هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 52    |    30 آذر 1390

   


 

تسلیت


خاطرات مردي گمنام از تاريخ جنگ ايران منتشر مي‌شود


سر و كله «لشكر آچار به دست‌» به زودي پيدا مي‌شود


انتشار كتاب «شيخ‌المعاونين ما كجاست؟»؛ خاطرات نخستين معاون وزارت امور خارجه


مژه‌هاي سوخته


گزارش سومين نشست تخصصي خاطره‌نويسي دفاع مقدس


آموزش تدوين تاريخ‌شفاهي دفاع‌مقدس


ورود محمد رضا شاه به پاناما با پادرمياني دولت آمريکا


جايگاه تاريخ شفاهي در تحقيقات تاريخي


فرمانده غریب


مسیرهای جدید در تاریخ شفاهی فلسطین


گزارشی از طرح تاریخ شفاهی زنان سیاسی و مبارز در دوران پهلوی دوم و انقلاب اسلامی


تاریخ شفاهی: روایت، ذهنیت، گفتگو


تاريخ شفاهي در جنوب شرق‌آسيا 31


 



سر و كله «لشكر آچار به دست‌» به زودي پيدا مي‌شود

صفحه نخست شماره 52

به گزارش سايت تاريخ شفاهي ايران؛ كتاب لشكر آچار به دست شامل خاطرات رضا نيك‌آئين، يكي از نيروهاي فنی در ستاد پشتيباني جنگ تحميلي، توسط سعيد علامیان به رشته تحرير درآمده و به زودي با مشاركت سازمان حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع‌مقدس سپاه و بسيج (نشر فاتحان) و بسيج اصناف منتشر مي‌شود.
با شروع جنگ تحميلي شعبه‌هايي از ستاد‌ پشتيباني جنگ توسط اتحاديه اصناف، فروشندگان اجناس و البسه، ايستگاه‌هاي صلواتي، امور فني و مكانيكي با كمك اقشار مختلف مردم راه‌اندازي و اداره مي‌شد. يكي از  اقشاري كه در اين ستاد‌هاي پشتيباني فعاليت مي‌كردند، نیرو‌هايي بودند كه با شروع جنگ براي تعمير تجهيزات نظامي، ماشين، آمبولانس، قايق، تانك، موتورو... به جبهه مي‌رفتند. «رضا نيك‌آئين» يكي از همان نیرو‌هايي متخصص به منظور آشنايي به امور فني و تعمير ماشين‌آلات به جبهه رفت. وي متولد سال 1316 روستاي كوهپايه از توابع اصفهان است، سال 1340 به تهران مي‌آيد و در مبارزات اصناف عليه رژيم پهلوي حضور پيدا مي كند، خاطرات بسياري از واقعه 15 خرداد 42 و ورودش به كميته انقلاب اسلامي دارد. با شروع جنگ كه هركس هر‌قدر كه در وسعش بود، به جبهه‌ها كمك مي‌كرد، او نيز به فكر پشتيباني از جنگ مي‌افتد. با حرفه‌اي كه در دست داشت و آشنايي به امور فني و مكانيكي به همراه چند تن ديگر از دوستانش گروهي را در تهران تشكيل مي‌دهند و براي كمك به رزمندگان اسلام عازم جبهه مي‌شوند. ماشين‌آلات، موتور و... كه دچار نقص فني مي‌شد را تعمير مي‌كردند تا رزمندگان در جبهه دست‌تنها نمانند. تعدادي از اين نيروها بعد از مدتي وارد سپاه پاسداران شدند، من جمله رضا نيك‌آئين، آنها كار‌هاي مهم ديگري چون طراحي بخشي از بدنه خمپاره 120 و160 ميليمتري و قايق‌هاي تندرو را انجام مي‌دادند.
سعيد علامیان نويسنده كتاب «لشكر آچار به دست» جمع‌‌آوري خاطرات «رضا نيك‌آئين» را از ابتداي سال 90 آغاز كرده است و 22 ساعت مصاحبه شفاهي از وي ضبط كرده كه حاصل آن كتابي در قطع رقعي در 200 صفحه شده است. نويسنده اثر اظهار داشت: «با توجه به اينكه اين افراد زمان و فرصتي براي يادداشت خاطرات روزانه خود نداشتند، تلاش بسياري  براي گوياسازي زمان، مكان، اسامي و عمليات‌ها داشتم. در صورت توضيح بيشتر درباره هركدام از مباحث مطرح شده توسط راوي، آن مطالب را در پي‌نوشت اضافه كردم. حتي عكس‌هايي كه در اين كتاب استفاده شده به دقت گوياسازي شده‌اند. در مقدمه‌اي اين كتاب نيز اشاره كاملي به نحوه شكل‌گيري اين اثر شده است.»
علامیان يكي از ويژگي‌هاي جذاب اين كتاب را لحن راوي دربيان خاطرات دانست و افزود: «يكي از مهم‌ترين عناصر در مكتوب كردن خاطرات شفاهي اينست كه لحن و گفتار راوي همان‌گونه كه روايت شده،  نوشته شود. بدون هچ كمي و كاستي، رضا نيك‌آئين يكي از افراد قديمي در تهران است و نوع گويش‌اش، كوچه و بازاري و به نوعي عامي است، تمام تلاشم را كرده‌ام كه ادبيات كتاب منطبق با ادبيات راوي باشد. نثر خاطره بايد روان و ساده باشد تا مخاطب را در همان وهله نخست جذب موضوع خاطره كند.»

فاطمه نوروند



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.