شماره 94    |    24 آبان 1391

   


 

«چو صد آید، نود هم پیش ماست»


نشست بررسی جایگاه تاریخ شفاهی در پژوهش‌های تاریخی


وقتی زندان، زندان نباشد


بررسی خاطرات «دختر شينا» با حضور مرتضی سرهنگی


سرگذشت‌های پنهان، حقایق رویارو: ابزار تاریخ شفاهی


بیست و هفتمین کنفرانس بین­ المللی تاریخ‌­نگاری


«شرح اسم» زندگینامه یک مبارز فرهنگی‌ است


علامه طباطبایی؛ چشم‌اندازی اصیل در تاریخِ تفسیر


خلیل طهماسبی و ترور رزم‏آرا‏


گفت‌وگو با محمد افراسیابی (3)


گزارش‌های تصویری ـ تاریخی از جنگ در دو آلبوم


علامه طباطبایی؛ چشم‌اندازی اصیل در تاریخِ تفسیر


 



پیش خوان شماره 94

- مراسم پاسداشت قرارگرفتن درس حماسه شهید دریاقلی سورانی در کتاب فارسی ششم دبستان با حضور دانش آموزان و معلمان مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی شهرهای آبادان، اروندکنار و چوئبده و میهمانانی همچون سیده اعظم حسینی نویسنده کتاب «دا»، هنرمندان سینمای ایران مانند پرویز پرستویی، کیومرث پوراحمد و پریوش نظریه، راویان کتاب‌های خاطرات دفاع مقدس همچون عبدالحسن بنادری (راوی: سرباز سالهای ابری) مکی یازع (راوی: بچه‌های کفیشه) و پروین سورانی(دختر شهید دریا قلی) برگزارشد.


- آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب و فرمانده کل قوا، با اعطای درجه سرلشکری به سردار شهید احمد سوداگر موافقت کردند. احمد سوداگر قبل از شهادت (در تاریخ 20بهمن 1390) رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح بود.


- ششمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت از «هدایت‌الله بهبودی» نویسنده و پژوهشگر تاریخ و مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی که در ۳۰ سال گذشته کتاب‌های بسیاری را در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی تولید و ساماندهی کرده است، تقدیر کرد. تازه‌ترین اثر او«شرح اسم: زندگینامه آیت‌الله سید علی حسینی خامنه‌ای (1357- 1318)» از سوی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌هاي سياسي در 50 هزار نسخه منتشر شده است.


- کتاب‌های دا (خاطرات سیده زهرا حسینی) نوشته اعظم حسینی، بچه‌های کفیشه (خاطرات شفاهي مكي يازع) نوشته سیدقاسم یاحسینی و دایرة‌المعارف انقلاب اسلامی ویژه نوجوانان و جوانان (از دفتر ادبیات انقلاب اسلامی) در فهرست پرفروش‌های نیمه اول آبان ۹۱ در فروشگاه مرکزی شهر کتاب قرار گرفتند.


- شهردار منطقه ۱۲ تهران از برگزاری مسابقه خاطره نویسی با عنوان «خاطرات تهرون» خبر داد. علی محمدنژاد گفت: مدیریت بافت تاریخی به منظور گردآوری خاطرات وقوع یافته در محدوده محله‌های تاریخی تهران و تدوین تاریخ شفاهی محلات منطقه ۱۲ به عنوان میراث‌دار پیشینه تاریخی شهر تهران ، مسابقه خاطره نویسی خاطرات تهرون» را برگزار می‌کند. شهروندان علاقه‌مند میتوانند خاطرات خود را تا ۲۵ دی ماه سال 1391 به پست الکترونیکی baftetarikhi12@region12.tehran.ir ارسال کنند.


- دفتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری استان اصفهان کارگاه دو روزه آموزش فنون مصاحبه درباره تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را با حضور حسین نصرالله زنجانی و حمید قزوینی در روزهای 20 و 21 آبان ماه در خانه هنرمندان اصفهان برگزار کرد. دوره بعدي كلاس‌ها، دو هفته آينده در همين شهر با حضور عليرضا كمري، حجت‌الاسلام سعيد فخرزاده و محمد قاسم‌پور و با موضوع بيان مباني نظري تاريخ‌شفاهي و پرسش‌ و پاسخ در این زمینه برگزار مي‌شود.


- شرح اقدامات و فعالیت‌های سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم در کتاب «پنجره‌ای رو به رویا» به قلم عبدالرضا سالمی‌نژاد منتشر می‌شود. برای این کتاب با 15 نفر از دوستان و همکاران شهید توسط‌ محمدحسین پیکانی مصاحبه شده است. طهرانی‌مقدم از فرماندهان دوران هشت سال دفاع مقدس و فرمانده جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.


- سایت «شناخت رهبری» با نشانی  http://www.leader-khamenei.com/ از هفدهم آبان ماه 91 امکان دانلود نسخه الکترونیک کتاب «خاطرات عزت شاهی» را فراهم کرد.



 
- کتاب «پنهان زير باران» شامل خاطرات علي ناصري، يكي از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس به قلم سيدقاسم ياحسيني از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ نهم رسید. ناصري بعد از عمليات خيبر و قبل از عمليات بدر به اسارت درمي‌آيد و حدود 4 سال با نام مستعار اسير ارتش صدام بوده است.


- همایش «دکتر علی شریعتی و دانش تاریخ» از سوی پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می‌شود. این پژوهشکده از استادان، دانشجویان و پژوهشگران حوزه‌های گوناگون علوم انسانی و به ویژه تاریخ دعوت کرده است تا مقالات خود درباره محورهایی نظیر «شریعتی، نظریه و روش در تاریخ»، «شریعتی و تاریخ ایران پیش از اسلام»، «شریعتی و تاریخ ایران پس از اسلام»، «شریعتی و تاریخ اسلام و تشیع»، «شریعتی و تاریخ تمدن و ادیان» و «شریعتی و تاریخ غرب» را تا 30 آبان‌ماه اراdه دهند. این همایش روزهای دوم و سوم اسفندماه 1391 برگزار خواهد شد.


- کتاب زندگینامه و خاطرات آیت‌الله عمید زنجانی توسط انتشارات خرسندی روانه بازار نشر شد. این کتاب به همت سید محمد هاشم موسوی تدوین شده و دربردارنده خاطراتی از همراهی با امام خمینی(ره) در عراق و نجف، شکل‌گیری و فعالیت‌های جامعه روحانیت مبارز تهران است. آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی در تاریخ 10 فروردین 1316 در شهرستان زنجان، به دنیا آمد و 8 آبان سال 1390 درگذشت.


- کتاب «دیروزِ امروز» در آستارا رونمایی شد.عزیز ناطقی، مولف کتاب گفت: این اثر به جمعی از مفاخر آستارا که پس از عهدنامه ننگین و منحوس ترکمن‌چای و تقسیم شدن شهرستان آستارا به دو بخش آستارای ایران و آستارای جمهوری آذربایجان، با بازگشت به وطن و سکونت در منطقه ایرانی و اسلامی، با اتحادی کامل دست به عمران و آبادانی مجدد زدند، پرداخته است.
«دیروزِ امروز» در 270 صفحه توسط انتشارات مکتوب آستارا به چاپ رسیده است.


- کتاب «ابوالقاسم خان بختیار: قربانی بازی سیاست»  را مصطفی علیزاده گل‌سفیدی به سفارش موسسه فرهنگی میثاق نگاشته و انتشارات سروچمان در اصفهان آن را در 240 صفحه مصور منتشر کرده است. این کتاب پنج فصل  با عناوین زندگی‌نامه، رویای احیای نظام ایلی، دوران فرمانداری، نهضت جنوب و غائله ابوالقاسم خان دارد. از همین نویسنده و ناشر کتاب «حماسه زاگرس: شرح زندگی اسطوره‌ مبارزه با استبداد، شهید علی مردان خان بختیاری» نیز منتشر شده است.


- سرمربي سابق تيم ملي فوتبال ايران کتاب خاطراتش را در ايران منتشر مي‌کند. ميرسلاو بلاژويچ پيش از اين گفته بود کتاب خاطراتش بعد از مرگ او منتشر خواهد شد، اما اکنون برخي از دوستان بلاژويچ تلاش کرده‌اند که بخشي از خاطرات او در ايران در زمان سرمربيگري تيم ملي و همچنين حضورش در باشگاه مس کرمان را به زودي منتشر کنند. پيپل‌زاده، مترجم بلاژويچ در این باشگاه گفت: خاطرات کلي بلاژويچ شايد بعد از مرگش منتشر شود، اما بخش خاطراتش در ايران را به زودي چاپ خواهيم کرد.
بلاژويچ که در مسابقات مقدماتي جام جهاني 2002 سرمربي تيم ملي ايران بود براي صعود به جام جهاني فقط به پيروزي برابر بحرين نیاز داشت، اما در شبي عجيب تيم ملي ايران در آن بازي شکست خورد و به جام جهاني که ميزبان آن کره جنوبي و ژاپن بودند صعود نکرد.


- اولین کنگره ملی بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در گیلان، آذرماه 1391 در این استان برگزار خواهد شد. سایت کنگره در نشانی www.mirzakuchakkhan.ir فعال است.


- خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارشی تصویری ازامین خسروشاهی را با این مقدمه منتشر کرد: «جزیره، روایتی غریب از ساکنان جنگ‌زده مشهد/ اینجا نه خرمشهر است نه آبادان و نه جایی آشنا در خوزستان. اینجا شهرکی است غریب در دل مشهد. آنقدر غریب که در طی سال‌های جنگ تاکنون شبیه یک جزیره شده. جزیره‌ای که دیوارهایش را خود ساکنان ساخته‌اند. اینجا، در قلب مشهد، شهرکی وجود دارد که سال‌هاست میزبان خانواده‌های جنگ‌زده خوزستانی است. اما انگار هنوز زخمی عمیق از جنگ بر قلب ساکنان و دیوار خانه‌هایشان به جا مانده... شهرک شهید بهشتی مشهد یا همان شهرک عرب‌ها شامل چهل و دو بلوک مسکونیست که هر بلوک شامل چهل و پنج واحد بوده و نزدیک به هزار و چهارصد خانواده را در خود جای داده‌ است.» (نشانی عکس‌ها http://isna.ir/fa/imageReport/91082012033)


- محمود محبوب، معاون پژوهش بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان خراسان جنوبی اطلاع داد که تاکنون بیش از 50 هزار برگ سند مکتوب از رزمندگان بیرجند (مرکز استان خراسان جنوبی) و حاضر در دفاع مقدس جمع‌آوری شده است. این اسناد شامل نامه‌ها، دستورالعمل‌ها‌، عکس‌ها‌، وصیت‌نامه‌های شهدا و نقشه‌های عملیاتی هستند. از استان خراسان جنوبی حدود 30 هزار رزمنده در جبهه‌های دفاع مقدس حضور داشتند و پیش‌بینی شده حدود سه میلیون سند مرتبط با دفاع مقدس از آنان جمع‌آوری خواهد شد. همچنین بیش از 1100 ساعت مصاحبه با رزمندگان بیرجندی انجام شده است که حاصل این مصاحبه‌ها در قالب نخستین «کتاب تاریخ شفاهی استان خراسان جنوبی» تا پایان سال جاری به چاپ خواهد رسید.


- سيدولي هاشمي در حال نگارش كتاب «الفباي جنگ» شامل خاطرات رزمنده‌ای است که در طول دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به یکی از عالي‌ترين رتبه‌ها، یعنی فرماندهی لشکر رسید. این کتاب حاصل 30 ساعت مصاحبه است و هاشمي تاريخ شفاهي و خاطرات سرتيپ دوم پاسدار عبدالعلي عمراني، فرمانده لشکر 25 کربلا در سال‌های دفاع مقدس را می‌نویسد.


- حسين نصرالله زنجاني، مسوول دفتر مطالعات و ادبيات پايداري امور استان‌هاي حوزه هنري و یکی از مدرسان كارگاه‌هاي آموزشي نگارش تاريخ شفاهي در قالب کتاب گفت: با توجه به اهميت این کار در ثبت وقایع انقلاب و دفاع‌مقدس و آموزش علاقه‌مندان، براي هر استان 36 ساعت برنامه كارگاهي در نظر گرفته‌ایم. بر اساس كارشناسي‌هاي انجام شده دريافته‌ايم كه مشكل اصلي افرادي كه درحوزه تاريخ شفاهي دست به قلم شده‌اند، به ضعف در جمع‌آوري اطلاعات و مصاحبه‌هاي دقيق باز مي‌گردد. به همين دليل سعي كرده‌ايم با فراهم آوردن امكان ارتباط ميان محققان و استادان تاريخ شفاهي و نيز ارزيابي آثار مشكلات را در اين حوزه به حداقل برسانيم.


- کتاب «مردان آسمان: خاطرات خلبانان منطقه ورامین در دقاع مقدس» به قلم محسن شیرمحمد از سوی انتشارات آفرینه منتشر شده است. شیرمحمد گفت: بیش از سی خلبان از ورامین به دفاع مقدس اعزام شدند و از این تعداد 6 نفر به شهادت رسیده‌اند. بیشتر این خلبانان از سطوح پایین جامعه رشد کرده بودند و در واقع از بچه‌های روستا محسوب می‌شدند. آن‌ها از سال 1346 تا  1355 در آموزش‌های پروازی هواپیماهای جت و جنگنده در کشور آمریکا شرکت داشتند و تجربه پرواز با هواپیماهای جنگی و ترابری را دارند. برای نگارش این اثر با خلبانان، هم‌رزمان و خانواده‌هایشان و درباره خلبانان شهید با خانواده شهیدان گفت‌وگو کردم.


- کتابخانه مجلس شورای اسلامی از ارایه کتابخانه‌ای جلد دوم کتاب «تاریخ اجتماعی سینمای ایران» که در سال 2011 توسط حمید نفیسی تالیف و توسط انتشارات دانشگاه دوک (Duke University Press) در لندن به زبان انگلیسی منتشر شده، خبر داد. این اثر در 4 مجلد منتشر و تاریخ اجتماعی یک قرن سینمای ایران را پوشش داده است. مجموعه این کتاب تنها به تاریخ اجتماعی و تاریخ نگاری سینمای ایران، صنعت فیلم و ... نمی‌پردازد، بلکه به صورت همزمان به متون، تشکیلات، تمایلات و ... که مدرنیته را به ایران آورد و صنعت فیلم سازی و محصولات منحصر به فرد را ایجاد کرد، نیز اشاره دارد. جلد اول به سال‌های 1897تا1941م می پردازد. جلد دوم به سال‌های 1941 تا 1978م  و دوران محمدرضا پهلوی اشاره می‌کند. جلد سوم سال‌های 1978تا 1984م و جلد چهارم و آخر سال‌های1984تا2010م  را زیر نظر دارد. در این مجلدات روند مستندسازی و تهیه فیلم از انقلاب و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هم بررسی شده است.


- موزه عبرت ایران با همکاری مجمع هماهنگی کانون‌های اسنادی و تاریخ‌پژوهی کشور(مهتاب) نشست تخصصی «شکنجه – ساواک – پهلوی»را برگزار می‌کند. موضوع‌های مورد نظر این نشست، واکاوی کتاب «دامگه حادثه»، رژیم پهلوی و سیاست سرکوب، شکنجه در عصر پهلوی، ساواک و الگوبرداری از اینتلجن‌سرویس، سیا و موساد، ساواک و شکنجه‌گران، ساواک و شکنجه‌شده‌ها است. مهلت ارسال آثار و مقالات تا 15 آذر 1391 به نشانی موزه عبرت ایران در تهران، میدان امام خمینی(ره)، ابتدای خیابان فردوسی، خیابان کوشک مصری، خیابان شهید یارجانی، شماره 11 و یا پست الکترونیکی info@ebratmuseum.ir تعیین شده است.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'