شماره 79    |    28 تير 1391

   


 

کارگاه آموزشی در خوزستان


برگی از خطه کشوین


انقلاب اسلامی در اردبیل


معرفی تاریخ انقلاب اسلامی در اردبیل


هر جمله‏ با خود تاریخی همراه دارد


تاریخ شفاهی ثبت جهانی بیستون(1)


تاریخ نخستین خاطرات شفاهی زنان در ایران


رونمایی از «زندگینامه شهيده نسرين افضل» در روز بسيج زنان


تاریخ شفاهی خاطرات فرماندهان جنگ هشت ساله


کمر بند آتش


از جنگ داخلی تا حقوق مدنی


دادگاه آمریکا و تاریخ شفاهی ایرلند


«چهار خرس» مستند می شوند


روایت های پل خلیج سانفرانسیسکو


روایت و واقعیت(1)


 



پیش خوان شماره 79

ـ رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در دیدار حجت‌الاسلام ابوتراب بهرامی، رییس سازمان عقیدتی‏ـ‏سیاسی نیروی انتظامی گفت: «این سازمان آمادگی دارد با تربیت نیروهای متخصص و برگزاری کارگاه‌های تاریخ شفاهی، به ثبت و ضبط ناگفته‏های سرداران و نیروهای انتظامی کمک کند.»
وی همچنین خبر داده که با همکاری پژوهشگران گیلانی تاریخ شفاهی مفاخر استان تهیه و در مرکز کتابخانه ملی در گیلان ثبت و نگهداری می‌شود. اسحاق صلاحی با اشاره به وجود 700 هزار برگ سند مربوط به استان گیلان در آرشیو ملی ایران گفت: «سندهای تاریخی مربوط به اراضی و خوانین در آرشیو ملی موجود است که با توجه به ظرفیت‌های استان، امکانات درخور را برای مطالعه پژوهشگران فراهم می‏کنیم.»
وی به وجود اسنادی با عمری بالغ بر صد سال در آرشیو ملی ایران اشاره کرد و ادامه داد: «شناسایی این اسناد و تایید صحت و سقم آنها بر عهده پژوهشگران است. همچنین تمامی اسناد زیر 40 سال که در ادارات و سازمان‌ها موجود است باید به به این آرشیو منتقل شود، چون بسیاری از این اسناد برای پژوهشگران ارزشمند و حاوی مطالب مهمی است.»


ـ هشتمین دوره کلاس‌های تاریخ شفاهی دفتر مطالعات و ادبیات پایداری مراکز استانی حوزه هنری در روزهای هجدهم، نوزدهم و بیستم تیر ماه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار شد. در این دوره  آقایان کمری، قزوینی و قاسم‌پور و 15نفر از علاقمندان به تاریخ شفاهی حضور داشتند.


ـ طرح پژوهشی تاریخ شفاهی پایگاه مقاومت نبوت (بسیج کارکنان دانشگاه شهید بهشتی) با مدیریت حسن امین اسماعیلی خاتمه یافت. این طرح براساس روش شناختی پژوهش‌های تاریخ شفاهی در دانشگاه‌های معتبر دنیا به گردآوری خاطرات 3 تن از فرماندهان این پایگاه از زمان تاسیس (1360) تا به حال، یکی از پیشکسوتان و یک نفر هم به عنوان قائم مقام پایگاه (علی فرخی پویا، محمد ناصریان، جلیل کاوه، یدالله فلاحی و محمدعلی نصیری) انجام شده است. طرح تاریخ شفاهی پایگاه مقاومت نبوت در اواسط سال 1390 آغاز شد و در حال حاضر مدیر طرح و تیم پژوهشی درگیر تنظیم گزارش پایان طرح و تنظیم یک جلد کتاب تاریخ شفاهی پایگاه مقاومت نبوت به همراه اسناد و مدارک هستند.


ـ رییس پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی گفت: «با اتمام مرحله‌ گردآوری اسناد، تصاویر و تاریخ شفاهی، مرحله‌ دوم نگارش کتاب پژوهشی «پنج دهه تئاتر در قم» آغاز شده است. این کتاب به عنوان اولین سند فعالیت‌های تئاتری قم و بخشی از تاریخ ملی تئاتر ایران محسوب می‏شود.»
محمدعلی خبری  با اعلام این که پژوهش برای این کتاب را از منابع دهه 50 آغاز کردیم افزود: «به علت این که در حین کار به اطلاعاتی از دهه 40 رسیدیم کار خود را به دهه 40 گسترش دادیم و کتاب «پنج دهه تئاتر در قم» دهه‌های 1340 تا 1390 را در بر می‌گیرد.»


ـ گزارشی از طرح تاریخ شفاهی حاج محمدرضا اکرام فر (چائیده) توسط مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول منتشر شد. بر اساس این گزارش، موسوی طیب که خود از ایثارگران دفاع مقدس است بر آن شد تا در سال 1389 با هماهنگی اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان، به منظور ثبت و ضبط خاطرات اقدام کند که حاصل کار ۲۶ جلسه مصاحبه در ۵۰۹ صفحه و ۱۰۵۸ دقیقه فیلم است.
محمدرضا اکرام‌فر سال ۱۳۴۰ در شهرستان دزفول به دنیا آمد. بعد از شکل‌گیری تیپ ۷ ولی عصر(عج) جانشین گردان بلال این تیپ، در سال ۱۳۶۲ فرمانده گردان بلال و سپس مسئول بازرسی تیپ شد و درعملیات‌هایی مانند فتح المبین، خیبر، والفجر مقدماتی و والفجر ۸ حضورداشته است. مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول امیدوار است در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تدوین، چاپ و انتشار خاطرات وی با مساعدت و همکاری پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس باشد.


ـ شماره هفتم از دوره جدید دوهفته‌نامه تحلیلی، خبری «شبکه هنر» پرونده‌ای 24 صفحه‌ای درباره شخصیت و شعر زنده‌یاد سلمان هراتی (1338 ـ 1365) دارد. اشعار او درباره انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در ردیف آثاری قرار دارند که تاثیر واقع‌بینانه و همزمان آرمان‌گرایانه‌ای از وقایع این دو تحول را نشان می‌دهند. «شبکه هنر» را حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی منتشر می‌کند.



‌ـ شماره هشتادوهشتم ماهنامه «خیمه» با بیش از 30 عنوان مطلب منتشر شد که غالب آنها قالب مصاحبه و خاطرات بسیاری در بر دارند؛ مصاحبه‌هایی با پیشکسوتان مداحی برای اهل بیت(ع) یا درباره آنان و یا درباره رابطه معنوی با محافل و مجالس مربوط به ائمه(ع).
این شماره «خیمه» پرونده‌ای با نام «امام خمینی(ره) و اهل بیت (ع)» دارد که با مصاحبه و خاطره‌گویی رضا فراهانی، راننده و محافظ امام(ره) از بهمن 1357 تا خرداد 1368 آغاز می‌شود. او خاطراتی را تعریف کرده که بعضی از آنها تازه‌اند و مضمون بعضی را پیش از این گفته و نوشته‌اند، اما در اینجا از نگاه این راوی بازگو شده‌اند.


ـ شماره 13 ماهنامه «تجربه» با تاریخ تیرماه 91 پرونده‌ای 15 صفحه‌ای درباره کتاب معروف «هزارویک‌ شب» فراهم آورده است. همچنین مصاحبه‌ای با احمد غلامی دارد که در آغاز آن ادعا شده که او «با چاپ داستان بلند جیرجیرک روایت تازه‌ای از جنگ ارایه کرد.»
«گفت‌وگو با علیرضا قربانی از روزهای کودکی و قرائت قرآن تا این روزهای خوانندگی»، «خاطرات محمود جوادی‌پور از شاگردی نیما یوشیج تا طراحی آرم بانک ملی»، «پرونده‌ای به مناسبت شصتمین سالگرد تولد عبدالرضا کیانی‌نژاد(مازیار)»، «گفت‌وگوهایی درباره معصومه سیحون»، «جشن‌نامه 88 سالگی عزت‌الله انتظامی» و سفرنامه‌ای از محمدعلی علومی درباره شهر بم، عناوین مطالب دیگری از این مجله‌اند.


ـ مجله هفتگی «آسمان» در شماره 10 تیر 91 در قالب 27 صفحه که «پرونده تاریخ انقلاب» نام گرفته، نحوه تاسیس و توسعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بررسی کرده و همچنین به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله سید محمد حسینی بهشتی به واکاوی ویژگی‌های او پرداخته است. این بررسی‌ها در  قالب مصاحبه پیش رفته‌اند و در نقاط اوج به بیان خاطرات کشیده‌ شده‌اند.
شماره 24 تیر این هفته‌نامه نیز گزارشی با عنوان «جانبازان هنوز جنگ را زندگی می‌کنند» دارد که در آن آمار داده شده، تعداد جانبازان کشور 554 هزار و 858 نفرند.


ـ شماره‌های 14 و 15 «کتاب هفته نگاه پنج‌شنبه» پانزدهم و بیست‌ودوم تیر ماه 91 منتشر شدند. شماره 14 «پرونده‌ای درباره ارنستو چه‌گوارا» داشت و یادداشت‌هایی «به بهانه انتشار کتاب خاطرات لیلا طرابلسی (همسر دیکتاتور مخلوع تونس)»، «درباره کتاب زندگینامه من؛ خاطرات، خواب‌ها و تفکرات کارل گوستاویونگ» و درباره کتاب «خاطرات شفاهی حاج ذبیح‌الله بخشی».
در «پرونده‌ای درباره ارنستو چه‌گوارا» محسن مطلق، محمد حسین جعفریان و بهراد مهرجو از چه‌گوارا نوشته‌اند و بیشتر از قهرمانان و مبارزان شگفت‌انگیزی مانند دکتر مصطفی چمران و احمد شاه مسعود.
در شماه 15 هم دومین قسمت از مجموعه یادداشت‌های خاطره‌دار درباره برنامه مشهور تلویزیونی «مدرسه موش‌ها» با عنوان «نوستالژی مدرسه موش‌ها: سوپراستارهای کودکی ما» گردآمده است.
در همین شماره احمد طالبی‌نژاد دو کتاب از حمیدرضا هوشمند با عناوین «هیچ کدام برای ازدواج مناسب نبودند» و «دیگر از کنار هیچ درختی نخواهم گذشت» را با این درآمد معرفی کرده که: «خیلی اعتماد به نفس می‌خواهد که کسی بدون این که شخصیت مهم و شناخته شده‌ای باشد، بردارد خاطرات و زندگینامه‌اش را بنویسد و در دو جلد منتشر کند. ولی این اتفاق افتاده است...» 


ـ ماهنامه سینمایی «فیلم» در کنار فهرست مطالب سال 1390 این مجله که آن را به صورت شماره‌ای مستقل در بیستم تیر ماه منتشر کرده، «سال‌شمار اقتباس از ادبیات در سینمای ایران» در فاصله سال‌های 1314 تا 1390 را فراهم آورده که در نوع خود و برای استفاده از نتیجه تطبیق فضای سینمای ایران با تحولات مهم تاریخی در کشور قابل توجه است. 



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'