شماره 86    |    29 شهريور 1391

   


 



پیش خوان شماره 86

- رییس جدید بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در یک نشست رسانه‌ای گفت: كتاب «پایی كه جا ماند» اثر منتخب بنیاد حفظ آثار در سال 1391 است.
سردار بهمن كارگر كتاب «پایی كه جا ماند» نوشته سید ناصر حسینی‌پور را اثری ویژه در بیان خاطرات اسارت دانست و ترویج این اثر را برای مطالعه همه گروه‌های مردم خواستار شد. وی از تصمیم بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای معرفی كتاب منتخب در هر سال در هفته دفاع مقدس خبر داد و افزود: امسال با توجه به تقریظ مقام معظم رهبری بر كتاب «پایی كه جاماند» این كتاب را به‌عنوان اثر منتخب بر می‌گزینیم.


- مراسم به اهتزاز درآمدن نخستین پرچم رفیع جمهوری اسلامی ایران و یکی از سه پرچم بلند دنیا ساعت 15 روز 31 شهریور 1391 در محل باغ موزه دفاع مقدس واقع در تهران، میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی، خیابان سرو آغاز می‌شود. محل استقرار برج پرچم به گونه‌ای در نظر گرفته شده که مشرف به مقبره شهدا در باغ موزه دفاع مقدس بوده و با ارتفاع ۱۵۰ متر، پرچمی به وسعت هزار متر مربع دارد.


- سمیناری در روز پنجم مهر ماه 1391 با عنوان «بازتاب گفتمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در تاریخ و ادبیات ایران» در چهار بخش برگزار می‌شود. نخستین نشست با عنوان «شعر و آثار منظوم جنگ» از ساعت 8 و 30 دقیقه صبح با حضور دكتر مریم شریف‌نسب، دكتر طاهره ایشانی و دكتر محمدرضا سنگری برگزار می‌شود و دومین نشست با عنوان «ادبیات دفاع‌مقدس» از ساعت 10 و 30 دقیقه صبح با حضور دكتر فرانک جهانگرد، دكتر حسینعلی قبادی و دكتر مریم عاملی‌رضایی بر پا خواهد شد. سومین نشست با عنوان «خاطره‌نویسی و تاریخ شفاهی جنگ» از ساعت 13 و 30 دقیقه پنجم مهر با حضور دكتر مرتضی نورایی، فائزه توكی و نیز خاطره‌نویسان جنگ آغاز و آخرین نشست با موضوع «تاریخ‌نگاری جنگ» از ساعت 15 و 30 دقیقه همان روز با حضور دكتر غلامرضا ظریفیان، ‌دكتر حسین اردستانی و علیرضا کمری برگزار می‌شود. نتایج این نشست‌ها نیز در قالب كتاب منتشر خواهند شد. سمینار «بازتاب گفتمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در تاریخ و ادبیات ایران» چهارشنبه پنجم مهر ماه 91 در سالن «حکمت» پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واقع در تهران، بزرگراه كردستان، نبش خیابان 64 برگزار می‌شود.


- مسئول مؤسسه اطلاع‌رسانی تاریخ شیعه از انتشار اطلس غزوات رسول خدا‌ صلی الله علیه و آله خبر داد. حجت‌الاسلام ابوالفضل بنایی کاشی گفت: اطلس غزوات رسول خدا‌ صلی الله علیه و آله به سفارش مؤسسه دایرةالمعارف بزرگ غدیر و احیای میراث مکتوب شیعه و با اجرای مؤسسه اطلس تاریخ اسلام به زودی منتشر می‌شود.
وی افزود: این اثر مفصل تاریخ را در کنار جدول‌ها، نقشه‌ها و تصاویر جنگ‌ها به شکل امروزی و مستند عرضه کرده و تاریخ جنگ‌های پیامبر اکرم‌ صلی الله علیه و آله شامل 83 جنگ اعم از غزوات و سرایا را در خود جای داده است که در حال حاضر از سوی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح ارتش در حال چاپ است.
مسئول مؤسسه اطلاع‌رسانی تاریخ شیعه با اشاره به هفت سال کار کارشناسی و تلاش 21 پژوهشگر از گروه تاریخ و جغرافیای تاریخ اسلام مؤسسه اطلاع‌رسانی تاریخ شیعه برای تنظیم و تدوین اطلس غزوات رسول خدا‌ صلی الله علیه و آله گفت: این مجموعه در قطع رحلی و هفتصد صفحه به زودی منتشر می‌شود.


- آرشیو معاونت هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در بخش عکس 5500 قطعه عکس از امام(ره) و یادگاران‌شان، حدود 4800 قطعه عکس از ایام ارتحال امام(ره) و حدود 100 قطعه عکس از فضاهای مرتبط با انقلاب دارد. رسول صدرعاملی، کارگردان سینمای ایران، حدود 500 قطعه عکس از دوران حضور امام(ره) در نوفل لوشاتو به موسسه اهدا کرده است.


- شماره 18 فصلنامه علمی ـ ترویجی «رهیافت انقلاب اسلامی» با تاریخ انتشار بهار 1391 به همت دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد. در این شماره نقد روانشناسانه راوی(شخصیت) در کتاب «دا» براساس آرای کارل رانسوم راجرز به قلم یحیی طالبیان و احمدرضا بیابانی آمده است.


- زندگینامه خودنوشت اسماعیل فصیح در انتظار انتشار است. كتاب «زندگی‌ من» در 361 صفحه و پنج بخش تدوین شده است. اسماعیل فصیح، رمان‌نویس و مترجم، دوم اسفندماه سال 1313 در محله‌‌ درخونگاه تهران (شهید اکبرنژاد فعلی ـ نزدیک بازار تهران) متولد شد و 25 تیرماه سال 1388 در تهران درگذشت.


- مهدی دهقان‌نیری، مدیر رادیو نمایش صدای جمهوری اسلامی ایران از پخش برنامه «تولد یک پروانه» از مهر ماه 1391 خبر داد و گفت: دست‌اندرکاران این برنامه هر هفته پنجشنبه‌ها و در روز تولد یکی از شهدا، به منزل آنان می‌روند،‌ کیک تولدی می‌گیرند و یک مراسم جشن تولد در کنار خانواده‌ شهیدان برگزار می‌کنند. در خلال مراسم هم خاطرات شهیدان را مرور می‌کنند و بخش‌هایی از خاطرات را نیز به نمایش رادیویی تبدیل می‌کنند.


- مجموعه چهار جلدی کتاب «تاریخ چاپ کتاب فارسی از پیدایی تا انقلاب» تالیف فرید مرادی که در 3 هزار و 500 صفحه گردآوری شده، قرار است توسط اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران منتشر شود. اولین کتابفروشان، اولین ناشران، زمانی که نشر جنبه حقوقی پیدا کرد، جابه‌جایی حوزه‌های نشر تهران‌ و شهرستان‌ها و... از مطالبی هستند که در این کتاب قرار دارند.


- اصغر کریمی و محمد جعفری قنواتی به طور مشترک به سمت ویراستاری ارشد دانشنامه فرهنگ مردم که توسط مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر خواهد شد، منصوب شدند. دانشنامه فرهنگ مردم با رقم تخمینی سه هزار مدخل در حال تالیف و نگارش توسط محققان و پژوهشگران حوزه فرهنگ عامه است.


- بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو پس از 6 روز برپایی، بیستم شهریور 91 (دهم سپتامبر) به کار خود پایان داد. حسین صفری، رئیس دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که به نمایندگی از این نمایشگاه و برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو اعزام شده بود، گفت: 500 عنوان کتاب از 50 ناشر به نمایش گذاشته شد و از جمله کتاب‌هایی که با استقبال رو به رو شدند، می‌توان به کتاب عکس و 9 جلدی «دفاع در برابر تجاوز» که شامل عکس‌های متعدد و متنوع از دوران جنگ هشت ساله است، اشاره کرد.


- فائزه امیرخانی از پایان نگارش زندگینامه داستانی عزت شاهی مبارز انقلابی علیه رژیم پهلوی خبر داد. وی گفت: نگارش زندگینامه داستانی عزت‌الله مطهری معروف به عزت‌شاهی را اواخر بهار امسال به سفارش انجمن قلم شروع کردم. این کتاب در قالب مجموعه‌ای چاپ می‌‌شود که انجمن قلم از زندگینامه مشاهیر کشور چاپ می‌کند.
امیرخانی درباره اثر دیگرش افزود: کتاب مستند دیگری که در مرحله پیش از چاپ دارم، درباره سرنگونی ایرباس ایرانی توسط ناو آمریکایی وینسنس است که قرار است توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ برسد. 


- نمایشگاه عكس «لحظه‌های جاودانه» با 40 اثر در بخش غیر رقابتی و 40 اثر در بخش رقابتی 4 تا 21 مهر 91 در موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار می‌شود. لبخند و شادی در هشت سال دفاع مقدس، از خودگذشتگی ، ایثار و صمیمت رزمندگان، حضور اقشار مردم در پشتیبانی از دفاع مقدس، نمایش معنویت و دوری از تعلقات دنیوی و امید به زندگی در دفاع مقدس موضوع‌های عكس‌ها هستند.


- کتاب «تاریخ نظامی و هنرجنگ» را شهرام رامتین در دو بخش نگاشته است: بخش یکم- تاریخ نظامی و هنر جنگ در ایران از آغاز ایلامیان تا پایان قاجاریه (شناسایی واژه‌ها، ساختار نیروی نظامی ایران از دوران باستان تا صدر اسلام و انقراض ساسانیان، وضعیت حکومتی و ساختار نظامی ایران از انقراض ساسانیان تا صفویه، ساختار ارتش ایران در زمانه صفویه - نبرد چالدران، ساختار نیروی نظامی ایران در زمان افشاریه- نبرد کرنال- فتح هند، ساختار ارتش ایران در زمان قاجاریه ـ جنگ‌های ایران و روس)، بخش دوم- جنگ‌های مهم سده بیستم در جهان (جنگ اول جهانی، جنگ اول جهانی در ایران، جنگ دوم جهانی، جنگ دوم جهانی در ایران، جنگ کره، جنگ‌های اعراب و اسرائیل، جنگ تحمیلی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، جنگ دوم خلیج فارس ـ عملیات سپر صحرا).
ویرایش دوم «تاریخ نظامی و هنر جنگ» را در 266 صفحه به همراه نقشه و جدول، انتشارات دانشگاه افسری امام علی (ع) در سه هزار نسخه به قیمت 65000 ریال منتشر کرده است.


- محمد نظرزاده، رئیس بخش تاریخ شفاهی سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركزاسناد آستان قدس رضوی از انجام 5635 ساعت مصاحبه صوتی و تصویری بابیش از2210 تن از رجال، شخصیت‌ها، مطلعین و معتمدین در مشهد و برخی شهرستان‌های خراسان درباره تاریخ این استان بزرگ و كهن فرهنگی خبر داد و‌ تاریخ قیام مسجد گوهرشاد، پیروزی انقلاب اسلامی، تاریخ تشكیلات اداری و فرهنگی آستان قدس رضوی، تاریخ ابنیه و تعمیرات در اماكن متبركه حرم مطهر رضوی، هشت سال دفاع مقدس، تاریخ آموزش و پرورش، مطبوعات و تاریخ انجمن‌های ادبی درخراسان، تاریخ پزشكی در شهر مشهد، تاریخچه اصناف، هیات‌های مذهبی، موسسات خیریه، مصاحبه با آزادگان، جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های شهدای مشهد، تاریخچه تئاتر و سینما در مشهد و موضوعات متنوع دیگر در برخی شهرستان‌های استان خراسان را از جمله پروژه‌های انجام شده در این مركز ذكر كرد. وی گفت: تشكیل بزرگ‌ترین آرشیو منطقه‌ای تاریخ شفاهی درخاورمیانه، گسترش فعالیت‌های آرشیوی در شهرستان‌های استان‌های خراسان، چاپ و انتشار خاطرات تاریخ شفاهی، ایجاد وب سایت كامل آرشیو تاریخ شفاهی درفضای مجازی، برگزاری فعال كارگاه‌های آموزشی و ایجاد انجمن منطقه‌ای تاریخ شفاهی درشمال شرق كشور ازبرنامه‌های در دست اقدام مركزاسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی است.


- حجت‌الاسلام سید محمدرضا واحدی، معاون فرهنگی سازمان عقیدتی، سیاسی ارتش درباره شیوه حمایت از پژوهشگرانی كه به صورت مستقل تصمیم به نگارش آثار در قالب تاریخ شفاهی دفاع مقدس می‌گیرند، توضیح داد: علاوه بر این‌كه برای این نویسندگان زمینه مراوده و مصاحبه با افراد مورد نظرشان در ارتش را فراهم می‌كنیم، در قراردادی آثارشان را منتشر و حق‌التالیف‌شان را نیز پرداخت خواهیم كرد.



- این کتاب‌ها به تازگی منتشر شده‌اند:
بازوی مشت آهنین (براساس خاطرات امیرسرتیپ دوم محمود اعلمی‌فر)/ نویسندگان: علی‌حسین احمدی، داود الیاسی، پویان رضوانی/ ناشر: سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران
پرواز عاشقانه: برگرفته از زندگانی خلبان شهید عباس بابایی/ نویسنده:كامبیز فتحی‌لوشانی/ تصویرگر:منصوره صحرایی/ ناشر: سایه‌گستر
محمدمهدی تحویلداری به روایت همسر شهید/ گردآورنده:اعظم‌السادات حسینی/ ناشر: روایت فتح
این همه یاس و نسترن: گفت‌و‌گو‌واره‌ای با دكتر محمدرضا شفیعی‌كدكنی/ به‌اهتمام:كورش گوهریان/ ناشر: نماد اندیشه
سفر به قبله: خاطرات پنجاه سفر به خانه خدا/ نویسنده و ناشر :محمدجواد مروجی‌طبسی



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

10 شهريور 1392
شریعتی
سلام من دراین سایت هر چه گشتم از استاد عزیز وبی نظیر ودانشمند واقعی توپخانه ومولف چندین کتاب در دانش توپخانه که ارتش متاسفانه از این گنجینه فرماندهی واستادی به سادگی گذشت واورا راحت کنار گذاشت که جای بسی تاسف برای توپخانه ارتش دارداثری نمی بینم امیر اعلمی فر که من افتخار میکنم که یکی از شاگردان او میباشم

12 شهريور 1392
هفته نامه تاریخ شفاهی ایران
جناب آقای شریعتی
سلام
از توجه و امهان نظر حضرتعالی به هفته نامه تاریخ شفاهی ایران سپاسگزاریم. آنچه فرمودید برای ما مغتنم است و چنانچه فهرستی از آثار این بزرگوار برای ما ارسال دارید بسیار خشنود خواهیم شد که بتوانیم به آن دسته از آثار ایشان که در مقوله تاریخ شفاهی جای مطرح شدن دارند، به صورت نقد و معرفی کتاب بپردازیم.
موفق باشید
هفته نامه تاریخ شفاهی ایران

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'