برترام لیونز
در هفتههای گذشته بخش نخست و دوم این مقاله را خواندیم. اینک بخش سوم و آخر آن پیش روی است:
خوانندگان دهها سوال خود را درباره چگونگی آرشیو و حفظ تاریخچه خانوادگی خود، به برترام لیونز Bertram Lyons، یکی از بایگانهای مرکز فرهنگ عامه امریکا در کتابخانه کنگره در واشنگتن ارسال کردند. اخیراً از او خواسته شد تا به عنوان سردبیر به انجمن بینالمللی صدا و آرشیو سمعی و بصری بپیوندد، سازمانی که هدف آن به اشتراک گذاشتن بهترین شیوهها در مدیریت اطلاعات صوتی و تصویری در سطح بینالمللی است. وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مطالعات موزه از دانشگاه کانزاس در سال 2009 دریافت کرد.
اولین مجموعه The first set of answers شامل پاسخها به سوالات مرتبط با حفظ صوتی است. دومین مجموعه The second set of answers مربوط به پاسخ برترام به سوالات در زمینه فیلم و عکس، دیجیتال و آنالوگ است. در این هفته آقای لیونز به سوالات درباره دستنوشته، ویدئو، و مسائل دیگر پاسخ خواهند داد.
چگونگی نگهداری از اسناد قدیمی
س. به من گفته شده که پلاستیک وسیلهای خوبی برای نگهداری اسناد قدیمی نیست و اسناد باید در داخل محصولات کاغذی فاقد اسید و با کیفیت مخصوص بایگانی و در داخل جعبه نگهداری شود. با این وجود، توصیه شما برای اعضای خانواده ما چیست؟ چون آنها اسنادی را از دهه 1800 که در معرض سیل قرار داشتند را نگهداری و حفاظت کردهاند و احتمالا به دلیل علاقه به نگهداری این اسناد در خانه، دوست ندارند تا تعدادی از این اسناد در گاو صندوق امانات باشد. آیا جعبه ضد آب و مهر و موم شدهای برای این منظور و در این شرایط وجود دارد؟ پام
پ. پام، این فهرست فروشندگان محصولات بایگانی this list of suppliers of archival products است که نام شرکت اسمیتسونیان (Smithsonian) نیز در آن آمده است. این درست نیست که تمام پلاستیکها بد هستند. در حقیقت تعدادی از پلاستیکها را برای نگهداری و ذخیرهسازی طولانی مدت توصیه میکنند. نکته مهم درباره استفاده از پلاستیکها این است که از پلیمرهای بر پایه پی وی سی و هرگونه پلاستیک فاقدگازهای آلاینده تا حد شرایط خطرناک باید خودداری کرد. سه نوع پلاستیک از جنس پلیاتیلن، پروپیلن و پلیاستر هستند که به طور معمول برای کار حفاظت استفاده میشوند. درصدد یافتن محصولات ذخیرهسازی بایگانی باشید که شامل یکی از مواد پلیمری باشد. اگر میخواهید از پلاستیکها برای عکسها استفاده کنید مطمئن شوید که این محصول تست فعالیت/شیمیایی عکاسی :PAT Photographic Activity Test را گذرانده باشد. اگر محصولی این تست را گذرانده باشد حتما بر روی آن تبلیغ خواهد شد.
س. چطور میتوان کتابی دستنویس را که دست خط یکی از دوستان مادر مادر بزرگم است را حفظ کرد؟ تاریخ نگارش کتاب به سالهای 1885 تا 1887مربوط است. کوکی، لکومب، لوییزیانا (Cukie, Lacombe, La.)
پ. کوکی، اولین چیزی که باید بگویم این است که یک جعبه با کیفیت مخصوص بایگانی برای این کتاب بخرید. شما به جعبهای احتیاج دارید که کتاب در داخل آن به صورت افقی قرار گیرد و کاملا محکم بسته شود. ضروری است که این جعبه از جنسی فاقد اسید و لینگنین(1) باشد. شرکت هولینگر متال ایج Hollinger Metal Edge فروشنده چنین محصولاتی است. شما میتوانید محصولی صددرصد با منشا کتان بخرید تا کتاب را ابتدا آنرا در داخل این محصول و سپس در داخل جعبه بگذارید. کتاب را کاملا دور از نور نگه دارید (جعبه کاملا محصور در این مورد کمک کننده است)، و سپس آنرا در جای خنک و خشک نگهداری کنید. گرما، نور و رطوبت باعث میشوند تا پوسیدگی مواد سلولزی (مادهای که در ساخت کتاب و کاغذ از آن استفاده میشود) سریعتر شود.
دیجیتالی کردن اسنادی از جنگ جهانی دوم
س. نامههای قدیمی خانوادگی از دوران جنگ جهانی دوم داریم که در حال از بین رفتن هستند. قصد داریم تا آنها را دیجیتالی کرده و به صورت یک کتاب و یا یک کتاب الکترونیکی درآوریم. پیشنهاد شما چیست این کار را شخصا انجام دهم یا آنرا به شرکتهایی که اینگونه کارهای بایگانی را انجام میدهند بسپارم؟ ممنون، کوآ (Koa)
س. نگاتیو عکسهای پدربزرگم از جنگ جهانی دوم در حال خرد شدن هستند. از نامههای ارسال شده میان او و برادرش متوجه شدم که موادشیمیایی و کاغذ عکاسی استفاده شده آگفا بودند. چگونه میتوانم از آنها حفاظت کنم؟ فرمت آنها 120 میلیمتری است. آیا باید آنها را مجددا با داروی ثبوت عکاسی تثبیت شود؟ ویلت (Villette)
س. جعبهای دارم که تمام وسایل پدرم از حضور ایشان در خلیج فارس در زمان جنگ جهانی دوم ، مانند عکسها و تعداد زیادی نامه و بریدههای روزنامههای را که فاسد شده، جزوه و نشانهای او را در آن نگهداری میکنم. چگونه میتوانم از آنها حفاظت کنم و تمام آنها را به صورت یک یادگاری با ارزش برای فرزندان و نوههایم نگهداری کنم؟ پگی (Peggy)
پ. کوآ، به پاسخهای قیلی من به سوالات دیگر درباره دیجیتالی کردن عکس و حفاظت از آنها مراجعه کنید: responses I provided to other questions about photo digitization . منابع بسیاری را درباره تصاویر دیجیتالی (اسکن شده) که گردآوری کردم که برای شما در این مورد مفید خواهد بود. قبل از آنکه عکسها را برای اسکن کردن آماده کنید بهتر است تا نامهها را از نظر فیزیکی نیز حفظ کنید. اگر قبلا این کار را انجام ندادید برای اطمینان آنها را در پوشههایی فاقد مواد لنین و اسیدی و در داخل جعبههایی در مکانی تاریک، سرد و ترجیحاً روی سطح زمین قرار گیرد.
ویلت، متاسفم که بیشتر از این نمیتوانم به شما کمک کنم. من در زمینه حفاظت فیزیکی نگاتیوهای آسیبدیده تجربه کمی دارم. این مقاله که توسط پاول میسیر (Paul Messier) نگاشته شده This article by Paul Messier اطلاعات اولیه خوبی درباره اهمیت حفاظت فیزیکی نگاتیوها ارائه میدهد. این مقاله همچنین منبع کتابشناسی مفیدی است که میتواند راهنمای شما برای مطالعات بیشتر باشد. علاوه بر این، در پاسخهای قبلی من به سوالات حفاظت از عکسها، لینکهای/ پیوندهای بیشتری به منابع دیگر ارائه دادم.
پگی به نظر میرسد که مجموعهی فوقالعادهای را برای کودکان خود به میراث میگذارید. به پاسخهای قبلی من به سوالات مربوط به حفاظت از عکس و دستنوشته و ذخیرهسازی آنها مراجعه کنید. پیوندهایی به منابع دیگر ارائه شده که میتواند راهنماییهایی را برای روشهای ذخیرهسازی و حفاظت از این مجموعه ارائه نماید. به یاد داشته باشید که محتویات این مجموعه را به صورت مکتوب و مستند یادداشت کنید. اگر فردی در عکس وجود دارد، نام آنها را ذکر کنید و مستند سازید، به هر حال کودکان شما اطلاعاتی دراین مورد ندارند. تاریخ و محل آنها را نیز ذکر کنید. شما میتوانید فهرست موجودی را در کاغذ یا به شکل دیجیتال یادداشت کنید تا کودکان شما در آینده بدانند که اطلاعات هر مدرک چیست، یا درصورتی که این مجموعه به یک مرکز بایگانی اهدا شود، این فهرست کمک بزرگی برای بایگانها و محققان خواهد بود.
اگر به عنوان کارمند کتابخانه کنگره به این نکته اشاره نکنم که پروژه سربازان کهنهکار Veterans History Project :VHP مکانی بالقوه برای مجموعه اسنادی درباره تجربیات کهنهسربازان ایالات متحده است، قصور خواهم کرد. در وب سایت این پروژه، اطلاعاتی درباره این پروژه و نحوه شرکت در آن ارائه شده است. این سایت منبعی جالب و در حال رشد از تجربیات کهنهسربازان تمام جنگهای ایالات متحده از جنگ جهانی اول تا نبردهای کنونی است.
انتخابهای دیگر برای ویدئو دیجیتال
س. ما مجموعه آرشیوی از فیلمها و صداهای ثبت شده تاریخ شفاهی را در اختیار داریم که روز به روز در حال افزایش است. ما به منظور انجام کارهای آرشیوی از نوار ویدئویی دیجیتال برای فیلم برداری، و همچنین کارت حافظه فشرده(2) برای ضبط صدا استفاده میکنیم.
1- آیا دلیل خاصی وجود دارد که نباید به طور کامل به ضبط ویدئویی غیر دیجیتال روی آورد؟ چه فرمت و کیفیتی در جهان با استقبال روبرو شده (وضوح بالا HD/ استاندارد(SD ؟(3)
2- اخیرا به عنوان یک بایگان، متوجه محدودیتهای ماشین زمان مک(4) شدم و اینکه چگونه میتوان به طور واقعی یک فایل پشتیبان ایجاد کنم. آیا باید دستگاه ماشین زمان را کنار بگذارم یا باید ذخیرهسازی اطلاعات را روی یک هارد اکسترنال را مجددا انجام دهم؟
3- چه بخشی از هر مصاحبه مهم است که باید ذخیره شود و به چه فرمتی باید باشد؟ بایگانی ما که شامل ضبط صدا و دستنوشتهها میشود در داخل هارد اکسترنال ذخیره میشود و هربار این اطلاعات با اطلاعات جدید جایگزین میشود، ولی در عین حال ما نسخه چاپی تمام مصاحبهها را نیز نگهداری میکنیم. چین کوآپین (Chinquapin)
پ. چین کوآپین، سوال بسیار خوب و بسیار سختی را مطرح کردید. روال کار برای حفظ اسناد به مدت طولانی این است که به جای فایلهایی با فرمتهای حامل وابسته، به سوی فایلهایی با مبنای دیجیتال حرکت کنیم. این روال به نظر میرسد که یک استراتژی اصولی برای حفظ یکپارچگی فایلهای دیجیتال برای حفظ آنها به صورت فعال و اضافی باشد.
متاسفانه برای فایلهای ویدئویی وقتی که به صورت کدک(5) (روشی که بیتها رمزگذاری یا رمزگشایی میشوند تا اطلاعات تصویری را نشان دهند، به طور مثال دیکودرهای ffv1, H.264(6) , Apple ProRes) هستند و یا به صورت قالبهای نگهدارنده(7) هستند که برای نشان دادن المانهایی ویدئویی در فایلهای ویدئویی، صوتی، ابرداده و... به صورت یک فایل واحد مانند Quicktime، (8)AVI ، (9)MXFذخیره میشوند. پس از این با گزینههای بیشتری برای مسائلی مانند رزولوشن، فضای رنگی(10) (color space)، نرخ فریم (frame rate) (1) روبرو خواهیم بود. من در یک گروه برای تهیه دستورالعمل فایلهای صوتی- تصویری به عنوان بخشی از آژانس فدرال تهیه دستورالعمل مقدماتی دیجیتال کردن (Federal Agencies Digitization Guidelines Initiative (FADGI)) کار کردم. هر چند که این دستورالعمل هنوز قابل دسترس نیست و ما هنوز مشغول کار بر روی بخش نمودار مقایسهای برای کدکهای ویدئو دیجیتال و قالبهای نگهدارنده (wrapper) هستیم.
من آشنایی کاملی با محدودیتهای ماشین زمان ندارم، ولی مطمئن هستم که شما باید سعی کنید تا چندین نسخه اضافی دیگر از فایلهای موجود ذر درایوهای مختلف را تا حدامکان با فرمتهای ذخیرهسازی گوناگون و همچنین در مکانهای مختلف فیزیکی نگهداری کنید.
ما در مرکزی به نام زندگی مردم امریکا (American Folklife Center)، فیلم خام مصاحبهها را به همراه نسخه نهایی تولیدشده (در صورتی که وجود داشته باشد) را نگهداری میکنیم. همچنین دستنوشتههایی را تهیه و آنها را به صورت فرمتهای فیزیکی و دیجیتالی ذخیره میکنیم.
کارا ون مالسن Kara Van Malssen، مسئول حفاظت فایلهای صوتی و تصویری Audiovisual Preservation Solutions نظر کلی و مفیدی درباره حفاظت و مدیریت فایلهای ویدئوییvideo preservation and management در مقالهای که برای پروژهای با عنوان تاریخ شفاهی در عصر دیجیتال Oral History in the Digital Age نگاشته بود، ارائه کرده است. این مقاله شامل فهرستی از منابعی است که برای غنیتر شدن به این متن افزوده شده است که عبارتند از "راهنمایی اولیه درباره کدکهایی برای تبدیل فایلهای آرشیوی تصویر و صدا" “A Primer on Codecs for Moving Image and Sound Archives” نوشته کریس لاسیناک Chris Lacinak و لینکی که برای مراجعه به وب سایت حفاظت از فایلهای تصویری link to the video preservation Web site ارائه داده شده است.
اهمیت ابردادهها
س. نقش ابرداده در بایگانیهای شخصی یا خانوادگی چیست. آیا هر بایگان مستقل باید یک استراتژی ابرداده برای هنگامیکه در حال حفاظت از مطالب تاریخی دیجیتالی هست داشته باشد؟ باید از کجا شروع کنیم؟ دوست دارم نظر شما را درباره عمر هارد دیسک ها را بدانم. ا. وال
پ. ا. وال، ابرداده در معنای ابتدایی آن عبارت از اطلاعاتی است که درباره فرد، چگونگی، زمان، دلائل و محل یک موضوع، عقیده و یا رویدادی وجود دارد. از اینرو به نظر من، ابرداده نقش مهمی را در آرشیو شخصی/ خانوادگی ایفا میکند. یک نکته زیبا در مورد تاریخچه خانواده این است که به صورت شفاهی از نسلی به نسل آینده انتقال مییابد. انسان همچنین سابقه طولانی در نگارش خاطرات خود و نامه یا نوشتن نکاتی از خود برای اشیاء دارد تا بدین طریق اطلاعاتی از گذشته را به آینده انتقال دهند. فکر میکنم مردم هنوز چنین روشهایی را ادامه میدهند.
با این وجود سوال سختتر این است که انسان با چه فرمتی میتواند اطلاعات مربوط به مجموعههای دیجیتال را با توجه به انتقال آنها از نسلی به نسل دیگر به اشتراک بگذارد. همانطور که میدانید شما نمیتوانید در پشت فایل دیجیتال چیزی بنویسید، ولی میتوانید اطلاعات را در داخل فایل دیجیتال بنویسید و فایل حاوی اطلاعات تکمیلی درباره فایل دیجیتال را در یک صفحه گسترده و پایگاههای اطلاعاتی و یا به صورت فرمهای الکترونیکی دیگر نگهداری کنید. به نظرم مهم است که هر یک از ما به طور جداگانه به روشهایی فکر کنیم که از طربق آنها بتوانیم اطلاعات ضروری درباره مجموعههای دیجیتال خود را با نسلهای آینده به اشتراک بگذاریم. در کارم متوجه شدم که برای توصیف، روشهای سادهتر از روشهای پیچیده ثابتتر و پایدارتر است. به عنوان یک بایگان مستقل میتوانید یک استراتژی منسجم برای توصیف اطلاعات دیجیتالی تاریخی ایجاد کنید و به افرادی که بعد از شما میآیند خدمتی ارائه کنید. فرض براین است که با اطلاعات دیجیتالی یک استراتژی ذخیرهسازی بلندمدت برای مجموعه و اسناد مجموعه خود ایجاد میکنید. حال من باید به سوال بعدی درباره طول عمر هارددیسکها پاسخ دهم.
هارددیسکها دارای طول عمر زیادی نیستند. میزان خرابی هارد دیسکها به طور متوسط سه تا پنج سال است.
این به معنی است که شما لازم است تا هر سه سال هارددیسک خودتان را عوض کنید. مهم است که نسخههای پشتیبان از مجموعه خود را در هارددیسکهای جداگانه (و در صورت امکان، فایل را با فرمتهای مختلف ذخیره کنید یا به طور همزمان نیز از خدمات ذخیرهسازی آنلاین و همچنین هارد دیسک محلی استفاده کنید ) و در مکانهای مختلف از نظر شرایط فیزیکی ذخیره کنید. حفاظت دیجیتال یک کار انتقالی فعال و طولانیمدت است.
هیچ کدام از وسایل ذخیرهسازی طول عمر زیادی ندارند
س. آیا هارد دیسک و یا خدمات ذخیرهساز آنلاین با امنیت بالا (به طور مثال از نظر ضدضربه بودن بیشتر و امنیت بیشتر در برابر چشمان جستجوگر) وجود دارد؟ بهترین سایتهای برای ذخیرهسازی آنلاین کدامها هستند؟ لری
س. طول عمر متوسط یک هارد دیسک خارجی چقدر است؟ آیا اطلاعات ذخیره شده برای همیشه باقی خواهند ماند؟ سام
س. پیش از این عکسها، و فایلهای صوتی و ویدئویی زیادی را به دلیل شکسته شدن هاردها و یا خراب شدن رایانههایم را از دست دادهام. به همین دلیل روز به روز اقدام به ذخیرهسازی اطلاعات در فضای ابری (مجازی) کردم. آیا فضای ابری (مجازی) برای طولانی مدت امن هستند؟ اسپیس بایلی (spacebailey)
پ. به عنوان بخشی از یک وب سایت درباره بایگانی شخصی، اخیرا کتابخانه کنگره راهنمای کوتاه و مختصری را برای تفکر درباره وسایل ذخیرهسازی گردآوری کرده است. به نظر من نکته مهم این است که هیج یک از وسایل ذخیرهسازی عمر ابدی ندارد. با اطلاعات دیجیتال، انتقال فعال امری ضروری است. لازم است تا روشی را برای ذخیرهسازی فایلهای دیجیتالتان ایجاد کنید که این روشها شامل ذخیره سازی چندین فرمت مختلف، ذخیرهسازی چندگانه (دیسکهای سخت و يا خدمات ذخیرهسازی آنلاین از میان انواع دیگر)، ذخیره کردن در چندین محل مختلف (خانه، آنلاین، همسایه، دوستان و خانواده) و نظارت فعال و انتقال به وسایل ذخیره سازی جدید در فواصل منظم میشود. در این مرحله از کار، داشتن فقط یک فرمت ذخیرهسازی یا خدمات برای اطمینان از سلامت و درستی فایلهای خود کافی نخواهد بود.
کتابخانه کنگره نیز فیلمی را برای ارائه مشاوره درباره حفاظت دیجیتالی تهیه کرده است.
س. چه زمانی بایگانی توئیتر برای بازیابی و جستجوی مردم قابل دسترس خواهد بود؟ جیسون ف. (Jason F. )
پ. در این لینک اطلاعات بسیار جدیدی درباره بایگانی توئیتر here is the most current release of information about the Twitter archive از کتابخانه کنگره وجود دارد. این فهرست به صورت فایل با فرمتpdf در انتهای صفحه با عنوان کاغذ سفید white paper آمده است.
یکسان کردن تاریخ شفاهی خانواده
س. من به عنوان بخشی از یک پروژه برای ایجاد تاریخ شفاهی خانوادهام و باقی گذاشتن آن برای نسلهای آینده، با پدربزرگ، مادربزرگ و عمه و عموهای بزرگم مصاحبه کردم. این مصاحبهها به صورت دیجیتال هستند ولی در این مرحله بیش از دهها ساعت گفتگوی ضبط شده ذخیره شده در سی دی، فلش و هارد خارجی دارم و هیچ کدام از آنها را هنوز پیادهسازی نکردهام. اگر راهنمایی برای سازماندهی این صوتها به غیر از پیادهسازی اولیه آنها دارید بفرمایید؟ دوست دارم تا این صداها را براساس اعضای خانواده، تاریخ و اطلاعات دیگر مرتب و طبقهبندی کنم. کارول
پ. کارول، از اینکه شما چنین پروژهای را انجام دادی خوشحالم. این کار منبع ارزشمندی برای نسلهای آینده خواهد بود. اولین و مهمترین چیزی که به شما توصیه میکنم این است که تمام صداهای ضبط شده خود را در یک هارد یا درایو رایانه ذخیره کنید. تمام این فایلها را در هارد خارجی با ظرفیت مناسب ذخیره کنید و سپس یک نسخه پشتیبان تهیه کنید، بدین ترتیب شما دو نسخه خواهید داشت. به دیگر پاسخهای من در این صفحه برای یافتن اطلاعات بیشتر درباره مدیریت فایلهای دیجیتال مراجعه کنید. سپس زمانی را صرف تهیه فهرست اولیهای از صداهای ضبط شده خود کنید. از فایل صفحه گسترده به جای فایل متنی استفاده کنید که اطلاعات آن استاندارد شده و میتوان آنها را به فرمتهای دیگر تبدیل کرد. دست کم این اطلاعات میتواند شامل اطلاعاتی درباره مطالعه، مصاحبهشونده، تاریخ و محل و همچنین مدت زمان انجام مصاحبه و خلاصهای از مضمون مصاحبه باشد. همچنین یک شناسه منحصر به فرد برای هریک از فایلهای صوتی (به طورمثال نام فایل) انتخاب کنید و این شناسه را نیز وارد فایل صفحه گسترده خود کنید. این کار باعث میشود تا امکان جستجوی سریع فراهم شود در عین حال که درصدد یافتن یک روش مکانیزهتر هستید.
در این مرحله شما باید منابع خام لازم برای استفاده از هر رابط خودکار را نیز داشته باشید. سیستمهای ساده و اولیهای وجود دارد که میتوانید از آنها برای جستجو و دسترسی استفاده کنید، حتی برنامهای مانند آی تیونز (iTunes) نیز میتواند به صورت محدود در رایانه شما این کار را انجام دهد. البته میتوانید مطمئن باشید که یک سیستم با قابلیت جستجو کار حفاظت را نیز انجام خواهد داد. لازم است تا شما به کار خود تا زمان اطمینان از درستی و سلامت فایلها و همچنین تهیه توضیحی درباره فایلها ادامه دهید. همچنین سیستمهای قدرتمندتری نیز موجود است که میتوانید برای دسترسی (خودتان، اعضای خانواده و مردم ) به این مصاحبهها از آنها استفاده کنید. پروژه جدید با عنوان بایگانیهای مردم (Pop Up Archive) امیدوار است که بتواند از افرادی چون شما که درصدد یافتن روشهایی برای سازماندهی، حفاظت هستند را حمایت کند و همچنین دسترسی به برخی از انواع مجموعههای صوتی را برای این افراد فراهم سازد.
نیاز به اشتراک گذاری مطالب
س. فکر میکردم خاطرات مادرم و یادداشتهای دست نوشته او با خط ریز آن، گنجینه بسیار ارزشمندی از خاطرات است. اما اکنون خود من نمیتوانم آنها را بخوانم. آنها را کنار گذاشتم تا این خاطرات یعنی دست نوشته و عکسهای گردآوری شده را به نوههایم بدهم. اما این سوال برایم پیش آمده، "آیا آنها به این خاطرات اهمیت میدهند؟" شاید این خاطرات برای من نوشته شده باشد تا زندگی من را توصیف کند و نه زندگی آنها را؟ چگونه میتوانم این دست نوشتهها و کلمات را کنار هم بگذارم به گونهای که به زندگی آنها نیز مرتبط شود؟ باربارا (Barbara)
س. من یک گروه نافرمان از خواهر و برادرها به همراه خواهر و برادرزادهها و نوههای خواهر و برادرانم و همچنین یک فرشته مثبت 92 ساله یعنی مادرم دارم که گنجینهای از داستانهایی است که در طول زندگی این افراد به وجود آمده است. نگرش او در زندگی باعث شده تا بسیاری از موقعیتها را با نتایج مثبت به پایان رساند، او یک نمونه برای این مسئله است که نگرش مثبت در مواجهه با سختترین شرایط زندگی چه تاثیری دارد. چگونه میتوانیم خاطرات او را برای اشتراکگذاری با نسلهای فعلی و آینده خانواده خود ضبط کنیم؟ کیت (Kat)
پ. باربارا ، کیت به نظرم شما سوالی را میپرسید که یکی از اصلیترین انگیزههای سازمانهای گردآوردنده مانند بایگانیها، موزهها و کتابخانهها است: خاطره. چگونه جوامع شواهد و اطلاعات درباره گذشته را به روشی که برای تمامی اعضایشان در زمان حال و همچنین تمامی افراد در هر زمانی در آینده نیز مفید باشد را مستند میکنند؟ چگونه خانوادهها دانش، تجربیات و تاریخ و داستانهای سینه به سینه را از نسلی به نسل دیگر منتقل میکنند؟ مردم برای قرنها و قرنها در این تلاش موفق بودهاند، شک ندارم که ما هم نیز این روند را ادامه میدهیم. گروههای مختلف در زمانهای مختلف، مجموعهای متنوع از فناوریهای در دسترس، مانند سنتهای شفاهی، سنتهای مکتوب و رسانه ضبط شده مستند (تصاویر، صداهای ضبط شده و تصاویر متحرک) را برای ارتباط با نسل آینده به کار گرفتهاند.
به نظر من، آنچه که ما تا این مرحله بدان رسیدیم، این است که به بهرهبرداری از این روشها ادامه دهیم تا از انتقال اطلاعات از یک نسل به نسل دیگر تا حد امکان اطمینان یابیم. ما نیازداریم تا داستانها را به اشتراک بگذاریم، برای یکدیگر و درباره همدیگر بنویسیم و صداها و تصاویر خود را ضبط کنیم. نمیتوانیم از همه چیز محافظت کنیم و لازم هم نیست تا از همه چیز محافظت کنیم. اما ما بیشتر صحبت میکنیم و بیشتر مینویسیم و بیشتر مستند میکنیم، شاید شانس بیشتری داشته باشیم اگر بخشی از توصیفها و تجربیات خودمان برای انتقال به فرزندانمان راه خود را طی کند.
۱ - ليگنين ، پليمري آروماتيک با ساختاري بسيار پيچيده است. تقريبا کليه خصويات ليگنين در کاربردهاي کاغذسازي نقش منفي دارند و کاغذهاي با کيفيت خوب از اليافي ساخته ميشود که تقريبا عاري از ليگنين هستند. ليگنين سبب شکننده شدن کاغذ ميشود و به دليل اکسايش نوري و تشکيل گروههاي رنگي سبب افزايش زردي و تيرگي کاغذ ميشود. کاغذ روزنامه مثال خوبي در اين زمينه است و بطور کلي کليه خميرهاي مکانيکي که در آنها مقدار زيادي ليگنين وجود دارد، چنين اثرهايي را نشان ميدهد. (م.)
۲ - کارت حافظهCF (Compact Flash) نام رایج برای کارتهای حافظه ای است که برای اولین بار توسط Sandisk در 1994 عرضه شد. این کارتهای حافظه از flash memory برای ثبت اطلاعات استفاده می کنندflash memory نوعی از حافظه است که دارای بلوکهایی است که میتوانند بلافاصله پاک و دوباره نگاشته شوند.کارتهای CF در دستگاههای مختلفی از قبیل دوربین دیجیتال و پرینتر و دستگاههای پخش موسیقی و سایر وسایل دیجیتال شخصی استفاده میشوند.
بر مبنای استانداردهای سازمان بین المللی کارتهای حافظه برای کامپیوترهای شخصی (PCMCIA) اندازه این کارتها 43*36 میلی متر است و در حجمهای مختلف (مثلا 1 گیگابایت) ارائه می شوند. قیمت هم با افزایش حجم افزایش می یابد. از نظر اندازه تقریبا شبیه SmartMedia و کمی بزرگ تر از MMC و SD است.2 نوع متفاوت از کارتهای حافظه CF وجود دارد، که ضخامت آنها متفاوت است، تیپ 1 تقریبا 3.3 میلی متر ضخامت دارد و تیپ 2 حدودا 5.5 میلی متر.
از آنجائی که این کارتها دارای سیستم حافظه پایدار هستند، با قطع جریان الکتریکی نیز اطلاعات در آنها باقی می ماند. این کارتها به خاطر محکم بودن ساختمانشان، از سایر کارتهای رایج مقاومتر و ماندگارتر (از نظر امنیت فیزیکی)هستند. سرعت بالای انتقال اطلاعات مخصوصا در عکسهای با رزولوشن بالا ، این کارتها را به یکی از پرطرفدارترین کارتهای حافظه موجود در بازار مبدل کرده است. (م. برگرفته از سایت نورنگار)
۳ - High definition یا HDبه یک سیستم تصویری گفته میشود که از وضوح بسیار بالایی برخوردار است. کیفیت تصویر این سیستم در مقایسه با سیستم استاندارد که SD یا همان Standard Definition است، دارای کیفیت به مراتب بالاتری است. سیستم استاندارد دارای وضوح 480*720 است که اکثر فیلمهای دی وی دی قدیمی با این وضوح ساخته شدهاند. سیستم وضوح بالا، دارای وضوح 720*1280 است و کیفیت تصویر در این سیستم بهبود یافته و در سطحی بالاتر عرضه میشود. (م.)
۴ - ماشین زمان(Time Machine) اپل یک سیستم پشتیبانیگیری کامل بر روی سیستم عامل مک است که با نسخه ۱۰.۵ آن معرفی شد. این سیستم قدرتمند علاوه بر پشتیبانگیری از تمامی فایلها، قابلیت نگهداری فایلهای پشتیبان بصورت ساعت به ساعت برای ۲۴ ساعت گذشته، روزانه و هفتگی و ماهانه را تا زمان پر شدن حافظه ذخیره سازی دارد. بدین ترتیب میتوان پیش نمایشی کامل از وضعیت سیستم خود در گذر زمان را در اختیار داشت. (م.)
۵ - کدکها دستوراتی درباره نحوه رمزگذاری (Coding) فایلهای تصویری یا صوتی هستند بطوریکه آنها از فضای کمتری استفاده کنند. معمولاً این کدکها حاوی دستورات نحوه تبدیل جریان دادههای رمزگذاری شده به فیلم (یعنی رمزگشایی) نیز هستند. مهمترین نقش آنها فشرده سازی جریان تصاویر همزمان با کپچر است. (م.)
۶ - اچ.۲۶۴/امپگ-۴ بخش ۱۰ یا ایویسی (کدک ویدیویی پیشرفته) (به انگلیسی: H.264/MPEG-4 Part 10 or AVC) استانداردی برای فشردهسازی ویدیو است و درحال حاضر یکی از رایجترین قالبهای مورد استفاده برای ضبط، فشردهسازی و توزیع ویدیوی وضوح بالا به شمار میرود. آخرین مرحلهٔ اجرایی روی نسخهٔ اولیهٔ این استاندارد در مه ۲۰۰۳ خاتمه یافت. شاید اچ.۲۶۴ بیشتر از همه بهخاطر قرارگیری در زمرهٔ یکی از کدکهای دیسکهای بلوری شناخته میشود؛ تمام اجراکنندههای دیسکهای بلوری بایستی قادر باشند اچ.۲۶۴ را رمزگشایی (دیکود) کنند. اچ.۲۶۴ همچنین به طور گسترده بهوسیلهٔ منابع پخشکنندهٔ اینترنتی (streaming) مانند ویدیوهای وبگاههای ویمئو و یوتیوب و فروشگاه آیتیونز، نرمافزارهای اینترنتی مانند ادوبی فلش پلیر و مایکروسافت سیلورلایت و نیز پخشکنندگان اچدیتیوی نوع زمینی، کابلی و ماهوارهای مورد استفاده قرار میگیرد. (م.)
۷ - wrapper
۸ - AVI یک فرمت چند رسانهایست که توسط مایکروسافت در نوامبر سال ۱۹۹۲ برای ویندوز ساخته شد. AVI نام اختصاری Audio Video Interleaved است. ای وی آی با صدا و ویدئو سازگار است و اجازه میدهد به وسیلهٔ آن صوت و تصویر با هم پخش بشوند. ای وی آی یکی از فرمتهای رایج دی وی دی است و از صدای چندگانه و ویدئو پشتیبانی میکند. (م.)
۹- فرمت MXF (Material Exchange Format) یک فرمت باز- استاندارد و یا یک قالب نگهدارنده برای فایلهای دیجیتالی صوتی و تصویری است که براساس یک مجموعه از استانداردهای تعریف شده از سوی انجمن تصاویر متحرک و مهندسین تلویزیون (SMPTE) به وجود آمده است. این برنامه دارای پشتیبانی کامل برای زمان و ابرداده است که در دوربینهای فیلمبرداری دیجیتال مانند پاناسونیک P2، کانن سری XF برای ذخیره سازی ویدئو استفاده می شود. برای مطالعه بیشتر به سایتهای
http://www.mxfconvertermac.com/mxf-player.html
و
http://en.wikipedia.org/wiki/Material_Exchange_Format
مراجعه کنید. (م.)
۱۰ - یک فضای رنگی، تعریفی است ریاضی از محدودهای مشخص از رنگها که یک ابزار ( Device ) یا یک نرم افزار استفاده می کند. هر فضای رنگی را میتوان به عنوان یک زبان محاوره ای در نظر گرفت که برای ترجمه یک زبان به زبان دیگر، عملی تحت عنوان Mapping را استفاده میکنیم.
گستره هر فضای رنگی با دیگری متفاوت است. ممکن است یک فضای رنگی، بر یک فضای دیگر کاملاً محیط باشد؛ و یا ممکن است اشتراک داشته باشند.
۱۱ - نرخ فریم یا Frame Rate: توالی نمایش فریمها با توجه به سیستم جاری پخش (یکی از سیستمهای پال، NTSC یا فیلم) می تواند 25، 30 یا 24 فریم در هر ثانیه باشد، بعبارت دیگر سرعت نمایش تعداد مشخصی فریم را در بازه یک ثانیه نرخ فریم مینامند.
لیزا راش Lisa Rausch
برترام لیونز Bertram Lyons
ترجمه: عادله حاجی میرزایی
منبع: نیویورک تایمز ، 12 ژوئن 2013