THE NEW WOMAN IN UZBEKISTAN: ISLAM, MODERNITY, AND UNVEILING UNDER COMMUNISM. By Marianne Kamp. Seattle: University of Washington Press, 2006. 332 pp. Softbound, $25.00.
زنان نسل جديد در ازبکستان: اسلام، مدرنیته و کشف حجاب در دوران کمونیسم.
نوشته ماریان کمپ، سیاتل: انتشارات دانشگاه واشنگتن، 2006، 332 صفحه. جلد نرم، 25 دلار.
این کتاب در نوع خود یک کار بزرگ به حساب مي آيد. خانم ماریان کمپ، استاد تاریخ در دانشگاه وایومینگ Wyoming، تا به حال مطالعات زیادی را در رابطه با تغییر نقش زنان و نیز فشارهای وارده بر آنان در طول قرن بیستم به خصوص در جوامع اسلامی انجام داده است. کمپ در این کتاب برداشتی کاملاً متفاوت از وضعیت زنان در ازبکستان به نمایش می گذارد.
او لحن پرسشکنندگان خود و نیز فضایی که در آن قرار گرفتهاند را به خوبی مورد توجه قرار داده است. کتاب کمپ مروری تاریخی از تغییرات اجباری اجتماعی را نشان میدهد. توصیفات او از تبعات این تغییرات بسیار روان است و با نثری شیوا خواننده را مجذوب خواندن موفقیتها و شکستهای زنان ازبک در جامعه خود میکند. البته موفقیت این مطالعه تا حدی از نظرگاه تاریخ شفاهی زیر سوال است. یقیناً خانم کمپ با کار خود سنگ بنای یک کار اساسی را قرار داده است ولی چیزی که غایب است صدای مداوم زنانی است که با آنها مصاحبه انجام شده است. البته این بدان معنا نیست که هیچ موردی ذکر نشده باشد. تنها منظور این است که روایت این زنان به حدی زیبا و تأثیرگذار است که خواننده باز هم میخواهد از آنها بداند. به نظر میرسد کمپ محدودۀ این مبحث را به مرزهای تازه ای گسترش داده است.
این کار، خود بخشی از مجموعه فعالیتهای انتشارات مدرسه جکسون Jackson در دانشکده مطالعات بین الملل است و در دامنه متنوعی از مطالعاتی چون سیاست و جامعه در صربستان و جنبش کارگری چین قرار دارد. در این میان، زن جدید در ازبکستان The New Woman in Uzbekistan اولین کتاب در این زمره است که مشخصاً در مورد زنان نوشته شده است. مطالعات کمپ دوران پیش از شوروی و آغازین آن را در ازبکستان در اولین سالهای قرن بیستم مورد بررسی قرار میدهد. اساس مباحثی که در کتاب مطرح میشود مصاحبه های شفاهی او با زنانی است که نوجوانی تا دهه ششم زندگی خود را در ازبکستان گذراندهاند. اما این تنها زیرساخت کار کمپ به شما میرود نه بدنه اصلی آن. مورخان سنتی از این دوران به عنوان دوران پذیرش یا ردّ برنامه های مدرنگرایی شوروی یاد میکنند. اما کتاب کمپ پا را از این فراتر گذاشته و از طریق زندگی این زنان، فحوای تغییرات اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی را توضیح میدهد. به اعتقاد کمپ، زنان ازبک شرکتکنندگان فعال در اندیشههای تحولخواه در ازبکستان بودند. یکی از این موارد از ساختن مفهومی است که با چادر یا پارانجی گره خورده است. در حالی که بسیاری از صاحب نظران غربی صرفاً واژه حجاب را واژهای سنتی برای پوشش در سنت اسلامی میدانند، کمپ پارانجی را با آنکه نوعی حجاب اسلامی ترسیم میکند ولی آن را منحصر به اسلام نمیداند. به عقیده وی پوشیدن پارانجی بیشتر جنبه فرهنگی دارد که جامعه [ازبک] آن را به عنوان بخشی از روابط اجتماعی خود تعریف کرده است. پارانجی، یا پوشش سنتی زنان ازبک، در عین آنکه مایه رنج است، مایه آزادی نیز هست، و در عین آنکه برای تقویت هویت ازبک مورد استفاده است، نهایتاً برای تغییر این مفهوم نیز کاراست.
در سالهای ابتدایی قرن بیستم، بلشویکها خواهان مدرنیته بودند تا به واسطه آن جوامع [سنتی داخل شوروی] را وادار به ورود به دنیای جدید کنند. یکی از نشانه های این مدرن سازی تلاش گسترش سواد، خارج کردن از انزوا و تشویق زنان به کشف حجاب بود. تعدادی از فصلهای کتاب کمپ راجع به مجله یانگی یول Yangi Y’ol و ناشران آن است. یانگی یول ارگان زنان حزب کمونیست شوروی بود. کمپ در این بخش از کار خود برخی پیامهای ضد و نقیض منتشره در این نشریه را بارز ساخته است. در حالی که مدرنیزاسون زنان را به اجتناب از انزوا و دوری از چادر ترغیب میکرد، طبعات برداشتن حجاب، مواردی چون قتل و تعرض را پیش روی زنان قرار میداد که آنها را به سوی نظام حقوقی رهنمون میکرد که در ایفای حقوق آنها مردد بود.
با اين که این كار خوب نوشته شده و مستدل است، اما حاوي برخي مفاهیم نظري گنجانده شده در متن قدری عجيب هستند. براي مثال توجه به اين نكته جالب است كه استفاده از نتايج مطالعات کارول اسميت روزنبرگ Carol Smith Rosenbergدرباره ويکتورياييهاي آمريکا نابجا بوده است. ممکن است جنبش زنان ويکتوريايي آمريکا محدود بوده باشد، اما در جامعه آنها هرزگساری و سالن هاي مختلط از نظر اجتماعي پذیرفته شده بود. تبعيض و انزواي زنان در آمريكايي را به سختی میتوان به اندازه انزواي زنان در ازبكستان دانست. بهتر بود کمپ استدلال خود را مبتنی بر نظريات افرادی چون نوال السعداوي و اليزابت وارنوک فرنی Elizabeth Warnock Fernea قرار میداد كه به صراحت به فصل مشترک باور اسلامي و خواستههاي فمينيستي پرداختهاند. استدلال كمپ که واکنش خشونت آميز نسبت به چادر قابل مقايسه با دارآویختن بدون محاكمه (lynching) است كه در جنوب آمريکا صورت ميگرفت، نيز به همین نسبت خالي از اشكال نيست. علاوه بر اين، در حالي که مردان ازبکستان از خشونت براي ايجاد و يا تقويت آداب و رسوم اجتماعي استفاده ميكردند، به دارآویختن بدون محاكمه در جنوب آمریکا نه تنها آداب و رسوم را تحت تأثير خود قرار مي داد، بلكه خود اعمال قانون نيز تلقی میشد. در زمانی که اصل قانون به هر نحوی مورد تهدید قرار میگرفت، به دارآویختن بی محاکمه به عنوان بازوی فراقانونی در دست صاحبان قدرت عمل میکرد. بعنوان مثال، خانه فاني لو هامر Fanny Lou Hamer سوخت زیرا این زن قوانین حاکم برای رأی دادن را زیر سوال برده بود. در پايان لازم به ذکر است که اینها تنها نکاتی کوچک در مورد کتابی است که هر علاقمند به مباحث مربوط به زندگی زنان در انزوا و فرآیندهای مدرنیزاسیون اسلامی باید آنرا بخواند. مورخان شفاهی همچنان خواستار کارهایی بیش از این اثر هستند، اما این اثر ارزش یک کار تازه و پیشگامانه را دارد.
لیندا م. بائزا پورتر Linda M. Baeza Porter
دانشگاه داکوتای شمالی University of North Dakota
ترجمه عباس حاج هاشمی
منبع: Oral History Review, Volume 37