● برگزاری همایش ملی دین و تکامل در دانشگاه شهرکرد ● فراخوان كتابهای تاريخ شفاهي ● آسیبشناسی خاطرات و تاریخ شفاهی دفاع مقدس ● تشکیل 920 جلسه تدقیق اطلاعات دفاع مقدس و احصاء تاریخ شفاهی ● نگارش وقایع انقلاب در جهرم با رویکرد تاریخ شفاهی ●60 مصاحبه و60 کتاب از تاریخ شفاهی معاصر ● پروژه تاریخ شفاهی پهلوی، یکی از بخشهای مهم کتابخانه ملی ● شفاهی و مکتوب در نخستین سدههای اسلامی ● زندگینامه رهبر انقلاب در کتاب «طلوع آفتاب» ● سادهنویسی خاطرات برای مجموعه «بچههای ایران» ● رونمایی ترجمه خاطرات «یکشنبه آخر» در فرانکفورت ● ثبت خاطرات برای سریال «معمای شاه» ● انتشار گفتوگوهای «اتاق جنگ» و چندین گفتوگوی دیگر ● خاطرات روزگار غیبت فریزرها و یخچالها ● «دایرهالمعارف انقلاب اسلامی» کتاب الکترونیکی شد برپایی دومین نمایشگاه رسانههای دیجیتال ● فراخوان سراسری خاطرهنویسی از كردستان و شمالغرب کشور ● داوری کتابهای مستند جنگ در سه سال اخیر ● انتشار كتاب «محرم و انقلاب اسلامی ایران» ● زندگینامه حسین شهیدزاده و نگاهی وضع اجتماعی ایران ● تحليل گفتمان تلويزيون بي بي سي فارسي در باره جنگ عراق با ايران ● مصاحبه با کارمندان کاخ سفید کتاب شد ● خاطرات «وقتی دل پاریس سیاه شد»
نظریه تاریخ شفاهی-۶ نویسنده: لین آبرامز Lynn Abrams مترجم: علی فتحعلی آشتیانی
اگر بخواهیم نقطه مشخصی را نشان دهیم که مورخان شفاهی از آن مقطع به بعد موفق شدند از لاک دفاعی بیرون آمده و عَلَم تاریخ شفاهی را به عنوان یک رویة تحلیلی بالا بگیرند آن مقطع سال 1979 است که مقالة انتقادی خانم لوئیزا پاسِرینی (1) به نام «کار، ایدئولوژی و اجماع در دوران حاکمیت فاشیسم ایتالیا»(2) منتشر شد.(3) پاسِرینی در این دستاورد وزین، موفقیت تاریخ شفاهی را از دو جنبه تأئید مینماید: از جنبة مقابله با اتهامات منتقدانی که در صحت و اعتبار منابع شفاهی تشکیک میکنند، و دیگری از منظر ورود به عرصههای نادیدهانگاشتة تجربیات تاریخی که موجب گسترش حدود و ثغور پژوهشهای تاریخی شده است. اما وی به ما هشدار میدهد که مراقب افتادن در دام پدیدهای به نام «دمکراتیک شدن سطحی»(4) باشیم یعنی تصور کنیم که تاریخ شفاهی صرفاً فراهم ساختن زمینة سخن گفتن ستمدیدگان است. در جای دیگری به ما خاطرنشان میسازد که جای «وسعت دید را با عوامفریبی» عوض نکنیم.(5) به گفته او چنین تحولاتی ممکن است تاریخ شفاهی را به یک «قرنطینة دیگرalternative ghetto» تبدیل نماید.(6) پاسِرینی به جماعت تاریخ شفاهی توصیه میکند که تلاش خود را صرفاً به زیر و رو کردن منابع شفاهی برای استخراج اطلاعات واقعیتبنیاد منحصر نکنند هر چند که بازسازی تاریخی بهرة بسیاری از این مقوله برده است. در اینجا فهم معنای واقعی روایتهای شفاهی اهمیت داشت. |