شماره 92    |    10 آبان 1391

   


 



پیش خوان شماره 92

- نشست معرفی و بررسی کتاب «شرح اسم» به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان شرقی چهارشنبه 17 آبان‌ماه از ساعت 9 صبح در تالار نخجوانی کتابخانه مرکزی تبریز با حضور مؤلف و جمعی از منتقدان و نویسندگان سرشناس استان آذربایجان شرقی و علیرضا کمری، پژوهشگر تاریخ برگزار خواهد شد. کتاب «شرح اسم: زندگینامه آیت‌الله سید علی حسینی خامنه‌ای (1357- 1318)» نوشته هدایت‌الله بهبودی از سوی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌هاي سياسي منتشر شده است. این کتاب شرحي بر زندگي آيت‌الله سيدعلي حسيني خامنه‌اي از تبار و تولد تا سال‌هاي كودكي و نوجواني و كارنامه‌اي از مبارزات سياسي و فعالیت‌های اجتماعی ایشان تا پيروزي انقلاب اسلامي را در بر دارد. اسناد ساواك، شهربانی و دادرسی ارتش شاه درباره دوران مبارزه و تبعید آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای نیز در این اثر گردآمده است.


- کتاب «خاطرات عزت‌شاهی» در فهرست پرفروش‌های فروشگاه مرکزی شهرکتاب در نیمه دوم مهر ۹۱ قرار گرفت. «خاطرات عزت‌شاهی» با نگارش و تدوین محسن کاظمی در 13 فصل با بیش از 140 عنوان برای خاطرات، 11 پیوست و اسناد و عکس‌ها و فهرست اعلام و منابع و مآخذ یکی از مشهورترین کتابهای خاطرات در فاصله نخستین انتشار در سال 1386 تاکنون است. این کتاب که در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی تولید شده را انتشارات سوره مهر تاکنون در 20 نوبت منتشر کرده است.


- محمد جعفر زمردیان، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان گفت: تاکنون 167 عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس در همدان چاپ شده است. همچنین 200 هزار جلد کتاب با موضوع دفاع مقدس به صورت رایگان بین مردم این استان توزیع شده است.
وی اضافه کرد: تعداد یک میلیون سند در استان همدان گردآوری شده است و استان ما در کشور در جمع آوری اسناد دارای رتبه عالی است. بر همین اساس تعداد 43 نفر از پیشکسوتان، فرماندهان و رزمندگان شاخص در حوزه تاریخ شفاهی در استان همدان شناسایی شدند تا خاطرات آنان گردآوری شود.


- فرهاد توحیدی از ادامه تحقیقات برای مجموعه تلویزیونی «پنجه شکسته» درباره وقایع تسخیر لانه جاسوسی(سفارت) آمریکا در ایران خبر داد و گفت: از سال گذشته تحقیقات روی این سریال را آغاز کردم و به تازگی این مرحله از کار نیز به پایان رسیده است. به زودی ضبط تاریخ شفاهی موضوع اشغال سفارت امریکا در تهران را آغاز می‌کنیم. پس از این مرحله نگارش فیلمنامه را آغاز و فکر می‌کنم کار نگارش تا پاییز سال آینده طول بکشد. کار تصویربرداری نیز سال آینده انجام خواهد شد. این مجموعه تلویزیونی در شش کشور همچون مصر، پاناما، امریکا، ایران و.. ساخته می‌شود.


- جلال قربانی، مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس زنجان گفت: تاریخ شفاهی رزمندگان دوران دفاع مقدس در این استان تکمیل شده و در شرف اتمام است، بنابراین امید است تا پایان سال کتاب‌های این مجموعه تدوین و چاپ شود.


- کتاب «کمپرسی 2: خاطرات شفاهی مظفر نامدار، فرمانده گردان مهندسی جهاد سازندگی گیلان در دوران دفاع مقدس» توسط انتشارات حرف نو و با حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گیلان در 3000 نسخه و 248 صفحه منتشر شده است. کار مصاحبه این اثر با داوود گلی و نگارش آن با محمود رنجبر بوده است. این کتاب به صورت مصاحبه (پرسش و پاسخ) نگارش یافته است.


- فيلم مستند «لالايی جنگ» در بخش مسابقه هشتمين جشنواره فيلم کوتاه دينی «رويش» ارایه شد. حبيب باوی ساجد، کارگردان فيلم گفت: اين چهاردهمین مستند من است. موضوع آن درباره حواشی واتفاقات کمتر دیده شده جنگ است. درباره روستایی در دشت آزادگان که یک سال ویک ماه بین دو جبهه ایران وعراق قرار گرفته بود و ارتباط عاطفی دو جوان زیر سایه جنگ.
وی افزود: وقتی من از جنگ فیلم بسازم یا داستان بنویسم، به مشاهدات عینی‌ از کودکی‌ام که در جنگ وبا جنگ بود رجوع می‌کنم، یا به گفته‌ها و آزموده‌های خانواده‌ام وبستگان ودوستانم گوش فرا می‌دهم. در این پروسه باز خوانی جنگ از زبان ونگاه انسان‌های عادی که تاریخ شفاهی حقیقی این سرزمین هستند، به چیزهای رسیده‌ام که کم تر از آن سخن رفته است.


- اسحاق صلاحی، رئیس کمیته ملی حافظه جهانی و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نشست اختتامیه سمینار زیرمنطقه‌ای برنامه حافظه جهانی یونسکو، از این سازمان خواست میزبانی برنامه حافظه جهانی را در سال 2013 به ایران واگذار کند. وی گفت: تاکنون 500 هزار برگ سند در سایت کتابخانه ملی اطلاع رسانی شده و به زودی فهرست 90 میلیون برگ سند روی سایت خواهد رفت و قول می‌دهیم فعالیت‌های ما در زمینه کتاب و سند تا سال آینده 3 برابر شود.


- محمد حسین زوار کعبه از انتشار خاطرات یک خلبان عراقی در کتاب «پرواز شماره 22» خبر داد و گفت: این کتاب مشتمل بر یادداشت‌ها و خاطرات خلبان اسیر شده عراقی، عصام عبدالوهاب الزبیدی است. این خلبان در طول دوران جنگ تحمیلی توسط ایرانی‌ها اسیر شده بود و بخشی از خاطرات خود را در زندان نوشت. کار ترجمه یادداشت‌ها و خاطرات این خلبان عراقی قریب به 15 سال پیش انجام شد. آقایان مرتضی سرهنگی و هدایت الله بهبودی که در دفتر ادبیات هنر و مقاومت حوزه هنری به مطالعه و گردآوری این خاطرات می‌پردازند، نقش مهمی در انتشار این کتاب و کتاب‌های مانند این داشته‌اند. این کتاب نیز حاصل زحمات این دو بزرگوار است و به زودی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد.


- خاطرات اسارت محمد اکبری در قالب مجموعه «تاریخ شفاهی آزادگان گیلان» و کتاب «دونس نقطه صفر مرزی» در 280 صفحه توسط حوزه هنری استان گیلان روانه بازار نشر شده است. محمد علیزاده، نویسنده این کتاب گفت: محمد اکبری (راوی اثر) از آزادگان شهرستان لنگرود است که در 14 سالگی همراه با دوستانش برای مبارزه با ضدانقلاب به بانه می‌رود و در آن‌جا با همراهی سپاه بانه گروه ضربتی را تشکیل می‌دهند با نام میرزا کوچک خان. این گروه در روستایی به نام «دونس» عملیاتی را علیه ضد انقلاب انجام می‌دهند که منجر به شهادت اعضای گروه و اسارت اکبری می‌شود. وی به مدت11 ماه در زندان‌های گروهک دموکرات اسیر بوده و در سال 1363 آزاد می‌شود.


- جلد اول کتاب «بیداران تاریخ مازندران» برای گرامی‌داشت روز ۱۴ آبان (روز مازندران) منتشر می‌شود. محمد اسماعیل امامزاده، مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران گفت: این کتاب در بردارنده محتصری از زندگینامه و آثار 34 تن از مشاهیر و شخصیت‌های برجسته مازندرانی بوده که به یمن سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی این تعداد انتخاب شده است.


- مراحل تحقیق و پژوهش مستند تلویزیونی «سمیه کردستان» پیرامون زندگی بانوی شهید ناهید فاتحی کرجو در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به کارگردانی محمدعلی مردانی به پایان رسید. مراحل تحقیق و مصاحبه با خانواده شهید در روستاهای استان کردستان و شهرهای سنندج و تهران چهار ماه به طول انجامید. به دلیل وجود ابعاد گسترده و در عین حال زوایای پنهان دوران اسارت این شهید، با تعدادی از اعضای سابق احزاب منحله دمکرات و کموله که همان سال‌های اولیه انقلاب توبه کردند نیز مصاحبه‌هایی انجام شد.


- سایت مشرق خبر داد که به تازگی یکی از شکنجه گران معروف ساواک پس از 33 سال زندگی مخفیانه سرانجام در مهر شهر کرج دستگیر شد. «ع.د» با تغییر قیافه در یک آژانس تاکسی تلفنی کار می کرد.


- کتاب «راهنمای نقشه‌های تاریخی تهران» با معرفی هشت نقشه‌ تاریخی شهر تهران توسط رضا شیرازیان منتشر شد. این کتاب به معرفی هشت نقشه‌ تاریخی شهر تهران پرداخته و شش مورد از این نقشه‌ها را از سال 1205 تا 1309 خورشیدی مورد بررسی قرار داده است. همچنین همه عناوین درج ‌شده در این شش نقشه و حاشیه آن‌ها قرائت، فهرست و ارائه شده است و اماکن روی نقشه‌ها بر اساس همان نقشه آدرس‌دهی و اسامی امروزی معابر و کوچه‌ها نیز در آن آورده شده است. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به معرفی کامل نقشه‌ خیابان‌کشی‌شده در سال 1309 خورشیدی و اولین طرح توسعه تهران در دوره پهلوی اول اشاره کرد. همچنین فهرست نام اشخاص در پایان کتاب می‌تواند کمکی برای جست‌وجوی راحت‌تر اماکن منتسب به اشخاص در هر یک از این شش نقشه باشد. این کتاب که با حمایت قطب علمی طراحی شهری در بافت‌های تاریخی دانشگاه شهید بهشتی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توسط انتشارات دستان به چاپ رسیده، برای مطالعات تاریخ شهری و تاریخ اجتماعی، سیاسی شهر تهران بیش‌ترین کاربرد را دارد.


- در تفاهم نامه‌ای که هفتم آبان ماه به منظور همکاری در تبادل و اشتراک منابع اطلاعاتی به امضای اسحق صلاحی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و حجت الاسلام ابوتراب بهرامی، سازمان عقیدتی، سیاسی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران رسید، دو طرف بر همکاری در ثبت تاریخ شفاهی نیروی انتظامی تاکید کردند.


- این کتاب‌ها به تازگی منتشر شده‌اند:
نقش تركمن صحرا در حفاظت و حراست از كيان اسلامي/ نويسنده: نادر عليزاده/ ناشر: سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس ارتش جمهوري اسلامي ايران
پدران سرباز، پسران سرباز (براساس خاطرات محمدعلي اسفندياري)/ نويسنده:عليرضا اسفندياري/ ويراستار:بهزاد ميراحمدي/ ناشر: سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس ارتش جمهوري اسلامي ايران
دوره‌ درهاي بسته: به روايت رستم خرم‌دين (خاطرات)/ نويسنده: افضل قائمي‌كاشاني/ ويراستار: مرتضي مشاكي/ ناشر: روايت فتح
اولين امير، اولين ترور: بازكاوي در زندگي و شهادت سپهبد محمدولي قرني/ نويسنده: يعقوب توكلي، هاجر كمالي/ ويراستار: بهزاد ميراحمدي/ ناشر: سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس ارتش جمهوري اسلامي ايران
پروازي ديگر... (درباره خلبان شهید غلامحسین افشين‌آذر1326 – 1359)/ نويسنده:عليرضا اسفندياري/ ويراستار: سيدبهزاد ميراحمدي/ ناشر: سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس ارتش جمهوري اسلامي ايران
آخرين حلقه‌ رزم: خاطرات برگزيده اولين جشنواره خاطره‌نويسي دفاع مقدس استان قم – 1391/ بازنويسي: سيدحميد مشتاقي‌نيا/ نويسنده:محمدرضا اشعري‌مقدم/ ناشر: حوزه هنري استان قم
سفر عرفاني (سفرنامه مكه): از يكشنبه دهم خرداد 1371 شمسي تا سه‌شنبه نهم تیر 1371/ نويسنده: مرسل صديق/ ناشر: دستان
زلال مثل آب...: يادي از سردار شهيد محسن نوراني فرمانده محبوب تيپ 4 زرهي ذوالفقار - لشكر 27 محمد رسول‌الله (ص)/ نويسنده:سميه‌سادات زينال‌حسيني/ ناشر: نداي عمار (وابسته به كانون جوانان خيبري)
اسراي عراقي يا ميهمان/ نويسنده: محمدحسن حبيبيان، شاداب عسگري/ ويراستار:بهزاد ميراحمدي/ ناشر: سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس ارتش جمهوري اسلامي ايران
اسناد تاريخي بيت‌المقدس/ به‌اهتمام: سيدعلي موجاني، علي ارغون‌چينار، امير عقيقي‌بخشايشي/ ناشر: كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي
جنگ در اسارت، سرگذشت آزادگان يا اسراي ايراني/نويسنده: شاداب عسگري/ ويراستار:سيدبهزاد ميراحمدي/ ناشر: سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس ارتش جمهوري اسلامي ايران
تاوان عشق: بر اساس خاطرات فاطمه سلطان‌دهقاني/ نويسنده: محمدحسن صادق‌زاده‌پوده/ ويراستار:سيدبهزاد ميراحمدي/ ناشر: سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس ارتش جمهوري اسلامي ايران
تاريخ چاپ و چاپخانه در بندر بوشهر/ نویسنده: سيدقاسم ياحسيني، عصمت‌السادات ياحسيني/ ناشر: دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بوشهر
ديده‌هاي نگفته‌ جنگ/ نويسنده: سيدمحسن حسيني/ ويراستار:علي نصراللهي‌كردي/ ناشر: آزگار
خاطراتي از دفاع مقدس/ عكاس:غلامرضا بي‌باك/ تدوين:صابره نوكندي/ ناشر: رزقي



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'