کارکنان شرکت بوئینگ در فوریه سال 1945 به مناسبت تولید هزارمین هواپیمای B-29 در کارخانه شهر ویچیتا(Wichita) پولها و سکههای خود را برای کمک به موسسه خیریه مارچ آو دایمز(March of Dimes) روی هم گذاشتند. این کمکها که با هدف مبارزه با بیماری فلج اطفال جمع آوری شده بود، بالغ بر 10562 دلار شد. واحد ویچیتای شرکت هواپیماسازی بوئینگ پیش از پایان دادن به تولید خود در این شهر حدود 1800 هواپیمای B-29 تولید کرد.
جلسه بررسی تاریخ شفاهی کارخانه بوئینگ در شهر ویچیتا اواخر ماه گذشته میلادی در موزه تاریخ بخش ویچیتا- سجویک Wichita-Sedgwick برگزار شد. این جلسه به بررسی ساعتها نوار ویدئویی ضبط شده از 21 نفر شامل سیاستگذاران، کارکنان بوئینگ و دیگر افرادی پرداخت که از بسته شدن کارخانه در این شهر، که مدتها به عنوان پایتخت هوایی دنیا از آن یاد میشد، تاثیر پذیرفته اند. در این جلسه نحوه شروع طرح و دستاوردهای آن مورد بحث قرار گرفت.
اریک کیل(Eric Cale) مدیر موزه تاریخ بخش ویچیتا- سجویک در این رابطه اظهار داشت: ما از این دیدگاه به موضوع نگاه کردیم که مسائل سردرگم کننده کدامند؟ و مردم بیشتر علاقهمند به شنیدن مطالبی در مورد کدام افراد هستند؟
جمعیت سبز آرچی(Archie Green Fellowship) از مرکز زندگی قومی آمریکا در کتابخانه کنگره مبلغ 19 هزار دلار به شورای مردمی کانزاس اعطا کرد. این شورای ایالتی جزو پنج شورایی بود که چنین کمکی در سطح ملی و با هدف پیگیری فرهنگ و سنتهای کارگران آمریکایی به آنها اعطا شد.
مورل ریدل(Murl Riedel) مدیر کمکهای شورای مردمی کانزاس که مرکز آن در توپکا(Topeka) واقع است، گفت: وقتی شرکت بوئینگ اعلام کرد از ویچیتا خارج میشود، تازه چند نمایشگاه سیار با عنوان «روش کار کردن ما» برگزار کرده بودیم که در آن به چگونگی تغییر نیروی کار در کانزاس طی سالها پرداخته شده بود. در این نمایشگاهها مناطق تحت بررسی ما بیشتر روستایی بودند.
آن موقع حس میکردیم که روایت دیگری را در مورد داستان کار در کانزاس از دست میدهیم. اما وقتی شرکت بوئینگ اعلام کرد که از ویچیتا خارج میشود با خود اندیشیدیم که با روایت همیشگی نحوه تغییر کار در یک جامعه روبرو هستیم.
با کارگران قبلی و فعلی بوئینگ، افرادی همچون کارل بروئر(Carl Brewer)، شهردار ویچیتا و دیگرانی که این جابجایی بر آنها اثر میگذاشت مثل رستورانها ومالکان مغازههای وثیقهگذاری، مصاحبه کردیم.
کیل افزود: شرکت بوئینگ در تاریخ ویچیتا بخش مهمی را به خود اختصاص داده است و امیدواریم تاریخ نگاران به این دیدگاه برسند که آنچه ثبت میکنند جز این نباشد، چراکه این اطلاعات به مرور از دست میرود و با گذشت زمان جزییات آن کم رنگ میشود.
لوید استیرمن(Lloyd Stearman) که خود اهل کانزاس است، در سال 1927 شرکت هواپیمایی استیرمن Stearman را به این شهر منتقل کرد. در سال 1929 کارخانه وی تقریباً قربانی درگیریهای بازار بورس شد، اما پیوستن استیرمن و شرکت هواپیمایی بوئینگ به شرکت هواپیمایی و حمل و نقل ایالات متحده باعث نجات استیرمن گردید.
تمام مصاحبههای این طرح و نسخ پیادهشده آنها در موزه ویچیتا، انجمن تاریخ کانزاس در توپکا و مرکز زندگی قومی آمریکا در واشینگتن دی سی نگهداری میشود.
ریدل دراین باره اظهار داشت: انتخاب موزه ویچیتا تا حدی به دلیل کار مشابهی بود که قبلاً با شورای مردمی کانزاس در مورد اعتصاب داروخانه داران داکوم(Dockum) در سال 1958 انجام داده بودیم.
نوشته بسی تنر(Beccy Tanner)
از روزنامه ویچیتا ایگل (The Wichita Eagle)
ترجمه: اصغر ابوترابی
منبع: kansas