هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 91    |    3 آبان 1391

   


 



تاریخ شفاهی مهاجران افغان در دانشگاه یزد

صفحه نخست شماره 91

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران، مراسم دفاع از پایان‏نامه مقطع کارشناسی ارشد روح‏اله صفری 25 مهرماه در گروه تاریخ دانشگاه یزد برگزار شد.
روح‏الله صفری پژوهشگر این رساله در مراسم دفاع با ارائه گزارشی از روند کار در طول دو سال گذشته تصریح کرد: «این پژوهش به دنبال بررسی تاریخ شفاهی حیات آموزشی مهاجران افغان در اصفهان بوده پژوهشی کاربردی است.  برای اجرای آن از «روش کیفی» و از چهار ابزار اسناد و مدارک، مشاهده، مصاحبه حضوری و پرسشنامه استفاده شده است.» وی در ادامه افزود: «پژوهش درباره حیات آموزشی مهاجران افغان در شهر اصفهان متمرکز بوده و جامعه آماری آن، دانشجویان، طلاب، معلمان و مدیران مدارس خودگردان مهاجرین افغان در اصفهان بوده است.» صفری در ادامه درباره ضرورت این پژوهش گفت: «ایران در طی سه دهه گذشته میزبان بیش از 3 میلیون مهاجر و پناهنده افغان بوده است. اما علیرغم این حجم بالای مهاجرت و طول مدت حضور آنان، بررسی‏های علمی درباره تجارب این مهاجرین از زندگی در ایران در طول سه دهه گذشته کم و محدود بوده است. گستره و طول مدت حضور این حجم از مهاجرین، قطعاً برای دو کشور ایران و افغانستان و حتی منطقه، پیامدهای بسیاری را به دنبال داشته است. این مهم و نو بودن پژوهش‏های تاریخی با رویکرد شفاهی موجب شد تا در این رساله به بررسی و تدوین بخش‏هایی از حیات اجتماعی مهاجرین افغان در ایران با این رویکرد بپردازم.»
صفری در ادامه با اشاره به بخش‏های مختلف این پایان‏نامه تصریح کرد: «آموزش مهاجرین افغان می‏توانست گستره وسیعی را شامل شود، اما این رساله صرفاً بر آموزش کودکان افغان در مدارس خود بنیاد و خودگردان و همچنین وضعیت دانشجویان و طلاب علوم دینی افغان در دانشگاه‏ها و مدارس حوزه علمیه اصفهان متمرکز بوده است.»
وی در پایان هدف اصلی این رساله را واکاوی بخش‏هایی از حیات آموزشی مهاجرین افغان در اصفهان در طول سه دهه گذشته و ثبت و ضبط آن با استفاده از روش تاریخ شفاهی دانست و گفت: «در این رساله سه هدف دنبال شده است: 1) بررسی وضعیت مدارس خودگردان مهاجرین افغان در اصفهان به عنوان یکی از تشکل‏های غیر دولتی متولی آموزش کودکان، 2) بررسی وضعیت دانشجویان مهاجر افغان در دانشگاه‏های استان اصفهان و 3) ثبت و ضبط بخشی از حیات آموزشی طلاب علوم دینی مهاجرین افغان شاغل به تحصیل در مدارس حوزه علمیه اصفهان.»
 شایان ذکر است این پایان‏نامه با راهنمایی دکتر علی‏اکبر تشکری و مشاوره دکتر محسن سعیدی از اعضاء هیات علمی دانشگاه یزد به انجام رسیده است و 53 نفر در پژوهش مذکور مشارکت داشته‏اند که 30 نفر از آنان با تکمیل پرسشنامه‏ و 23 نفر با شرکت در مصاحبه‏های حضوری در روند پژوهش همکاری کردند. صفری جمعاً 140 ساعت با مشارکت کنندگان این پژوهش مصاحبه کرده است.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.