شماره 210    |    10 تير 1394

   


 



پیش خوان شماره 210

برگزاری کارگاه آموزش تاریخ شفاهی در 10 جلسه
کارگاه آموزش تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و جنگ، تابستان امسال توسط موسسه طلوع (http://toluehagh.ir  ) برگزار می‌شود. زمان کارگاه، سه‌شنبه‌ها از ساعت16:30 الی 19:30 و تعداد نشست‌های آن 10 جلسه است.  درباره این دوره اعلام شده که این مباحث مطرح خواهد شد: کلیات تاریخ شفاهی (مبانی و مفاهیم و تعاریف) در 2 جلسه، مصاحبه در3 جلسه، تدوین و نگارش در 3 جلسه و آرشیو در 2 جلسه. شروع دوره کارگاه آموزش تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و جنگ بعد از ماه مبارک رمضان خواهد بود و تمامی روند ثبت نام در آن، از طریق سایت موسسه فرهنگی طلوع حق انجام می‌شود.

درسنامه تاریخ شفاهی در دست تالیف است
سید قاسم یاحسینی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ گفت: «در حال حاضر چهار کتاب را در دست نگارش دارم. «مجموعه مقالات مقاومت ضداستعماری بوشهر» که به مناسبت صدمین سالگرد شهادت رئیسعلی دلواری تدوین می‌شود و «جنگ لرده» که بازخوانی نقش زنان لرده در جنگ جهانی اول است. کتاب دیگری که در دست دارم «ذکر حمید» خاطرات زندگی رزمنده دفاع مقدس حمید دادگسترنیاست. همچنین «تاریخ زندگی شهید نادر مهدوی» که به عنوان شهید شاخص سال 93 انتخاب شد. درسنامه تاریخ شفاهی را هم در دست تالیف دارم که در آن به شکل علمی مهارت‌ لازم برای مورخ شفاهی شدن را توضیح داده‌ام.»

◄ فراخوان طرح مطالعاتي تدوین تاریخ شفاهی فرش دستباف ایران
مركز ملي فرش ايران فراخوان طرح‌هاي پژوهشي سال 1394‏ خود را منتشر و از ‏پژوهشگران و استادان دانشگاه که دارای مدرک كارشناسي ارشد و دكتري هستند دعوت به ‏همكاري است. متقاضیان ضمن ارائه سوابق علمي و ‏پژوهشي می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌ 22092562 تماس بگیرند و حداکثر تا تاریخ 15 مرداد 1394 نسبت به ارسال مکتوبات لازم به نشانی تهران، ‏سعادت‌آباد، پایین‌تر از میدان کاج، خیابان کیان (13 شرقي)، شماره 15، ساختمان ‏شهید جعفرپوریان، ‏معاونت تحقیقات و آموزش مرکز ملی فرش ایران و يا به پست ‏الكترونيكي Pajohesh@incc.ir اقدام کنند. این فراخوان در بخش تحقيقات در ابعاد مسائل اجتماعی، موضوع طرح مطالعاتي تدوین تاریخ شفاهی فرش دستباف ایران را در بر دارد.

تدوین نهایی روايت تاريخ شفاهي فردوس
مستند ويديوئي «شهري که نيست» روايتگر تاريخ شفاهي 40 ساله شهرستان فردوس تدوين نهايي مي‌شود. احمد ارمغاني، محقق، پژوهشگر و تهيه کننده اين مستند تاکنون با 400 نفر از سالخوردگان آگاه و نخبگان صاحب نظر فرهيخته که خود از نزديک شاهد تحولات و دگرگوني‌هاي فردوس از سال‌هاي 1308 که نام تون به فردوس تغيير يافته تا زلزله سال 1347 بوده‌اند، مصاحبه کرده و تاريخ 40 ساله فردوس را به صورت تصويري در قالب 3 فيلم يا 3 لوح فشرده به پايان رسانده و براي رفع بي نظمي در تقدم و تاخر تاريخ و مطالب تدوين نهايي آن انجام خواهد شد.

نشانی:
تاريخ شفاهي مصدومين شيميايي سرفه هاي خردلي
http://www.dsrc.ir/contents/view.aspx?id=20754
برخی از تاریخ شفاهی‌ها مصداق کتابسازی است
http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/224228
برداشت‌های ناصحیح از مفهوم تاریخ شفاهی
http://www.iqna.ir/fa/News/3320582
الویت های پژوهشی موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی
http://www.irdc.ir/fa/content/63699/default.aspx
گزارش نشست نقد و بررسی سومین کتاب تاریخ‌نامه دفاع مقدس استان کرمان
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940403001318
ناگفته‌هایی از فرآیند شناسایی شهدای گمنام
http://www.mehrnews.com/news/2781892
بازجوی جوان چطور دیکتاتور را به حرف آورد؟
http://yon.ir/h0zo

 



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'