اشاره:
«تاریخ شفاهی این امکان را برای افراد فراهم میآورد تا داستانهایشان را با واژگان و صدای خود و نیز از طریق درک شخصی از چگونگی و چرایی رویدادها بیان کنند.» این جمله آغاز گر خبر انتشار یک کتابچه راهنما به قلم یک شفاهی کار کانادایی است. خانم اولگا مک آیور نویسنده این کتابچه راهنما هستند که چندی پیش خبر انتشارش به دستمان رسید. پس از مکاتبه، ایشان متن کامل را ارسال کردند. موضوع این کتابچه راهنما «چگونگی اجرای یک طرح تاریخ شفاهی برای بومیان کانادا» است که مجری آن دانش آموزان سال 12 دبیرستان هستند. ترجمه این مطلب می تواند از دو جهت سودمند باشد: یکی چگونگی انجام یک طرح در دبیرستان و دیگری چگونگی کار با اقلیت های قومی. در این طرح، دانشآموزان دربارة زندگی بزرگان و پیران مصاحبه و تجربیات آنها را ثبت میکنند. همچنین، این طرح شامل همة مراحل اجرای مصاحبه، از طراحی پرسشها گرفته تا بهکارگیری تجهیزات ضبط میشود و پس از اتمام آن، دانشآموزان امتیاز واحد درسی دبیرستان را کسب خواهند کرد. آنها همچنین از گفتوگوی طولانی با بزرگان خود بهرهمند میشوند. ضمن قدردانی از خانم مک آیوِر، ترجمه متن کامل این کتابچه راهنما در ادامه می آید:
***
© مرکز آموزش و پرورش بومیان مانیتوبا، ۲۰۱۳
این جزوه را میتوانید با اهداف آموزشی یا غیرتجاریای بهکار ببرید که مرکز آموزش و پرورش بومیان مانیتوبا آن را تأیید میکنند.
شابک: ۹۷۸-۰-۹۷۸۰۸۰-۸-۴
برای کسب اطلاعات درباره پروژه تاریخ شفاهی، با مدیر برنامه پژوهش و توسعه تماس حاصل نمایید.
شماره تماس: ۲۰۴۵۹۴۱۲۹۰ ، رایانامه: info@mfnerc.com.
تقدیرها
نویسنده:
اولگا مکلِوُر (Olga McIvor)، (جانشین) مدیر برنامه پژوهش و توسعه
از شورای ویرایش مرکز آموزش و پرورش بومیان مانیتوبا برای کمکهایشان قدردانی میکند.
از مدیر خدمات پشتیبانی، ویولت اُکِماوْ (Violet Okemaw) و نیز از مدیران اجرایی و هیأت مدیره مرکز آموزش و پرورش بومیان مانیتوبا، برای حمایتشان از پروژه تاریخ شفاهی قدردانی میشود.
فهرست مطالب
مقدمه
رئوس کلی دوره و تقسیم زمان
روشهای یادگیری و راهبردهای آموزش
نتایج یادگیری
شاخصهای موفقیت
راهبردهای ارزیابی
خلاصه
منابع
پیوست ۱
هبهنامه
پیوست ۲
رضایتنامه
پیوست ۳
برگه ردیابی مشاهدات
مقدمه
قصد بر آن است که از این سند در دوره آغازین مدرسه بهکار رود. دانشآموزان جوامع بومی میتوانند با تکمیل این دوره در دبیرستان، واحد درسی کسب کنند و همچنین از مصاحبه با بزرگان و پیران خود بهرهمند شوند. بومیان میتوانند از این راهنما بهعنوان ابزاری برای گسترش پروژه تاریخ اجتماعی استفاده کنند. بهطور مثال، بومیان شاید مایل باشند بر پایه دانش و آگاهی خود از تاریخ جامعه، از این راهنما برای مصاحبه با اعضای جامعهشان بهره ببرند.
در گذشته، انتقال اطلاعات تاریخی بومیان، منحصراً شفاهی بوده است. با این وجود، با رواج امر نگارش، افراد برای حفظ اطلاعات گذشته تقریباً بهطور کامل به نوشتن متکی شدند. بیشترِ بومیان هنوز هم داستانهای نیاکان خود را حفظ میکنند و از فرصتهایی که برای درمیانگذاشتن آنها با دیگران پیش میآید، استقبال میکنند. بومیان تشخیص دادند که تمام دانش، در نظامی بزرگتر از باورهای فرهنگی، ارزشها و رسوم جای گرفته است. هنگامیکه دانشآموزان تاریخ جامعه خود را ابتدا از بزرگانشان میآموزند، نهفقط پیوند با گذشته آبا و اجدادی خود را، بلکه پیوند با حافظان دانش موجود را از بنیاد آغاز میکنند.
بهکارگیری تاریخ شفاهی به دانشآموزان و اعضای جامعه کمک میکند تا از چگونگی نفوذ ارزشها و باورهای فرهنگی بر تعاملات افرادی با پیشینههای فرهنگی مختلف قدردانی کنند و به آنها احترام بگذارند. بهکارگیری تاریخ شفاهی در نظام آموزش و پرورش به نسلهای کنونی و آینده کمک میکند تا از چگونگی شکلگیری رویدادهای گذشته توسط نیاکانشان آگاه شوند.
تاریخ شفاهی، ضبط صدا و/یا تصویر اطلاعات تاریخی از طریق مصاحبه است که تاریخ زندگی شخصی یا گزارش شاهد عینی از تجربه یا رویدادی در گذشته را ثبت و حفظ میکند. ضبط تاریخ شفاهی به شنوندگان کمک میکند تا متوجه شوند افراد چگونه دیدگاههای گوناگون را در جامعه حفظ میکنند. افراد مختلف به سبب تجربیات فرهنگی، تعاملات و ارتباطات با سایر افراد و محیطزیست، به دیدگاههای مختلفی اعتقاد دارند. ضبط تاریخ، شاهدان را از گذشته به حال و آینده میآورد تا نسلهای آینده را هدایت کنند، الهامبخش آنها باشند و آنها را آگاه سازند.
تاریخ شفاهی به افراد این امکان را میدهد تا نتایج شخصی خود از تغییر را از رویدادهای کوچک و ساده زندگی تا رویدادهای پیچیدهتر بیان کنند. تاریخ شفاهی با ارتقادادن اطلاعات ارائهشده از طریق اسناد عمومی، عکسها، نقشهها، نامهها و سایر مطالب تاریخی، تصویری دقیقتر از گذشته فراهم میآورد. شاهدان عینی رویدادها میتوانند به ما کمک کنند تا دیدگاهها و نظرات گوناگونی را درک کنیم که شکافهای تاریخ مستند را پُر خواهند. حتی ممکن است دریابیم که بعضی از گزارشهای شاهدان عینی درست یا در تضاد با اسناد کتبی هستند. تاریخ شفاهی این امکان را فراهم میآورد که افراد داستانهای خود را با واژگان و صدای خویش و از طریق درکشان از چگونگی و چرایی رویدادها بازگو کنند. نسلهای آینده میتوانند از طریق گوشدادن به این صداهای ضبطشده یا مشاهده تصاویر ثبتشده، نسل امروز را ببینند.
رئوس کلی دوره و تقسیم زمان
محتوای رئوس کلی(موضوعات) |
تقسیم زمان |
سنتهای شفاهی |
۲۰ |
دیدگاههای تاریخی |
۱۵ |
مالکیت معنوی |
۱۰ |
آداب مصاحبه |
۱۰ |
روشهای مصاحبه |
۵ |
طرح پرسش |
۵ |
اسناد و مدارک |
۵ |
تجهیزات |
۵ |
غلطگیری |
۵ |
مصاحبههای میدانی |
۲۰ |
انتشار |
۱۰ |
|
مجموع: ۱۱۰ساعت |
مجموع ساعات دوره: ۱۱۰ ساعت برای یک واحد درسی (۱ واحد)