شماره 91    |    3 آبان 1391

   


 



پیش خوان شماره 91

- پیکر امیر سرلشکر محمد صالحی، نخستین خلبان شهید دفاع مقدس بعد از 32 سال کشف شد. محمد صالحی به سال 1328 در تهران متولد شد. در سال 1346 در رشته پزشکی پذیرفته می‌شود اما به دلیل علاقه‌ای که به پرواز داشت، به نیروی هوایی ارتش رفت. او دوره آموزش اولیه را در ایران سپری کرده و برای تکمیل دوره تخصصی پرواز به آمریکا اعزام شد. وی در سال 1354 با ناهید حسن‌علی ازدواج کرد و تنها فرزندش به نام پانته‌آ در سال 1356 به دنیا آمد. وقتی که حضرت امام خمینی(ره) در بهمن 1357 وارد ایران شدند، محمد جزو نخستین افراد نظامی‌ بود که به دیدار ایشان رفت. وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در پایگاه هوایی شهید نوژه و به ویژه افشای جریان کودتای نقاب که همان ابتدای انقلاب در پایگاه هوایی همدان (شهید نوژه) طراحی شد، نقش مهمی ایفا کرد. همسر این شهید می‌گوید: ظهر روز 31 شهریور 59 بود. همسرم به خانه آمده بود تا غذا بخوریم. با توجه به حمله هواپیماهای بعث عراق، صدای انفجار در فضا پیچید. محمد به سرعت آماده شد تا برود. متوجه شدم که برای چه می‌رود. در منزل را بستم. به او التماس کردم. به پاهایش افتادم که نرود، اما محمد گفت: من برای دفاع از مملکتم آموزش دیدم، الآن زمانی هست که من باید بروم برای دفاع از مملکت... او رفت و 32 سال از او بی‌خبر بودیم.
پیکر شهیدان سرلشکر خلبان، خالد حیدری (که به همراه سرلشکر شهید صالحی در دوران دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نایل آمده)، ‌قدرت الله کیانجو و محمد حاجی نیز شناسایی و از خاک عراق به ایران بازگردانده شده‌اند.


- محسن ذوالفقاری، سرپرست حوزه هنری سیستان‌ و بلوچستان گفت: ترجمه بلوچی کتاب «دا» در پنج دفتر به پایان رسیده و اکنون در مرحله حروف‌چینی است.
کتاب «دا» خاطرات سیده زهرا حسینی از دوران هشت سال دفاع مقدس به قلم سیده اعظم حسینی، تاکنون از سوی انتشارات سوره مهر به بیش از 150 نوبت چاپ رسیده است.


- نشست هماهنگی سومین جشنواره استانی خاطره نویسی دفاع مقدس با حضور سازمان های ذیربط در سالن جلسات موزه دفاع مقدس همدان برگزارشد. در دور سوم جشنواره خاطره نویسی که فراخوان آن اعلام شده است خاطرات کردستان، بمباران شهرها، نقش اقشار به ویژه روحانیت، بانوان، امدادگران جوانان و نوجوانان، شهدا، جانبازان، آزادگان و خانواده‌های ایثارگران، ارتشیان و سپاهیان، جهادگران، بسیجیان و رزمندگان کمیته انقلاب اسلامی، شهربانی و ژاندارمری وقت(نیروی انتظامی) پیرامون موضوعاتی همچون اعزام به جبهه، صحنه‌های نبرد، ایثار، شجاعت و شهادت، معنویت و شوخ طبعی‌ها و ارسال کمک‌های مردمی و پشتیبانی از جبهه و جنگ مورد نطرند تا خاطرات برتر به دومین کنگره سراسری خاطره نویسی دفاع مقدس ارسال شود. مهلت ارسال خاطرات تا پایان آذر ماه به دبیرخانه جشنواره به نشانی: همدان، بلوار بعثت، شماره302، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، صندوق پستی 65167-698 یا پست الکترونیک به نشانی sajed.hamedan@gmail.com  است.


- مراحل سازماندهی حدود 600 عنوان پوسترهای انقلاب در مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی انجام شده و دستیابی به اطلاعات آن‌ها از طریق اینترنت و درگاه آذرسا امکان پذیر است.
کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: مجموعه ارزشمندی از پوسترهای انقلابی موجود در مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی در درگاه آذرسا با نشانی http://dlib.ical.ir/home قابل دسترسی و بازیابی می‌باشد. مجموعه پوسترهای انقلاب اسلامی، شامل بیش از هزار عنوان پوستر، تراکت، و تصاویری از سال‌های آغازین انقلاب اسلامی ایران بین سال‌های 1357 تا 1360 خورشیدی، مجموعه‌ای بی نظیر از اسناد تصویری مرتبط با انقلاب اسلامی ایران، فعالیت احزاب و گروه های مختلف، شخصیت‌های سیاسی و... است. این مجموعه ارزشمند عموماً پوسترهایی با تکنیک چاپ افست، در ابعاد 50*70، 40*60 و... از تصویرگران و طراحان سال‌های آغازین انقلاب اسلامی نظیر برادران شیشه گران و ... و نیز احزاب و گروه‌هایی نظیر انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه‌ها، سازمان مجاهدین خلق، حزب جمهوری اسلامی، چریک‌های فدایی خلق ، ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت ارشاد اسلامی و ... را در بر می‌گیرد. به منظور سازماندهی این مجموعه، قفسه‌هایی وی‍ژه حفظ و نگهداری پوستر و نقشه در مخزن اسناد، بخش گزارش‌های دولتی تعبیه گردید. پس از ارسال به بخش مرمت و آماده سازی‌های لازم، مجموعه پوسترها توسط بخش دیجیتال سازی با کیفیت مطلوب اسکن شده و بدین ترتیب شرایط حفظ و نگهداری و ارائه خدمات به مراجعه کنندگان فراهم شد. رده بندی و فهرست‌نویسی منابع این مجموعه پس از بررسی‌ها و بازدید از مراکز تخصصی نظیر کانون گرافیک ایران و با توجه به امکانات و نیازهای کتابخانه برنامه ریزی شد. پس از اختصاص شناسه بازیابی به هر پوستر، تصویر دیجیتالی مربوط به هر پوستر به صورت مشابه کدگذاری شده و سپس با توجه به محتوای اثر و ویژگی‌های ظاهری آن مراحل استخراج اطلاعات، فهرست‌نویسی و ورود اطلاعات انجام می‌پذیرد. تاکنون مراحل سازماندهی حدود 600 عنوان از پوسترهای این مجموعه انجام شده و دستیابی به اطلاعات آن‌ها از طریق اینترنت و برنامه آذرسا برای عموم امکان پذیر است.


- خاطرات سردار عزیز جعفری، فرمانده سپاه پاسداران توسط دو تن از محققان و پژوهشگران ادبیات دفاع مقدس گردآوری و آماده چاپ توسط انتشارات سوره مهر شد. کتاب «کالک‌های خاکی» در قالب مصاحبه تدوین شده است. مصاحبه و گفت‌وگوهای این کتاب به طور مشترک توسط گلعلی بابایی و حسین بهزاد انجام شده است. «کالک‌های خاکی»‌ خاطرات جعفری را از مقطع تولد در تابستان 1335 تا تابستان 1361 یعنی زمان فتح خرمشهر شامل می‌شود.


- جعفر منتظری، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان ایلام گفت: کتاب‌های گفت‌وگو با عبدالله موسی بیگی به عنوان فرمانده تیپ سپاه امیرالمومنین(ع) و محسن کریمی یکی از سرداران جنگ به عنوان اولین فعالیت مدون این مجموعه در زمینه ثبت تاریخ شفاهی جنگ، با انجام ویرایش نهایی و تامین اعتبار مورد نیاز چاپ و منتشر می شود.


- طرح «فراخوان خاطرات مربیان پرورشی دهه شصت» توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی اجرا می‌شود. مربیان پرورشی دهه 1360 خاطرات خود را از فعالیت‌ها، ابتکارات، تولیدات، رویدادها و... در قالب متن مکتوب و مصاحبه ارائه می‌کنند. از این خاطرات در تدوین مجموعه تاریخ فرهنگی انقلاب اسلامی، ساخت مستند، تولید فیلمنامه و داستان استفاده خواهد شد.


- غلامرضا حقایق‌پور، معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین از اجرای طرح «ایثار ماندگار» در سطح استان خبر داد. وی هدف از اجرای این طرح را جمع آوری آثار و اسناد فرهنگی جانبازان 25 درصد به بالای استان عنوان کرد و اظهار داشت: گردآوری آثار ایثارگران با تاکید بر تاریخ شفاهی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ادامه خواهد داشت. در حال حاضر پنج هزار و 500 نفر جانباز در سطح استان وجود دارد که جانبازی حدود دو هزار و 500 نفر از این افراد بالای 25 درصد است.


- شماره 32 مجله هفتگی «آسمان»‌ با تاریخ انتشار 29 مهر 1391 در پرونده‌ای 13 صفحه‌ای سه دهه فعالیت‌های حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را مرور و نقد کرده است. یکی از مطالب این پرونده با عنوان «تبدیل تاریخ به ادبیات» با این نکته آغاز شده که حوزه هنری یکی از وظایف خود را تاریخ‌نگاری دفاع مقدس می‌داند.


- شماره 16 ماهنامه هنر و ادبیات «تجربه» با تاریخ انتشار آبان 1391 سه متن از سه نویسنده نام‌آشنا در حوزه ادبیات جنگ تحمیلی عراق علیه ایران دارد. مجید قیصری در ذیل عنوان «الم همان قلم است» از روی آوردنش به نوشتن داستان و فراز و نشیب آن از تابستان 1367 تاکنون نوشته است. از داوود غفارزادگان شعر «یه وقتی من چندتایی قصه از جنگ نوشتم» چاپ شده و از احمد دهقان داستان «رویاهای شهر خاموش».


- شماره 45 «مطالعات ایرانی» نشریه انجمن بین المللی ایران شناسی با مدیریت و سردبیری محمدعلی هما کاتوزیان از سوی دانشگاه آکسفورد منتشر می شود. این شماره با تاریخ انتشارسپتامبر 2012 شامل این مقالات است:
وقتی گاریبالدی به آذربایجان رفت: مطالعه برداشتِ انگلستان از انقلاب مشروطه/ ساوکا اندیک Savka Andic ، سند چشم انداز بیست ساله ایران: دورنمای علم و فناوری / منیر سادات مادرشاهی، محمد غفاری: نقاش ایرانیِ زندگیِ مدرن/ لیلا دیبا. همچنین بخش ویژه این شماره از نشریه به مقالاتی در خصوص واقعه 28 مرداد اختصاص دارد که سردبیر ویژه آن علی رهنما است. در این بخش مقالاتی از مارک ج. گاسیوروفسکی Mark J. Gasiorowski ، داریوش بایندر، فخرالدین عظیمی و علی رهنما به چاپ رسیده  و «به یاد حسین ضیایی: استاد ایران شناسی» مقاله ای از علی قیصری است که در بخش یادنامه‌های این نشریه منتشر شده است. نقد و بررسی کتاب «ایلخانان مغول و وزیر ایشان رشیدالدین» (The Mongol Ilkhans and Their Vizier Rashid al- Din ) از استفان کامولا Stefan Kamola و دو نقد و بررسی دیگر از موجان مومن Moojan Momen و اِیمی مطلق Amy Motlagh نیز در این نشریه جای گرفته است.


- مستند «درد مشترک» کاری از احمد ظریف رفتار است که در بیست قسمت ساخته شده و از شبکه مستند سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال پخش است. در این مستند از دنیای مجموعه‌داری اسناد و عشق و علاقه مجموعه داران به رویدادهای تاریخی و بازمانده‌های اسناد و اوراق قدیمی با علاقه مندان این حوزه سخن گفته می‌شود.


- تغییرات اعمال شده در تقویم رسمی کشور برای سال 1392 هجری شمسی از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد. بر این اساس 20 فروردین به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی (‌سالروز شهادت سید مرتضی آوینی)، 13 جمادی‌الثانی روز تکریم مادران و همسران شهدا،  18 تیر روز ادبیات کودکان و نوجوانان ، 8 آبان روز پدافند غیرعامل، 30 تیر روز بزرگداشت آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی، 15 مرداد سالروز شهادت امیر سرلشکر خلبان عباس بابایی و 10 شهریور روز تشکیل قرارگاه پدافند هوایی حضرت خاتم الانبیاء (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران در ضمیمه تقویم رسمی کشور ثبت شد.


- سایت باغ موزه قصر به منظور معرفی کامل بخش های این مجموعه و امکاناتی که در آن تعبیه شده، مورد بهره برداری قرار گرفت. علی اصغر مونسان، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی با اعلام این خبر افزود: توصیف سلول فرخی یزدی، زورخانه باغ موزه قصر، خاطرات زندانیان قصر، استودیو تاریخ شفاهی، برج دیده بان، زندگینامه مارکوف و... از جمله قسمت هایی هستند که بازدیدکنندگان می توانند با مراجعه به سایت قصر به نشانی qasr.ir اطلاعاتی در مورد آنها کسب کنند.
مونسان در ادامه توضیحات خود خبر از تجهیز شدن کامل استودیو تاریخ شفاهی داد و گفت: به منظور ثبت و ضبط خاطرات زندانیان سیاسی و غیر سیاسی استودیوی تاریخ شفاهی راه اندازی شده است. مصاحبه های انجام شده با زندانیان سیاسی در این استودیو برای بازدید کنندگان قابل مشاهده است و مراجعان می توانند خاطرات خود را نیز در این مجموعه ثبت و ضبط کنند تا آرشیو اطلاعات این حوزه کامل تر شود.


- این کتاب‌ها به تازگی منتشر شده‌اند:
از دور و نزديك: 45 مقاله و گفتگو درباره‌ي سينما از 1353 تا 1390/ نويسنده:آيدين آغداشلو/ ناشر: ديد
در كوچه و خيابان: داستان‌هاي واقعي از تهران قديم/ نويسنده:عباس منظرپور/ ناشر: سازمان چاپ و انتشارات، سازمان اوقاف و امور خيريه
خاطرات فرماندهان عمليات خيبر: حاج فضل‌الله نجفيان، حاج مرتضي بختياري، حاج حسين عموشاهي/ نويسنده:جانمراد احمدي/ ناشر: ستارگان درخشان
بلبا: روايت فرماندهان لشكر ويژه 25 كربلا (احمدعلي ابكايي)/ تدوين:حسين شيردل/ ناشر: فاتحان
بوي باروت (مجموعه خاطرات)/نويسنده: الله‌قلي رحيمي‌بهمن‌ياري/ ناشر: چويل
معرفي محلات قديمي مشهد + لغتنامه معين مشهدي!/ نويسنده:ميرحسين ظريف/ ناشر: آستان قدس رضوي، به نشر
نشانه‌شناسي مكان: مجموعه مقالات هفتمين هم‌انديشي نشانه‌شناسي/به‌اهتمام: فرهاد ساساني/ ناشر: سخن
سياره رنج: يادداشت‌هاي سفر چين، ويتنام و افغانستان 1378 - 1375 (دفتر سوم)/ نويسنده:سيدمحمد صدري/ ناشر: جامعه نو
سربازان آخرين معصوم: خاطرات رزمندگان بسيج عشاير دزفول/ نويسنده:منوچهر مهدي‌پور/ ناشر: نيلوفران
مقاومت در خارك: حوادث و رويدادهاي شانزدهم تا سي‌ام دي ماه 1359/ نويسنده:حبيب‌الله سياري، علي جعفري‌جبلي/ ناشر: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، دفتر پژوهش‌هاي نظري و مطالعات راهبردي
هوا دريا ناجي آبادان: حوادث و رويدادهاي يكم تا پانزدهم بهمن ماه 1359/ نويسنده:حبيب‌الله سياري، مجيد منصوري/ ناشر: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، دفتر پژوهشهاي نظري و مطالعات راهبردي



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

6 آبان 1391
سيدولي هاشمي
سلام:باتوجه به اينكه مجله ي«كمان» (مجله اي كه آقاي بهبودي و آقاي سرهنگي زحمت انتشار آن را مي كشيدند) ازمنابع قابل اعتناوداراي شأني باويژگيهاي تاريخ شفاهي بود پيشنهادميشودكمان رابازخواني نموده مطالب آن رابه تشخيص خودتان در اين مجله بازروايي نماييد.

6 آبان 1391
مهدی دهاقین
آقا این نشریه عالیه عالی
خدا قوت ، اجرتون با شهدا

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'