شماره 96    |    8 آذر 1391

   


 

نشر الکترونیک؛ نیاز جامعه نو


همه از خداییم و به سویش باز می‏گردیم


«بررسی جایگاه تاریخ شفاهی در پژوهش‌های تاریخی» در دانشگاه خوارزمی


شاه جوان تنها دقایقی با رهبران سه قدرت جهانی دیدار کرد!


احیای طرح تاریخ شفاهی بعد از چهار دهه


دوره‌های آموزشی تاريخ شفاهی دانشگاه کنتاکی


«آسمان مال من بود»؛ نگاهی به جنگ از آسمان


تاریخ رسمی جنگ هیچ‌گاه از قدم‌خیرها حرفی نزده است


راضیه تجار: «دختر شینا» با زمزمه‌ زندگی جذاب‌ شده است


معصومه سپهری، قدردانی از مستندنگاران باعث انگيزه‌بخشی می‌شود


«کوه حضرت عباس» درجنوب اروپا


گفت‌وگو با محمد افراسیابی (5)


 



پیش خوان شماره 96

ـ بازسازی و مرمت خانه بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی در شهر نجف اشرف توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) پیگیری شده وهم اکنون پروژه بازسازی این مکان در مراحل پایانی است. حفظ نماد دوران چهارده ساله تبعید حضرت امام خمینی(ره) در کشور عراق از جمله دلایل بازسازی این مکان عنوان شده است. این بنای در زمینی به مساحت 108متر مربع قرار دارد که در دو طبقه مسکونی و زیرزمین در حال بازسازی است. قرار است سه ملک همجوار بیت حضرت امام(ره) خریداری و به نمایشگاه کتاب، موزه و نگارستان جامعی پیرامون شخصیت علمی و سیاسی ایشان تبدیل شود. خانه امام خمینی(ره) درخیابان موسوم به «شارع الرسول» و در150متری حرم حضرت امیرالمومنین(ع) قرار دارد.


ـ در پنجمین دوره جايزه جلال‌آل‌احمد و در حوزه آثار مستندنگاری از کتاب «شرح اسم» تألیف هدایت‌الله بهبودی تقدیر به عمل آمد. کتاب «شرح اسم: زندگینامه آیت‌الله سیدعلی حسینی خامنه‌ای (1357- 1318)» شرحي بر زندگي آيت‌الله سيدعلي حسيني خامنه‌اي از تبار و تولد تا سال‌هاي كودكي و نوجواني و كارنامه‌اي از مبارزات سياسي و فعالیت‌های اجتماعی ایشان تا پيروزي انقلاب اسلامي را در بر دارد و با شمارگان 50 هزار نسخه عرضه شده است.


ـ علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، سه شنبه 30 آبان 91 در دیدار با اعضای کانون زندانیان مسلمان سیاسی قبل از انقلاب گفت: درخصوص بنای یادبود قطعات 33 و 39 بهشت زهرا که اختصاص به شهدای قبل از انقلاب دارد با هماهنگی شورای شهر و شهرداری تهران سعی می‏کنیم که موانع موجود بر سر راه عملیاتی شدن این پروژه رفع شود.

اعضای کانون زندانیان مسلمان سیاسی قبل از انقلاب در ابتدای این دیدار، اختصاص فضایی از باغ موزه قصر را برای فعالیت اعضای کانون خواستار شدند.


ـ کتاب «دین در ایران عصر پهلوی دوم (1357-1320)» با بخش‌هایی مانند بررسی مفاهیم جامعه‏شناسی دین، میدان دینی در عصر پهلوی دوم، میدان دینی و میدان سیاسی در عصر پهلوی دوم، میدان دینی و میدان اقتصادی منتشر شد. این کتاب را فاطمه فرامرزی زیرنظر حسن محدثی در 408 صفحه نگاشته و نشر علم منتشر کرده است.


ـ احمد مسجد جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به این که تدوین شناسنامه شهر تهران اقدام خوبی است، گفت: «با این وجود برخی از مسائل مربوط به دفاع مقدس در این شناسنامه ثبت نشده است.»
وی با بیان این که شهر تهران یک بار مورد موشک باران و سه بار مورد بمباران قرار گرفت، اظهار کرد: «شرایط آن زمان به گونه‌ای بود که اخبار مربوط به این موضوع منعکس نمی‌شد، چرا که در روحیه دیگر هموطنان اثر منفی داشت. بنابراین خانواده‌ها در اقدامی فداکارانه درباره مسائل خود در جریان بمباران‌ها سکوت می‌کردند.»
مسجدجامعی ادامه داد: «به عنوان مثال در خیابان شیخ هادی بیمارستان عیوض‌زاده مورد اصابت موشک قرار گرفت و یک پزشک شهید شد و هم‌اکنون در محل اصابت موشک نمادی قرار گرفته است.»
وی افزود: «در جریان بمباران مهدکودک بیمارستان بهرامی هم دیواری فرو ریخت و چند کودک شهید شدند. همچنین در خیابان ظفر یک افسر شهربانی و عروس او که باردار هم بوده، شهید شدند اما این مکان‌ها در تهران شناخته شده نیست.»


ـ جعفر زمردیان، رییس بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس همدان گفت: «48 هزار سند دفاع مقدس در قالب فایل صوتی و تصویری، نقشه، خاطرات رزمندگان آماده تحویل به سپاه همدان است.»
وی افزود: «با توجه به تشکیل و راه‏اندازی مراکز حفظ آثار در یگان‌های سپاه پاسداران تمامی اسناد و مدارک موجود در بنیاد حفظ آثار برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و پژهشی در اختیار رده های سپاه قرار می گیرد.»


ـ محمد پرحلم، معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان گفت: «یکی از اولویت‌های تولیدات حوزه هنری تاریخ شفاهی است که در بخش‌های متعدد تعریف شده است. دفاع مقدس در دو بخش آزادگان و رزمندگان، هنرمندان و مباحث مربوط به زلزله رودبار از مواردی است که در حوزه تاریخ شفاهی پیگیری می شود.»


ـ مراسم رونمایی از شش جلد کتاب از فرهنگ عامه پس‌کرانه‌های شمالی خلیج فارس (لامرد و مهر) که شامل فولکلور و فرهنگ عامیانه و شفاهی مناطق جنوب استان فارس است در مسجد فاطمه‏الزهراء(س) چاهورز برگزار شد. جواد عسکری چاوردی، مولف کتاب‌ها اظهار کرد: «این کار پژوهشی حاصل سه سال کار در دانشگاه شیراز است که با همکاری دو نویسنده دیگر یعنی رضا نوبخت و سلیمان خدادادی این کتاب‌ها را توسط نشر عطش منتشر کردم: فرهنگ عامه و آداب و رسوم شهرستان لامرد فارس، اعتقادات و باورهای عامیانه جنوب استان فارس، داستان‌های عامیانه پس‌کرانه‌های شمال خلیج فارس، ضرب‌المثل‌های محلی پس‌کرانه های شمال خلیج فارس، هنر – صنعت فراموش شده(صنایع دستی)، بازی‌های محلی پس‌کرانه‌های شمال خلیج فارس.»


ـ محمد‌حسين محمودی، نویسنده کتاب «با دلدادگان حسین(ع)» نگارش تاریخ شفاهی پیرغلامان حسینی، صاحبان حسینیه‌ها، مداحان و سینه‌زنان عاشورایی را از بخش‌های مغفول تاریخ‌نگاری واقعه عاشورا یاد کرد و گفت: «متن اصلی تحقیقات این اثر را خاطراتی از دوستان، نزدیکان یا فرزندان مداحان، میان‌دارها یا سینه‌زنان حسینی تشکیل می‌دهند. متاسفانه در جریان تالیف کتابم از زمان پژوهش‌های میدانی‌ام تا مراحل چاپ و نشر اثر، تعدادی از افرادی که در این کتاب یادی از آن‌ها شده است، از دنیا رفتند، حیف است خاطرات و ناگفته‌های این افراد نیز با آن‌ها از میان برود و ارتباط ما با گذشته‌مان قطع شود.»



ـ احمدعلی ابکایی، راوی کتاب «بلبا» گفت: «یکی از کارهایی که در طول حضور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس انجام می‌دادم، ثبت وقایع روزانه بود. وقتی بازنشسته شدم، مفید اسماعیلی، اسناد و مدارکی را که جمع کرده بودم، از من خواست و با معرفی آقای حسن شیردل به عنوان نویسنده، مرا به ارائه این اسناد و خاطرات تشویق کرد. مصاحبه این کار حدود 6 ماه به طول انجامید. بعد از مصاحبه، حدود یک سال زمان برد تا تدوین و بازخوانی انجام گیرد. پس از این مرحله کار اصلاحات انجام گرفت و سرانجام به مرحله چاپ رسید. این فرآیند در مجموع سه سال، زمان برد.


ـ جلد‌های یازدهم و دوازدهم تقویم تاریخ دفاع مقدس نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با عنوان‌های «موج‌های خروشان» و «اقتدار ناوشکن‌ها» از سوی دفتر پژوهش‌های نظری و مطالعات راهبردی نداجا منتشر می‌شوند. این آثار از سوی امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پژوهشگرانی مانند علی جعفری جبلی، مجید منصوری و شهریار میرشکاری به نگارش درآمده‌اند. «پیکان در عرش» هم عنوان کتابی است که سیدجلال موسوی در حوزه تاریخ شفاهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دست نگارش دارد. او در این کتاب خاطرات عملیات مروارید را از زبان دریاداران حاضر در عملیات که اکنون در قید حیاتند و از جمله آنان، ناخدا سعید کیوان شکوهی، امیر دریادار ناصر سرنوشت، ناوسروان یوسف کرم‌پور و ناوسروان ابراهیم محمدی بازگو می‌کند. وی همچنین از در دست تالیف داشتن اثر دیگری در زمینه عملیات مروارید با نام‌ «اسطوره‌های دریا» خبر داده که مروری بر زندگی شهید دریادار محمدابراهیم همتی، فرمانده ناوچه پیکان است. دومین جلد کتاب «از تبار آبی‌ها» هم از سوی جلال موسوی در دست تالیف است. این کتاب به خاطرات نزديك به 80 شهید نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اختصاص دارد.


ـ زندگينامه‌های 75 سردار شهيد ورزشكار و مدال‌آور دوران هشت سال دفاع‌مقدس در كتاب «پهلوانان راه عشق» ثبت شده است. اين اثر به قلم عباس اسماعيلي و از سوي نشر ستارگان درخشان روانه باز نشر شد. اسماعيلي گفته كه اين كتاب را در سه قسمت تدوین کرده و بخش نخست به تاريخچه زندگي اين افراد، بخش دوم به دست‌نوشته‌هاي شهدا و بخش سوم به جمع‌بندی وقایع زندگی آن‌ها اختصاص دارد.


ـ موسسه حفظ‌ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس سپاه محمد رسول الله(ص) مركز مطالعات پژوهشي 27 بعثت را فعال کرد. این مرکز كتاب‌ها و ديگر آثار مربوط به سپاه محمد رسول‏الله(ص) و لشكر 27 همین سپاه در سال‌های دفاع مقدس را منتشر مي‌كند. سيدحسن شكري، مسوول مركز مطالعات پژوهشي 27 بعثت درباره جديدترين كتابي كه قرار است توسط اين مركز چاپ شود، توضيح داد: «نخستين مجموعه مربوط به شهيد ابراهيم همت است كه بيشتر سخنراني‌هاي اين شهيد را در بر دارد و همزمان با سالگرد شهادت او در هفدهم اسفند ماه آماده انتشار مي‌شود. اين مركز همچنين قرار است تولید تمام مستندسازي‌ها و چاپ كتاب و ارایه ديگر آثار مربوط به سپاه محمد رسول‏الله(ص) و لشكر 27 آن در سال‌های دفاع مقدس را انجام دهد. اين مركز علاوه بر انتشار آثار و ارایه بانك اطلاعاتي، كارگاهي آموزشي را براي افراد علاقه‌مند در حوزه تاريخ‌شفاهي و خاطره‏نويسي برگزار مي‌كند. فراخوان اين كارگاه اعلام خواهد شد و پس از ثبت‏نام افراد، كلاس‌هاي آموزشي با حضور گلعلي بابايي و حسين بهزاد برگزار خواهند شد. اين مركز در نظر دارد كتاب «زمين‌هاي مسلح» را به عنوان جلد سوم مجموعه «عملكرد لشكر 27 محمد رسول‌الله(ص)» با نظارت همین نویسندگان و به همت شركت كنندگان در كارگاه آموزشي تدوين و روانه بازار نشر كند.



 
ـ خاطرات كمك‌رساني‌هاي مردمي به جبهه‌های دفاع مقدس و جنگ‌زدگان سال‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به روایت مرحوم مصطفي بدر در قالب کتاب «با کاروان» نوشته طيبه كياني توسط نشر دارخوين منتشر شد. مصطفي بدر، سال 1306 در اصفهان به دنيا آمد و 24 بهمن 1389 از دنيا رفت.


این کتاب‌ها به تازگی منتشر شده‌اند:

مجموعه خاطرات: چقدر خداوند شما را دوست دارد!/ نويسنده و ناشر: نادره عزيزي‌نيك
ايستادن زير مرگ: تاريخ شفاهي آزادگان شفت/ تدوين:شهاب احمدپور/ ناشر: شركت انتشارات سوره مهر
آخرين سرباز: تاريخ شفاهي آزادگان شهرستان آستانه‌ اشرفيه/ تدوين: فرهاد پورسعيدي/ ناشر: شركت انتشارات سوره مهر
چنته: يادي از زندگي عشايري/ نويسنده:حسينعلي رضوي/ ناشر: نويد شيراز
شهيد حسن باقري به روايت مادر/ نويسنده: فرزانه مردي/ ناشر: روايت فتح
اسنادي از دولت شهيد رجايي/ تهيه و تنظيم: مركز پژوهش، سنجش و اسناد رياست جمهوري، مديريت اسنا/ ناشر: نشر جمهور ايران، فرهنگ و تمدن
آخر خط: خاطرات داود لطيفي/ تدوين: حسين شيردل/ ناشر: شلفين
خاطرات من: ذهن و زبان/ نويسنده: محمدزيد بهبهاني/ ناشر: ترآوا
مباني تاريخ اجتماعي ايران/ نويسنده: فريدون اله‌ياري/ ناشر: پرسش
ممد ويتامين: خاطرات طنز از آزادگان سرافراز/ نويسنده: عبدالرضا سالمي‌نژاد/ ناشر: نيلوفران
اوستا عبدالحسين: خاطراتي از سردار شهيد عبدالحسين برونسي/ نويسنده: عبدالرضا سالمي‌نژاد/ ناشر: نيلوفران
كتابشناسي دائره‌المعارف‌هاي چاپ شده در ايران (از آغاز تا پايان بهار 1383)/ تهيه و تنظيم: شهلا عطاردي‌فرد، علي تاجور/ ناشر: موسسه فرهنگي، هنري و انتشارات بين‌المللي الهدي
ستاره كابينه: خاطراتي از وزير شهيد مهندس محمدجواد تندگويان/ گردآورنده: عبدالرضا سالمي‌نژاد/ ناشر: نيلوفران
تاريخ و فرهنگ جوانمردي/ نويسنده: سيدمسعود رضوي/ ناشر: اطلاعات
انگلو و بنگلو در آبادان: خاطرات هفتاد ساله‌ پسرك فرمانبر/ نويسنده: ايرج ولي‌زاده/ ناشر: نشر سيميا هنر



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'