شماره 209    |    3 تير 1394

   


 



پیش خوان شماره 209

انتشار فراخوان دهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی ایران
دهمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی ایران به همت مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران با همکاری انجمن تاریخ شفاهی ایران و با عنوان «تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی (۵۷-۱۳۴۲)» دی‌ ماه امسال برگزار می شود. روابط عمومی و اطلاع رسانی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران اعلام کرد که هدف از برگزاری این همایش، نقد و بررسی آثار منتشر شده ه در حوزه تاریخ شفاهی با موضوع انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور است. این نشست حول ۸ موضوع؛ امام خمینی(ره) و روحانیت، ‌فرهنگ و هنر، ‌اقتصاد و معیشت، اجتماع، طبقات و اصناف، سیاست، احزاب، گروه‌ها و جریان‌ها، وقایع و رویدادها، شخصیت‌ها برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان، پژوهشگران و نویسندگان حوزۀ فرهنگ، مطالعات و تحقیقات و نیز صاحب‌نظران، محققان و فعالان عرصۀ تاریخ شفاهی می‌توانند مقالات خود را درباره مباحث و محورهای این نشست در قالب فایل word ۲۰۱۰  و با قلم Lotus B به دبیرخانه الکترونیکی انجمن تاریخ شفاهی ایران به نشانی oh.10@iichs.org ارسال کنند. مهلت ارائه چکیده مقالات تا ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ است و درصورت پذیرش چکیدۀ مقاله، شركت كنندگان تا ۱۵ آبان ۱۳۹۴ فرصت دارند اصل مقالات خود را ارائه كنند. مقالات برگزیده در روز همایش از سوی نویسندگان مربوطه ارائه خواهد شد. همچنین مقالات پذیرفته شده از سوی هیات داوری با پرداخت حق تالیف در کتاب «مجموعه مقالات تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی»  منتشر و به برگزیدگان  گواهی «شرکت در نشست با مقاله» اعطا خواهد شد. 

 

 

آغاز انتشار مجموعه تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس
 آینده مدیر بخش آماده‌سازی و نشر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه تا پایان امسال، ۳۵ عنوان کتاب از سوی این مرکز منتشر خواهد شد، از انتشار مجموعه تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس در آینده نزدیک خبر داد. احمد نصرتی گفت: «در گام نخست جلد اول کتاب «مبارزه برای انقلاب» درباره زندگی محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس آماده چاپ است. بخش اعظم مصاحبه‌های این کتاب را حسین اردستانی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس انجام داده است. این کتاب قرار است به 12 جلد برسد. کتاب دیگر آماده چاپ این مرکز «شماره پنج» از مجموعه نقش زنان در مقاومت آبادان به روایت فاطمه جوشی است.» وی همچنین در معرفی دیگر کتاب‌های در دست چاپ این مرکز افزود: «در این راستا می‌توان به کتاب‌ دو جلدی «روند جنگ ایران و عراق» با تجدید نظر به قلم حسین علایی، «کردها در میانه جنگ ایران و عراق» نوشته اردشیر پشنگ و «تجزیه و تحلیل جنگ ایران و عراق» در 400 صفحه به قلم محمد درودیان اشاره کرد. کتاب «کردها در میانه جنگ ایران و عراق» با زیرتیتر بررسی تاثیر جنگ ایران و عراق بر جنبش مبارزاتی کردهای عراق (1980 تا 1988) واکنش‌ها و اقدامات کردها را در جنگ ایران و عراق تشریح می‌کند و فصل ششم نیز به مقوله جنگ ایران و عراق و احیای جنبش مبارزاتی کردهای عراق می‌پردازد. جلدهای سوم و چهارم مجموعه کتاب «راویان صحنه نبرد» هم آماده نشر است. جلد سوم درباره شهیدان حسین الله‌داد، محمدتقی رضوانی و سعید عیسی‌وند است و جلد چهارم نیز به نام «دوره سوم مدرسه مفید» درباره شهیدان محسن فیض، حسین جلایی‌پور و حمید صالحی است. جلد اول این سری درباره محمدرضا ملکی در سال 1390 و جلد دوم به نام «همسفر» درباره جانباز شهید سیدمحمود موسوی در سال 1393 منتشر شده است.»

 

◄ اجرای طرح ثبت تاریخ شفاهی جهادگران شهریار
محمد مهدی رحیمی، محقق پروژه تاریخ شفاهی جهاد شهریار گفت: این پروژه به تازگی آغاز شده و علت اینکه تصمیم به ثبت و جمع آوری خاطرات و فعالیت‌های جهادگران شهرستان شهریار گرفته شد، حجم بالای فعالیت‌ها و پشتیبانی موثر در دفاع مقدس بود. ما در بررسی اطلاعات پروژه «زنان جهادی ملارد» بایستی با چند تن از فعالان جهادگر شهریار گفت‌وگو می‌کردیم که در طی این گفت‌وگوها نتیجه بر این شد که بررسی فعالیت‌های جهادگران شهریار به صورت پروژه‌ای جداگانه مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد. یکی از دلایلی که باعث شد این پروژه کلید بخورد، حجم بالای فعالیت‌هایی بود که جهادگران شهریار در روستاهای این شهرستان انجام داده بودند که تعداد این روستاها به بیش از ۴۹۰ روستا می‌رسیده است و همچنین در کنار نگاه عمرانی و خدمت رسانی نگاه فرهنگی نیز به موضوع جهاد داشته‌اند که این نگاه باعث راه‌اندازی نهضت سوادآموزی توسط این جهادگران در روستاها و شهرها شده بود. از دیگر شاخصه های مهم در بررسی این پروژه، پشتیبانی از دفاع مقدس توسط جهادگران شهریار بوده است که در یک نمونه از فعالیت‌های این جهادگران می‌توان به ارسال ۵۰ تُن نان به جبهه‌ها در طول یک هفته اشاره کرد. بعد از پیام امام خمینی(ره) جهاد سازندگی شهریار به صورت خودجوش شکل می‌گیرد و علاوه بر خدمت رسانی به روستاهای این شهرستان به دیگر نقاط محروم کشور از جمله استان سیستان و بلوچستان نیز این خدمات توسط جهادگران شهریار گسترش می یابد. در ماه مبارک رمضان امسال هم با حضور جهادگران قدیمی این شهرستان شب خاطره برگزار خواهد شد و به بررسی خاطرات این جهادگران خواهیم پرداخت.»

 

برگزاری نخستین دوره کارگاه ادبیات شفاهی در قزوین
نخستین دوره کارگاه ادبیات شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور اساتید تاریخ شفاهی و اعضای کارگاه، 23 خرداد 1394 در محل مجتمع فرهنگی و هنری مهر حوزه هنری قزوین برگزار شد. علاقه مندان می‌توانند برای شرکت در این گونه کارگاه‌ها به مجتمع فرهنگی و هنری مهر، واقع در قزوین، خیابان طالقانی، جنب سینما مهتاب و هم چنین به نشانی اینترنتی  http://accmehr.blog.ir مراجعه کنند.

 

نشانی:
تاریخ شفاهی مطبوعات ایران
http://literaturelib.com/book/view/2402
درباره مورخ تاریخ شفاهی منطقه چهاردانگه
http://yon.ir/MFhe
دو روایت از زندگی و عملکرد طیب حاج رضایی
http://www.15khordad42.ir/show.php?page=interview&id=45
و http://www.15khordad42.ir/show.php?page=interview&id=46
نمایشگاه كتاب فرانكفورت به روایت نویسنده «یکشنبه آخر»
http://www.hhnews.ir/fa/news/19868
و http://www.hhnews.ir/fa/news/19869
وhttp://www.hhnews.ir/fa/news/19921
و http://www.hhnews.ir/fa/news/19922
اسناد ویکی لیکس: آتش‌سوزی سینما رکس با اجازۀ حکومت بود
http://tarikhirani.ir/fa/news/All/bodyView/5104/index.html
نگاهی به کتاب خاطرات سپهبد شاپور آذربرزین
http://farhangemrooz.com/news/32776

 



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'