شماره 207    |    20 خرداد 1394

   


 



پیش خوان شماره 207

همدان، میزبان هشتمین نشست كارگاه تاریخ شفاهی
مسئول واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان همدان از برپایی هشتمین نشست كارگاه تاریخ شفاهی با همكاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان اسناد و كتابخانه ملی خبر داد. مجید زوجاجی افزود: «این نشست با حضور محسن غنی‌یاری و میرزاباقر علیان‌نژاد، از اعضای مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری و دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری كشور برگزار می‌شود. اعضای این كارگاه ساعت 8:30 دقیقه روز پنج‌شنبه 21 خرداد 1394 در سالن كنفرانس باغ موزه دفاع مقدس استان همدان به بحث و تبادل نظر پیرامون تدوین تاریخ و همچنین جزئیات تاریخ شفاهی خواهند پرداخت.»

«ر»، کوتاه‌ترین نام یك اثر تاریخ شفاهی دفاع مقدس
كتاب «ر» كه زندگی شهید رسول حیدری (مجید منتظری) را به تصویر كشیده است، 19 خرداد 1394 در فرهنگسرای سرو رونمایی ‌شد. كتاب «ر» نتیجه بیش از چهارسال تحقیق و نگارش مریم برادران است كه توسط نشر آرما منتشر شده است. این اثر در سه فصل روایت شده است. فصل نخست زمانی است كه شهید از سفر بوسنی در سال 1371 باز می‌گردد. در این فصل حال و هوای خانه و دلتنگی‌های همسر و فرزندان او ترسیم شده است. فصل دوم به دوران تشكیل قرارگاه رمضان تا پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می‌پردازد و روزهای فعالیت شهید در قرارگاه رمضان را به تصویر می‌كشد. در ادامه‌ همین فصل ماجراهای دانشگاه رفتن او روایت می‌شود. فصل سوم نیز به روایت زندگی و فعالیت‌های حیدری در بوسنی می‌پردازد و روایتی انسانی از حضور وی در تمام مراحل زندگی را به تصویر كشیده است. از آنجایی كه نقطه تمایز زندگی شهید رسول حیدری، شهادت او در بوسنی است، فصل سوم، نه ماه آخر زندگی او (مهر 1371 تا خرداد 1372) را نشان می دهد. نویسنده این اثر، عنوان «ر» برای كتاب را از امضای همیشگی شهید رسول حیدری در نامه‌هایش انتخاب كرده است. علیرضا كمری، نویسنده و پژوهشگر تاریخ و ادبیات، در مراسم رونمایی از کتاب گفت: «كتاب «ر» یك زندگینامه نوشت روایی مستند مصور گذارمانی است. مستند به این دلیل است كه كار مطالعاتی و پژوهشی سنگین در این اثر صورت پیدا كرده است. حدود 60 ساعت مصاحبه گرفته شده است. هم چنین گذارمانی به این دلیل گفته شد كه چیزی كه در متن این كتاب شكل گرفته تفصیلی نیست، بلكه گذر و نظری بر زندگی این شهید است و بسیاری از جاها به اشاراتی مختصر بسنده كرده‌اند و گذشته‌اند. كتاب «ر» اولین نام یك اثر در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس به لحاظ كوتاهی عنوان است. در انتخاب این نام ذكاوت هنرمندانه نویسنده نهفته است. این نام از امضای رسول حیدری در نامه‌هایش كه تنها حرف «ر» را می‌نوشت گرفته شده است. این كتاب شروع بسیار ساده، سر راست و صمیمانه‌ای دارد. گویی كتاب با خواننده سخن می‌گوید. با خواننده و مخاطب سخن كردن شرط است، نه برای مخاطب و این شروع بسیار خوبی است. نثر ساده و بی تكلف بسیار مهم است. زبانی كه اوایل جنگ تحمیلی برای خاطره نویسی رایج بود، اندك اندك تغییر كرده است و اكنون می‌بینیم كه كتابی همچون «ر» با زبانی ساده و روان زندگینامه یك شهید را روایت می‌كند.»

«تاريخ شفاهي نمايش در ايران» منتشر شد
انتشارات سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوری اسلامی ایران كه زير نظر اداره كل پژوهش و آموزش اين سازمان فعاليت مي‌كند، در ماه‌هاي فروردين و ارديبهشت امسال هشت كتاب جديد روانه بازار نشر كشور كرده است. كتاب‌هاي «روزگار بي‌قراري» تاليف مصطفي نوري، «يادنامه حري» به كوشش ابراهيم افشار، «رده PIR/ زبان‌ها و ادبيات ايراني» تنظيم و تدوين ماندانا صديق بهزادي، «روزنامه گلگون» گردآوري مهدي به‌خيال، «تاريخ شفاهي نمايش در ايران» به كوشش پيمانه صالحي فشمي، «فهرست نسخ خطي( جلد 45)» به كوشش هايده چيذري، «مديريت اسناد الكترونيكي» به كوشش معاونت اسناد ملي و «آداب مهر نويسي (دوره اسلامي از ايلخانان تا پايان قاجاريه)» تاليف محمد صادق ميرزا ابوالقاسمي از جمله كتاب‌هاي تازه چاپ شده انتشارات سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران است. علاقه مندان براي تهيه این كتاب‌ها مي‌توانند به فروشگاه انتشارات سازمان اسناد و كتابخانه ملي واقع در ضلع شمالي كتابخانه ملي مراجعه كنند.

نگاه نخستین شماره «شیرازه» به تاریخ شفاهی
نخستین شماره «شیرازه» ماهنامه سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با مدیرمسئولی سیدرضا صالحی امیری و سردبیری امین عارف‌نیا منتشر شد. درشماره اول «شیرازه» مطالبی مانند برنامه‌های جدید سازمان اسناد در حوزه تاریخ شفاهی و ضرورت نقد و تحلیل پروژه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر به چاپ رسیده است.

تدوین تاریخ شفاهی زندگی محمدرضا آقاسی
یادنامه محمدرضا آقاسی منتشر خواهد شد. این اثر دربردارنده خاطرات و نظرات شاعران هم‌دوره درباره این شاعر انقلابی است. غلامرضا آقاسی، فرزند زنده‌یاد محمدرضا آقاسی گفت: «این اثر به کوشش حسین قرایی و با روش مصاحبه جمع‌آوری شده است و در حقیقت تاریخ شفاهی زندگی آقاسی است.»

برگزاری نشست گروه تاریخ شفاهی موسسه خاکریز ایمان و اندیشه
عصر نهم خرداد 1394 نشستی با حضور حسین نصرالله‌زنجانی و اعضای گروه تاریخ شفاهی موسسه فرهنگی خاکریز ایمان و اندیشه در محل دفتر این موسسه برگزار شد. در این نشست، ابتدا محمد مهدی همتی، مدیر عامل موسسه، سابقه‌ای از فعالیت‌هایی که تاکنون انجام شده را بیان کرد و بعد از آن زنجانی به بیان مطالبی درباره اهمیت تاریخ شفاهی و جایگاه مصاحبه در تاریخ شفاهی پرداخت. پس از پایان سخنان زنجانی، حاضران در جلسه سوالات خود را مطرح کردند و او به سوالات پاسخ گفت. موسسه فرهنگی خاکریز ایمان و اندیشه از اوایل سال ۱۳۸۶ و با مشارکت چند تن از فارغ‌التحصیلان بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت ایران در تهران فعالیت خود را آغاز کرد.

برگزاری نخستین نشست آموزشی مصاحبه‌گران طرح «السابقون»
نخستین نشست توجیهی ـ آموزشی مصاحبه‌گران طرح «السابقون» 12 خرداد 1394 با حضور حدود 80 نفر از پژوهشگران و مصاحبه‌گران شرکت کننده در این طرح و با همکاری حوزه هنری یزد و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این استان در یزد برگزار شد. در این نشست محمد قاسمی‌پور، مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری امور استان‌های حوزه هنری به صورت کارگاهی به تبیین مباحث تاریخ شفاهی، اهمیت مصاحبه و کاربرد آن در تدوین تاریخ دفاع مقدس پرداخت و در خصوص گردآوری و تدوین خاطرات و تفاوت خاطره نویسی تاریخ شفاهی با داستان مطالبی را بیان کرد. در طرح «السابقون» خاطرات ایثارگران، جانبازان، آزادگان، خانواده‌های شهدا و رزمندگان دوران دفاع مقدس استان یزد و حتی کسانی که یک روز در جبهه حضور داشته اند ثبت و ضبط می‌شود. تاکنون سه هزار ساعت مصاحبه با 37 هزار نفر از فرماندهان، ایثارگران، رزمندگان و یادگاران دفاع مقدس در استان یزد ثبت و ضبط شده است.

رونمایی پایگاه اطلاعات علمی امام (ره) و انقلاب اسلامی
پایگاه جامع اطلاعات علمی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی، نهم خرداد 1394 در دفتر جهاد دانشگاهی رونمایی شد. این پایگاه با نشانی http://imamdoc.ir بیش از 5600 عنوان کتاب و 1500 مقاله علمی و پژوهشی در قالب بخش‌های بانک اطلاعاتی نشریات، مقالات امام خمینی و انقلاب اسلامی، کتاب‌نمای امام و انقلاب اسلامی و نویسندگان در بر دارد. در این سایت از 96 فصلنامه علمی پژوهشی و آثار 910 نویسنده که از سال 1357 تا پایان سال 1393 انتشار یافته، استفاده شده است.

ترجمه «شرح اسم» به زبان کردی سورانی
کتاب «شرح اسم: زندگینامه آیت‌الله سید علی حسینی خامنه‌ای (1357- 1318)» به زبان کردی سورانی ترجمه شده است. حجت‌الاسلام مسعود صفی‌یاری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کردستان گفت: «این کتاب توسط جلیل محمودی در ۲۱ بخش و در قالب ۳۲۰ صفحه ترجمه شده و در دو هزار جلد منتشر و در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.» کتاب «شرح اسم» نوشته هدایت‌الله بهبودی و چاپ موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، شرحي بر زندگي آيت‌الله سيدعلي حسيني خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب، از تبار و تولد تا سال‌هاي كودكي و نوجواني و كارنامه‌اي از مبارزات سياسي و فعالیت‌های اجتماعی ایشان تا پيروزي انقلاب اسلامي را در بر دارد. اسناد ساواك، شهربانی و دادرسی ارتش شاه درباره دوران مبارزه و تبعید آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای نیز در این اثر گردآمده است. چاپ دوم كتاب «شرح اسم» سال گذشته در 10 هزار نسخه عرضه شد. چاپ نخست این اثر 50 هزار جلد شمارگان داشت. هدایت‌الله بهبودی، پژوهشگر و نویسنده تاریخ و مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و نویسنده کتاب «شرح اسم» اواخر سال گذشته گفت: «مشغول نوشتن زندگینامه امام خمینی(ره) هستم که فکر می‌کنم این مشکل‌ترین کار و وظیفه‌ای است که به عهده گرفتم.»

خاطرات «همافر» منتشر شد
کتاب «همافر» شامل خاطرات خود نوشت مهدی نوروزی درباره نقش همافران در پیروزی انقلاب و از تولیدات دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. نوروزی گفت: «خاطراتم از سال 1347 زمانی که به استخدام نیروی هوایی ارتش درآمده‌ام آغاز شده و تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه دارد.»

فراخوان دومین همایش از نهضت مشروطه تا قیام 29 بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی
فراخوان مقاله دومین همایش از نهضت مشروطه تا قیام 29 بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شد. این همایش را بسیج اساتید استان آذربایجان شرقی برگزار می‌کند محورهاي آن، نقش مردم تبریز در استبداد و استعمار ستیزی از مشروطیت تا پیروزی انقلاب اسلامی، نقش آموزه‌های شیعی در نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی، نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی و نقش رهبری علما و فقهای دینی، جایگاه تبریز در بیداری و هدایت مبارزات مردم ایران در نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی، نقش مردم تبریز در بروز نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی از دیدگاه امام و مقام معظم رهبری، نقش مردم تبریز در هشت سال دفاع مقدس، نقش مردم تبریز در حمایت از ولایت فقیه و صیانت از انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف هستند. مهلت ارسال متن كامل مقالات 15 تیر 1394 و تاريخ برگزاري همايش در تبریز 14 مرداد 1394 است. سايت همايش http://ghadirjournal.ir شماره تماس دبيرخانه همایش ۰۴۱۱۳۳۹۲۸۰۳ و نشانی دبيرخانه همایش، آذربایجان شرقی، تبریز، دانشگاه تبریز، ساختمان چهاد دانشگاهی، طبقه دوم است.

فراخوان فصلنامه پژوهش در تاریخ
فراخوان مقاله فصلنامه علمی‌ـ‌ تخصصی پژوهش در تاریخ به صاحب‌امتیازی انجمن علمی دانشجویان تاریخ دانشگاه تهران منتشر شد. این فصلنامه پس از انتشار پانزده شماره، تغییراتی پیدا کرده است. در دوره جدید، مدیر مسئول، سردبیر و اعضای هیات تحریریه تغییر کرده و فعالیت‌های فصلنامه به منظور پر کردن خلاءهای موجود در پژوهش‌های حوزه تاریخ و مطالعات میان‌رشته‌ای، گسترش یافته است. شماره جدید این فصلنامه (شماره یکم از دوره جدید- مسلسل شانزدهم) در پایان خردادماه 1394 هم به ‌صورت چاپی و هم به‌صورت الکترونیکی بر روی سایت اختصاصی این فصلنامه ارائه خواهد شد. آدرس سایت همزمان با مراسم رونمایی دوره جدید در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت. نشانی دفتر فصلنامه، تهران، خیابان انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دفتر انجمن‌های علمی و نشانی اینترنتی آن ووچنین است: research.in.history@gmail.com

◄ نشانی:
مجموعه چندرسانه‌ای خاطرات رهبر انقلاب از امام خمینی(ره)
http://farsi.khamenei.ir/page?id=26209
مجموعه مستند تاریخ شفاهی هنرهای تجسمی معاصر ایران
https://instagram.com/p/3qi7wIlX5F
مروری بر كتاب‌هایی درباره عملیات كربلای ۴
http://www.hhnews.ir/fa/news/19669
جزئیات شهادت ۱۷۵غواص خط‌شکن
http://www.mehrnews.com/news/2769763
و http://www.mehrnews.com/photo/2770003
نقش دانشجویان در نهضت 15 خرداد
http://webda.mums.ac.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=9979
تصاویر منتشر نشده از 15 خرداد 1342
http://www.irdc.ir/fa/content/62631/default.aspx
مرحوم حجت الاسلام و المسلمين‏ ابوترابي‏ در واقعه 15 خرداد
http://www.dsrc.ir/contents/view.aspx?id=19566
15 خرداد 1342 به روایت یک شاهد عینی
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940302000464
جلال و ۱۵ خرداد
http://www.mehrnews.com/news/2766588
تحریف تاریخ انقلاب در فیلم «بهای آزادی»
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940309000516
گزارش نشست نقد و بررسی کتاب «تاریخ اجتماعی سینمای ایران»
http://www.ibna.ir/fa/doc/report/223582
نشریه الکترونیکی کاغذ اخبار
http://www.nlai.ir/Default.aspx?tabid=2847&language=fa-IR
بزرگداشت عکاس پیشکسوت دفاع مقدس، یعقوب راهواره
http://www.mehrnews.com/photo/2771179
ماجرای مجادله با آوینی
http://www.mehrnews.com/news/2766558
خاطرات شازده‌حمام؛ کتابی متفاوت
http://anthropology.ir/node/28857
نگاهي به کتاب «دهه شصتي‌ها»
http://www.banifilm.ir/Modules/News/PrintVer.aspx?News_Id=63830
هجوم به تاریخ انقلاب در پیش است
http://www.mehrnews.com/news/2769594
گزارش نشست سوژه‌یابی از تاریخ معاصر
http://www.hhnews.ir/fa/news/19578
و        http://www.hhnews.ir/fa/news/19680
گپ و گفتی با نویسنده کتاب«خاطرات یک روزنامه‌فروش»
http://www.ibna.ir/fa/doc/tolidi/210256
مردم عادی در متون تاریخی انعکاسی ندارند
http://www.ibna.ir/fa/doc/report/223711
«خاطره‌نگاری» هم تاریخ و رمان هست، هم نیست
http://www.hhnews.ir/fa/news/19554
تجدید خاطرات 29 لهستانی در ایران
http://www.isna.ir/fa/news/94030804774

 



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'