوری به کار میگرفت. یکی از سخنرانینویسان تونی بلر، نخستوزیر سابق انگلیس، چنین نظری داده بود:«در مورد اوباما آهنگ گفتارش او را پیروز کرد نه کلماتش».
| |
© تمامی حقوق برای سایت تاریخ شفاهی محفوظ می باشد.
|