مسئول واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی در مراسم رونمایی از كتاب سفیر 7 هزار روزه:
«تاریخ شفاهی بهترین انتقال دهنده مفاهیم ارزشی انقلاب است.»
به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران؛ آیین رونمایی از كتاب سفیر 7 هزار روزه خاطرات سید تقی موسوی درچهای، از مبارزان فعال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با تدوینحسین روحانیصدر، پیش از ظهر روز دوشنبه، 24 مرداد سال 1390 با حضور جمعی از پژوهشگران و نویسندگان حوزه تاریخ شفاهی در تالار مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری رونمایی شد. در این مراسم حجتالاسلام سید محمود دعایی، نماینده ولی فقیه و مسئول مؤسسه اطلاعات، امیرحسین فردی، مسئول مركز آفرینشهای ادبی حوزه هنری، حجتالاسلام سعید فخرزاده، مسئول واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، حسین روحانی صدر تدوینگر كتاب و خانواده مرحوم سید تقی موسوی درچهای برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حسین زنجانی، مسئول دفتر مطالعات پایداری در امور استانها، مهمترین اهداف این دفتر را زنده نگهداشتن دستاوردهای انقلاب و دفاعمقدس و معرفی شخصیتهایی كه در آن سالها نقشآفرینی كردند، دانست و افزود: «آثاری این چنینی كه به زندگانی مبارزات و فعالیتهای سیاسی و تاثیرگذار در جریان پیروزی انقلاب اسلامی میپردازند، میتواند چراغ راهی برای فعالیتهای دفتر مطالعات پایداری در امور استانها باشد.»
وی ادامه داد: «دفتر مطالعات پایداری در امور استانهای میتواند به صورت یك بانك اطلاعات به منظور سوژهیابی برای نویسندگان و پژوهشگران حوزه ادبیات پایداری عمل كند.»
در ادامه مراسم رونمایی از كتاب سفیر 7 هزار روزه، حجت الاسلام سعید فخرزاده، مسئول واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با تأكید بر اینكه برای پدیدههای تاریخی یك آغاز و پایان مشخص وجود دارد ولی تاثیر این پدیدهها میتواند تا سالها ادامه پیدا كند، اظهار داشت: «تاریخنگاران معتقدند كه ما نمی توانیم پایانی برای پدیدههای تاریخی معرفی و یا مرز مشخصی معین كنیم. بنابراین هرچه پدیده تاریخی عظیمتر باشد، تاثیرات آن فراگیرتر خواهد بود. شاید به همین دلیل هم بوده كه واقعه عاشورا تا به امروز تاثیرگذرا بوده است. بخش مهمی از این تاثیرات را باید مدیون كسانی هستیم كه به ثبت و ضبط و انتقال این رویدادهای تاریخی به آیندگان میپردازند.
وی در ادامه گفت: «حوادث انقلاب اسلامی مردم ایران تقریباً از خرداد سال 1342 آغاز و تا بهمن 1357 به ثمر نشسته است. ثبت و ضبط و شناساندن پدیدههای مهمی كه در جریان پیروزی انقلاب اسلامی به وقوع پیوستند و ویژگیهای منحصر به فردی هم دارند، طبیعتا نمی تواند بی تاثیر هم باشد. تاریخ شفاهی یكی از روشهای حاضر در زمینه تاریخنگاری در عصر حاضر است.»
فخرزاده با اشاره به اینكه بارزترین ویژگی انقلاب اسلامی بُعد فرهنگی آن است، تصریح كرد: «با این وجود روش تاریخ شفاهی یكی از بهترین روشها برای رسیدن به مفاهیم ارزش انقلاب ما باشد. تاریخ شفاهی از رابطه بین انسان با پدیده رمزگشایی میكند. اسناد و مدارك بیشتر از كالبد حوادث وقایع تاریخی به ما خبر میدهند، اما با تاریخ شفاهی ما میتوانیم به کل رابطه انسان با پدیده تاریخی توجه كنیم. در واقع از فهم و دیدگاه افراد در نگاه به پدیده تاریخی استفاده میكنیم.»
مسئول واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی خاطر نشان كرد: «تاریخ شفاهی این امكان را فراهم می كند كه اقشار گوناگون جامعه در تاریخ دیده شوند و خاطرات آنها به عنوان منابع مستند و مستدل تاریخی مورد استفاده قرار بگیرند. تاریخ شفاهی این امكان را فراهم میكند كه همه افراد میتوانند در تدوین مبانی و پدیدههای تاریخ دخل و تصرف داشته باشند.»
وی با تاكید بر اینكه تاریخ شفاهی قادر است به حوزه نانوشته وارد شود، افزود: «لزوماً همه اسناد و مدارك قادر نیستند همه حوادث مربوط به یك پدیده را ثبت و ضبط كنند. چرا كه در طول تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی بنا به حساسیتهای موجود بسیاری از اطلاعات به دلیل اینكه محفوظ بمانند ثبت و ضبط نمیشدند. بنابراین برای ورود به این اطلاعات نانوشته میتوان از تاریخ شفاهی كمك گرفت. قطعا این شیوه باید با تلاش كارشناسان خبره در این حوزه جمعآوری شود تا با دادهها غلط روبهرو نباشیم. به دلیل اینكه كسانی كه در حوزه تاریخ شفاهی فعالیت میكنند با اعتقاد قلبی در این زمینه گام برداشتهاند، عمده آثاری كه در این حوزه تولید شدهاند با اقبال عمومی روبهرو شدهاند.»
فخرزاده در پایان یادآور شد: «تاكنون 6200 ساعت مصاحبه در واحد تاریخ شفاهی به ثبت رسیده و این نتیجه مصاحبه با 800 نفر از اقشار مختلف جامعه است كه در جریانهای تاریخی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نقش آفرینی كردند. واحد تاریخ شفاهی تاكنون موفق به انتشار 33 عنوان كتاب برگرفته از خاطرات افراد و شخصیتهای مختلف با روش تاریخ شفاهی شده است.»
حسین روحانیصدر، تدوینگر كتاب سفیر 7 هزار روزه در ادامه مراسم رونمایی این كتاب، با اشاره به مشكلات و سختیهای نگارش اثری با روش تاریخ شفاهی اظهار داشت: «8 سال صبوری به خرج دادم تا توانستم خاطرات مرحوم آقا سید تقی درچهای را جمعآوری كنم. ایشان هم برای یادآوری لحظه به لحظه آن چیزیهایی كه دیده بودند و یا تجربه كرده بودند، صبوری كرده و مرا همراهی كردند. به یاد دارم كه ایشان به من می گفتند، چه فایده دارد كه من این حرفها را میزنم اینجا كه فقط داغ دلم تازه میشود. استدلال من هم به ایشان این بود كه حاج آقا شما كه متمسك به قرآن هستید. قصهگوییهایی روان در خود قران هم هست. اینها همه برای آن است كه ما عبرت بگیریم.»
وی ادامه داد: «تاریخ شفاهی باید شرایط گذشته را برای نسل آینده رقم بزند. با گذشتگان طوری زندگی كرد كه انگار با آنها بودیم. من این آقا تقی را برای سؤالات ریز و نكتهای از خاطراتی كه تعریف میكردند، بسیار اذیت میكردم تا برایشان یادآوری شود. همه تلاشم این بود كه داستان زندگی مردی را روایت كنم كه از پرونده مبارزاتی بسیاری از مبارزان دوران انقلاب، خاطره و حرف برای گفتن داشت. شاید چیزی نزدیك به 60 تا 90 ساعت مصاحبه با ایشان داشتم، ولی زمان گفتگوهای ما بیشتر از این حرفهاست؛ چون من ساعتها با ایشان مكالمه تلفنی داشتم و درباره موضوعی از خاطره با ایشان حرف می زدم. مرحوم درچه ای خاطرات را در فضای آن روزها بیان میكردند و برای بیان آنها ایشان را به آن روزها میبردم.»
روحانی صدر خاطر نشان كرد: «نیت مرحوم درچهای از بیان خاطرات این بود كه با بیان این خاطرات عبرتی برای نسل اینده ایجاد شود و امیدوارم در تدوین این اثر توانسته باشم این نیت را برسانم. منتظر نقد منتقدان حوزه تاریخنگاری و تاریخ شفاهی درباره این اثر هستم كه بتوانم در چاپهای بعدی از آنها استفاده كنم.»
حجتالاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، مسئول و نماینده ولی فقیه در مؤسسه اطلاعات نیز در ادامه این مراسم به بیان شخصیت و آشنایی خود با مرحوم سید تقی موسوی درچهای پرداخت و گفت: «طلبه نوجوانی بودم كه بعد از قیام 15 خرداد از كرمان به قم آمدم. از همان ابتدا با نهضت روحانیت آشنا شدم و از همان زمان در كانون مبارزات علیه رژیم پهلوی فعال شدم. آیتالله درچهای با سیمای خوشرویشان به دنبال این بودند كه طلاب جوان را برای فعالیتهای مبارزاتی جذب كنند.
مدت آشنایی من با آیتالله درچه ای كوتاه بود. آیتالله درچهای فرد بسیار تودار و كوشا بود و یكی از هستههای زیرزمینی در مبارزات سیاسی و انقلابی در قم بودند. سیدتقی موسوی درچهای زندگی ساده داشت كه برای ما الگو است؛ وی منشأ بركات ثمربخش و ارزشمندی بود و در دوران پس از پیروزی انقلاب حق داشت سهم بسیاری از انقلاب را نصیب خود كند؛ اما از مادیات فاصله گرفت و خواسته دنیایی نداشت. زندگی سیدتقی موسوی درچهای زاهدانه و ساده بود و هنگامی كه از دنیا رفت شاید به جز یک حیاط مسكونی اندوختهای نداشت. از دیگر بركات زندگیاش تحمل سالها رنج و بیماری و صبوری و مدارای با درد بود كه همه اینها می تواند الگو باشد كه همواره تسلیم مشیت الهی باشیم.»
لازم به یادآوری است که بخشی از خاطرات حجتالاسلام و المسلمین سید محمود دعایی، مسئول و نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات پیشتر با عنوان گوشهای از خاطرات حجتالاسلام و المسلمین سید محمود دعایی با محوریت خاطرات وی از انقلاب و ناگفتههایی از دوران همراهی با امام خمینی (ره) توسط نشر عروج به چاپ رسیده است.
در پایان، آیین رونمایی از كتاب سفیر 7 هزار روزه به دست همسر آن مرحوم و همراهی فرزندانش و حجتالاسلام سید محمود دعایی، امیرحسین فردی، حجتالاسلام سعید فخرزاده، و حسین روحانی صدر برگزار شد.
آیت الله سید تقی موسوی درچه ای فرزند آیت الله سید نصر الله درچه ای از نوادگان سید محمد باقر درچهای عالم برجسته عصر مشروطه اصفهان، در سال 1317 متولد و تحصیلات خود را در مکتب خانه نزد سید جعفر و دبستان درچه با مدیریت آقای رضایی و سپس مقدمات دروس حوزوی را در اصفهان به پایان رساند.
او در کنار دروس حوزوی تحصیلات دبیرستان را در مدرسههای سعدی و هراتی به پایان رساند. وی از سال 34 برای اتمام دورههای فقه و اصول وارد حوزه علمیه قم شد و از بدو ورود به قم در سفرهای تبلیغی علیه خرافات و اعمال غیر شرعی فعالیت و سخنرانی را آغاز نمود. ایشان برای انجام یک سلسله کارهای تبلیغی به تهران وارد و در مدرسه علمیه برهان شهرری مستقر شد. در همین دوران از سوی آیت الله کاشانی مأمور تبلیغ در بوشهر گردید . وی پس از فوت آیت الله بروجردی از جمله طلاب فعال در تبلیغ مرجعیت امام خمینی(ره) و با شروع نهضت ایشان به مبارزان پیوست. او در پی سفرهای متعدد برای انتقال اعلامیهها و پیامهای امام به عراق دستگیر و در زندان قزل قلعه، شکنجه شد. در جامعه روحانیت مبارز تهران با آقایان آیات: مطهری، بهشتی، باهنر، مهدوی کنی و هاشمی رفسنجانی، شاه آبادی، غفاری و ناطق نوری همراه بود.
با آغاز جنگ تحمیلی در سنگرهای دفاعی حضور یافت. ایشان بعد از تأیید مجمع روحانیون از سوی حضرت امام(ره) از اعضای فعال آن شد. وی رنجور از آثار شکنجههای دوران مبارزه در بامداد ششم رمضان المبارک سال گذشته دعوت حق را لبیک گفت.
گزارشگر فاطمه نوروند