|
انتشار شماره زمستان و بهار 2011 مجله تاریخ شفاهی
|
انتشارات دانشگاه آکسفورد شماره نیمسال اول 2011 مجله تاریخ شفاهی (The Oral History Review) را به سفارش انجمن تاریخ شفاهی [آمریکا] (Oral History Association) منتشر کرد. مجله تاریخ شفاهی دوبار در سال منتشر می شود و این شماره، شماره نخست از سال 38 ام این نشریه است. کیمبرلی پورترKimberly K. Porter، از دانشگاه داکوتای شمالی سردبیر این نشریه است و شماری از استادان دانشگاههای آمریکا هیئت تحریریه آن را تشکیل می دهند.
گلن ویتمن Glenn Whitman، سردبیر مهمان این شماره در بخشی از سرمقاله خود چنین آورده است: «در طول سیزده سالی که از زمان انتشار نخستین ویژه نامه مجله تاریخ شفاهی درباره «آموزش» می گذرد، شمار طرح ها و منابع در دسترس درباره آموزش از آغاز تا انجام به صورت انفجاری رشد کرده اند. این انفجار تنها به خاطر فعالیت های سه گروه رخ داده است. نخست، آموزگاران و استادان مشتاق و مبتکری که ظرفیت دگرگون کننده تاریخ شفاهی به عنوان یک روش شناسی تحصیلی را درک کردند؛ دوم دانش آموزان و دانشجویانی که به دنبال فرصت های ناب برای مورخ شدن بودند، و سوم مصاحبه شوندگانی که دریافتند با گفتن روایت های خود نه تنها به تاریخ زندگی می بخشند، بلکه نقش آموزگار را در هر یک کلاس های ما ایفا می کنند. خلاصه اینکه این ویژه نامه درباره فرصت هایی است که در پی همکاری آموزگاران و استادان، دانش آموزان و دانشجویان، و مصاحبه شوندگان برای گردآوری، حفظ و انتشار خاطرات شخصیت های گمنام یا سرشناس گذشته به منصه ظهور می رسند.»
در این شماره 10 مقاله درباره آموزش و تاریخ شفاهی همراه با سه بررسی رسانه ای، و چهل نقد و معرفی کتاب گرد هم آمده اند. عنوان مقالات این شماره به شرح زیر است:
«گیرایی گوش دادن به روایت یک نویسنده: بازتاب الهی تاریخ شفاهی در کلاس درس؛ موعظه ای به مناسبت روز کهنه سربازان در سال 2010» به قلم [کشیش] لوتر زیگلر از کلیسای اسقفی سنت اندرو در مریلند آمریکا
«کار ناب: بررسی تاریخ شفاهی های تصویری و دیجیتالی دانش آموزان دبیرستانی روی اینترنت» به قلم هاوارد لوین، مدیر بخش فناوری مدارس شهری سان فرانسیسکو
«روایت های جهانی از شهروندی: تاریخ شفاهی به عنوان پژوهش تاریخی و مشارکت مدنی» به قلم ابی میلز و شانون لدرر (همکاران اداره امور بین الملل فدراسیون آموزگاران آمریکا)، استیفن شچتر(استاد علوم سیاسی در دانشکده تاریخ، حقوق و امور دولتی کالج راسل سیج نیویورک)، و رابرت ناهر رئیس بخش تاریخ و علوم اجتماعی و مدرس مدرسه عالی ویلارد در نیویورک
«آموزش گوش دادن: تمرین برای گوش دادن و نشریه های سلف-رفلکسیو (Self-Reflexive)» به قلم مارتا نورکوناس، دکتری فولکلر از دانشگاه ایندیانا
«موزائیک آزادی سیاهان: آفریقای جنوبی و می سی سی پی» به قلم جرمی بال و امی لین ولودارسکی
«تاریخ شفاهی و آموزش بزرگسالان: نکاتی از این عرصه» به قلم استیسی زمبرژیسکی (دانشجی دکری تاریخ در دانشگاه کونکوردیا)، ارین لسی (دانشجوی دکتری در مدرسه عالی مطالعات بین المللی دانشگاه سیمون فریزر)، الینور بیتی (دانشجوی دکتری مطالعات ارتباطات دانشگاه کونکوردیا)، اودری بین (عضو هیئت مدیره لابری انویل L’Abri en Ville)، میریل لاندری (هماهنگ کننده برنامه ها در موسسه توسعه اجتماعی در دانشگاه کونکوردیا)، و ساندرا بینس (رئیس هیئت مدیره لابری انویل L’Abri en Ville)
«دخیل کردن جوامع و کلاس ها: درس هایی از طرح تاریخ شفاهی فاکس پوینت» به قلم آن والک، امی اتیکس، راشل بینینگ، الیزابت منکین، الیزا شیف، رینا شیباتا و مگان تاونز
«گفتگو میان نسل ها: یک دهه تجربه آموزش تاریخ شفاهی» به قلم گرگوری زیرن
«آموزش از طریق اجرا: تربیت پیش از خدمت آموزگار در پژوهش تاریخی با ا ستفاده از طرح های تاریخ شفاهی» به قلم روت استوارت باسبی (استادیار آموزش ابتدایی در دانشکده آموزش دانشگاه تروی
«داستان یک داستانسرا: سفر یک دانش آموز» به قلم مارا والدبورن (کارشناس مستندسازی از دانشگاه کالیفرنیا) از نکات جالب توجه در مقالاتی که در این نشریه گردآمده حضور بسیار پررنگ دانشگاهیان در عرصه تاریخ شفاهی و همچنین کار گروهی در تنظیم مقالات است.
محمد کریمی
منبع: نشریات آکسفورد
|