شماره 80    |    4 مرداد 1391

   


 



پیش خوان شماره 80

ـ انتشارات سوره مهر مجلدات اول و دوم از مجموعه سه جلدی «دایرة‌المعارف انقلاب اسلامی ویژه جوانان و نوجوانان» را که پدیدآورنده آن دفتر ادبیات انقلاب اسلامی است، به ترتیب به چاپ‌های ششم و چهارم رسانده است.
دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با هدف ارایه مجموعه كامل اطلاعات تاریخی از اشخاص، وقایع و اماكن مرتبط با انقلاب اسلامی، دو جلد از این مجموعه را تاکنون منتشر کرده و جلد سوم و پایانی در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید. جلد سوم مداخل حروف "ص" تا "ی" را دربر می‌گیرد و در بخش شخصیت‌ها به افرادی مانند شهید آیت‌الله فضل‌الله محلاتی و شهید اسدالله لاجوردی و موضوعاتی مانند حادثه 17 شهریور سال 1357 پرداخته شده است.
جلد اول «دایرة‌المعارف انقلاب اسلامی ویژه جوانان و نوجوانان» مداخل با حروف آغاز "آ" تا "ث" را دربر دارد و جلد دوم در برگیرنده عناوین دایرة‌المعارفی است كه با حروف "ج" تا "ش" آغاز شده‌اند. جماران، مصطفی چمران، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، آیت‌الله مصطفی خمینی، دهه فجر، 13 آبان 1357، سینما ركس آبادان و شعارهای انقلاب اسلامی برخی از مقالات این مجلدند.
نگارش مقالات این مجلدات توسط 28 نویسنده و از جمله هدایت‌الله بهبودی، محسن غنی‌یاری، محمدصادق فیض، محمد كریمی و میرزاباقر علیان‌ن‍ژاد و زیر نظر شورای عالی دایرة‌المعارف انقلاب اسلامی صورت گرفته است.
سال 1379 شورای عالی دایرة‌المعارف انقلاب اسلامی به ریاست هدایت‌الله بهبودی، مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی تشكیل و پس از برگزاری حدود 50 جلسه، در مجموع 870 عنوان مدخل از اسامی شخصیت‌ها، اماكن، گروه‌ها و احزاب، حوادث و رویدادها و عبارات و اصطلاحات مرتبط با موضوع انقلاب اسلامی برای مجموعه 3 جلدی «دایرة‌المعارف انقلاب اسلامی ویژه جوانان و نوجوانان» انتخاب شد. هر یك از این مداخل پس از نگارش مقاله آن توسط پژوهشگرانی از دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری و سایر مراكز پژوهشی، در شورای عالی دایرة‌المعارف مطرح و در صورت نیاز، اصلاحات لازم توسط نویسنده صورت می‌گیرد.


ـ شماره هشتاد فصلنامه فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی «حضور» ویژه بهار 1391 در چهار بخش مقالات، گفت‌وگوها، ادب و هنر، اخبار و گزارش‌ها از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر شد. «تاریخ شفاهی از رحلت تا تدفین امام خمینی(ره)» از جمله عناوین مطالب این شماره است.


ـ مجلد شماره‌های 60 و 61 ماهنامه فرهنگی،‌ تحلیلی «سوره اندیشه» با تاریخ انتشار تیر و مرداد 1391 در بخش سبک زندگی و ذیل عنوان «سفره‌ای از بهشت: یادهایی از تغذیه در دوران دفاع مقدس» گفت‌وگویی دارد با سعید تاجیک که خاطراتش از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در قالب کتاب «جنگ دوست‌داشتنی» توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. او در این گفت‌وگو از عادات غذایی رزمندگان ایرانی در جنگ، تجربیاتی را در قالب تاریخ شفاهی و خاطرات بازگو کرده است.
یدالله آقا‌عباسی هم در مقاله «اسطوره‌های هویت» در شماره چهارم فصلنامه تخصصی هنرهای نمایشی با عنوان «صحنه» و با تاریخ انتشار بهار 1391 سرگذشت تئاتر آفریقای جنوبی را با مرز قبل و بعد از آزادی نلسون ماندلا از زندان بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که تئاتر انقلابی در آفریقای جنوبی هنوز زنده است.
این دو نشریه را حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی منتشر می‌کند.


ـ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در مصاحبه‌ای گفته است: در این موسسه‌ و در بخش تاریخ شفاهی که محور اصلی آن بر مصاحبه و دریافت خاطرات شخصی از افراد است تاکنون بیش از 50 جلد خاطرات اشخاص را منتشر کرده‌ایم که البته آن مجموعه خاطراتی را که خود افراد منتشر کرده‌اند، شامل نمی‌شود. الان هم در حال ضبط و ویراستاری خاطرات بیش از صد نفر دیگر هستیم.
وی با اشاره به این که 99 درصد اسناد مرتبط با امام(ره) چاپ شده، افزوده است: یک مجموعه 16 یا 17جلدی هم با عنوان «اسناد ساواک درباره یاران حضرت امام(ره)» در دست انتشار است. سعی می‌کنیم تا پایان امسال به بازار کتاب بیاید.


ـ شماره تیر ماه 1391 مجله همشهری پایداری با گفت‌وگوها و خاطراتی درباره نقش نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس و موضوع پذیرش قطعنامه 598 و یادداشتی از سیدقاسم یاحسینی با عنوان «نقشه راه تاریخ شفاهی جنگ: شیوه‌های گویاسازی خاطرات» منتشر شده است.


ـ کارگاه آموزش تاریخ شفاهی دفاع مقدس در موزه دفاع مقدس خرمشهر به کوشش دفتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری استان‌ها و با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان و حضور فعالان و پژوهشگران این عرصه و پژوهشگرانی از ایذه، اهواز، دزفول و آبادان برگزار شد.
در این کارگاه آموزشی که 28 و 29 تیر 91 در دو نوبت صبح و عصر برپا شد مباحثی درباره تعریف تاریخ، گزاره‌های تاریخی و ویژگی‌های مورخان و پرسش‌هایی با استادان و کارشناسان کارگاه، علی‌رضا کمری، محمد قاسمی‌پور، حمید قزوینی و حسین نصرالله زنجانی مطرح شد.


ـ بر اساس تفاهم مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان و دانشکده دولتی ایران‌شناسی ارمنستان، تاریخ شفاهی مهاجران گیلانی و ارامنه این منطقه و مجموعه مصوری از مقبره‌های مشاهیر و چهره‌های مهاجر ایرانی در ارمنستان تدوین می‌شود. این تفاهم‌نامه که به امضای مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان و رئیس دانشکده ایران شناسی ایروان رسیده است، به منظور ایجاد زمینه مناسب برای مبادله اطلاعات تاریخی و اسناد قدیمی موجود در آرشیو مراکز اسنادی ارمنستان با مرکز گیلان است.
طرف ارمنستانی متعهد شد فهرست کامل اسناد قدیمی، نسخ خطی و چاپ سنگی فارسی در حوزه تاریخ و جغرافیای گیلان که در کشور ارمنستان موجود است را در اختیار مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان قرار دهد.
مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان به عنوان دهمین مرکز استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران 21 تیرماه 1391به صورت رسمی افتتاح شده است.


ـ نخستین دوره آموزشی «گنج بی‌پایان» با هدف آموزش علاقمندان به ثبت خاطرات شفاهی رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس روزهای پنجشنبه و جمعه 22 و 23 تیر ماه 1391 توسط شبكه فرهنگی امتداد در قم برگزار شد. در این دوره 90 نفر شركت داشتند.
فراخوان برای ثبت نام در دوره آموزشی «گنج بی‌پایان» از بهمن ماه سال گذشته و با انتشار شماره 68 ماهنامه «امتداد» آغاز شد و در طول مدت دو ماه ثبت‌نام، صدها نفر از فعالان عرصه ادب پایداری با مراجعه به سایت امتداد تقاضای خود را برای حضور در دوره اعلام کردند كه در نهایت با داوری آثار رسیده به شبكه فرهنگی امتداد تعداد 90  نفر از متقاضیان برای شركت در همایش انتخاب شدند.
اساتید و موضوعات مطرح شده در روز نخست این دوره عبارت بود از: خلاصه‌ای از تاریخ جنگ توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهداروند، خاطره‌ به مثابه روایت مردمی از جنگ؛ الزامات و شرایط توسط نصرت‌الله محمودزاده، تاریخ شفاهی جنگ، ضرورت و چیستی توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین فخرزاده، اصول كلی ثبت خاطره و خاطره‌نگاری توسط سعید عاكف. هم‌چنین در دومین روز برگزاری همایش حمید داوودآبادی انواع روش‌های مصاحبه را آموزش داد و حسن ابراهیم‌زاده نكات تنظیم مصاحبه را برای شركت كنندگان تشریح کرد.
سپس رضا مصطفوی سردبیر نشریه «امتداد» به بیان اهداف و چشم‌انداز این نشریه پرداخت و آخرین برنامه آموزشی این همایش كارگاه عملی تنظیم مصاحبه بود كه توسط علی‌اصغر كاویانی برگزار شد.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

3 مرداد 1391
سجودی
انتشار مجدد «دایرة‌المعارف انقلاب اسلامی ویژه جوانان و نوجوانان» مبارک باشد. تبریک به آقای بهبودی

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'