هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 69    |    20 ارديبهشت 1391

   


 

کانون خاطره‌نگاران جنگ


تسلیت


نگاهی به کتاب «شاید فراموش‌ات کنم...» از منظر نویسندگان و پژوهشگران ادبیات پایداری


برپایی دوره آموزشی تاریخ شفاهی جنگ در سازمان اسناد


تاريخ‌شفاهی، ظرفيت‌ مناسبی برای انتقال ارزش‌هاست


«لشکر آچار به دست» به بازار کتاب آمد


شیوه های گویا سازی در خاطرات شفاهی


چگونگی تأسیس سپاه از زبان رفیق‌دوست


تقدیر دومین جشنواره کتاب سال تبریز از نویسنده کتاب «جای امن گلوله‌ها»


سفرنامه برادران امیدوار


خودکشی رئیس سابق سرویس اطلاعات خارجی روسیه


نقد محمودفروغی بر کتاب از سیدضیا تا بختیار


تاريخ شفاهی جنوب شرق‌آسيا ـ48


 



«لشکر آچار به دست» به بازار کتاب آمد

صفحه نخست شماره 69

به گزارش سايت تاريخ شفاهی ايران؛ كتاب «لشکر آچار به دست» شامل خاطرات رضا نيك‌آئين، يكي از نيروهاي فنی در ستاد پشتيباني جنگ تحميلي،به قلم سعيد علامیان تدوین شده و با مشاركت سازمان حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع‌مقدس سپاه و بسيج (نشر فاتحان) و بسيج اصناف منتشر شده است.
با شروع جنگ تحميلي شعبه‌هايي از ستاد‌ پشتيباني جنگ توسط اتحاديه اصناف، فروشندگان اجناس و البسه، ايستگاه‌هاي صلواتي، امور فني و مكانيكي با كمك اقشار مختلف مردم راه‌اندازي و اداره مي‌شد. يكي از  اقشاري كه در اين ستاد‌هاي پشتيباني فعاليت مي‌كردند، نیرو‌هايي بودند كه با شروع جنگ براي تعمير تجهيزات نظامي، ماشين، آمبولانس، قايق، تانك، موتورو... به جبهه مي‌رفتند.
«رضا نيك‌آئين» يكي از همان نیرو‌هاي متخصص به منظور آشنايي به امور فني و تعمير ماشين‌آلات به جبهه رفت. وي متولد سال 1316 روستاي كوهپايه از توابع اصفهان است، سال 1340 به تهران مي‌آيد و در مبارزات اصناف عليه رژيم پهلوي حضور پيدا مي كند، خاطرات بسياري از واقعه 15 خرداد 42 و ورودش به كميته انقلاب اسلامي دارد. با شروع جنگ كه هركس هر‌قدر كه در وسعش بود، به جبهه‌ها كمك مي‌كرد، او نيز به فكر پشتيباني از جنگ مي‌افتد. اولین کارش را با تعمیر ماشین های ارتش در میدان قلعه مرغی تهران آغاز می‌کند. بعد از آن با حرفه‌اي كه در دست داشت و آشنايي به امور فني و مكانيكي به همراه چند تن ديگر از دوستانش گروهي را در تهران تشكيل مي‌دهند و براي كمك به رزمندگان اسلام عازم جبهه مي‌شوند. ماشين‌آلات، موتور و... كه دچار نقص فني مي‌شد را تعمير مي‌كردند تا رزمندگان در جبهه دست‌تنها نمانند. تعدادي از اين نيروها بعد از مدتي وارد سپاه پاسداران شدند، من جمله رضا نيك‌آئين، این گروه كار‌هاي مهم ديگري چون طراحي بخشي از بدنه خمپاره 120 و160 ميليمتري و قايق‌هاي تندرو را انجام مي‌دادند.  همواره برای تعمیر ماشین آلات سپاه و ارتش دست به آچار بودند و از هیچ کمکی کوتاهی نمی‌کردند.
کتاب «لشکر آچار به دست» در 195 صفحه و قطع رقعی، با شمارگان 3 هزار نسخه با مشارکت و همراهی سردار مجید مشایخی، مسوول بسيج اصناف و توسط سازمان حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع‌مقدس سپاه و بسيج (نشر فاتحان) به چاپ رسیده است.
سعيد علامیان نويسنده كتاب «لشكر آچار به دست» درباره این اثر می‌گوید:«هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با پشتیبانی مردم بود که ادامه پیدا کرد، مردمی‌بودن آن روز ها بر کسی  پنهان نیست، این کتاب حاصل ضبط 22 ساعت مصاحبه شفاهی از نیک‌آئین است. در خاطرات نیک‌آئین، مردمی‌بودن دفاع مقدس عینیت دارد و قابل لمس است. لحن و گفتار راوی در این اثر حفظ شده و در حقیقیت ادبیات به لحن و بیان راوی وفادار مانده است. البته در جایی که نیاز به توضیح به مخاطب بود در پانوشت کتاب آورده شده است.»

خبرنگار فاطمه نوروند



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.