شماره 99    |    6 دي 1391

   


 



پیش خوان شماره 99

ـ نشست تخصصی «تدوین تاریخ شفاهی» ۲۸ آذر ماه در ساختمان آرشیو ملی ایران برگزار شد. در این نشست، مرتضی رسولی‌پور، کارشناس این عرصه، به تشریح چگونگی تدوین تاریخ شفاهی پرداخت و در صحبت های خود با تشریح رویکرد مؤسسات متولی تاریخ به این حوزه گفت: برخی در این زمینه با نگاه آرشیوی و نگهداری از مجموعه‌های شفاهی به فعالیت می‌پردازند و برخی نیز موضوع نشر را هم در نظر می گیرند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح ریشه‌ای کاربرد واژه «تدوین» اظهار داشت: با اینکه بحث تدوین یک موضوع مرتبط با مدرنیته است، اما مورخین از نظام تدوین احادیث بهره فراوانی برده‌اند و در واقع اگر ما این دوره را نادیده بگیریم در واقع به خودمان ظلم کرده‌ایم.
رسولی در ادامه بحث «تقسیم بندی موضوعات» و «قاعده تواتر» را از جمله نکات پایه‌ای برای تنظیم مصاحبه تاریخ شفاهی ذکر کرد.


ـ یوسف العمیری، رئیس موزه جنگ کویت (بیت الکویت) به همراه هیاتی دوم دی ماه91 از باغ موزه دفاع مقدس تهران دیدن کرد. وی در این بازدید گفت: من از خرمشهر و آبادان دیدن کردم و دیدم که جوانان ایرانی چه مقاومتی کردند.
یوسف العمیری افزود: قسمتی از بیت الکویت  به جنگ ایران و عراق اختصاص داده شده است و من اصرار زیادی برای اختصاص این بخش برای موزه کویت داشته‌ام چرا که جزیی از تاریخ است و نشان دهنده جنایات صدام نسبت به ایران.


ـ هفتاد و پنجمین شماره ماهنامه «امتداد» با مروری بر فعالیت گروهک تروریستی فرقان منتشر شد. این ماهنامه با صاحب امتیازی موسسه فرهنگی هنری طلایه‌داران نور آفاق و سردبیری رضا مصطفوی منتشر می‌شود.


ـ افرادی که هنوز خاطرات جنگ را به یاد دارند به خاطر دارند که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تصویری از یک اسیر ایرانی را نشان داد که در حالی که در دست سربازان بعث گرفتار شده بود با شجاعت تمام دست خود را گره کرد و مقابل فرماندهان بعثی با صدای بلند فریاد زد: مرگ بر صدام ضد اسلام درود بر خمینی. همایش فرهنگی بزرگداشت او، 20 دی ماه سال جاری در زادگاهش برگزار می‌شود. محمد شهسواری در تاریخ سوم اسفند ماه  1334 در قریه شیخ آباد کهنوج به دنیا آمد. با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به عنوان بسیجی به جبهه اعزام شد و در تاریخ 22 اسفند 1366 در شرق دجله به اسارت نیروهای بعثی درآمد. شهسواری پس از آزادی از اسارت، مدال شجاعت را از دست ریاست جمهوری وقت دریافت کرد. سرانجام این آزاده دفاع مقدس در بیستم مرداد ماه 1375 برای انجام ماموریت فرهنگی در حالی که ملبس به لباس بسیجیان بود در مسیر زاهدان به شهادت رسید.


ـ گردآوری خاطرات و آثار 400 آزاده هشت سال دفاع مقدس و 120 آزاده سیاسی دوران انقلاب اسلامی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم تا پایان سال جاری پایان می‌یابد. استودیویی با دکور متناسب با فضای ایام اسارت آماده شده و تاکنون از 100 آزاده، خاطرات دوران اسارت ضبط شده است. پس از گردآوری خاطرات، بخش‌هایی از این تاریخ شفاهی برای تولید برنامه‌های تلویزیونی آماده و از طریق رسانه ملی پخش خواهد شد.


ـ ویژه‌نامه علی‌اکبر سیاسی از سوی کتابخانه مجلس شورای اسلامی با ارائه اسناد نویافته و منتشرنشده از زوایای پنهان زندگی وی تا پایان سال چاپ می‌شود. علی ططری، مدیر مرکز اسناد مجلس گفت: در یک سال گذشته مجموعه‌ای از اسناد تخصصی علی‌اکبر سیاسی از رجال سیاسی پیش از انقلاب را خریداری کردیم و این ویژه‌نامه از کودکی تا فعالیت‌های وی در عرصه‌های مختلف سیاسی را شامل می‌شود و برخی از مطالب از تاریخ شفاهی و اسناد منتشر نشده تهیه شده است.
علی اکبر سیاسی نخستین رئیس دانشگاه تهران به شمار می‌رود و در سال 1369 در سن 95 سالگی درگذشت.



ـ اتحادیه موزه‌های بریتانیا برای حفاظت از میراث فرهنگی شفاهی این کشور و به کارگیری این منابع در آموزش تاریخ در مدارس،  مارس 2013 کنفرانس ویژه‎ای برگزار ‌می‌کند. این کنفرانس در نظر دارد به بررسی روش‌های استفاده از تاریخ شفاهی در نمایشگاه‌ها و گنجاندن آن در منابع آن لاین و همچنین در فعالیت‎های آموزشی بپردازد. دراین کنفرانس یک روزه به مسایل مختلفی ازجمله دیجیتالی کردن منابع شفاهی که هم اکنون به صورت مجموعه‌های تاریخ شفاهی آنالوگ وجود دارند توجه می شود. همچنین کارشناسان شرکت کننده به بررسی راه‌های استفاده از قصه گویی و هنر قصه گویان و منابع تاریخی شفاهی به عنوان یک ابزار تفسیر و تحلیل تاریخی می‌پردازند. این کنفرانس توسط اتحادیه موزه‎های بریتانیا با همراهی و همکاری انجمن تاریخ شفاهی بریتانیا برگزار می‌شود و درآن متخصصان موزه‌داری و نیز کارشناسان  پروژه‌های تاریخ شفاهی در آموزش تاریخی در مدارس سخنرانی خواهند کرد.



ـ محمد‌تقی ملكش، معاون فرهنگی بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان گلستان گفت: از چهار هزار ‌شهيد اين استان، 500 شهيد از هموطنان اهل سنت هستند و تاكنون بيش از 40 درصد آثار مكتوب شهدا و رزمندگان از قبيل وصيت‌نامه‌، دست‌نوشته، نامه‌ و آثار حقوقی جمع‌آوری و ساماندهی شده است. پس از خاتمه كار جمع‌آوری و ساماندهی آثار و اسناد شهدا و رزمندگان، اين آثار در باغ موزه دفاع مقدس استان كه هم‌ اكنون در كنار گلزار شهدای گمنام در منطقه «ناهار خوران» در حال ساخت است به نمايش گذاشته می‌شود. از سال گذشته تا‌كنون با پنج تن از فرماندهان و رزمندگان استان گلستان برای جمع‌آوری تاريخ شفاهی مصاحبه انجام شده است تا محتوای اين مصاحبه‌ها در سال آينده به چاپ برسند.


ـ مجموعه «تاريخ شفاهي ايران در عصر پهلوي دوم» كه به كوشش حسين دهباشي تهيه شده از شبكه يك سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش مي‌شود. تاريخ شفاهي ايران در عصر پهلوي دوم، مجموعه‌اي از ده‌ها گفت‌وگوي پژوهشي با تصميم‌گيران اصلي دوره پهلوي دوم است كه پس از ده سال تلاش در قالب صدها ساعت مصاحبه و هزاران برگ سند تاريخي، از سوي دفتر تاريخ شفاهي و تصويري ايران تهيه شده است. در اين مستند گفت‌وگوهايي با 54 نفر از سران حكومت پهلوي گنجانده شده است كه در ايام دهه فجر امسال پخش مي‌شود.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'