دوره آموزشی بهاره تاریخ شفاهی2013، دانشگاه لندن
|
تاریخ برگزاری دوره: 25 تا 27 آوریل 2013( 5 تا 7 اردیبهشت 1392)
مدرسان دوره:
استاد جوانا برنات (Professor Joana Bornat) استاد جنیهاردینگ (Professor Jenny Harding) دکتر گراهام اسمیت (Dr. Graham Smith) جویل مورلی (Joel Morley)
هزینه دوره: 225 پوند استرلینگ
ثبت نام آنلاین
دانلود فرم ثبت نام
چکیده دوره آموزشی بهاره تاریخ شفاهی در سال 2013 در موسسه تحقیقات تاریخی Institute of Historical Research وابسته به دانشکده مطالعات پیشرفته School of Advanced Study دانشگاه لندن University of London با همکاری انجمن تاریخ شفاهی انگلستان Oral History Society برگزار میگردد. این برنامه شش حوزه اصلی را در برمیگیرد که عبارتند از: خاطره، احساسات، فراگیر و کلی بودن، تحلیل دادهها، استفاده مجدد از مصاحبههای آرشیوشده، بروندادها و تاثیرات. روز پایانی شامل بحث در باره تدریس تاریخ شفاهی در آموزش عالی خواهد بود.
جزئیات دوره دو روز اول بر روی شش موضوع اصلی در حوزه تاریخ شفاهی متمرکز خواهد بود: خاطره، فراگیر و کلی بودن، تحلیل دادهها، احساسات، استفاده مجدد از مصاحبههای آرشیوشده، و نتایج و تاثیرات. اجازه بدهید با خاطره شروع کنیم: در جلسه نخست، تحقیقات فعلی در زمینه خاطره، روانشناسی و جامعه شناسی مورد بررسی قرار میگیرد و در باره راههایی که آنها در این یافتهها میتوانند به ما برای درک و تفسیر منابع شفاهی کمک کنند، بحث و تبادل نظر صورت میگیرد. یک موضوع همیشگی در زمینه تاریخ شفاهی مسئله فراگیر بودن و کلی بودن تحقیقات تاریخ شفاهی است. این مسئله تا حدی به مقیاس و سنجش تاریخ شفاهی برمیگردد و تا حدی هم بیانگر سرگذشتهایی است که به یاد آورده میشوند و در عین حال مسائلی همچون اهمیت تاریخی، و میان بر زدن به زندگی شخص برای معنا دادن گذشته مورد خطاب قرار میگیرند.
موضوع دیگر تجزیه و تحلیل دادهها است. ما رویکردهای مختلفی را که کارشناسان تاریخ شفاهی برای معنا دادن مصاحبههایشان به آنها رجوع کرده اند، مورد ملاحظه قرار میدهیم. این موارد شامل تحلیل موضوعی، تحلیل روایت و داستان، و شیوه تفسیری نگارش زندگی نامه میشوند.
احساسات مجموعه ای از چالشها را در زمینه خلق، تفسیر و تلقی روایات شفاهی پیش روی کارشناسان تاریخ شفاهی قرار میدهند. این جلسه این که چطور دانش و تخصص در زمینه علوم انسانی و علوم اجتماعی میتواند به اندیشیدن درباره پیامدهای تفاوتهای فرهنگی/تاریخی در بیان احساسات برای تاریخ شفاهی کمک کند، مورد ملاحظه قرار خواهد گرفت.
سپس با در نظر گرفتن موضوعات زمینه، تفسیر، و اخلاقیات و همینطور سبک زندگی، محقق اصلی به موضوع استفاده مجدد از مصاحبههای تاریخ شفاهی خود محقق و یا یک محقق دیگر خواهیم پرداخت. و در پایان ماحصل نتایج همگانی از تحقیقات تاریخ شفاهی از جمله کتاب، مقالات نشریه، و نمایشگاهها مورد بررسی قرار میگیرد.
بخشی از روز سوم این دوره به بهترین شیوه در زمینه تدریس تاریخ شفاهی اختصاص دارد. هدف ما این است که ایدههای مرتبط با تدریس تاریخ شفاهی در آموزش عالی از جمله منابع، ساختارهای دوره و تحولات آتی را در میان بگذاریم.
آنهایی که در این دوره ثبت نام میکنند باید تجربیاتی در زمینه ثبت و نگارش تاریخ شفاهی داشته باشند، و از آنها خواسته خواهد شد تا پیشاپیش مجموعه آثاری را که از طریق یک وبسایت آنلاین در دسترس هستند، مطالعه کنند. مدرسان این دوره همگی از اعضای انجمن تاریخ شفاهی هستند:
استاد جوانا برنات (استاد بازنشسته دانشگاه اوپن)، استاد جنیهاردینگ (دانشکاه متروپولیتن لندن)، دگتر گراهام اسمیت (از رویالهالوویRoyal Holloway، دانشگاه لندن)، جویل مورلی (از کوئین مریQueen Mary، دانشگاه لندن).
برنامهها فهرست برنامهها به شرح زیر میباشد:
پنج شنبه 25 آوریل 2013 (5 اردیبهشت 92)
- خاطره و به یادآوردن - فراگیر بودن و کلی بودن - تجزیه و تحلیل دادهها: بیرون کشیدن شواهد - جراحی تاریخ شفاهی: چالشهای شما؟
جمعه 26 آوریل 2013(6 اردیبهشت 92)
- احساسات - استفاده مجدد: موضوعاتی از تحلیل ثانویه مصاحبههای آرشیو شده - نتایج و تاثیرات - بحث آزاد
شنبه 27 آوریل 2013(7 اردیبهشت 92)
- تدریس تاریخ شفاهی: راهکارهایی برای آینده - تاریخ شفاهی در موزهها: موزه لندن
|
دوره آموزشی بهاره تاریخ شفاهی توسط موسسه تحقیقات تاریخی سازماندهی شده و همه کسانی که به استفاده از تاریخ شفاهی علاقه دارند میتوانند در این دوره شرکت کنند. تعداد بسیار محدودی متقاضی پذیرفته میشود و توصیه میشود هر چه زودتر اقدام به ثبت نام کنید.
ترجمه: محمدباقر خوشنویسان
منبع: history.ac.uk
|