شماره 88    |    12 مهر 1391

   


 



پیش خوان شماره 88

- در مجلس شورای اسلامی ایران از تمبر خالق اثر معنوی پیشانی بند رزمندگان رونمایی شد. منصور واحدی خالق و طراح پیشانی بند رزمندگان ایرانی در دوران دفاع مقدس بود که برای گرامیداشت یاد و نامش اقدام به انتشار تمبر شد. این تمبر با اعتبار 120 میلیون ریال در 16 هزار قطعه چاپ و منتشر شده است. منصور واحدی از هنرمندان پیشکسوت استان خوزستان 12 شهریور 1390 درگذشت.


- همزمان با هفته دفاع مقدس،‌ باغ موزه دفاع مقدس در تهران افتتاح شد. این باغ موزه که در بزرگراه حقانی واقع شده، بازسازی طبیعی سنگرهای رزمندگان دوران دفاع مقدس و بازسازی پل های شناور جبهه های نبرد را در بر دارد. یکی از دو سنگر بازسازی شده مربوط به جبهه جنوب و با هوایی بسیار گرم و سنگر دیگر مربوط به جبهه غرب و با هوایی سرد ساخته شده است. در بخش دیگری از باغ موزه اردوگاه‌های محل نگهداری اسیران ایرانی در عراق بازسازی شده است.


- دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری کرمان کارگاه تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس برگزار می‌کند. این کارگاه در قالب سه  دوره با حضور حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، قاسمی‌پور، حمید قزوینی و حسن نصرالله‌زنجانی برگزار می‌گردد. زمان برگزاری کارگاه 20 و21 مهرماه (اولین دوره) 4 و 5 آبان ماه (دومین دوره) 18 و 19 آبان ماه (سومین دوره) و محل آن حوزه هنری کرمان است. ساعت برگزاری کلاس‌ها از 9 صبح تا 13 و از ساعت 16 تا 20 روزهای مذکور است. ثبت نام از شرکت‌کنندگان کارگاه تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس تا تاریخ 15 مهر 1391 در حوزه هنری کرمان ادامه دارد. شرکت کنندگان برتر به عنوان مجری پروژه‌های تحقیقاتی با موضوع‌های انقلاب و ادبیات پایداری و برای تالیف کتاب‌های دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری انتخاب خواهند شد.


- حميد عمراني، معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان گلستان گفت: كاخ آقامحمدخان قاجار يك بناي دو طبقه در شهر گرگان است كه توسط حكمران مازندران ساخته شده و منسوب به آقامحمدخان قاجار است. در واقع، اين بنا كه فرم دارالحكومه‌هاي استرآباد را دارد به‌ دستور شخص آقامحمدخان ساخته نشده است. اين بنا تا كنون در اختيار نهادي نظامي در استان گلستان بود و با هماهنگي‌هايي كه انجام شد و توافق‌هايي كه صورت گرفت، قصد داريم آن را براي نخستين‌بار پس از انقلاب اسلامي به ‌شكل كامل مرمت كنيم. در نظر داريم اين اثر قاجاري را به موزه زنان و دفاع مقدس تغيير كاربري دهيم. در اين كاخ، توپخانه و ديوانخانه هم بوده است كه در زمان پهلوي اول تخريب شدند. همچنين اين بنا ابتدا نماي آجري و گچ داشته است كه در زمان پهلوي اول روي آن سيمان كشيده شد و با الحاقاتي كه به آن اضافه شد،‌ بنا تغيير شكل پيدا كرد.


- مجلدی از «دانشنامه روایت شناسی» از مجموعه نشانه‌شناسی و زبان‌شناسی، زیر نظر فرزان سجودی منتشر شد. این دانشنامه ترجمه بخش‌هایی از کتاب Routledge Encyclopedia of Narrative Theory است که در سال 2005 توسط David Herman. Manfred jahn and Marie-Laure Ryan  تالیف شده است. فهرست مطالب این جلد عبارتست از: آموزش و روایت، احساس و روایت، پزشکی و روایت، تصویر و روایت، جامعه شناسی و روایت، حافظه، رسانه‌ها و روایت، روایت شناسی ساختارگرا، روایت شناسی شناختی، روایت شناسی طبیعی،‌ روایت شناسی فمینیستی، رویکردهای جامعه شناختی به روایت ادبی، رویکردهای قوم نگاشتی به روایت، رویکردهای مطالعات فرهنگی به روایت، علم و روایت، فضا در روایت، فلسفه و روایت،‌ نظریه های کهن روایت (غربی)، نظریه های کهن روایت (غیر غربی)،‌ نظریه جهان‌های ممکن، نظریه واکنش خواننده، هویت و روایت، یزدان شناسی و روایت. «دانشنامه روایت شناسی» را انتشارات علم دردر 1100 نسخه منتشر کرده است.


- سید مهدی صدری کتاب «13 هزار واژه اصیل کاشانی» را طی مدت 10 سال جمع‌آوری و در یک‌هزار صفحه حروف‌چینی و آماده چاپ شده است. این نویسنده کاشانی علاوه بر این کتاب از «تاریخ کشیک‌خانه» به عنوان اثر حدود 700 صفحه‌ای خود نام برد که به دلیل عدم بضاعت مالی موفق به چاپ این کتاب‌ها نشده است.


- سایت آیت الله هاشمی رفسنجانی اعلام کرد که کتاب «پا به پای سرو، خاطرات و مخاطرات بانو عفت مرعشی» به زودی منتشر می‌شود. در این کتاب رویدادهای مختلف زندگی مشترک آیت‌الله هاشمی و همسرش در دوران مبارزه به تفصیل بیان شده است. کتاب «پا به پای سرو» توسط سیدعلی مرعشی به شیوه خاطره‌نگاری، تهیه و تنظیم شده است و در این کتاب عفت مرعشی به شرح نحوه آشنایی و ازدواج، هجرت به شهر قم، نحوه گذران زندگی طلبگی، سربازگیری طلاب حوزه علمیه قم، آغاز نهضت امام خمینی(ره) و حضور در مبارزات علیه رژیم شاه و هجرت به تهران، با ذکر جزییات می‌پردازد و خواننده را با زندگی شخصی خانواده هاشمی رفسنجانی آشنا می‌کند. همسر آیت الله هاشمی رفسنجانی در این کتاب، روایتی از خاطرات خود از قیام 15 خرداد، دوران غربت مبارزان، قیام 19 دی قم و 17 شهریور تهران و نحوه شکل‌گیری راهپیمایی‌های میلیونی سال 1357 را مطرح می‌کند. در کتاب «پا به پای سرو» ماجرای دستگیری عفت مرعشی و همسر شهید مفتح توسط ساواک قم و بازجویی شبانه آنها انتشار می‌یابد. این کتاب در 400 صفحه قطع رقعی تنظیم و آماده شده است و مراحل فنی را برای چاپ و صحافی در دفتر نشر معارف انقلاب را می‌گذراند.


- مسعود امير‌خاني كه مدتي قبل از آغاز ترجمه روايت مستند اعدام سرباز آمريكايي متواري از جنگ جهاني دوم خبر داده بود، گفت که اخيرا ترجمه اين اثر به پايان رسيده و از سوي نشر پيدايش منتشر مي‌شود. به گفته او، كتاب «اعدام يك سرباز اسلاويك» نوشته ويليام براد فورد هيوئي، با نگاهي مستند و انتقادي به بازخواني اعدام سرباز آمريكايي مي‌پردازد كه از ميدان جنگ جهاني دوم فرار كرد. در اين كتاب نويسنده به سراغ دوستان و خانواده‌ اين سرباز مي‌رود تا از راز مرگ او پرده بردارد. اين كتاب يكي از نمونه‌هاي زندگي‌نامه‌نويسي است. علاوه بر اسناد و مدارك، عكس‌هايي منتشرنشده هم در اين كتاب آمده است. در اين اثر نويسنده از زباني روان و بياني روايي استفاده مي‌كند كه كتاب را جذاب‌تر مي‌كند. پيش‌تر به قلم اين مترجم كتاب «اندوه جنگ» نوشته‌ باو نينه ـ نويسنده ويتنامي ـ از سوي نشر افق منتشر شده است. اين رمان به جنگ آمريكا با ويتنام مي‌پردازد. رمان داستان يك سرباز است كه تلاش دارد خاطرات پركابوس‌ از جنگ و زندگي بعد از جنگ را با نوشتن از ذهنش پاك كند؛ بنابراين هر روز به نگارش خاطراتي مي‌پردازد كه از زمان پيوستن او به ارتش آغاز شده و تا كار او در تيم جمع‌آوري اجساد از جنگ ادامه دارد.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'