شماره 85    |    22 شهريور 1391

   


 



پیش خوان شماره 85

- شماره 83 ماهنامه «شاهد ياران» ویژه سرلشکر شهید حسن آبشناسان (1315ـ1364) با گفت‌وگوهایی در این باره با گيتي زنده نام (همسر شهيد)، امير «ناصر آراسته»، سردار «اسماعيل احمدي مقدم»، امير «سيد حسام هاشمي»،‌ سرتيپ «احمد دادبين»، سرتيپ دوم ستاد «مسعود بختياري»، سرتيپ «سياوش جواديان»، سرهنگ «علي مرادي»، جانباز «امير احمد اسدي»، سرتيپ دوم نيروي هوابرد «شهرام رامتين»، سرتيپ دوم ستاد «فرهاد بهروزي»، سرهنگ «عليرضا پور بزرگ (وافي)»، سردار سرتيپ «حسن رستگارپناه»، سرهنگ ستاد «مجتبي جعفري»، امير نيكدل و حسن خرمي و كتاب‌شناسي شهيد حسن آبشناسان منتشر شده است.


- جلسه نقد و بررسی کتاب «نیم‌قرن با فوتبال استان تهران از آماتوریسم تا حرفه‌ای‌گری» در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد. حبیب‌الله ابوالحسن شیرازی، رییس هیأت فوتبال تهران و مولف کتاب گفت که این اثر تاریخ پنجاه ساله فوتبال تهران را به تصویر می‌کشد. وی همچنین از باشگاه‌های فوتبال خواست که با ارایه مستندات به جامع‌تر شدن کتاب کمک کنند و خبر داد هیأت فوتبال تهران کتاب‌هایی چون «تاریخ شفاهی داوران استان تهران»، «تاریخ شفاهی فوتبال ایران» و «تاریخ شفاهی مربیان استان تهران» را نیز دردست تالیف دارد که به زودی در اختیار علاقه‌مندان به این حوزه قرار می‌گیرد.


- به همت اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان البرز و كوشش مركزاسناد اين اداره كل از ابتداي سال 1387 تاكنون بيش از يكصد و پنجاه هزار سند مكتوب و صوتي تصويري دوران دفاع مقدس در خصوص نقش دستگاه‌هاي مختلف اجرايي استان در دوران دفاع مقدس جمع آوري و طبقه بندي گرديده است. سيد رضا طاهري، مسئول مركز اسناد اداره كل حفظ آثارو نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان البرز همچنان از دستگاه‌هاي اجرايي استان البرز درخواست نمود اگر سندي از دوران دفاع مقدس و پشتيباني جنگ در اختيار دارند جهت ارائه آن با تلفن34609646- 026 (مركز اسناد اداره كل) تماس حاصل نمايند.


- «مرکز مطالعات دانشگاهی شیعه» وابسته به موسسه‌ای به نام مرحوم آیت‌الله خویی در لندن سمیناری در روز 10 سپتامبر 2012(20 شهریور 1391) با عنوان «حزب بعث و حوزه‌ی نجف» برگزار کرد. این سمینار توسط پروفسور عباس کاظم برگزار و وی در این سمینار، نخستین یافته‌های خود را از تجزیه و تحلیل اسناد داخلی حزب بعث که در موسسه «هوفر» نگهداری می‌شود ارایه کرد. این اسناد، در خصوص ارزیابی دولت عراق از حوزه‌ نجف و رئیس وقت آن آیت‌الله ابوالقاسم خویی است. عباس کاظم استاد‌یار مطالعات خاورمیانه در دانشکده‌ کارشناسی ارشد ناوال در شهر مونتِرِی در کالیفرنیا و پژوهشگر مهمان در دانشگاه استانفورد در کالیفرنیا از سال 2005(1384) به بعد است.


- بعد از برگزاری سه دوره از سلسله نشست‌های تخصصی تاریخ مجلس، چهارمین نشست با نگاهی به علمکرد مجلس شورای ملی در دو دوره از مهم‌ترین ادوار آن برگزار خواهد شد. علی ططری، دبیرعلمی چهارمین نشست تخصصی تاریخ مجلس خبر داد که این نشست با نگاهی به ساختار و کارکرد مجلس‌های هفدهم و هجدهم بین سال‌های 1331 تا اوایل 1335 خورشیدی برگزار می‌شود. مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم به زودی محورها و موضوعات مدنظر برای ارایه مقالات نشست چهارم به طور عمومی اعلام شود. اما علاقمندان، پژوهشگران و تاریخ پژوهان از روز هجدهم شهریور ماه می‌توانند با دبیرخانه همایش تماس بگیرند و مباحث و مسائل مطروحه خود را در میان گذارند.این دبیرخانه در تهران، میدان بهارستان، مرکز اسناد کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی واقع است.
دوره هفدهم مجلس شورای ملی در تاريخ ١٧ ارديبهشت ماه ١٣٣١ خورشيدي مطابق با ٢ شعبان ١٣٧١ افتتاح شد، در حالی که از ١٣٦ كرسي نمايندگان فقط ٧٩ كرسي آن داراي نماينده بود. به دنبال درگیری مصدق با مخالفان، مصدق در ١٢ مرداد ١٣٣٢ طي رفراندومي دوره هفدهم مجلس شوراي ملي را منحل و شروع انتخابات دوره هجدهم را موكول به اصلاح قانون انتخابات کرد. شاه از فرصت عدم وجود مجلس استفاده کرده مصدق را عزل و زاهدی را به نخست وزیری گماشت. شاه طی فرمانی در ٢٨ آبان ١٣٣٢ دستور انحلال مجلسين را صادر كرد. دوره هجدهم در تاريخ ٢٧ اسفند ماه ١٣٣٢ خورشيدي مطابق با ١٢ رجب ١٣٧٣ افتتاح شد و در تاريخ ٢٦ فروردين ماه ١٣٣٥ (٣ رمضان ١٣٧٥ هجري قمري) پايان يافت. مشروح مذاکرات این دو دوره مجلس شورای ملی در نشانی‌:

http://www.ical.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=2379&Itemid=14

در دسترس قرار دارد.


- در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی حدود سه میلیون منبع دیجیتال مطالعاتی مانند منابع خریداری شده و منابع متعلق به این سازمان، نگهداری می‌شود. همچنین از مجموع سه میلیون منابع دیجیتال مطالعاتی تعداد یک میلیون و پانصد هزار منبع فراهم آوری و تعداد یک میلیون و چهارصد و دوازده هزار منبع از منابع متعلق به سازمان به شمار می‌رود. این منابع شامل کتب خطی، چاپ سنگی، چاپ سربی، اسناد تاریخی،‌ عکس، ‌نقشه و پایان‌نامه است و به زودی فایل‌های صوتی و تصویری نیز به این مجموعه افزوده خواهد شد. منابع خریداری شده به دلیل قانون کپی رایت، بر روی سایت سازمان قرار نمی‌گیرد و ارائه خدمات به مراجعه کنندگان به صورت حضوری در کتابخانه الکترونیک این مرکز خواهد بود. همچنین ارائه خدمات کتب عطف زرد و کتاب‌های فوق نفیس نیز با شرایط خاص و به محققان ارائه خواهد شد و سایر کتاب‌ها با توجه به سیاست‌های سازمان با افتتاح کتابخانه دیجیتال بر روی فضای وب قرار خواهد گرفت.
سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی علاوه بر کتابخانه مرکزی با 28800 متر مربع فضای فرهنگی، مطالعاتی، دارای 38 کتابخانه وابسته و 9 کتابخانه تخصصی در سطح کشور و یک کتابخانه خارج از کشور است.


- هشتاد و ششمین شماره فصلنامه علمی - پژوهشی «گنجینه اسناد» که زیر نظر سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود، در فضای مجازی قرار گرفت. در این شماره با تاریخ انتشار تابستان 1391 مقالاتی مانند «تحلیل واکنش قشقایی‏ها به کودتای 28 مرداد 1332 و همکاری آنان با نهضت ملی ایران» و «تحلیل واژه نامه‌ها و اصطلاح‌نامه‌های پیوسته در حوزه مدیریت اسناد و آرشیو» دیده می‌شود.


- کتابخانه مجلس شورای اسلامی کتاب «اسناد تاریخی بیت المقدس» را منتشر کرد. این اثر، شامل فهرست توصیفی مختصر و اولیه‌ای از بخشی از مجموعه اسناد مهم مرتبط با تاریخ و تحولات قدس در آرشیو نخست وزیری ترکیه است که پس از بررسی‌های متعدد توسط علی موجانی جمع آوری گردیده ‌است.


- «چیستان قاجار» عنوان کتابی است که به قلم محسن خلیلی برای بازنمایی هویت ایرانی در گزارش‌های تاریخی عصر قاجار به رشته تحریر درآمده است. وی کوشیده است تا از میان گزارش‌های تاریخی عصر قاجار، یازده عنوان «تاریخ محمدی» ، «مآثر سلطانیه»، «تاریخ ذوالقرنین»، «اکسیرالتواریخ» ، «ناسخ التواریخ» ، «تاریخ نو» ، «فهرس التواریخ» ، «حقایق الاخبار»، «تاریخ عضدی»، «افضل التواریخ» و«منتخب التواریخ» را بررسی کند. چاپ نخست کتاب «چیستان تاریخ» از سوی انتشارات مرندیز منتشر شده است.


- شماره 172 «کتاب ماه تاریخ و جغرافیا» با تاریخ انتشار شهریور 1391 و محوریت تاریخ‌نگاری آکادمیک منتشر شد. در این شماره  «آسیب‌شناسی تاریخ در نخستین مراکز آموزش عالی ایران» عنوان «سرسخن» به قلم دکتر محمدرضا عسکرانی است. نگارنده در این سرمقاله که به بررسی چگونگی تاسیس درس تاریخ در دانشگاه و برخی ملاحضات پیرامونی از وضعیت گذشته و حال این رشته پرداخته در تلاش است تا با روش «توصیف تاریخی» و با مراجعه به صاحب‌نظران و استادان تاریخ به شیوه «تاریخ شفاهی» تحلیل خود را انجام دهد. گفت‌وگوی کتاب ماه با دکتر داریوش رحمانیان و ابراهیم توفیق، اعضای هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران با عنوان «تاریخ‌نگاری آکادمیک» در بخش گفت‌وگوی این شماره از کتاب ماه تاریخ و جغرافیا ارایه شده است. «وضعیت مطالعات تاریخ‌نگاری آکادمیک معاصر ایران»، ‌«برآمدن تاریخ آکادمیک»، «گردش تاریخ در باغ آکادمی» و «پژوهشی اسنادی در حوزه مطبوعات» نیز از عناوین مطالب این ماهنامه است.



- محمدهاشم پوريزدان پرست به عنوان يكي از دانشجويان مسلمان پیرو خط امام (ره) كه كتاب‌هايی با عنوان‌هاي «روز خدا: علل و خاطرات نخستين روز‌هاي تسخير لانه جاسوسي» چاپ انتشارات سوره مهر و «تسخير لانه جاسوسي: خاطرات يكي از دانشجويان مسلمان پيرو خط امام(ره)» چاپ مركز اسناد انقلاب اسلامي، از او منتشر شده است، گفت: فرهنگ ثبت خاطرات در كشور ما دروني نشده است. در تسخير لانه جاسوسي(سفارت) آمریکا 450 دانشجوی پيرو خط امام(ره) بودند كه اگر حداقل نيمي از خاطرات آنان ثبت مي‌شدند به منابع قابل توجهي درباره فعاليت دانشجويان و تاثير‌گذاري‌ آن‌ها دست مي‌يافتيم. در ميان اين افراد فقط معصومه ابتكار خاطرات خود را منتشر كرده است.


- نگارش کتاب «آيه‌ها و آينه‌ها» شامل 50 خاطره از 11 شهيد انقلاب اسلامی در استان خراسان شمالي به قلم مهدي شيرزادي به پایان رسید. اين افراد از شهروندان عادي بوده‌اند كه در تظاهرات و بر اثر اصابت گلوله‌هاي رژیم شاه به شهادت رسيده‌اند. اين كتاب در 150 صفحه به پايان رسيده و به احتمال زياد براي چاپ به انتشارات سوره مهر سپرده خواهد شد.


- عملیات‌هایی که با حضور لشکر 25 کربلا در هشت سال دفاع مقدس انجام شده در کتاب «مازندران - لشکر ویژه 25 کربلا در دفاع مقدس» به قلم علی اکبر پاشا، فرمانده اطلاعات و عملیات لشکر در سال‌های دفاع مقدس، معرفی و نحوه حضور این لشکر بررسی شده است. لشکر 25 کربلا در 22 عملیات بزرگ و هفت عملیات کوچک شرکت داشته است. اما این کتاب به 24 عملیات پرداخته است. عملیات‌ها به ترتیبی که در کتاب آمده از این قرار است: محور کرخه - دزفول، محور شوش، ثامن‌الائمه(ع)‌،‌ طریق‌القدس، محمدرسول‌الله(ص)، فتح‌المبین، بیت‌المقدس، رمضان، محرم، والفجر یک و چهار و 6، بدر، قدس یک و دو، والفجر هشت (معروف به نبرد فاو)، کربلای یک و چهار و پنج و هشت و ده، نصر چهار، والفجر ده، بیت‌المقدس هفت. در انتهای این کتاب که از سوی نشر «شلاک» منتشر شده، روز شمار جنگ، اسامی شهدای استان مازندران و وضعیت مرزها در سال‌های مختلف جنگ تحمیلی عراق علیه ایران پیوست شده‌اند.


- این کتاب‌ها به تازگی منتشر شده‌اند:
نگاهي به نقاشي معاصر ايران: بانك اطلاعات هنرمندان تجسمي ايران/ نويسنده:محمود همتي‌ترابي/ ناشر:عزيزستان
تاريخ و جلوه‌هاي عزاداري امام حسين (ع) در ايران با تكيه بر دوره صفويه/ نويسنده:اصغر حيدري/ناشر:موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران
حافظه و ياد زدودگي: خاطرات چگونه ساخته مي‌شوند؟، چگونه به ياد مي‌آيند؟، و.../ نويسنده:محمدرضا افضل‌نيا/ ناشر: دانژه
تصويرگري كتاب‌هاي كودكان: تاريخ، تعريف‌ها و گونه‌ها/ نويسنده:زهره قاييني/ ناشر: موسسه فرهنگي هنري پژوهشي تاريخ ادبيات كودكان
خاطره‌هاي ماندگار/ نويسنده:فاطمه بابائي/ ناشر: فرهنگ و قلم
طلايه‌داران ارتش اسلام: گوشه‌اي از عمليات ياران چمران/ نويسنده:سيدكاظم فرتاش/ ناشر: راز توكل
اشك‌هايي كه خمپاره شدند: مجموعه خاطرات اولين جشنواره خاطره‌نويسي دفاع مقدس استان كهگيلويه و بويراحمد/ به‌اهتمام: سيد علي‌نقي كرامت/ ناشر: حكيم قشقايي
آشنايي با دفاع مقدس و دستاوردهاي آن/ نويسندگان: الله‌بخش نجفي، علي محمدلو/ ناشر: بيشه
ياد مهرگان: يادداشت‌هايي درباره‌ نادر ابراهيمي(1315 – 1387)/ گردآورنده:شهرام اقبال‌زاده/ ناشر: خانه كتاب
آيه روشن: مجموعه عكس‌هاي برگزيده‌ جشنواره هنري مقاومت پايتخت پنجره‌ها، ويژه شكست حصر آبادان/ گردآورنده: حوزه هنري خوزستان/ ناشر: اليما
فرهنگ فيلم‌هاي جنگي جهان/ نويسنده:رابرت داونپورت/ مترجمان:وحيداله موسوي، علي فارسي‌نژاد/ به‌اهتمام:مسعود فراستي/ ناشر: ساقي
در هاله‌اي از غبار: سرگذشت‌نامه سردار بي‌نشان حاج‌احمد متوسليان/ به‌اهتمام:گلعلي بابايي/ ناشر: صاعقه
خاطرات يك وكيل يزدي: بر اساس خاطرات سيداحمد رضوي از وكلاي كانون دادگستري/ به‌اهتمام:سيما رضوي، مريم رضوي/ ناشر: دانش زنجان
سينماي ايران: امروز ... ديروز (گفت‌وگوهايي با اهالي سينما)/ نويسنده:عارف محمدي/ ناشر: سرزمين‌ اهورايي
برگ سبز خاطرات از دشت سرخ ناظرات (دفاع مقدس 61)/ نويسنده:غلامحسين حسيني‌قضائي/ ناشر: موعود اسلام
كهنمويي (خاطرات ناخدايكم شريف فرزادي نيا)/ نويسنده:عبدالرحمن برزگر/ ناشر: ارتش جمهوري اسلامي ايران، نيروي دريايي، دفتر پژوهش‌هاي نظري و مطالعات راهبردي
من زلاتان هستم (خاطرات زلاتان ايبراهيموويچ)/ نويسندگان:زلاتان ايبراهيموويچ، داويدلاگر كرانتس/ مترجم:دلارام عظيمي/ ناشر: هژير
ناگفته‌هايي از سفر درماني آيت‌الله سيستاني و بحران نجف سال 1425 ه/ 2004 م/ 1383 ش/ نويسنده:حامد خفاف/ مترجم:محمدرضا مرواريد/ ناشر: اطلاعات



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'