|
روایت های پل خلیج سانفرانسیسکو
|
دفتر منطقهای تاریخ شفاهی کتابخانه بنکرافت به دنبال روایتهای مربوط به «بی بریج» برگستره سالها است.
برکلی– مصاحبه کنندگان دفتر منطقه ای تاریخ شفاهی کتابخانه بنکرافت بر این باورند داستانهای شنیدنی بسیاری درباره «بی بریجBay Bridge »، پلی که سانفرانسیسکو ر به اوکلند وصل میکند، همانند دیگر دیگر خواهرخواندههایش در آن سوی خلیج وجود دارد. دفتر تاریخ شفاهی منطقه که در کتابخانه بنکرافت وابسته به دانشگاه کالیفرنیا در برکلی مستقر است فراخوان گسترده ای منتشر کرده است و در آن از همه کسانی که در طراحی، ساخت و رنگ آمیزی این پل نقش داشتهاند و حتی آنها که در عوارضی این پل کار میکردهاند، به عبارتی همه مدیران، گروههای تعمیر و نگهداری، مهندسان، نقاشان، طراحان و دیگر کسانی که از روزهای آغازین احداث این پل تا سالهای دهه 1950 با تاریخ این پل همراه بودهاند، دعوت کرده تا خاطرات خود را درباره این پل در اختیار آنها بگذارند. «سم ردمنSam Redman» تاریخدان و مدیر پروژه تاریخ شفاهی خلیج سانفرانسیسکو و پلهای منطقه در این باره میگوید: «گردآوری تاریخ شفاهی این پل بخشی از سلسله کارهای تاریخی است که به منظور تبیین نقش نمادین پلها در شکل دادن به هویت منطقه انجام میگیرد و نیز هدف این است تا جایگاه این پلها به لحاظ طراحی، زیست محیطی، کاری و تاریخ سیاسی مورد بررسی قرار گیرد.» اما از خبرهای دست اولی که در مورد پل بی بریج بر سر زبانها است، میتوان این موارد را بر شمرد: - از جمله کسانی که در مراسم گشایش این پل در روز 12 نوامبر سال 1936 حضور داشتند میتوان به «هربرت هوورHerbert Hoover » رییس جمهور آمریکا (1933-1929) و «فرانک مریامFrank Merriam» فرماندار وقت کالیفرنیا اشاره کرد. در عرض خیابانهای پل زنجیرهای طلا کشیده بودند و مریام برای بریدن آنها و افتتاح پل از مشعل استیلن استفاده کرد. - روزگاری در این پل از شیپورهای هشدار مه استفاده میکردند. - در ابتدا تنها خودروها از سکوی بالایی پل استفاده میکردند و سکوی پایینی ویژه قطار و کامیون بود. - در سانفرانسیسکو بین سالهای 1819 تا 1880 آدم عجیب و غریبی زندگی میکرد که خود را امپراتور نورتون اول نام نهاده بود. این امپراتور خودخوانده چند بار دستور داده بود که حد فاصل اوکلند تا سانفرانسیسکو باید یک پل معلق و یک تونل زیرآبی ساخته شود. - هزینه احداث پل اولیه 77 میلیون دلار بود. - پل بی بریج در زمان ساخت طولانی ترین پل دنیا محسوب میشد. - این پل که یکی از طولانی ترین پلهای جهان است، در حقیقت از دو سازه تشکیل شده است. به عبارتی، یک پل معلق که سانفرانسیسکو را به جزیره «یربا بوئناYerba Buena » – که پیش از این به «جزیره بزها» (Goat Island) معروف بود – وصل میکند و یک پل بازویی که از این جزیره تا اوکلند امتداد مییابد. هدف از انجام این طرح تاریخ شفاهی این است تا منابع تازه ای برای استفاده صاحبنظران، دانشجویان و مردم عادی مهیا شود، به عبارتی همه آن کسانی که به تاریخ پربار این منطقه علاقه مندند و در پی آنند تا با نقش تاریخی پل بی بریج و دیگر پلهایی که نقاط دیگر خلیج را به هم پیوند میدهد، آشنا شوند. گذشته از این، سلسله کارهای تاریخ شفاهی مربوط به این موضوع خود میتواند در نمایشگاهی که قرار است در مورد تاریخ زیست محیطی خلیج سانفرانسیسکو برپا شود، به منزله منبعی برای اطلاع رسانی و حتی بخش از این نمایشگاه مطرح باشد. این نمایشگاه مهم که دانش آموختگان رشتههای مختلف را گرد هم خواهد آورد، در ماه سپتامبر سال 2013 در گنجینه اوکلند کالیفرنیا و همزمان با افتتاح پل تازه احداث شده بی بریج برپا خواهد شد. کار سازمان دهی و تامین منابع مالی این سلسله پروژههای تاریخ شفاهی بر عهده اداره را ه و ترابری کالیفرنیا است. این اداره با همکاری سازمان عوارض پلهای منطقه خلیج سانفرانسیسکو و کمیسیون راه و ترابری کالیفرنیا سرگرم انجام امور مربوط به تعویض بخش شرقی پل بی بریج سانفرانسیسکو به اوکلند است. پژوهشی که برای به ثمر رساندن این طرح تاریخ شفاهی صورت خواهد گرفت، همچنین کمک خواهد کرد که کار تعویض بخش شرقی تاریخی پل با سهولت بیشتری انجام شود. بخش جدید شرقی پل را برای این بازسازی میکنند که در زمین لرزه لوما پریه تا Loma Prieta سال 1989 قطعهای از یکی از سکوهای پل فرو ریخت. طبق برنامه کار تعویض این بخش از پل تا زمستان سال 2013 میلادی پایان خواهد پذیرفت.
نویسنده: کتلین مک لی Kathleen Maclay kmaclay@berkely.edu مترجم: رضا بهار
منبع: newscenter
|