اولین سالگرد طوفان سَندی (Hurricane Sandy) (1) (یا آنگونه که اهالی نیوجرسی آن را میشناسند، اَبَر طوفان سَندی (Super Storm Sandy)) که از ایالتهای ساحلی اقیانوس اطلس امریکا(2) آغاز شد، ۲۹ اکتبر ۲۰۱۳ (۷ آبان۱۳۹۲) است و شماری از طرحهای تاریخ شفاهی برای گردآوری اطلاعات و نیز مستندسازی اثرات این طوفان بر ساکنان ساحلی نیویورک و نیوجرسی آغاز شدهاند.
ثبت، یادآوری، بازسازی در (3) Historypin. تصویر اهدایی از Historypin، Sleepness، راب کِتچرساید (Rob Ketcherside)، وَلیگ و جیم هِندرسون (Wallyg and Jim Henderson)
طرحهای تاریخ شفاهی درباه مناطقی پدیدار شدند که طوفان سَندی اثری شدیدی بر آنها داشته است و بسیاری از آنها را دانشگاهها و کتابخانههای محلی حمایت مالی کردند. بخش «طوفان سَندی: ثبت، یادآوری، بازسازی(4)» سایت Historypin همکاری آنلاین میان سایت گوگل(Google)، سایت شورای کتابخانة متروپولیتن نیویورک (Metropolitan New York Library Council)، سایت انجمن بایگانهای امریکایی (Society of American Archivists)، و سایت انجمن امریکایی تاریخ ایالتی و محلی (American Association for State and Local History) است. با استفاده از اینترفِیْسِ(5) Historypin، کاربران میتوانند تصاویر مربوط به طوفان سَندی را بهطور مستقیم به نقشه الصاق کنند و فایلهای صوتی و تصویری و متنی را برای همراهی با آنها آپلود(6) کنند. تاکنون بیش از چهارصد فایل به این طرح کمک کرده است.
در کتابخانة عمومی بروکلین (Brooklyn Public Library)، طرح تاریخ شفاهی را به عنوان بخشی از مجموعة بروکلین(7) (Brooklyn Collection) برای مستندسازی اثرات طوفان سَندی بر منطقه آغاز کردهاند. تمام اطلاعات را برای پژوهش در دسترس عموم مردم قرار خواهند داد و در آیندة نزدیک، برنامههای ضبطشدة انتخابی روی وبگاه طوفان سَندی خواهند بود. در دانشگاه هافسترای (Hofstra) لانگآیلند(Long Island)، پژوهشگرانِ طرح تاریخ شفاهی متمرکز در لانگبیچ(Long Beach) ـ جزیرة سدی(8) در امتداد ساحل جنوبی لانگآیلند ـ مصاحبههای تصویری از روایتهای ساکنان جزیره را گردآوری خواهند کرد. دانشکدة مددکاری اجتماعی در مجاورت دانشگاه اَدلفی(Adelphi) طرح «هنگامیکه امور شخصی و حرفهای بههم برخورد میکنند: شاهدان عینی خدمات، پس از طوفان سَندی» را راهاندازی کرده است. این طرح در نظر دارد تجربههای انجمن دانشکدة مددکاری اجتماعی را بهعنوان کاربران و دریافتکنندگان خدماتِ پس از طوفان سَندی مستندسازی کند.
دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه کین (Kean)، اِریج سید(Arij Syed)، بریتنی لو اِسترِیْنج (Brittany Le Strange)، ترودیان لارنس (Trudi-Ann Lawrence)، عبدالفتاح رشید (Abdefatth Rasheed)، آلیشیا هیل (Alicia Hill)، و مِری پایسکی (Mary Piasecki) حاضر در پروژة همایش تاریخ شفاهی ایالتهای ساحلی اقیانوس اطلس. عکس از کِیْت اسکات (Kate Scott).
در آن بهار، خانم پِرکیس (Perkiss) سمینار دورة کارشناسی خود را برای آموزش روشهای تاریخ شفاهی به دانشجویان طراحی میکرد، در حالیکه طرح پژوهشی بلند مدتی را برعهده داشت. تمرکز بر طوفان سَندی بیدرنگ موضوعی مرتبط با دانشجویان شد، زیرا بسیاری از آنها مستقیماً از دستدادن خانواده و محله را تجربه کرده بودند. پِرکیس و دانشجویانش نواحی را انتخاب، موضوع پژوهشهای خود را مشخص و پیش از شروع کار، بهترین تجربههای انجمن تاریخ شفاهی را مطالعه کردند.
پِرکیس که با اهالی بخش جِنتیلی (Gentilly)ـ واقع در ایالت نیواورلئان ـ کار کرده است، اشاره میکند: «بر اساس تجربههای شخصیام در پی توفند کاترینا(9)ی نیواورلئان، از دامنة پرسشهایی که میپرسیدیم کاملاً آگاه بودم.» پِرکیس گفت تجربههایش در زمینة جامعهشناسی و فیلمسازی مستند نیز این طرح را تحتتأثیر قرار داده است. و اینکه «ما سعی میکنیم داستان توفند سَندی را در تاریخچة گستردة رابطة میان بلایای طبیعی و جوامعی که تحتتأثیر آن واقع شدند، قرار بدهیم.»
با تمرکز بر منطقة ساحلی نیوجرسی، دانشجویان سه جامعة ساحلی با اقتصاد گوناگون را برای مطالعه انتخاب کردند. دانشجویان نه فقط دستاوردهایشان، بلکه فرایند کسب آن و عمق احساساتی را که در جلسههای مختلف جامعه و در مصاحبههایشان تجربه کردند، در وبلاگ(10) خود ثبت کردند. این وبلاگ همچنین حاوی عکسها و فیلمهایی است که دانشجویان از آسیبهای طوفان، از جمله آسیب به خانهها و محلههایشان تهیه کردند. رونوشت مصاحبهها نیز در سه منبع محلی برای استفادة عموم مردم در دسترس خواهند بود.
در ماه آوریل، دانشجویان نتایج پژوهشهای خود را در همایش دانشکدة پارک مریلند، با موضوع تاریخ شفاهی ایالتهای ساحلی اقیانوس اطلس امریکا (Oral History in the Mid-Atlantic Region: OHMR) ارائه کردند و صادقانه دربارة مشکل ایجاد توازن میان واکنش هیجانی خود به واقعه و هدفشان از برقراری ارتباط حرفهای با طرح نوشتند. دیگر شرکتکنندگان نیز از ارائة پژوهش اولیة خود در همایشی علمی در میان کارشناسان و دانشجویان هیجانزده شدند. در ماه اکتبر، پِرکیس دانشجویان خود را برای نشست سالانة انجمن ملی تاریخ شفاهی به شهر اوکلاهما برد تا در میزگردی دربارة طرح شرکت کنند. پِرکیس امیدوار است که طرح «خیرهشدن به دریا (Staring out to Sea)» که قرار است مطالعة طولیِ دوسالهای باشد، منابع مالی برای اجرای مرحلة بعدی را تضمین کند که شامل کتابخانة دیجیتال آنلاین برای میزبانی تمام فایلهای صوتی و تصویری و رونوشت مصاحبهها خواهد بود.