شماره 93    |    17 آبان 1391

   


 

سلیقه مخاطبان


تاریخ شفاهی، از یک جمع دوستانه تا جهانی شدن


سیدحسین امامی: «در انتظار شهادتم!»


4 شماره فصلنامه مطالعات تاریخی


مرکز ملی اسناد و تحقیقات امارات متحده عربی عضو دائم انجمن تاریخ شفاهی آمریکا شد


تلاش آمريکايي‌هاي ويتنامي تبار براي حفظ سرگذشت ريش سفيدان


ثبت و ضبط خاطرات مردم چک از جنگ دوم جهانی در قالب طرح تاریخ شفاهی


طباطبایی: برتری امام(ره) در میان مراجع، به دلیل جرأت و بینش ایشان بود


انتشار دوباره خاطرات «نگاه شیشه‌ای» پس از 11 سال


روی موج سرخ


گفت‌وگو با محمد افراسیابی (2)


دفترچه سیاه


نخستین دیدار


 



پیش خوان شماره 93

- جمعی از وبلاگ‌نویسان جوان تهرانی  به دیدار «احمد احمد» مبارز و جانباز انقلاب اسلامی می‌روند. تاریخ این دیدار پنجشنبه 18 آبان 91 ساعت 14:30 تا 16:30 است.


- سیدمحمدهادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران، 14 آبان 91 در مراسم افتتاح باغ موزه قصر از راه اندازی کتابخانه تخصصی مبارزات سیاسی انقلاب اسلامی و زندان در این باغ موزه خبر داد. در این مراسم از جمعی از زندانیان رژیم پهلوی همچون عباس شیبانی، احمد احمد، مرضیه حدید‌چی (دباغ) و عزت‌اله مطهری تجلیل و از تمبر باغ موزه قصر رونمایی شد.


- کتاب «نسیم نخلستان» شامل زندگینامه و خاطرات آیت‌الله سیدمجتبی موسوی لاری به قلم حسن ابراهیم‌زاده از سوی انتشارات عماد فردا عرضه شده است.


- صدرالدین دهقان در مطلبی یادآور شده است که کم‌سن‌ترین شهید کشور از استان یزد است. دانش آموز 12 ساله محمد حسین ذوالفقاری در تاریخ  28 دی 1360در جبهه‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و در منطقه عملیاتی شوش شهید شده است. زادگاه او بخش شورک واقع در شهرستان میبد است 72 شهید و جاویدالاثر دارد. برادر بزرگ‌تر محمد حسین در تاریخ 18 آذر 1360 در منطقه بستان به شهادت رسید. صدرالدین دهقان اطلاعات بیشتری را درباره زندگی شهید محمد حسین ذوالفقاری در کتاب «شیشه عطری که شکست» گردآورده است.


- کتاب «ستون پنجم» شامل بخشی از اسناد محرمانه بریتانیا از سال‌های 1320 تا 1324 است. این کتاب گوشه‌ای از فعالیت‌های عوامل آلمان براساس اسناد محرمانه بریتانیا را به تصویر می‌کشد. کاوه بیات کتاب را به فارسی برگردان کرده و از سوی موسسه فرهنگی هنری جهان کتاب به زودی منتشر می‌شود. حضور و فعالیت عوامل و هواداران ایرانی آلمان در دوره جنگ دوم جهانی که به نیروی «ستون پنجم» معروف بودند، هنوز به‌عنوان یکی از مضامین مبهم تاریخ معاصر ایران به‌شمار می‌رود. در این زمینه به‌جز خاطراتی از شولتسه هولتوس (یکی از عوامل اصلی آلمان در ایران) و خاطراتی چند از ایرانیان همراه با این تحرکات، نوشته‌های درخور توجه دیگری در دست نیست. اسناد دایره‌های اطلاعاتی و امنیتی ارتش انگلیس، یکی از مهم‌ترین گزارش‌هایی است که می‌تواند به روشن‌تر شدن این جریان کمک کند. این سازمان‌ها در طول سال‌هایی که ایران در اشغال نیروهای متفقین بود، وظیفه شناسایی و دستگیری شبکه‌های همکار با آلمان‌ها را بر عهده داشتند. بلندترین بخش کتاب «ستون پنجم» به شخصیت‌هایی مانند حبیب‌الله نوبخت، برادران قشقایی، برادران فرزاد، پرویز وهابزاده و محمدحسین حسام وزیری می‌پردازد.


- سيدمحمد باقرزاده، مشاور عالي رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در امور دفاع مقدس و فرمانده كميته جست‌وجوي مفقودين جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از رديابي 7 هزار شهيد دفاع مقدس در خاك عراق و به‌كارگيري تيم جديدي در فاو و جزيره مجنون به منظور تفحص شهداي دفاع مقدس خبر داد.


- کتاب «ارتش ایران هخامنشی» نوشته دانکن هد با ترجمه‌ محمد آقاجری از سوی انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است. این کتاب با بخش‌های سازمان نظامی‌، جامه‌های پارسی و مادی، سربازان ایرانی‌، سربازان بیگانه‌، آماده‌سازی ارتش‌، ارتش در جنگ و آرایش سپاه همراه است.


- خاطرات شفاهی خلبان آزاده اکبر صیادبورانی بر اساس 100 ساعت مصاحبه در کتاب «کتیبه‌ای در آسمان» تدوین می‌شود. میرعمادالدین فیاضی، تدوین کننده این کتاب گفت: روایت «کتیبه‌ای در آسمان» از دوران کودکی راوی و از شهرستان بندر انزلی شروع می‌شود و بعد از آن به بزرگسالی و دوره آموزشی وی در کشور آمریکا، وقوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و حضور بورانی در یگان‌های نظامی و 10 سال اسارت وی می‌پردازد.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'