تاریخ شفاهی برای دبستانیها
|
دانشآموزان دبستان سانست امسال در روز گرامیداشت سربازان جنگ جهانی دوم Veteran’s Day فقط سر کلاس نمی نشینند تا درباره این سربازان چیزهایی بیاموزند، بلکه به طور فعالانه آن را ثبت میکنند. جوانترین تاریخدان شهرستان موفات (Moffat) مجموعهای دیجیتالی از تاریخ شفاهی جمعآوری کرده است تا آن را برای جامعه به اشتراک گذارد، که قرار است در موزه تاریخ جاودان وایمن(1) به نمایش گذاشته شود. چرلی آرنت Cheryl Arnett معلم پایۀ دوم گفت: "این یک روز بزرگ برای کودکان است تا هم درباره تاریخ و هم درباره نقش کهنه سربازان در گذشته ما چیزهایی بیاموزند." همچنین فرصتی برای بچههاست تا آنها را گرامی بدارند و از آنها به خاطر خدماتشان قدردانی کنند. خود تاریخدانان جوان (یک نماینده از هر کودکستان از میان بچههای کلاس پنجم) برای راهنمایی عموم در نمایشگاه حضور خواهند داشت که سرگذشت کهنهسربازان شهرستان موفات را به کمک فناوری مدرن حیات میبخشد. دانش آموزان سانست شروع به دعوت از کهنهسربازان منتخب از اجتماع به کلاسهایشان کردند تا آنها سرگذشت خود را بگویند؛ این کهنهسربازان از جنگ جهانی دوم، جنگ کره، ویتنام، جنگ خلیج فارس، و عملیات آزادی با دوام(2) در افغانستان بودند. دانش آموزان قبلاً سؤالاتی برای مصاحبه آماده و آنها را با استفاده از آیپد ضبط کرده بودند. سپس ویدیوها در یوتیوب بارگذاری شدند و یک کد QR به آنها اختصاص یافت، شبیه یک بارکد که با استفاده از یک نرم افزار تلفن هوشمند قابلیت خوانده شدن دارد. عکسهای کهنه سربازان، که هرکدام با یک کد QR که همان لحظه به مردم اجازه اسکن کردن و متصل شدن به مصاحبه آنلاین را میدهد، در ورودی مدرسه قبل از حرکت به طرف وایمن به نمایش گذاشته شده بود. نمایشگاه، جزئی از یک مجموعه دائمی از موزه وایمن به عنوان قطعهای نه فقط از تاریخ شهر موفات بلکه قطعهای از تاریخ آمریکا، تبدیل خواهد شد. آرنت آغازگر این ایده بود، او دو سال پیش دانشآموزان خود را در یک طرح مشابه درگیر کرد. یکی از استانداردهای ایالت کلورادو برای دانش آموزان پایه دوم این است که ابزارهای تاریخدانان را بر اساس کارهای آرنت مطالعه کنند. آرنت گفته است: "ما در حال یاد گرفتن درباره استفاده از تاریخ شفاهی هستیم."با نزدیک شدن روز کهنهسربازان، ما فکر کردیم این یک فرصت مغتنم برای بچهها خواهد بود که درباره انجام مصاحبه و جمعآوری تاریخ شفاهی به عنوان راهی برای حفظ گذشته چیزهایی یاد بگیرند." تاثیر امواج این طرح فراتر از اهداف اولیه آموزش دانشآموزان درباره تاریخ شفاهی رفت. طبق گفته آرنت، این تجربه یک تأثیر احساسی بر بسیاری از دانشآموزانی که قرار است روز سه شنبه تجربیات خود را با بازدیدکنندگان به اشتراک گذارند گذاشت. این طرح برای معلمان نیز الهامبخش بود، و شاید مهمتر از آن، تأثیر مثبتی بود که بر کهنهسربازانی که سرگذشت خود را گفتند گذاشت. جیلهافی Jill Hafey مدیر مدرسه ابتدایی سانست گفته است: "وقتی که آنها (از کلاس) بیرون آمدند، احساس افتخار میکردند. آنها از این که سرگذشت خود را بازگو میکنند احساس افتخار میکردند. آنها با لبخندهایی بر لب بیرون آمدند." برای دانشآموزان، تجربه دست اول تاریخ نسبت به چیزی که کلاس درس میتوانست به آنها دهد به آنها دیدگاه عمیقتری از تاریخ عرضه داشت. آرنت گفت: "تاریخ تنها یک حادثه نیست؛ برای این کهنهسربازان اتفاق افتاده است و آنها دارند هر روز با ما زندگی کنند." خود دانشآموزان روز سه شنبه وقتی به مردم نحوه دانلود و استفاده از اسکنر QR برای دیدن مصاحبهها در دستگاههای خود یاد دادند، نقش معلم را در موزه وایمن بازی خواهند کرد. دانشآموزان، برای کسانی که ابزارهای لازم را ندارند تعدادی آیپد در دست خواهند داشت. مدرسه ابتدایی سانست، در ساعت 8 روز سه شنبه میزبان یک مراسم پرچم برای گرامیداشت کهنهسربازان محلی که در این مراسم شرکت کردهاند خواهد بود.
1 Wyman Living History Museum 2 Operation Enduring Freedom
لورن بلر Lauren Blair lblair@CraigDailyPress.com ترجمه: عباس حاجیهاشمی
منبع: کریگ دیلی پرس
|