شماره 204    |    23 ارديبهشت 1394

   


 

گراميداشت روز اسناد ملی در مشهد


«اندیشیدن جنگ؛ جنگ اندیشیدنی» از زبان مؤلف


«انقلاب و دیپلماسی»، گامي ديگر در تاريخ ديپلماسي ايران


تاریخ شفاهی با محسن رضایی - بخش اول


نوزدهمین همایش انجمن بین المللی تاریخ شفاهی 2016


پژوهانه در مرکز کلاج، کتابخانه کنگره


دوره آموزشی پیشرفته تاریخ شفاهی در برکلی


چهاردهمین همایش بین‏المللی با موضوع گرایش‏های جدید علوم انسانی


شماره زمستان و بهار مجله تاريخ شفاهي منتشر شد


کارگاه تابستانی تاریخ شفاهی (28-23 ژوئن)


 



پیش خوان شماره 204

◄ آغاز به كار كانون تاریخ شفاهی
مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان همدان از آغاز به كار كانون تاریخ شفاهی توسط این حوزه خبر داد. مجید زوجاجی گفت: «جمع‌آوری خاطرات سرداران و رزمندگان استان در سال‌های دفاع مقدس، فعالان انقلابی استان، برپایی كارگاه‌های تخصصی و كلاس‌های آموزشی جهت اعضا، برگزاری اردوهای مرتبط و... برخی از فعالیت‌های این كانون خواهد بود. علاقه مندان می‌توانند جهت عضویت در كانون تاریخ شفاهی حوزه هنری استان همدان كه هر دو هفته یكبار، دوشنبه‌ها از ساعت 16 تا 17 در محل این حوزه برگزار خواهد شد، به دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان، واقع در همدان، خیابان شریعتی، رو به روی بانك صادرات مركزی، بن بست زرین، دفتر پایداری حوزه هنری استان مراجعه کنند.

 

◄ تدوین تاریخ شفاهی فارس به صورت تخصصی و برگزاری همایش سندهای خانوادگی
کورش کمالی سروستانی، سرپرست مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در آیین روز ملی اسناد در مرکز اسناد و کتابخانه ملی شیراز از تکمیل آرشیو تاریخ شفاهی فارس خبر داد و افزود: «تاکنون ۶۰ مورد انجام شده و از حالا به بعد تاریخ شفاهی فارس به صورت حرفه‌ای و تخصصی تدوین می‌شود.» وی به آرشیو تخصصی نگهداری اسناد و دست نوشته‌های افراد اشاره کرد و ادامه داد: «این اسناد که به هنرمندان، روحانیون، نویسندگان و مفاخر فارس اشاره دارد به نحوی تهیه و طراحی زندگینامه خودنوشت این افراد است که گردآوری می‌شود.» کمالی از برگزاری همایش سندهای خانوادگی هم خبر داد و گفت: «این همایش نیز در حال برنامه ریزی است تا در جهت اعتمادسازی مردم برای در اختیار گذاشتن اسناد گام‌های تازه‌ای بردارد.»

انتخاب ابوالفضل حسن‌آبادی به عنوان چهره‌ ماندگار تاریخ شفاهی مشهد
در دومین جشنواره ما مردم مشهد که اخیرا برگزار شد، دکتر ابوالفضل حسن‌آبادی، مدیرامور اسناد و مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌ قدس ‌رضوی و عضو انجمن تاریخ محلی ایران، به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار شهر انتخاب شد. فعالیت در زمینه جمع آوری اسناد شهر مشهد، انجام مصاحبه و هدایت مصاحبه‌های تاریخ شفاهی در شهر و انجام تالیفاتی در زمینه تاریخ محلی مشهد از مهم‌ترین دلایل انتخاب دکتر حسن آبادی به عنوان چهره ماندگار شهر مشهد بوده است.

◄ گردآوری تاریخ شفاهی استان قزوین، حتی در روستاهای دور افتاده
حجت‌الاسلام سید مهدی حسینی، مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان قزوین، گفت: «در حال حاضر بسیاری از افراد 80 و 90 ساله و یا سن بیشتر در استان قزوین هستند که پیش از انقلاب و پس از انقلاب مسئولان، بزرگان و حتی پادشاهانی را درک کرده‌اند که تاکنون به دلیل محدودیت‌ها و یا خوف و هراس، زمینه برای ثبت و ضبط خاطرات و مطالب آنان فراهم نشده است.» وی از آغاز جمع‌آوری تاریخ شفاهی استان قزوین از افراد مختلف مسن حتی در روستاهای دور افتاده این استان خبر داد و افزود: «جمع‌آوری تاریخ شفاهی استان قزوین دارای زمان نیست و پایانی ندارد چراکه تحقق این امر در زمینه‌های مختلف علمی، صنعتی و اقتصادی کشور تاثیرگذار و گره‌گشا خواهد بود.»

امضای تفاهمنامه همکاری در زمینه‌ ثبت تاریخ شفاهی رزمندگان شاغل در وزارت ارشاد
يکشنبه ٢٠ ارديبهشت ١٣٩٤ خبر داده شد که تفاهمنامه همکاری بین جواد خضرایی، مدیر عامل مـوزه دفـاع مقدس و ترویج فرهنگ مقـاومت و سعید الفتی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران امضا شد. تعاملات فرهنگی، حمایت از طرح‌های تحقیقاتی و پایان نامه‌های دانشجویی در حوزه دفاع مقدس، برگزاری کارگاه‌های تخصصی در حوزه دفاع مقدس، برگزاری همایش‌های مشترک وهمکاری متقابل در زمینه‌های ثبت تاریخ شفاهی رزمندگان شاغل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هشت سال دفاع مقدس از مفاد این تفاهمنامه است.

گفت‌وگو با معاصران برای ثبت تاریخ شفاهی، امر مثبتی است
محسن كاظمی، پژوهشگر تاریخ انقلاب و از نویسندگان عضو دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، هفدهم اردیبهشت 1394 از غرفه انتشارات سوره مهر در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران بازدید و با مخاطبان و خبرنگاران گفت‌وگو كرد. وی در این نشست به فعالیت‌های صورت گرفته پیرامون ثبت تاریخ شفاهی معاصر در ایران اشاره کرد و گفت: «به نظر من اگر چند کتاب درباره تاریخ شفاهی معاصر یعنی تاریخ رویدادهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی منتشر شده است با برنامه قبلی نبوده و بیشتر سلیقه مدیران دفتر ادبیات انقلاب حوزه هنری است. اما با این حال به نظر من اینکه برای ثبت تاریخ شفاهی به سراغ معاصرین رفته‌ایم امر مثبتی است چون آنها حافظه بهتری دارند و وقایع بیشتر در ذهنشان مانده است.»

رونمایی از تاریخ شفاهی گروه توپخانه و موشکی 15 خرداد
کتاب «آتش باران: تاریخ شفاهی گروه توپخانه و موشکی 15 خرداد» هفدهم اردیبهشت 1394 در ااصفهان و در مراسم تجدید میثاق پاسداران سپاه صاحب الزمان(عج) و گروه موشکی و توپخانه 15 خرداد و یادواره شهید حسن غازی، اولین فرمانده توپخانه 15 خرداد با حضور سردار سرلشکر سید یحیی صفوی و پدر و مادر شهید حسن غاری رونمایی شد. این کتاب که نوشته محسن سیوندیان است، توسط انتشارات ستارگان درخشان وابسته به سپاه صاحب الزمان (عج) در اول بهار سال جاری به چاپ رسیده است. این اثر در 21 فصل و در 670 صفحه، از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تا نحوه شکل گیری مجموعه مورد نظر و نقش آن در عملیات‌های دوران دفاع مقدس را مورد توجه قرار داده است.

ثبت خاطرات شفاهی خادمان باسابقه حرم مطهر حضرت معصومه (س)
مدیر مرکز اسناد آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) از آغاز ثبت خاطرات شفاهی خادمان باسابقه حرم مطهر حضرت معصومه (س) جهت انتقال آن به نسل آینده خبر داد. حجت‌الاسلام والمسلمین نظری گفت: «ثبت خاطرات شفاهی خادمان با سابقه آغاز شده و با مراکز اسناد آستان قدس رضوی، انقلاب اسلامی و سایر مراکز اسناد، وارد مذاکره شده‌ایم تا از تجربیات و توانمندی‌های آنان در جهت حفظ، تدوین و بهره برداری از اسناد آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) با استفاده از ابزارها و روش‌های نوین استفاده کنیم.»

فراخوان همایش «زن در تاریخ محلی ایران»
انجمن زنان پژوهشگر تاریخ، هفتمین همایش بین‌المللی خود را با عنوان «زن در تاریخ محلی ایران» به زنان جنوب ایران اختصاص داده است. محورهای همایش که با همفکری برخی از انجمن‌ها و مراکز علمی تهیه شده است، درباره زنان در مقاطع مختلف تاریخ ایران از دوره باستان تا انقلاب اسلامی است. هدف اساسی این همایش در مجموع ، پرداختن به حضور تاریخی زنان از جنبه علمی و فارغ از هر گونه رویکرد جانبدارانه خواهد بود. نکته این که، تعریف جنوب ایران به مرزهای مشخص و متعارف در هر دوره تاریخی اطلاق خواهد شد. محورهای همایش عبارتند از: ۱-  مباحث نظری و روش شناسی، مرتبط با تاریخ محلی و تاریخ زنان ۲- زنان و تاریخ‌نگاری منطقه جنوب: ذکر اخبار زنان در آثار محلی جنوب - نقش زنان  در نگارش تاریخ محلی جنوب، آثار و اسناد و مکتوبات زنان در جنوب و … ۳- نقش زنان در سیاست منطقه جنوب: زنان در حا کمیت، رخدادهای سیاسی، خاندان‌های حکومتگر و … ۴- زنان و اقتصاد جنوب: حوزه اشتغال، کارآفرینی، مؤسسه‌های اقتصادی، اصناف و بازار، صنایع دستی، سازمان‌های محلی جنوب، صنعت نفت و زنان، زنان و وقف در جنوب و… ۵- زنان در اجتماع و فرهنگ: زنان در جامعه ایلی جنوب، زنان روستایی جنوب، زنان جامعه شهری جنوب، آموزش، تعلیم و تربیت، امنیت و عدالت اجتماعی، آداب و رسوم، هنر و ادبیات، پوشاک زنان جنوب، فولکلور، موسیقی محلی، نقش زنان در بناها و اماکن تاریخی و ...۶- دین: زنان در اساطیر، زن در فرقه‌ها و مذاهب جنوب ایران و … محورهای پیشنهادی ممکن است همه جوانب تحقیقات محلی نگاران درباره موضوع این نشست را پوشش ندهد، از این رو سایر موضوعات و محورهای پیشنهادی مرتبط از سوی نویسندگان نیز می‌تواند موجب غنای نشست باشد. این همایش با همکاری تعدادی از انجمن‌ها، سازمان و مراکز علمی و تخصصی مانند سازمان اسناد و کتابخانه ملی، پژوهشگاه علوم انسانی، پژوهشگاه تاریخ اسلام، گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، انجمن تاریخ محلی و مرکز بوشهر شناسی برگزار خواهد شد. تاریخ برگزاری همایش ۱ و ۲ دی ماه ۱۳۹۴، آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ و آخرین مهلت ارسال مقالات ۱۵ مهر ۱۳۹۴ است. نشانی دبیرخانه انجمن: تهران، بزرگراه شهید حقانی ( شرق به غرب)، نبش خیابان کوشا، سازمان آرشیو ملی، طبقه ۴، دفتر انجمن زنان پژوهشگر تاریخ با تلفن‌های ۲۶۴۰۳۰۵۰ – ۲۲۹۰۰۲۷۱ داخلی ۲۴۰۹ و نشانی‌های الکترونیکی tarikhmahali@gmail.com و www.wahr.ir است.

مجموعه 17 جلدی «سیر مبارزات یاران امام خمینی(ره)» رونمایی شد
مجموعه 17 جلدی «سیر مبارزات یاران امام خمینی(ره) در آینه اسناد به روایت ساواک» که به همت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر شده، 20 اردیبهشت 1394 در سرای اهل قلم بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد. پیش از این و در همین راستا اسناد قیام 15 خرداد در پنج جلد و اسناد مبارزاتی امام(ره) در 22 جلد، توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین هروی که سرپرستی تدوین مجموعه «سیر مبارزات یاران امام خمینی(ره) در آینه اسناد به روایت ساواک» را بر عهده داشته، گفت: «ما تلاش کردیم اسناد مربوط به همه عزیزانی را که در راه انقلاب جانبازی کردند جمع آوری کنیم. آنچه که در این مجموعه جمع آوری شده عین اسناد ساواک است و در صحتشان تردیدی نیست، چرا که دشمن خود این اسناد را جمع آوری کرده و تصور نمی‌کرده که روزگاری به دست ما بیفتد. ساواک اگرچه ظالم بوده اما چون داعیه جمع آوری این اسناد را داشته، هر چه ثبت و ضبط کرده عین واقعیت است.»

برگزاری نشست‌های سوژه یابی از تاریخ معاصر
سلسله نشست‌های سوژه یابی از تاریخ معاصر به همت مرکز مستند سوره حوزه هنری و با حضور یعقوب توکلی برگزار می‌شود. دوره اول نشست‌ها که طی سه جلسه برگزار می‌شود به تاریخ پهلوی می‌پردازد و دوشنبه ۲۸ اردیبهشت 1394 به رضاخان، دوشنبه ۴ خرداد به محمدرضا پهلوی و دوشنبه ۱۱ خرداد به فرح پهلوی اختصاص دارد. این نشست‌ها در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری واقع در تقاطع خیابان‌های حافظ و سمیه، طبقه دوم تالار اندیشه و از ساعت ۱۶ تا ۲۰ روزهای یاد شده برگزار می‌شود.

انتشار کتاب‌های خاطرات آیت‌الله کاشف‌الغطاء و «مبارزات مردم فارس علیه پلیس جنوب»
موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی خاطرات آیت‌الله کاشف‌الغطاء با محوریت گوشه‌هایی از اوضاع مقطع میان مشروطه و کودتای 28مرداد و کتاب «مبارزات مردم فارس علیه پلیس جنوب» را منتشر کرد. خاطرات آیت‌الله محمدحسین کاشف‌الغطاء تحت عنوان «بند بندِ سرگذشتم» و با ترجمه و بازپژوهی علی شمس و کتاب «مبارزات مردم فارس علیه پلیس جنوب» اثر جمشید صداقت‌کیش هم به همت وی آماده انتشار شد.

«از خامنه تا خرمشهر»، «ابد + ده سال» و «101 خاطره جنگی»
انتشارات سوره مهر،‌ وابسته به حوزه هنری، در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران کتاب «از خامنه تا خرمشهر» شامل خاطرات خودنوشت اسماعیل اسماعیلی مشنقی را که دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان آذربایجان شرقی تولید شده، عرضه کرد. اسماعیلی مشنقی درباره كتاب و خاطرات خود گفت: «من 20 سال در روستا، 30 سال در شهر و مدتی هم در خارج از كشور زندگی كردم و با مدل‌های مختلف زندگی آشنا هستم. خاطراتی هم نوشتم كه خاطرات معمولی جنگی است كه می‌تواند قابل توجه باشد.» کتاب «ابد + ده سال: مجموعه خاطرات امیر سرتیپ دوم اکبر فتورایی» هم با مصاحبه، تدوین و نگارش هادی عابدی از سوی دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری آذربایجان غربی و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد. عابدی گفت: «این كتاب در واقع خاطرات اكبر فتورایی است كه قبل از انقلاب هنگام خدمت در ارتش به حكم ابد به علاوه ده سال محكوم شده بود. جرم فتورایی اقدام علیه امنیت كشور و همین طور توهین به شخص شاه و همسرش فرح بوده است. این كتاب به صورت خطی روایت و نوشته شده است كه شامل زندگی و تبار نامه و بعد هم جریان زندگی وی است.» محمدباقر پیپل‌زاده، مترجم كتاب «101 خاطره جنگی» هم گفت: «101 خاطره جنگی» خاطران ژنرال راسیم دلیچ از فرماندهان ارتش مسلمانان بوسنی بوده كه به سفارش انتشارات سوره مهر ترجمه و چاپ شده است. دلیچ بعد از تحریر كتاب، آن را به فرماندهان مختلف جنگی داده كه هر كدام از آنها برای كتاب یادداشتی نوشته‌اند.»

◄ دستگاه‌های اجرایی موظفند نامه‌های اداری و اسناد را بعد از ۴۰ سال تحویل دهند
غلامرضا امیرخانی، معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور در مراسم گرامیداشت روز اسناد ملی که در سالن اجتماعات جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، گفت: «از لحظه ای که یک نامه دولتی شماره می‌خورد سند محسوب شده و هیچ شخصی حق از بین بردن آن را ندارد. دستگاه‌های اجرایی موظف هستند تا نامه‌های اداری و اسناد را بعد از ۴۰ سال به سازمان اسناد ملی تحویل دهند و افرادی که به این شیوه عمل نکنند متخلف محسوب می‌شوند.» وی با بیان اینکه نقش سند در جامعه ما کم رنگ شده، افزود: «البته این موضوع جنبه تاریخی دارد. بعد از حمله مغول و تیمور با وجود اینکه ایران درگیر جنگ سراسری بزرگی هم نبوده ولی در عمل از گذشته‌های دور اسناد مکتوب چندانی وجود ندارد و این در حالی است که حتی در جنگ‌های جهانی، آرشیوهای اروپائیان در برابر تخریب حفاظت شده است. تنها دوره‌ای که بسیاری از دست‌خط‌ها و تلگراف‌ها توسط اداره سلطنتی نگهداری شده منتسب به دوران ناصرالدین شاه است. حتی بخشی از اسناد دوره پهلوی نیز معدوم و از دسترس ما خارج شده است. متاسفانه ارزش اسناد در کشور ما به حدی تنزل داشته که حتی برخی از ادارات برای افزودن به تعداد اتاق‌هایشان اسناد جمع آوری شده را  دور ریختند.»

«کارا» نخستین فرهنگ دانشنامه‌ای در ایران
«فرهنگ - ‌دانشنامه کارا» در پنج جلد در بیست‌و‌هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد. مؤلف و سرپرست این فرهنگِ دایره‌المعارفی انگلیسی- فارسی، بهاءالدین خرمشاهی است و کار تدوین این فرهنگ - ‌دانشنامه با همکاری سعید حسامی، عاطفه قنبری و تینا حمیدی و ویراستاری علی مهرامی و مهران بذرایی و گروهی از پژوهشگران و نمونه‌خوانان و همکاران دیگر با تلاشی دوازده‌ساله به پایان رسیده است. به ‌دلیل حجم زیاد این کتاب، چند ناشر آن را منتشر کرده‌اند که عبارتند از: نشر نگاه، نشر معین و نشر شباهنگ. «فرهنگ- دانشنامه کارا» ویژگی‌های مختلفی دارد، ازجمله اینکه برای نخستین‌بار در حوزه فرهنگ‌نگاری انگلیسی-فارسی، ‌این فرهنگ، دانشنامه‌ای است و مواد دانشنامه‌ای این اثر، برمبنای خلاصه بریتانیکا و دانشنامه‌های معتبر دیگر فراهم آمده است و بیش از پانزده هزار مدخل در آن وجود دارد. مدخل‌های اصلی انگلیسی کارا بیش از ١٥٠ ‌هزار و مدخل‌های فرعی یا زیر‌مدخل‌های آن بیش از ٥٠ هزار و معادل‌های فارسی آن بیش از ٢٥٠ هزار کلمه (بدون احتساب کلمات عادی) است. این فرهنگ با ١٠ دفتر از واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سنجیده شده است و نهایتا کارا در حدود ١٠ هزار واژه مصوب فرهنگستان را دربر دارد که با حروف الف، جلوی این‌گونه واژه‌ها، متمایز شده است. کارا دارای شش پیوست است و از جمله آنها، فرهنگ‌واره اسلام‌شناسان و ایران‌شناس جهان است.

نقد 6 کتاب در جلد دهم کتاب «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی»
مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران، جلد دهم کتاب «نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی» را منتشر کرد. اولین مقاله این مجموعه، به نقد كتاب حقوق زنان نوشته مهرانگیز كار اختصاص یافته است. دومین مقاله این مجموعه، به نقد كتاب ایران كانون زمین لرزه نوشته شولاتور پیتر اختصاص یافته است. نویسنده، روزنامه نگاری بود كه در دوران پهلوی دوم بارها به ایران سفر كرد و در 12 بهمن 1357 نیز در پرواز موسوم به پرواز انقلاب، همراه امام خمینی (ره) به ایران آمد. مقاله سوم به نقد خاطرات محمود فروغی اختصاص یافته است. نویسنده در این كتاب از فعالیت و پیشینه سیاسی پدرش محمدعلی فروغی آخرین نخست وزیر رضاخان و نیز اولین نخست وزیر محمدرضا پهلوی و نیز از رجال كهنه كار سیاسی كشور سخن گفته است. چهارمین مقاله، به نقد و بررسی كتاب ناسیونالیسم در ایران نوشته ریچارد كاتم پرداخته شده است. پنجمین مقاله این مجموعه به نقد كتاب كنفدراسیون دانشجویان و محصلین ایران در خارج از كشور نوشته حمید شوكت اختصاص یافته است. مقاله ششم این مجموعه، به نقد خاطرات سپهبد پالیزبان اختصاص یافته است. ناقد در این مقاله، خاطرات پالیزبان كه یكی از امرای برجسته ارتش در دوره پهلوی دوم بود و به مناصب اجرایی چون سناتوری و نیز استانداری استان كرمانشاه نیز رسیده بود را مورد نقد و بررسی قرار داده است.

بررسی جريان‌هاي روشنفكري ناسازگار با گفتمان قدرت در دوره پهلوي اول
موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی همزمان با برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ، چهل و سومین شماره فصلنامه مطالعات تاریخی را با تاریخ انتشار زمستان 1392 منتشر کرد. در این شماره، این عناوین مورد بررسی قرار گرفته است: «عدالت خواهي در نجف و تحصن خونين در كربلا» با ترجمه علی شمس، «آيت‌الله حاج شيخ محمد كفعمي خراساني» نوشته محمود بصیری، «بازخواني نهضت امام خميني(ره) از اسلام شناسي متمايز تا قيام براي خدا»‌ از علیرضا خسروی، «واكنش‌هاي اجتماعي در آذربايجان به سياست‌هاي فرهنگي رضاشاه» نوشته محرم قلی‌زاده، «خوانش «شمس پهلوي» در روايت «اسناد» از نیلگون دریایی، «جريان‌هاي روشنفكري ناسازگار با گفتمان قدرت در دوره پهلوي اول» نوشته شکرالله خاکرند و محمود ذکاوت و «شرح سند مكالمه تلفني محمدرضاشاه با علي اميني».

نشانی:
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضاى ستاد کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=29645
مدارک بخش تاریخ شفاهی کتابخانه ملی
http://dl.nlai.ir/websearch/Forms/CollectionView.aspx?CollId=1309a69a-4044-40d3-8ad2-d5c13b51e010
تاریخ شفاهی انقلاب فرهنگی
http://yon.ir/o4Df
درآمدی بر تاریخ شفاهی و مهارتهای مصاحبه
http://www.negineiran.ir/article_12659_1830.html
طراحی و اجرای عملیات طریق القدس تاریخ شفاهی سردار احمد غلامپور
http://www.negineiran.ir/article_12657_1830.html
گزارش نشست رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی ایثار و شهادت‌»
http://www.ibna.ir/fa/doc/report/222561
و http://isna.ir/fa/news/94022212827
گفت‌وگو با علیرضا ملایی درباره «تاریخ شفاهی»
http://jamaran.ir/NewsContent-id_84571.aspx

گزارش نشست فعالان دفاتر فرهنگ و مطالعات پایداری استانی حوزه هنری
http://www.hhnews.ir/fa/news/19222
و http://www.hhnews.ir/fa/news/19221
و http://www.hhnews.ir/fa/news/19254
مراسم نکوداشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی
http://www.nlai.ir/tabid/2722/mid/6372/ctl/news/Default.aspx?Subjectmid=5856&SubjectID=14860
و http://yon.ir/mkdF
گزارش رونمایی روایت اسدزاده از «تماشاخانه طهران»
http://www.ibna.ir/fa/doc/naghli/222417
در‌ آن پرواز‌ تهران ـ صنعا چه گذشت؟
http://alef.ir/vdcb9gb55rhbzap.uiur.html?27txt
از تهران تا نیویورک؛ خاطرات روزنامه نگار دیپلمات
http://yon.ir/W1O4



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'