شماره 203    |    16 ارديبهشت 1394

   


 



پیش خوان شماره 203

کتاب «آن بیست و سه نفر» نوشته‌ای شیوا و جذاب و هنرمندانه
همزمان با دهمین سالگرد سفر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به استان کرمان از تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر کتاب «آن بیست و سه نفر» رونمایی شد. متن این تقریظ که عصر پنج‌شنبه دهم اردیبهشت 1394 طی مراسمی با حضور جمعی از پیشکسوتان عرصه‌ ایثار و شهادت، نویسندگان و فعالان حوزه ادبیات مقاومت و مسئولان و شخصیت‌های استانی و کشوری و لشکری در حسینیه ثارالله شهر کرمان و در قالب پنجمین پاسداشت ادبیّات جهاد و مقاومت و به همت موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی از آن رونمایی شد، به این شرح است: «در روزهای پایانی ۹۳ و آغازین ۹۴ با شیرینی این نوشته شیوا و جذاب و هنرمندانه، شیرین‌کام شدم و لحظه‌ها را با این مردان کم سال و پرهمت گذراندم. به این نویسنده خوش ذوق و به آن بیست و سه نفر و به دست قدرت و حکمتی که همه این زیبائیها، پرداخته سرپنجه‌ معجزه‌گر اوست درود می‌فرستم و جبهه‌ سپاس بر خاک می‌سایم. یک بار دیگر کرمان را از دریچه‌ این کتاب، آنچنان که از دیرباز دیده و شناخته‌ام، دیدم و منشور هفت رنگ زیبا و درخشان آن را تحسین کردم.۹۴/۱/۵» کتاب «آن بیست‌ و‌ سه نفر» چاپ انتشارات سوره مهر، خاطرات خودنوشت احمد یوسف‌زاده از دوران اسارت ۱۹ نوجوان کرمانی و ۴ نوجوان دیگر است که در عملیات آزادسازی خرمشهر توسط ارتش بعث عراق به اسارت درمی‌آیند. نویسنده در این کتاب شرح هشت ماه ابتدایی اسارت و اتفاقاتی که برای این گروه بیست‌ و‌ سه نفره افتاده از جمله ملاقات با صدام در کاخ ریاست جمهوری عراق را روایت کرده است. پیش از این موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در همایش‌های جداگانه‌ای به ترتیب از کتاب‌های «نورالدین پسر ایران»، «پایی که جا ماند»، «لشکر خوبان» و «من زنده‌ام» تقدیر نموده و یادداشت‌ها و تقریظ‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آنها را رونمایی کرده بود.

رونمایی مجموعه مقالات تاریخ شفاهی ایثار و شهادت در نمایشگاه کتاب تهران
کتاب «مجموعه مقالات تاریخ شفاهی ایثار و شهادت» 21 اردیبهشت 1394 در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علیرضا کمری، غلامرضا عزیزی، دکتر کيانوش کياني و محبوب شهبازی رونمایی می‌شود. بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 26 اردیبهشت 1394 در مصلای امام خمینی(ره) برپاست و غرفه نشر شاهد، ناشر کتاب «مجموعه مقالات تاریخ شفاهی ایثار و شهادت» در سالن شبستان، نبش راهروی 4 قرار دارد. این كتاب، ويژه نهمين نشست تخصصي و كارگاه آموزشي تاريخ شفاهي ايران توسط نشر شاهد چاپ و روانه بازار نشر شده است.

میزان گردآوری تاریخ شفاهی مشهد بی‌نظیر است
مدیر مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی گفت: «به منظور گردآوری تاریخ شفاهی و هویت فرهنگی مشهد طی ۱۵ سال گذشته ۱۴هزار ساعت تاریخ شفاهی مشهد جمع آوری شد.» ابوالفضل حسن آبادی، شامگاه دهم اردیبهشت 1394 در اختتامیه جشنواره «ما مردم مشهد» در فرهنگ سرای زیارت افزود: «جمع آوری این میزان از تاریخ به صورت شفاهی در کشور بی‌نظیر است.»

برنامه‌ریزی تدوین 100 جلد تاریخ شفاهی مازندران در دفاع مقدس
عبدالله ملکی، مدیرکل حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با بیان اینکه کتاب تاریخ شفاهی این استان در دوران دفاع مقدس در حال تدوین است، افزود: «در یک دوره دو تا پنج ساله تدوین 100 جلد کتاب برنامه‌ریزی شده است.»

فراخوان موسسه تاریخ شفاهی و انجمن مفاخر معماری
موسسه تاریخ شفاهی معماری و شهرسازی اندیشه معاصر با همکاری انجمن مفاخر معماری ایران قصد دارد در راستای حفظ، الگوسازی و مستند سازی معماری معاصر ایران، اقدام به تهیه آرشیوی از معماران ایرانی برنده در رویدادهای ملی و جهانی با مدیریت اجرایی علیرضا عظیمی و تحت نظارت سید علیرضا قهاری کند. بدین سبب از معماران و شهرسازان ایرانی که موفق به کسب هرگونه افتخار و جایزه ملی و بین المللی شده‌اند، دعوت شده تا این موسسات را در این زمینه یاری کنند. این پروژه هیچ گونه محدودیتی در سن معماران کشور و سال کسب افتخار ندارد. به افراد شرکت کننده در این پروژه گواهی عضویت در بخش آرشیو موسسه ارایه می‌شود. برای آغاز فرآیند و اطلاع از نحوه انجام پروژه باید به نشانی iranswinners@chmail.ir ایمیلی ارسال شود.

جمال میرصادقی: همیشه مخالف تاریخ شفاهی بوده‌ام!
جمال میرصادقی، نویسنده و داستان‌نویس، درباره انتشار و عرضه کتاب‌هایش در نمایشگاه کتاب تهران گفت: «مجموعه‌ای از گفت‌وگوهایم به تازگی از سوی انتشارات سخن مجوز انتشار گرفته است. این مجموعه حدود 500-600 صفحه است که من 15 داستان هم به آن اضافه کرده‌ام. این کتاب بیش‌تر شامل گفت‌وگوهای من است که سعی کرده‌ام در آنها شناختی از خود و کارهایم به مخاطب بدهم و نشان دهم چگونه فکر می‌کنم.» میرصادقی تاکید کرد: «همیشه مخالف تاریخ شفاهی بوده‌ام، چون در تاریخ شفاهی انسان دروغ می‌گوید، به همین خاطر من هیچ‌وقت حاضر نشدم در قالب تاریخ شفاهی صحبت کنم.»

مصاحبه با تمامي والدين شهداي استان كرمان
خانه سردار قاسم سليماني در كرمان وقف موزه آثار دفاع مقدس شده و مؤسسه فرهنگي و هنري حماسه ثارالله كرمان نام دارد. مهدي ابوالحسني مدير این مؤسسه گفت: «اين مؤسسه فعاليت خود را در سال 1391 آغاز كرد. عمده فعاليت‌هاي اين موسسه حول محور تحقيق و پژوهش در دفاع مقدس و اجراي طرح بزرگ تدوين نقش استان‌هاي كرمان، سيستان و بلوچستان و هرمزگان در دفاع مقدس است. با اتمام اين طرح يكي از بزرگترين و بي‌نظيرترين پژوهش‌هاي تاريخ نويسي كشور به انجام مي‌رسد كه در آن از زواياي مختلف به نقش اين سه استان در دفاع مقدس پرداخته شده است. از عمده فعاليت‌هاي اين مؤسسه در چند سال اخير مي‌توان به مواردي همچون مصاحبه با تمامي والدين شهداي استان كرمان، مصاحبه با هزاران نفر از رزمندگان و مؤثرين جنگ، چاپ ده‌ها عنوان كتاب در حوزه دفاع مقدس، ايجاد آرشيو ديجيتال اسناد با استفاده از تكنولوژي‌هاي دنيا، ورود بيش از 500 هزار برگ سند و20هزار ساعت فيلم و صوت مصاحبه و قابليت دسترسي لحظه‌اي به تمامي اسناد و چاپ و انتشار چندين عنوان كتاب مرجع در راستاي نقش استان كرمان در دفاع مقدس اشاره كرد.

برگزاری ششمین نشست مسئولان دفترهای فرهنگ و مطالعات پایداری مراكز استانی
محمد قاسمی‌پور، مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری گفت: «ششمین نشست مسئولان دفاتر فرهنگ و مطالعات پایداری مراكز استانی در روزهای 20 و 21 اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این نشست بررسی شرایط دفاتر فرهنگ و مطالعات مراكز استان‌ها و برگزاری كارگاه‌های تخصصی دانش افزایی برای مسئولان دفاتر است. در این نشست دو روزه علاوه بر برگزاری كارگاه‌های آموزشی، با توجه به برنامه ریزی انجام شده برنامه بازدید از نمایشگاه كتاب تهران را نیز در نظر گرفته‌ایم.»

آغاز ثبت نام برای حضور در ششمین همایش تاریخ مجلس
ثبت نام برای حضور در ششمین همایش تاریخ مجلس آغاز شد. ضروری است علاقه‌مندان، پژوهشگران و محققان تاریخ مجلس با مراجعه به وبلاگ همایش http://hamayeshmajles6.blogfa.com برای حضور در همایش ثبت نام کنند. برای کسانی که تا پیش از 29 اردیبهشت ماه 1394 ثبت نام به عمل آورند و در همایش تاریخ مجلس حضور یابند، گواهی حضور در همایش صادر خواهد شد. ششمین همایش تاریخ مجلس که به بررسی ساختار و کارکرد مجلس شورای ملی در دوره‌های بیست و یکم و بیست و دوم می‌پردازد، 29 اردیبهشت ماه در ساختمان مشروطه (مدرس) برگزار خواهد شد.

انتشار کتاب «تاريخ‌نگاري محلي ايران در دوره اسلامي»
کتاب «تاريخ‌نگاري محلي ايران در دوره اسلامي (تا سده هفتم هجري)» منتشر شده است. این کتاب را عبدالرحيم قنوات نوشته و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مركز تحقيق و توسعه علوم انساني سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه‌ها (سمت) در ۴۳۴ صفحه به چاپ رسانده‌اند. نخستین صفحه‌ها و فهرست کتاب را می‌توانید در این نشانی مطالعه کنید:
http://ketab.org.ir/ViewPdf.aspx?FileName=94208820

دانشگاه شیراز، میزبان دومین نشست  تاریخ و مطالعات بین رشته‌ای
انجمن علمی بخش تاریخ دانشگاه شیراز (http://historyelmi.mihanblog.com) از سال گذشته برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی با موضوع اصلی تاریخ و مطالعات بین رشته‌ای را در دستور کار خود قرار داده است. براین اساس ساعت 10 صبح 20 اردیبهشت 1394، دومین نشست  تاریخ و مطالعات بین رشته‌ای، با موضوع تاریخ و علوم سیاسی در سالن دکتر شهیدی دانشگاه شیراز با سخنرانی دکتر مرادی خلج (استاد بخش تاریخ) و دکتر سردارنیا (استاد بخش علوم سیاسی) برگزار خواهد شد.

بررسی نگرش نسل‌های انقلاب به دفاع مقدس
کتاب «نگرش نسل‌های انقلاب اسلامی به دفاع مقدس» اثر پژوهشی سید مجتبی رضوی طوسی و لیلا باقری که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تولید شده است از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر شد. این اثر ضمن بررسی تأثیرگذاری ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دفاع مقدس در جامعه، نگرش به دفاع مقدس در بین دو گروه سنی نسل سوم به بعد از انقلاب (18 تا 29سال) و نسل اول و دوم انقلاب (29 سال به بالا) را سنجیده و به مقایسه نگرش نسل‌های انقلاب اسلامی به ابعاد جنگ تحمیلی و نیز تحلیل تفاوت نگرشی نسل‌های انقلاب به ارزش‌های دفاع مقدس پرداخته است.

نشانی:
تجلیل رهبر انقلاب از ۵ کتاب دفاع مقدس
http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=29587
برشی از تاریخ شفاهی اسفندیار قره‌باغی‌
http://yon.ir/EeWY
لزوم تهیه تاریخ شفاهی کاریکاتور در ایران
http://www.ibna.ir/fa/doc/report/221946
دو گفت و گو درباره استاد شهید مرتضی مطهری
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3149901
و http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3149924
خاطرات عیسی دارایی از دفاع مقدس
http://1175.blogfa.com/post-1920.aspx

 



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'