با بررسی کف دریا کشتی های سفر فرانکلین را میتوان دید. این تصویر در 9 سپتامبر 2014 در اوتاوا نشان داده شد. (عکس از پارک کانادا/ خبرگزاری کانادا)
لویی کاموکاک میگوید: فرانکلین شواهدی یافته است که اثبات میکند «تاریخ شفاهی اینوت قوی است»
اینوت ها دو کشتی را در نزدیکی جزیره شاه ویلیام دیدند؛ یکی در یخ غرق شده بود، دیگری به سمت جنوب کشیده شده بود.
برخی از نوناووتی ها، از کشف یکی از کشتی های جان فرانکلین در جزیره شاه ویلیام، و اظهارات معتبر ارائه شده اسکیموها، استقبال کردند و آن را ظرفیت تقویتکننده گردشگری آن منطقه دانستند.
لویی کاموکاک Louie Kamookak، تاریخ دانی است که بیش از 30سال را صرف مصاحبه با ریش سفیدان منطقه گوجاهاون Gjoa Haven (جامعهای نزدیک به محل اکتشاف) کرده است و در مورد تیم کاوش فرانکلین اطلاعات جمع آوری میکند.
در سال 2008 پیش از آغاز تحقیقات جاری، او نشستی با مؤسسه پارکز کانادا داشت و اطلاعاتی به آن داد که مشخص میکرد کشتی محتملاً در کجا قرار دارد.
به گفته او پیشینه شفاهی اسکیموها بسیار قوی و پر رنگ است.
لویی کاموکاک Louie Kamookak، تاریخ دان اهل گوجاهاون Gjoa Haven
در سال 1984 دو کشتی تیم کاوش فرانکلین، به نام های برزخ اچ ام اس و وحشت اچ ام اس، و کارکنانشان در طول جستجو در بخش شمال غربی به طور ناگهانی ناپدید شدند.
کاموکاک میگوید بر اساس روایات متداول در پیشینه شفاهی اسکیموها دو کشتی در شمال غربی جزیره کینگ ویلیام دیده شدند. یکی با یخ برخورد کرد و دیگری به سمت جنوب منحرف شد.
این کشتی ها قبل از غرق شدن به مدت دو سال شناور بوده اند. ریش سفیدان میگویند احتمالاً در طول زمستان اول افرادی در آن زندگی میکردند اما در طول زمستان دوم اثری از آنها نبود.
کاموکاک میگوید دانش اسکیموها و پیشینه شفاهی آنها، نه تنها در زمینه جستجو برای کشتی های فرانکلین،ب لکه از نظر دانش محیطی و مسائل دیگر برای ما بسیار اهمیت دارد.
دکتر دوگ استنتون، باستان شناس و مدیر میراث دولتی نوناووت ها، روز یک شنبه در کشتی جستجو ناگهان متوجه کشتی فرانکلین شد. او میگوید که امکان نداشت تیم کاوش، بدون دانش اسکیموها،کشتی فرانکلین را در عمق 11 متری آب بیابد.
به گفته او، اظهارات اسکیمو ها در مورد اتفاقاتی که برای کشتی های فرانکلین افتاده، با لاشه های کشتی مطابقت دارد و یکدیگر را تصدیق میکنند.
دیوید وودمن، نویسنده، نیز با این نظر موافق است.کتاب او باجمع آوری اظهارات صد ساله اسکیموها، اسرار مبهم کشتی فرانکلین را شفاف میکند.
او میگوید، حرف های اسکیموها بیشتر از هر چیزی اعتبار دارند. حقیقت این است که 200 سال طول کشید تا فناوری، حقیقتی را که اسکیموها بیان میکردند، اثبات کند.
نخست وزیر نوناووت، پیتر تاپتوناPeter Taptuna ، میگوید این پروژه از نظر دولتی ارزشمند است و تامین مالی میشود. همچنین کوتاهترین و طولانیترین کاوش خط ساحلی در کانادا متعلق به این پروژه است. تلاش ها در این راستا، برای این است که نوناووت به صورت دیگری شناخته شود تا جهش اقتصادی و گردشگری داشته باشد.
او میگوید این مساله میتواند برای گردشگری به خصوص در آن منطقه بسیار مفید باشد.کتب بسیاری در مورد تاریخ نوشته اند. من مطمئنم که اگر تیم اعزامی به جستجوی لاشه ها ادامه میدادند، به چیزهای جالب دیگری نیز دست مییافتند که از محصولات اسکاندیناوی در جزیره بافین مهمتراست.
فکر نمی کنم کسی به اندازه نوناووت ها از این اکتشاف به هیجان در آمده باشد.
کن هارپر، تاریخدان و نویسنده مشهور منطقه شمال میگوید، اکثر مردم تمایل داشتند که این کشتی هرگز یافت نشود،گمان میکنم من هم جزو همین دسته بودم. من فکر میکنم بعضی اسرار بهتر است که حل نشده باقی بمانند.
هارپر میگوید با توجه به هزینه های سفر به مرکز قطب شمال،گردشگری سودمند به نظر نمی رسد. او میگوید که احتمالاً کسی را روی کشتی پیدا نخواهند کرد. همچنین محتمل است که حتی خود کشتی را نیز، که هدف نهایی است، نیابند.
به عقیده من، راز مهم باستانشناسانهای که وجود دارد حضور اسکاندیناوی های کهن از گرینلند در نوناووت است که مربوط به قرن های بسیار دوری پیش از ناپدید شدن کشتی های فرانکلین است.
دکتر پاتریکا استرلند پروژهای را در منطقه اسکاندیناوی نزدیک کیمیروت آغاز کرد، ولی دولت فعلی آن را بی اعتبار دانست و از کار برکنار کرد و اطمینان داد که این پروژه پیش نمی رود.
وی گفت که من فکر میکنم این بسیار مهمتر از دو کشتی تجزیه شده و پوسیده در آبهاست.
مترجم : مریم شالی
منبع: سی بی سی نیوز