Catching Stories: A Practical Guide to Oral History. By Donna M. DeBlasio, Charles F. Ganzert, David H. Mould, Stephen H. Paschen, and Howard L. Sacks. Athens: Ohio University Press, Swallow Books, 2009. Hardbound, $26.95; Softbound, $16.95.
داستانهای گیرا: راهنمای کاربردی برای تاریخ شفاهی. اثر دونا ام. دی بلاسیو، چارلز اف. گنزرت، دیوید اچ. مولد، استفن اچ. پشن، و هاوارد ال. ساکس. آتن: انتشارات دانشگاه اوهایو، کتاب سوالو، 2009، قیمت با جلد سخت 95/26 دلار، با جلد نرم 95/16 دلار.
نویسندگان این کتاب معتقدند: «تاریخ شفاهی بستری مناسب برای پژوهش تاریخی فراهم میکند.» (صvii)، و این راهنمای عملی یقیناً برای آنان که میخواهند تاریخ شفاهی خانواده و یا اجتماع خود را از اندیشه به حقیقت بپیوندانند، سودمند است. از آنجا که کتاب داستانهای گیرا دارای نثری بسیار رسا و پر از تصویرها و مثالهای توصیفی است، مخاطب خود را نه تنها از مورخین حرفهای و اهالی دانشگاه برمی گزیند، بلکه «هر فرد علاقمندی که وقت، منابع و قدری آموزش را در چنته خود داشته باشد» به این عده میافزاید (صvii). داستانهای گیرا کاری مشترک از پنج نویسنده با سوابق حرفهای متفاوت چون جامعهشناسی، تاریخ و پخش رادیویی است. دامنه گسترده و گوناگون تجارب آنها موفق به ارائه کتابی شده است که از انجام یک طرح پژوهشی تاریخ شفاهی با بهره از روشهای دانشگاهی و غیردانشگاهی توأمان سخن میگوید- که نقطه قوت این کتاب است. نویسندگان این اثر شاکله کتاب را با هدف برآوردن نیازهای ضروری برای انجام و تکمیل موفق یک طرح تاریخ شفاهی، با هر موضوعی، پیریزی کردهاند. فصلهای کتاب مواردی چون ارزش پژوهش تاریخ شفاهی، برنامهریزی یک طرح، نکات اخلاقی، ملاحظات سیاسی وحقوقی مبتلا به، مصاحبه کردن، پیادهسازی، و نکات فنی و چگونگی تأمین هزینه یک طرح را در بر دارند. نکاتی که در این اثر برجسته شدهاند، ابعاد گوناگون یک طرح پژوهشی تاریخ شفاهی را نشان میدهند، مواردی چون تهیه فهرست یادآور (Checklist) برای هر مصاحبه (ص166)، مسائلی که هنگام خرید تجهیزات ضبط باید درنظرگرفته شوند (ص134)، نمونه فرمهای رضایتنامه (ص68)، روشهای آسان پروندهسازی (filing) (ص40)، برچسب زدن و نامگذاری مصاحبههای ضبط شده (ص29)، تهیه فهرست واژههای غیرقابل استفاده در حین مصاحبه که امکان بدنامی شخص مورد بحث را داشته و منجر به واکنشهای منفی قانونی میگردد (ص60)، و نیز تهیه منشور اخلاقی اندیشیده شده که مصاحبه کننده را قادر میسازد «از بروز و رویارویی با بسیاری از مشکلات به نحو مؤثر جلوگیری کند»(ص54).
همان طور که عنوان داستانهای گیرا: راهنمای کاربردی تاریخ شفاهی نشان میدهد، این اثر از جمله آثار در حال پیدایشی است که از نظر تاریخنگاری به دانشگاهیان و جالب توجه تر از آنها افراد غیر دانشگاهی کمک میکنند از اهمیت ملاحظات عملی و اخلاقی مبتلابه یک طرح تاریخ شفاهی آگاه شوند. در حالی که مردمشناسی، جامعهشناسی، و علوم اجتماعی مرتبط در رویکرد خود به امر پژوهش بر استفاده از منابع شفاهی تأکید داشتهاند، دانشجویان سایر رشتهها نیز به طور روزافزون راغب به استفاده از عنصر تاریخ شفاهی در تحقیقات خود شدهاند. این کتاب با اتکا به دیگر آثار مربوط به درک پیامدهای عملی و اخلاقی پژوهش تاریخ شفاهی نوشته شده است، آثاری چون:
The Oral History Manual, 2nd ed., Barbara Sommer and Mary Kay Quinlan (Lanham, MD: AltaMira, 2009),
مقالۀ سال 1980 مردمشناس و شاعر آمریکائی رناتو روسالدو
Renato Rosaldo: “Doing Oral History”, (Social Analysis 4, 1980: 89 – 99),
و کتاب تاریخ شفاهی کار آمریکایی والری یو
Valerie Yow: Recording Oral History: A Guide for the Humanities and Social Sciences, 2nd ed. (Lanham, MD: AltaMira, 2005),
و
Doing Oral History: A Practical Guide, 2nd ed., Donald A. Ritchie (New York: Oxford University Press, 2003).
نویسندگان داستانهای گیرا اشاره دارند که «سرشت مردمسالار تاریخ شفاهی، تأثیر شگرفی بر سرفصلهای کتاب نیز داشته است» (صvii) و این نشاندهنده خدمت منحصر به فرد این اثر به تاریخنگاری است- و انتظار میرود برای افراد غیر دانشگاهی نیز به یک نسبت قابل استفاده باشد.
در حالی که دیگر کتابهای راهنمای تاریخ شفاهی اساساً برای فنون مصاحبه و نوشتن پیشنویس برآورد هزینهها ست، نقطۀ قوت کلیدی این کتاب تأکید بر نکات فنی ضبط تاریخهای شفاهی است، که نویسندگان آشکارا ذکر کردهاند از اهداف کارشان بوده است (صx). دو فصل از کتاب به اصول صوت و تصویر پرداختهاند و ابزاری کارآمد برای انجام یک مصاحبه به دست داده و همچنین نکات کاربردی دیگری را برای چگونه به دست آوردن صدا و تصاویر خوش ترکیب در اختیار میگذارند (صx). آنچه که مبحث وجوه فنی تاریخ شفاهی را به طور خاص جالب توجه میکند، این است که تمرکز تنها بر امر ارزیابی یک وسیلۀ خاص نیست، بلکه سرشت صدا، نور، و تصویر نیز مورد توجه است. در نتیجه خواننده به روشها و ابزارهای عمومی لازم برای کار کردن با هر نوع فناوری که ممکن است در انجام یک طرح در دسترس داشته باشد، مجهز میشود. همان طور که یکی از نویسندگان چارلز گنزرت اظهار داشته: «بسیاری از پژوهشگران بدلیل عشق به موضوعات در دسترس خود و نیز علاقمندی به برقراری ارتباط با مردم به تاریخ شفاهی روی میآورند، اما موارد فنی نیز، خوب یا بد، از ضروریترین عناصر برای ضبط و نگهداری هستند» (ص134). بطورکلی، داستانهای گیرا منبعی بسیار ارزشمند و آسان برای هر کسی است که میخواهد پژوهش تاریخ شفاهی انجام دهد. نویسندگان اثر در بیان ارزش پژوهش تاریخ شفاهی به نقل از پل تامسونPaul Thompson، تاریخشفاهیکار انگلیسی، در صفحات آغازین این کتاب آوردهاند: «تاریخ شفاهی میتواند، با زبان و محوریت خود مردم به آنها نشان دهد که چه کسی تاریخ را ساخته و تجربه کرده است» (صvii)، و این کتاب راهنما برای همه آنانی را که دوست دارند این هدف را با روشی که درآمیزنده دردها و همدردیهاست، به دست آورند، بسیار یاریرسان خواهد بود.
میگان گاف
دانشگاه ساسکاچوان
Meagan Gough
University of Saskatchewan
ترجمه: مهناز بندانی
منبع:
Oral HIistory Review, Volume 37, Issue 2, pp: 273-274