شماره 202 | 9 ارديبهشت 1394 | |
اقدام به برگزاری نشستهای تخصصی در حوزههای مختلف علاوه بر این که موجب تبادل اطلاعات جدید و تمرکز بر مسائل جزئی می شود، بازخورد و اثرات مفیدی در حوزههای پژوهشی به همراه دارد. بررسی کارنامه انتشاراتی نشستهای تخصصی تاریخ شفاهی طی دهه گذشته حاکی از آن است؛ مقالات منتشرشده به تأمين منابع و تجربیات ارزنده براي پژوهشگران کمک نمودهاند.
نهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی با موضوع ایثار و شهادت در 18 اسفند ماه 1392 با مشارکت گروه تاریخ دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در تهران مرکز فرهنگی سید الشهدا(ع) برگزار شد. بانیان این نشست یعنی مرکز اسناد ایثارگران بنیاد شهید و امور ایثارگران و انجمن تاریخ شفاهی ایران با برگزاری این نشست اقدام ارزندهای در جهت ثبت تاریخنگاری جنگ با موضوع ایثار و شهادت کردهاند. مفهوم ایثار و شهادت از موضوعات مهم محسوب می شود که تاکنون برجستهسازی و به صورت علمی مورد واکاوی محققان قرار نگرفته بود. تا جایی که بسیاری از مداخل و موضوعات آن در طرحهای تاریخ شفاهی دور از دید محققان این عرصه بوده است. برگزاری این نشست نقطه عطفی بود تا عموم پژوهشگران در ثبت تاریخ شفاهی ایثار و شهادت با جدیدت و بدور از هرگونه احساس دست به کار شده و به طور علمی موضوعات را مورد بررسی قرار دهند. برگزاری نشست تخصصی تاریخ شفاهی ایثار و شهادت و انتشار مجموعه مقالات آن حاوی چند مطلب است. نخست این که در حوزه تاریخ شفاهی ایثار و شهادت تاکنون کار جدی که برگرفته از مقالات نویسندگان مختلف باشد منتشر نشده است. کتاب حاظر پاسخ مناسبی برای سؤالات محققان جهت بررسی تاریخ ایثار و شهادت است. ضمن سپاس از برگزارکنندگان نهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی بخصوص دبیر علمی این نشست جناب آقای علیرضا کمری که مفاهیم دفاع مقدس، ایثار و شهادت از علایق پژوهشی ایشان است، به بررسی چند نکته در این حوزه پرداخته می شود.
آیا برگزاری نهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی ایثار و شهادت و چاپ مجموعه مقالات پاسخگوی نیاز جامعه پژوهشی خواهد بود؟
انتشار این مجموعه و بیان دیدگاههای مختلف و تمرکز در موضوعات خاص موجب رشد و بالندگی و برخورداری از بینش و تفکر علمی می شود. به نظر می رسد نهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی به موضوعی اختصاص داشت که تاکنون در دنیا چنین مفاهیمی مورد غفلت واقع شده و یا این که چنین موضوعی منحصر به مرزهای ایران اسلامی است. زیرا روحیه ایثار و شهادت از صدر اسلام تاکنون زبانزد ایرانیان است.
با گذشت بیش از دو دهه از جنگ هشت ساله عراق علیه ایران و حضور رزمندگان در صحنه مبارزه و تجلی ایثار و شهادت در تفکر مشارکتکنندگان در جنگ، زمان آن رسیده است تا به صورت علمی در جهت و حفظ این میراث گرانبهای اسلامی دست به کار شده و در جهت انتقال مفاهیم اصلی جنگ به نسل آینده گنجینههای مهمی از خاطرات و تحلیلهای تاریخ شفاهی ثبت و ضبط شوند.
تاریخ شفاهی ایثار و شهادت از مبانی تا مفاهیم آن هر کدام موضوع قابل توجهای است که مراکز تاریخ شفاهی و نهادهای ذیربط بر اساس روشهای علمی شروع به ثبت و نگارش آن نمایند. زیرا جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بیشتر از آن که در مفهوم جنگ به معنای مصطلح آن کاربرد داشته باشد، دارای بار و مفهوم معنوی در واژههای چون ایثار و شهادت است. اهمیت موضوع و وجود هزاران ایثارگر، رزمنده، شهید، جانباز و آزاده موجب شده تا به صورت علمی مفهوم ایثار و شهادت در مقالات نویسندگان مورد واکاوی قرار گیرد. هرچند مجموعه مقالات حاضر گام مهم و مؤثری در این زمینه است ولی اهتمام بیشتر به موضوع و تولید کتابها و مجموعه مقالات متعدد موجب دانشافزایی و رویکرد علمی به موضوع میشود. با نگاهی گذرا به برخی از مقالات منتشر شده در کتاب «مجموعه مقالات نهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی» به برخی از مطالب مهم اشاره می شود. بهادر قیم، دانشیار گروه تاریخ دانشگاه شهید چمران اهواز در مقاله جایگاه تاریخ شفاهی ایثار و شهادت در حوزه تاریخ نگاری معاصر ایران، به واکاوی ایثار و شهادت در تاریخ معاصر پرداخته و اهمیت تاریخ شفاهی را چنین بازگو کرده است. مطالب تاریخ شفاهی به این دلیل که مواد خام آن از مصاحبه با افرادی که در بطن حادثه بودهاند گرفته شده، برای نگارش تاریخ معاصر بسیار ارزشمند است (ص45) ضرورت توجه به تاریخ شفاهی ایثار و شهادت از دیدگاه نویسنده عبارتند از: نظام سیاسی کشور، جنگ تحمیلی، استمرار دشمنی استکبار جهانی با انقلاب اسلامی و این زمانی بودن اسناد و منابع. وی مهمترین مراحل فرایند تاریخنگاری ایثار و شهادت را در دو مرحله قبل از تدوین و مرحله تدوین تقسیم بندی نموده است. و عواملی چون؛ علاقه، تخصص، صفات درونی نویسنده، آشنایی با مختصات تاریخ شفاهی، توانایی در جمعآوری و آنالیز اطلاعات، برخورداری از قوه هنر نویسندگی، بهره بردن از تمام منابع مرتبط، ویرایش متن، پرهیز از غلو، رواننویسی و به کارگیری اصل مقایسه را از جمله صفات پژوهشگر تاریخ شفاهی ذکر کرده است.
در مقالهای دیگر سید ابوالفضل رضوی دانشیار گروه تاریخ دانشگاه خوارزمی ضمن بررسی جایگاه تاریخ شفاهی در احیای گفتمان اخلاقی جنگ چنین نوشته است: «باید پژوهشهای شفاهینگاران در خدمت پاسخگویی به نیازهای موجود جامعه باشد و بخشی از مشکلات موجود را برطرف کند. گفتمان اخلاقی دههی اول انقلاب که در دوره هشت سالهی جنگ تحمیلی تثبیت شده بود و بر اساس سه مؤلفهی مقاومت، ایثار و شهادت برای نسل اول انقلاب کارآمد بود، در دو دهه اخیر کم فروغ شده. تاریخ شفاهی به عنوان وجهی از دانش تاریخ که بنابر ماهیت و کارکرد خویش مطالعهی تاریخ معاصر را پاسخ گویی به نیازها و مسائل زمانهی کنونی را در دستور کار دارد... میتواند برای جامعه کنونی مفید باشد.»(ص127) در ادامه نویسنده با بررسی ماهیت و چیستی جنگ از دیدگاه فلاسفه به وجوه مثبت و منفی جنگ پرداخته است. مریم توسلی کوبانی در مقالهای با عنوان «تاریخ شفاهی ایثار گران گمنام» به موضوعی مهم پرداخته است که تاکنون دور از دید پژوهشگران بوده است. در واقع وجود یک جانباز یا ایثارگر علاوه بر این که خودش با مشکلاتی مواجهه است، افراد خانوادهاش همچون؛ پدر و مادر، همسر و فرزندان هم از مشکلاتی برخوردارند. نویسنده با طرح پرسش آیا ایثارگری محدود و منحصر به زمان جنگ است؟ به طرح موضوع پرداخته و معتقد است: در تحقیقات تاریخی مربوط به دفاع مقدس به ایثار و فداکاری و جانفشانی خانوادهی جانبازان کمتر توجه شده است. زندگی با جانبازان، نقش روحی و عاطفی و اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی خانواده جانباز از مواردی است که در این مقاله با مصاحبه و منابع مکتوب مورد بررسی قرار گرفته است.
از دیگر مقالات منتشرشده در این مجموعه میتوان به موضوع ظرفیتهای تاریخ شفاهی زنان یاری گر تاریخ نگاری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به قلم شکوهالسادات سمیعی اشاره نمود. نویسنده با مطالعه جزئیات زندگی چند تن از زنان زندانی سیاسی، همسران شهدا و زنان اسیر در جنگ تحمیلی با استفاده از مصاحبه و مکتوبات به تحلیل موضوع پرداخته است. ایجاد فضای مطمئن و ایمنی برای بیان خاطرات زنان، تمرکز بر جذب و مصاحبه با زنان پرچم دار و پیشکسوت در مبارزه و دفاع، ضرورت شناسایی و معرفی بانوان فعال و ثبت آن در تاریخ و رویکرد به بررسی و حل مسائل و... مواردی برای ثبت و انتشار خاطرات زنان است.
رحیم روحبخش و فریده حشمتی در مقالهای مشترک با عنوان «طرح تاریخ شفاهی وزارت آموزش و پرورش در دفاع مقدس» با ارائه طرحی به اهمیت موضوع پرداختهاند. وجود 36 هزار دانشآموز شهید و 4 هزار معلم شهید و ایثارگر نشاندهنده نقش و اهمیت تاریخ شفاهی آموزش و پرورش در دفاع مقدس است. بسیاری از یادماندهها و خاطرات دستاندرکاران آموزش و پرورش دفاع مقدس در آستانه فراموشی هستند. بنابراین، ثبت آنها میتواند مقدمهای در جهت حفظ و احیای ایثار و شهادت در این سازمان باشد. «درآمدی بر روش شناسی در تاریخ شفاهی دفاع مقدس» نوشته دکتر مهدی ابوالحسنیترقی از دیگر مقالات منتشر شده در کتاب تاریخ شفاهی ایثار و شهادت است. نویسند در یک نتیجهگیری معتقد است: نهاد جنگ با کارکردهای متنوع اجتماعی، فرهنگی، تربیتی و آموزشی نیازمند تحقیق و بررسی علمی است. مصاحبه از جمله روشهای تحقیق پیمایشی در گردآوری اطلاعات لازم است. در این میان، مصاحبههای تاریخ شفاهی علاوه بر تضمین رعایت اصول اخلاقی تحقیق اجتماعی، قادر است آسیبهای احتمالی پیش روی را برطرف کند. تاریخ شفاهی، مشارکت داوطلبانه و آگاهانه راوی، رضایت و همکاری او را در مسیر تحقیق تضمین میکند.
خانم فائزه توکلی با بررسی «پارادایم ایثار و شهادت با تکیه بر تاریخ شفاهی شهدای دفاع مقدس» به چارچوبهای تاریخ شفاهی در این زمینه پرداخته است. ایشان ضمن تبیین فرهنگ شهادت از دیدگاه پارادایمی به موضوع تفکر فرهنگ شهادت در طول هشت سال جنگ تحمیلی می پردازد و معتقد است: «پارادایم ایثار به رزمندگان قدرت تجزیه و تحلیل بحرانهای انسانی را در شرایط جبهه و جنگ، با تمسک به دعا و نیایش آموخت. تابآوری رزمندگان درباره مسائل پیچیده و غامض جبهه، زمینه خودشکوفایی آنان را رقم زد.»(ص355)
مواردی همچون عملیات بیتالمقدس، هر شهید یک شاخص، طراحی بستههای سؤال، کودکان شفاهینگار، آسیبشناسی تاریخ شفاهی ایثار و شهادت و... به عنوان بخشی دیگری از مجموعه مقالات تاریخ شفاهی ایثار و شهادت هستند. نقد و تحلیل متنهای ایجاد شده از طریق تاریخ شفاهی میتواند راهکار مناسبی برای پژوهشگران باشد. برجسته نمودن ایثار و شهادت از طریق مصاحبههای تاریخ شفاهی می تواند اقدام مؤثری باشد و به صورت مجزا به این موضوع پرداخته شود. با ارايه طرحهای تاریخ شفاهی مرتبط با ایثار و شهادت میتوان آن را برجسته و موضوعات متنوعی را مطرح نمود. قلمرو پژوهش پیرامون ایثار و شهادت گسترده و دارای مداخل متنوعی در ابعاد سیاسی- فرهنگی و اجتماعی است. محقق تاریخ شفاهی می تواند از طریق دسترسی به اسناد و مصاحبه با همرزمان و سایر افرادی که آگاهی کافی راجع به موضوع دارند به ابعاد شخصیتی شهدا بپردازد. در مصاحبه تاریخ شفاهی به خاطر دامنه اطلاعات مصاحبه کننده متن تولیدشده از مصاحبه بخشی از تاریخ خواهد بود. دیدههای راویان از شهادت، اطلاعات خانواده شهید (اعم از پدر، مادر، همسر و فرزندان)، دوستان و همکلاسیها و...میتوانند سرفصلهايی برای تدوین طرحهای تاریخ شفاهی باشند. این موضوع کمک میکند تا شخصیت واقعی شهدا ارائه شود. در واقع با بررسی هر یک از خاطرات منتشر شده و تمرکز در موضوع ایثار و شهادت چنین نتیجه گرفته می شود، آن گونه که شایسته است این مفاهیم در خاطرات منتشرشده منعکس نشدهاند. بنابراین، نهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی این فرصت فراهم کرد تا نگاه جدی و تفکر جدیدی نسبت به این مسئله به وجود آید. هرچند کتاب حاضر به طور معمول توانسته است به گوشهای از تاریخ شفاهی ایثار و شهادت بپردازد. ولی تعداد فراوانی از موضوعات دور از دید نویسندگان بوده و پژوهشهای جدیدی را میطلبد. آرمانها و آرزوها بخشی دیگر از مسائلی است که محققان تاریخ شفاهی با انجام مصاحبههای فعال میتوانند به ابعاد مهم شخصیتی شهدا دست یابند. نگاه جدی به مقوله ایثار و شهادت در نهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی موجب شده تا مجموعه مقالات حاضر پاسخی به انبوه سئوالات پژوهشگران و محققان این عرصه داشته باشد.
| |
http://www.ohwm.ir/show.php?id=2648 تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است. |