شماره 206    |    6 خرداد 1394

   


 



پیش خوان شماره 206

انتشار 27 عنوان تاریخ شفاهی در گیلان
معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان گفت: «تاکنون 27 عنوان کتاب با مضمون تاریخ شفاهی از سوی این نهاد فرهنگی انتشار یافته است.» محمد پرحلم افزود: «24 عنوان کتاب از کتاب‌های یادشده مربوط به ادبیات پایداریست که این موضوع یکی از اولویت‌های حوزه هنری استان، به منظور انتقال فرهنگ پایداری به نسل نو است. انتشار کتاب‌های با مضمون تاریخ شفاهی از سال 1389 تا کنون صورت گرفته و 15 عنوان از کتاب‌های یاد شده در سال 93 منتشر شده است. پیش بینی می‌شود با تلاش‌های صورت گرفته 12عنوان کتاب دیگر با مضمون یادشده تا پایان امسال منتشر شود.»

حضور دبیران تاریخ در کارگاه تاریخ شفاهی
هفدهمین همایش سرگروه‌ها و دبیران تاریخ استان خراسان رضوی در منطقه گلبهار و در روزهای 30 و 31 اردیبهشت 1394 برگزار شد. در روز نخست این جمع با اتوبوس به سوی اردوگاه گلمکان حرکت کردند. پس از پذیرایی، به سوی روستای اسجیل حرکت کردند. در این روستا مراسم استقبال رسمی توسط اعضای شورای روستا به عمل آمد. سپس برنامه موسیقی سنتی و آن گاه پذیرایی با غذاهای محلی انجام شد و سرگروه‌ها و دبیران تاریخ استان خراسان رضوی از آثار باستانی روستا بازدید کردند. سپس این جمع به محل همایش بازگشته و کارگاه‌های تخصصی با عناوین تاریخ شفاهی، ایران باستان، اسناد و تاریخ، ادبیات در تاریخ و تاریخ معاصر برگزار شد. روز دوم همایش قرائت مقالات تخصصی انجام پذیرفت و سپس قطعنامه پایانی قرائت شد و در انتها جوایزی به صاحبان مقالات برتر اهدا شد.

بررسی تفاوت رویکرد پژوهش‌های تاریخی و خاطره نگاری در کارگاه تاریخ شفاهی
ششمین کارگاه تاریخ شفاهی دفاع مقدس، عصر روز یکشنبه سوم خرداد ماه 1394 با حضور گلعلی بابایی از نویسندگان ادبیات پایداری در سالن اجتماعات حوزه هنری لرستان در خرم‌آباد برگزار شد. در این کارگاه که به همت واحد ادبیات پایداری حوزه هنری لرستان برپا شد، پیرامون تفاوت رویکرد پژوهش‌های تاریخی و خاطره نگاری گفت‌وگو شد و حاضران به بحث و تبادل نظر درخصوص این موضوع پرداختند. بابایی، مهمان ویژه این برنامه بهره گیری از عناصر داستانی بویژه عنصرهای تعلیق و توصیف را در خاطره نگاری مهم و بر تقویت روایت ادبی اثر تأثیرگذار دانست.

مادران شهید به مرتضی سرهنگی جایزه دادند
اختتامیه سومین همایش ملی و دومین جشنواره ارتقای كیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی، چهارم خرداد ۱۳۹۴ در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. در این مراسم از سه مادر شهید به نام‌های مریم یوسفی مادر شهید رسول رستمی، توران بیات مادر شهید داریوش فشی و توران كریمی مادر شهید مجتبی گل‌شناس دعوت شد تا ضمن تجلیل از آنها، برگزیده این همایش جایزه‌اش را از دست آنان بگیرد. در این بخش، با تقدیر از موسسه روایت فتح و با ادای احترام به شهید آوینی، ضمن تقدیر از ابراهیم حاتمی‌كیا، تندیس زرین همایش برای تلاش در عرصه ادبیات مقاومت و پایداری به مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت تعلق گرفت. در بخش پایانی این مراسم نیز از سه نهاد برتر در حوزه تولید محصولات فرهنگی تقدیر به عمل آمد و جایزه این بخش نیز به سه نفر از جمله محسن مومنی‌شریف، رییس حوزه هنری اهدا شد. حوزه هنری به دلیل تولید آثار فاخر ادبی و مردمی در حوزه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس به ویژه كتاب «آن بیست و سه نفر» برگزیده شد.

كتابی که دو میلیون نفر خوانده‌اند، به خط سیریلیك هم منتشر می‌شود
كتاب «دا» به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاجیكستان و همكاری سیف‌الله ملاجان به خط سیریلیك برگردانده شد و اكنون مراحل چاپ را می‌گذراند. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تازگی از ترجمه كتاب «دا» به زبان اردو با ترجمه محمد بشیر عالمی در موسسه فرهنگی اكو رونمایی كرد. محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری در این برنامه با اشاره به استقبال از كتاب «دا» در داخل و خارج از كشور گفت: «این كتاب را با توجه به آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاكنون دو میلیون نفر خوانده‌اند. این رقم در نوع خود بسیار عجیب و قابل توجه است و نشان دهنده این كه چقدر این كتاب مورد توجه قرار گرفته است. تاكنون نیز 700 هزار نسخه از این كتاب منتشر شده كه خود مردم مستقیما خریداری كرده‌اند و باز هم در میان كتاب‌های ادبی این آمار بسیار قابل ملاحظه است.» «دا» روایت خاطرات سیده زهرا حسینی از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است كه به قلم سیده اعظم حسینی، توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت و انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده ‌است.

برپایی نمایشگاه «آیینه نهضت (1552)» به مناسبت سالگرد قیام 15 خرداد
دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، نمایشگاهی را با نام «آیینه نهضت (1552)» از دهم خرداد 1394 به مدت سه روز و به مناسبت پنجاه‌ودومین سالگرد قیام 15 خرداد سال 1342 در ساختمان اصلی حوزه هنری برگزار می‌کند. این نمایشگاه بر سه اصل متن، صدا و تصویر برپا می‌شود و در بخش «متن» قرار است کتاب‌های منتشر شده درباره قیام 15 خرداد به نمایش درآیند. این آثار به صورت ویژه معرفی و در برابر دیدارکنندگان نمایشگاه قرار می‌گیرد. در بخش صدا، افراد موثر در قیام 15 خرداد 1342 دعوت می‌شوند و این رویداد تاریخی در گفت‌وگو با آنها مرور می‌شود. همچنین خاطراتی از آنها که به صورت ضبط شده در اختیار دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری قرار دارد، ارایه می‌شود. در بخش تصویر نمایشگاه نیز تصاویری از شعار‌ها و خواسته‌های مردم در روز 15 خرداد 1342 به نمایش در خواهد آمد. افزون بر این، اسناد ساواک و شهربانی در این باره و مسیر تظاهرات مردمی در قالب تصاویری نمایش داده می‌شود. نمایشگاه «آیینه نهضت(1552)» ساعت 14 و 30 دقیقه  دهم خرداد 1394 با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسن رحیمیان، از شاهدان وقایع انقلاب و تولیت مسجد جمکران، در نگارخانه زنده‌یاد ابوالفضل عالی در طبقه همکف ساختمان مرکزی حوزه هنری واقع در تهران، خیابان حافظ، خیابان سمیه گشایش می‌یابد و در روزهای دوم و سوم نمایشگاه، نشست‌هایی درباره قیام 15 خرداد 1342 برگزار خواهد شد.

معرفی۶۵۰ اثر در نمایشگاه تازه‌های كتابخانه دفتر ادبیات انقلاب
ششمین نمایشگاه سالانه تازه‌های منابع كتابخانه انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر ایران، وابسته به دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، با ارائه ۶۵۰ اثر تازه، سوم و چهارم خردادماه 1394 در حوزه هنری برپا شد. رئوف گوهریان، مدیر این كتابخانه گفت: «سعی كردیم تا همه ناشرانی كه در حوزه انقلاب اسلامی و تاریخ شفاهی كار می‌كنند را مورد توجه قرار دهیم و بتوانیم تازه‌های نشر یك سال گذشته كشورمان با موضوع انقلاب اسلامی را تهیه و در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهیم. یك لوح فشرده از تمام منابع و اطلاعات كتاب‌شناسی از آثار نمایشگاه نیز تهیه شده است كه علاقه‌مندان می توانند از این لوح استفاده كنند. به غیر از كتاب‌های به نمایش در آمده، نشریاتی كه طی سال گذشته در حوزه انقلاب اسلامی چاپ شده بود و همچنین آثار شنیداری و دیداری را تهیه كردیم كه به علت محدودیت فضا، در نمایشگاه عرضه نشد و علاقه‌مندان می‌توانند این آثار را در كتابخانه انقلاب مشاهده كنند.» كتابخانه انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر ایران در طبقه سوم ساختمان مرکزی حوزه هنری در تهران، خیابان حافظ، خیابان سمیه قرار دارد.

راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مجمع بانوان راوی
سیدمهدی ابطحی، مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان تهران از راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مجمع بانوان راوی دفاع مقدس در حوزه هنری استان تهران خبر داد. وی گفت: «با هدف شناسایی، جذب و پرورش استعدادهای درخشان در حوزه «روایت پایداری» و همچنین ساماندهی انجمن‌های فعال استانی، دبیرخانه دائمی مجمع بانوان راوی دفاع مقدس در حوزه هنری استان تهران راه‌اندازی می‌شود. تشكیل انجمن‌های استانی و برگزاری كارگاه‌های آموزشی را از جمله نخستین اقدامات دبیرخانه دائمی مجمع بانوان راوی است و اولویت راه‌اندازی انجمن‌های استانی شامل استان‌های جنوب و شمال غرب كشور خواهد بود كه در هشت سال دفاع مقدس به طور مستقیم درگیر جنگ تحمیلی بودند. شناسایی بانوان ایثارگر و مستعد در حوزه روایت پایداری، برگزاری نشست های آموزشی «چگونگی روایت» در قالب فرم و محتوا، آموزش چگونگی ارتباط موثر با مخاطب جوان و نوجوان، نقد و بررسی آثار مكتوب و تصویری در حوزه پایداری، اعزام هدفمند بانوان راوی به مراكز مختلف فرهنگی، علمی و آموزشی با توجه به گروه مخاطب و تولید اثر بر پایه روایت شفاهی از جمله فعالیت‌های 4 ساله مجمع بانوان راوی بوده است.»

انتشار تقویم تاریخ دی 1361
مركز اسناد انقلاب اسلامی كتاب «نبرد در شرایط سخت» را به عنوان جلد بیست و نهم تقویم تاریخ دفاع مقدس منتشر کرد. این کتاب تألیف امیر سرتیپ‌ دوم ستاد سعید پورداراب است و در آن به حوادث و رویدادهای دی ماه 1361 در جبهه های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران پرداخته شده است.

معرفی برگزیدگان جشنواره کتاب سال دفاع مقدس لرستان
نخستین جشنواره کتاب سال دفاع مقدس استان لرستان با معرفی آثار برتر برگزار شد. اختتامیه این جشنواره سوخ خرداد 1394 در سالن سینما استقلال خرم آباد برگزار شد. محمد تقی عزیزیان، دبیر جشنواره با اشاره به اینکه 61 عنوان کتاب برای شرکت در جشنواره به دبیرخانه ارسال شد، گفت: «یکی از اهداف برگزاری این جشنواره ارتقاء سطح کیفی آثار حوزه دفاع مقدس و جلوگیری از کتاب سازی است. متاسفانه امروز شاهد تالیف و نشر آثاری هستیم که بدون کار پژوهشی و تنها برای مباحث اقتصادی به بازار عرضه می شوند. این نوع ارائه کتاب به مخاطب حوزه نشر آثار دفاع مقدس آسیب می رساند.» در پایان این جشنواره و در بخش مکتوب کردن تاریخ شفاهی از علی محمد نظری به خاطر تالیف کتاب خط به خط ، در بخش پژوهشی از بنیاد سعادتی به خاطر تالیف کتاب معمای پنج ضلعی، در بخش پژوهش موضوعی از افشین ترکارانی به خاطر تالیف کتاب جنگ تحمیلی و قطعنامه598 و در بخش ادبیات کودک از محمد گودرزی دهلیزی به خاطر تالیف کتاب آفرین بر جان بابا تقدیر به عمل آمد. همچنین در بخش مستند سازی و داستان کودک و نوجوان از آفرین پنهانی به خاطر تالیف کتاب عمو رحمان، در بخش تالیف کتاب شعر از معصومه کاظمیان به خاطر تالیف کتاب فشنگ‌های زنگ زده، در بخش بهترین روایت خاطرات از مسعود ساکی به خاطر تالیف کتاب آخرین خاک ریز، در بخش ترجمه از زینب صدیق برای ترجمه کتاب فشنگ‌‌های زنگ زده و در بخش کتاب زنان نیز از فروزان حسنوند به خاطر تالیف کتاب تیام تقدیر شد. همچنین جایزه بهترین ناشر به علی سیاه پوش از نشر ستارگان آسمان و جایزه بهترین مبشر شهادت در بخش کتاب روحانیت به رمضان تیموری اهدا شد.

امضای تفاهمنامه تدوین تاریخ انقلاب اسلامی در ایلام
تفاهمنامه همکاری بین جهاد دانشگاهی ایلام و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) به ‌منظور تدوین تاریخ انقلاب اسلامی در ایلام امضاء شد. در حاشیه انعقاد این تفاهمنامه‌ اعلام شد که یکی از اقدامات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گرداوری تاریخ شفاهی و ثبت و ضبط و  انتشار رویدادهای مربوط به نهضت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی در استان‌های مختلف است و  تاکنون آثاری در این خصوص در استان‌هایی مانند اصفهان، تبریز و... منتشر شده است. همچنین اظهار امیدواری شد که با همکاری جهاد دانشگاهی و استانداری ایلام این تفاهمنامه بتواند به تدوین تاریخ جامعی از انقلاب اسلامی در ایلام بینجامد.

انتشار سفرنامه تصویری گروهی از عکاسان و خبرنگاران 
به مناسبت اعیاد شعبانیه، کتاب عکس «اربعین» که روایت تصویری از اربعین 1436 هجری قمری در 168 صفحه و با مقدمه احمد مسجدجامعی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای شهر تهران است، به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی منتشر شد. این کتاب که حاصل سفر احمد مسجدجامعی و گروهی از عکاسان و خبرنگاران رسانه‌های جمعی به عتبات عالیات در اربعین سال گذشته است که از سوی «خانه فرهنگ گویا» منتشر شده است. در این کتاب 154 عکس گردآمده و این عکس‌ها از سوی هیات داورانی متشکل از مجتبی آقایی، محمد خوشرو، یونس شکرخواه، محمد فرنود، عبدالله گیویان و حسین نمک‌دوست انتخاب و داوری شده‌اند. این عکس‌ها روایتی است از پیاده‌روی عظیم اربعین در سال 1436 هجری قمری و 1393 هجری شمسی که زائران حسینی از نجف تا کربلا را به تصویر می‌کشد.

فراخوان همایش «ضرورت گفت‌وگو در علوم انسانی: مطالعات میان رشته‌ای»
فراخوان همایش «ضرورت گفت‌وگو در علوم انسانی: مطالعات میان رشته‌ای» منتشر شد. محورهاي همايش چیستی میان رشته‌ای، تعریف و تحدید مفهوم میان رشته‌ای و تمایز آن با مفاهیم مجاور، در امکان وجود دانش میان رشته‌ای، شرایط لازم برای شکل گیری دانش میان رشته‌ای، زمینه‌ها و عوامل مستعدساز اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، ویژگی‌های شخصیتی، فکری و ذهنی کنشگران میان رشته‌ای، معیارهای علمی لازم برای شکل گیری میان رشته ای‌ها، مناسبات حاکم بر فرهنگ و ساختار سازمانی دانشگاه، رابطه میان نیازهای جامعه و شکل گیری میان رشته‌ای‌ها، جهانی شدن، تحولات فراملی و ضرورت مطالعات میان رشته‌ای، تأثیر مشکلات و نیازهای جامعه ایران بر مطالعات میان رشته‌ای، بومی شدن علوم انسانی و نیاز به شکل گیری میان رشته‌ای‌ها، تولید دانش میان رشته‌ای، مفهوم پردازی و نظریه پردازی در حوزه میان رشته‌ای، روش شناسی مطالعات میان رشته‌ای و مهارت‌های پژوهش در این حوزه، نمونه‌ها و مصادیق موفق مطالعات میان رشته‌ای، نسبت مطالعات تطبیقی با مطالعات میان رشته‌ای، انتقال دانش میان رشته‌ای، مهارت‌های تدریس در حوزه‌های میان رشته‌ای، تولید منابع آموزشی و برنامه درسی میان رشته‌ای، گزینش دانشجو و استاد در حوزه‌های میان رشته‌ای، شبکه‌ها و اجتماعات علمی، نقش کنشگران، انجمن‌های علمی و تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای در رشد مطالعات میان رشته‌ای، قابلیت‌های موجود در نظام علمی ایران، مطالعات میان رشته‌ای در تعامل میان علوم انسانی و سایر رشته‌های علمی، ظرفیت شکل‌گیری میان رشته‌ای درون حوزه‌های مختلف علوم انسانی و وضعیت جامعه ایران از نظر میزان تحقق میان رشته‌ای در حوزه های مختلف است. دانشگاه خوارزمی تهران این همايش را برگزار می‌کند. مهلت ارسال چكيده مقالات 15 خرداد 1394، مهلت ارسال متن كامل مقالات 31 شهریور 1394، تاريخ برگزاري همايش 25 و 26 آذر 1394، نشانی سايت همايش interdisciplinary.khu.ac.ir/?q=fa، تلفن تماس دبيرخانه همایش 88306651-021 و ایمیل همایش Interdisciplinaries@khu.ac.ir است.

نشانی:
روایت رهبر انقلاب از فتح خرمشهر
http://www.mehrnews.com/news/2758752
پروژه تاريخ شفاهي راه آهن
http://www.magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=1399636&l=fa
سخنرانی مرتضی سرهنگی در نشست تخصصی ادبیات پایداری
http://www.hhnews.ir/fa/news/19466
یادداشت مرتضی سرهنگی درباره اسناد به یادگار مانده از فتح خرمشهر
http://www.hhnews.ir/fa/news/19444
گزارش نشست‌های نخست و دوم سوژه‌یابی از تاریخ معاصر
http://www.hhnews.ir/fa/news/19464
و http://www.ibna.ir/fa/doc/report/223181
 ناگفته‌های گوینده «خرمشهر آزاد شد»
http://farsnews.com/newstext.php?nn=13940305001273
صفحه‌ای درباره ١٧٥ غواص شهید
http://www.magiran.com/ppdf/nppdf/2387/p0238723090121.pdf
بازتاب اعلام خبر کشف پیکر ۱۷۵ غواص شهید در فضای مجازی
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940301000738
عکس‌های نمایشگاه عکس خرمشهر در خانه هنرمندان ایران
http://www.mehrnews.com/photo/2759526
در بیان خاطرات جنگ دچار افراط و تفریط نشویم
http://www.hhnews.ir/fa/news/19516
«رمان خاطره» قالب ادبی بومی ایرانیان
http://www.hhnews.ir/fa/news/19482
«رمان» و «خاطره» در طول یكدیگرند
http://www.hhnews.ir/fa/news/19517
صوت جلسه شورای عالی امنیت حکومت پهلوی در شب قبل از هفده شهریور سال 1357
http://ir-psri.com/?Page=ViewMultimedia&ArticleID=12



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'