شماره 205    |    30 ارديبهشت 1394

   


 



پیش خوان شماره 205

تاريخ شفاهي با خاطره گويي‌هاي ادبي وهنري و رمانتيك تفاوت دارد
عليرضا كمري، مسئول واحد پژوهش دفتر ادبیات و هنر مقاومت در نشست تخصصي تاريخ شفاهي ايثار و شهادت كه در سراي اهل قلم بیست‌وهشتمین نمايشگاه بین‌المللی كتاب تهران برگزار شد، گفت: «تاريخ شفاهي دفاع مقدس يک تاريخ اورژانسي است چرا كه متاسفانه هر چه قدر زمان مي گذرد ناقلان آن از ميان ما مي روند.» وی همچنین گفت: «در رابطه با ثبت تاريخ شفاهي بايد يك نهاد مستمر و مستقر و نشريه‌اي تخصصي در بنياد شهيد ايجاد شود و مخاطرات و آسيب‌هاي مفهوم تاريخ شفاهي را بررسي كند تا در معرض تهديد و تحديد قرارنگيرند. تاريخ شفاهي با خاطره گويي‌هاي ادبي وهنري و رمانتيك تفاوت دارد و با عقل، نقل، خردمندي، مدارا و حريت روبه‌رو است.»

ارایه تاریخ شفاهی شهدای دانشجوی در قالب الکترونیکی
طرح هماهنگ «میثاق دانشجویی سبکبالان» با حضور واحدهای جهاد دانشگاهی استان‌های مرکزی، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، زنجان ، آذربایجان شرقی، فارس، کردستان و اصفهان و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، علم و صنعت، خواجه نصیر، امیرکبیر و تهران که در اردیبهشت 1394 آغاز شد، در خردادماه سال جاری هم ادامه دارد. هدف از برگزاری این برنامه معرفی شهدای دانشجوی شاخص در عرصه علم و فن آوری به عنوان الگوی مناسب برای زندگی علمی – تحصیلی دانشجویان امروز است. این برنامه سعی دارد به ابعاد کمتر دیده شده زندگی شهدای دانشجو با محوریت فعالیت در عرصه علمی، آموزشی و اشتغال و خدمت رسانی بپردازد. در این برنامه ضمن تکریم خانواده شهدا و ارتباط گیری با همکلاسی‌ها و اساتید شهدای دانشجو، تلاش می شود با گردآوری اطلاعات و صحبت‌های آشنایان، تاریخ شفاهی آنان به یک نرم افزار مفید برای جوانان امروز تبدیل شود. در پایگاه اینترنتی http://shahidedanesh.ir اطلاعات شهدا قابل مشاهده است.

ثبت تاریخ شفاهی گروه سرود آباده
گروه سرود امور تربیتی آباده اولین و تنها گروهی بود که برای اجرای سرودی به مناسبت مبعث حضرت رسول اکرم(ص) اُرگ را داخل حسینیه جماران برد و در محضر امام خمینی(ره) با اُرگ سرود خود را اجرا کرد. «بهترین گروه سرود قرن» لقبی است که به گروه سرود امور تربیتی آباده داده‌اند و دهه شصتی‌ها (1360) با سرود «قصه بابا» بزرگ شده‌اند و با سرود «دلیران تنگستان» به خود بالیده‌اند. این گروه با تلاش و مهارت احمد توکلی، مربی گروه و تلاش مخلصانه اعضای گروه سرود به این مرحله از موفقیت رسید. در پروژه تحقیق برای ثبت تاریخچه فعالیت گروه سرود امور تربیتی آباده تقریبا با اکثر اعضای گروه سرود مصاحبه شده و مختصری از 150 ساعت مصاحبه با اعضای این گروه، توسط پایگاه موسیقی «راه نوا» http://rahnava.ir در قالب طرح تهیه تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شده است.

تالیف زندگینامه و اقدامات مهدی ابراهیمی‌دریانی به صورت تاریخ شفاهی
کتاب«مردی بزرگ از دیاری کوچک: زندگینامه مهدی ابراهیمی دریانی» از سوی شهرزاد ساسان‌پور، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد شبستر تألیف و از سوی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی شبستر منتشر شد. ساسان‌پور گفت: «این کتاب در ۱۵ فصل تالیف شده و در آن سعی شده است زندگینامه و اقدامات مهدی ابراهیمی دریانی به صورت تاریخ شفاهی گردآوری گردد. در هشت فصل کتاب به تولد و رشد و نمو او و تاسیس شرکت چای عقاب و نیز به موقعیت جغرافیایی و تاریخی روستای دریان پرداخته شده است. در فصل‌های بعدی اقدامات دریانی در چند بخش جداگانه فهرست شده است.»

خاطرات سید محمد صدر 20 جلد می‌شود
تازه‌های نشر وزارت امور خارجه، از جمله «ارزیابی الگوهای سیاست خارجی ایران بین دو انقلاب» اثر روح‌الله اسلامی، «سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه» اثر کیهان برزگر و «دیپلماسی دولت اصلاحات در جهان عرب در خاطرات سید محمد صدر» تألیف روحی صفت و حقیقی کفاش در سرای اهل قلم بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد. دکتر دامن‌پاک، مدیر مسئول انتشارات وزارت خارجه در این مراسم گفت: «برخی از این آثار منحصر به فرد هستند. برای نمونه اولین اثر تاریخ شفاهی دیپلماسی که به بیان خاطرات دکتر سید محمد صدر می پردازد از جمله آثاری است که منتشر شده است.» دکتر سید محمد صدر، معاون پیشین وزارت امور خارجه و مشاور ارشد کنونی وزیر امور خارجه نیز در خصوص ضرورت نگارش کتاب «دیپلماسی دولت اصلاحات در جهان عرب» گفت: «از ابتدای سال 1380 به طور دقیق و منظم مسائل مهم سیاست خارجی و داخلی را به نگارش درآورده‌ام که حدود 20 جلد می‌شود و دو جلد آن منتشر شده است.»

برپایی ششمین نمایشگاه تازه‌های منابع كتابخانه دفتر ادبیات انقلاب
ششمین نمایشگاه سالانه تازه‌های منابع كتابخانه انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر ایران (وابسته به دفتر ادبیات انقلاب اسلامی) یكشنبه و دوشنبه ۳ و ۴ خرداد 1394 در ساختمان مركزی حوزه هنری (راهروی غربی، طبقه همكف) برپا می‌شود. این نمایشگاه در روزهای یاد شده از ساعت ۱۰ الی ۱۶ دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند به حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ مراجعه كنند. رئوف گوهریان مدیر كتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر در رابطه با این نمایشگاه می‌گوید: «هر سال تمام كتاب‌هایی كه در حوزه تاریخ معاصر كشور و انقلاب اسلامی در نمایشگاه بین المللی كتاب تهران عرضه می‌شود را شناسایی و خریداری می‌كنیم تا به كتابخانه تخصصی انقلاب حوزه هنری اضافه شود. معیارمان برای تهیه این كتاب‌ها بر پایه ارزش و اعتبار علمی آثار است و كتاب‌ها در كتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر حوزه هنری در دسترس علاقه مندان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت.»

تصویب بیش از 1300 واژه نظامی
سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی، رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: «با تصویب بیش از 1300 واژه نظامی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دفتر واژه‌گزینی نظامی کشور به عنوان یکی از گروه‌های بسیار فعال این فرهنگستان در سطح کشور شناخته شده و علاوه بر واژه‌های تصویب شده بیش از سیصد واژه نظامی همراه کار برگه و تعریفات و ترکیبات واژگانی مرتبط، در نوبت شورای عالی فرهنگستان، آماده تصویب در سال جاری قرار گرفته و همچنین یک هزار و سیصد کاربرگه واژگان زمینی، هوایی،‌ دریایی و انتظامی برای تصویب در سال‌های آینده آماده شده که به طور منظم بر تعداد آنها افزوده می‌شود. به این ترتیب، جمع واژه‌های نظامی تصویب شده و در نوبت تصویب به ۲۸۰۰ واژه می‌رسد که همراه ترکیبات واژگانی آنها،‌ مرز ۳۰۰۰ واژه را پشت سر گذاشته و بیش از یک هزار و صد واژه از مجموعه کلمات مصوب در قالب «فرهنگ واژه‌های نظامی» در بهار ۱۳۹۳ به مجموعه نیروهای مسلح کشور ابلاغ و اینک مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ارتباط با امور نظارت بر زبان فارسی در نیروهای مسلح اظهار داشت: «امور مربوط به نظارت بر زبان فارسی در نیروهای مسلح در برگیرنده مکاتبات نظامی و اداری، نشریات و کتاب‌های منتشر شده در نیروهای مسلح، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های نظامی و تابلوهای مورد استفاده در مراکز نظامی است که با پشتیبانی «کارگروه تخصصی نظارت بر زبان فارسی» در سه محور نظارت عمومی، بازرسی و نظارت حضوری و نظارت و واپایش غیرحضوری انجام می‌گیرد.»

نشانی:
روایتی از متن و حاشیه‌ بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب
http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=29713
نامه سرلشكر سلیمانی بر كتاب «آن بیست و سه نفر»
http://www.hhnews.ir/fa/news/19332
تاریخ شفاهی لرستان
http://tarikhelorestan.ir
ضرورت تخصص‌گرایی دانشگاهی در پژوهش‌های تاریخ شفاهی
http://farhangemrooz.com/news/32741
نگاهی به کتاب تاریخ شفاهی، مصاحبه با امین فقیری
http://archive.asremardom.ir/1394/02/29/7.pdf
گفت‌وگو با گردآورنده خاطرات احمدعلی راغب
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940227001317
تازه‌های مجلات کتابخانه مجلس
http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=20548&Itemid=8
گزارش نشست نقد و بررسی کتاب «بریتانیا و انقلاب مشروطه در ایران»
http://www.ibna.ir/fa/doc/report/222960
کبریت شاهنشاهی و کبریت مشروطه
http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/222988



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'