شماره 202    |    9 ارديبهشت 1394

   


 



پیش خوان شماره 202

◄ رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «آن بیست‌و‌سه نفر»
پنجمین پاسداشت ادبیّات جهاد و مقاومت همراه با رونمایی از تقریظ حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای بر کتاب «آن بیست‌و‌سه نفر» در شهر کرمان برگزار می‌شود. این مراسم همزمان با دهمین سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب به استان کرمان و به همت موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور پیشکسوتان عرصه ایثار و شهادت استان کرمان، نویسندگان و فعالان حوزه ادبیّات مقاومت و مسئولان و شخصیت‌های استانی و کشوری در روز پنجشنبه دهم اردیبهشت ماه 1394 از ساعت ۱۶ در حسینیه ثارالله شهر کرمان برگزار می‌شود. در این مراسم علاوه بر تقدیر از بیست‌و‌سه نوجوانی که در دهم اردیبهشت سال 1361 به اسارت رژیم بعث عراق درآمدند، نمایشگاهی از تصاویر و بیانات رهبر معظم انقلاب در سفر به کرمان برگزار می‌شود. کتاب «آن بیست‌و‌سه نفر» خاطرات خودنوشت احمد یوسف‌زاده از دوران اسارت ۱۹ نوجوان کرمانی و ۴ نوجوان دیگر است که در عملیات آزادسازی خرمشهر توسط ارتش بعث عراق به اسارت درمی‌آیند. نویسنده در این کتاب شرح هشت ماه ابتدایی اسارت و اتفاقاتی که برای این گروه بیست‌و‌سه نفره افتاده از جمله ملاقات با صدام در کاخ ریاست جمهوری عراق را روایت کرده است. پیش از این موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در همایش‌های جداگانه‌ای به ترتیب از کتاب‌های «نورالدین پسر ایران»، «پایی که جا ماند»، «لشکر خوبان» و «من زنده‌ام» تقدیر نموده و یادداشت‌ها و تقریظ‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی را رونمایی کرده بود.

برگزاری کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی در تبریز
اولین نشست تخصصی و کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی، 15 اردیبهشت سال جاری راس ساعت 16 در محل سالن جلسات حوزه هنری استان آذربایجان شرقی در تبریز برگزار می‌شود. در این نشست که با حضور رضا قلی‌زاده برگزار خواهد شد به مسائلی چون فن مصاحبه پرداخته خواهد شد. قلی‌زاده نویسنده کتاب‌هایی چون « با تو می‌مانم، چشمان عاشورایی، فشنگ‌های مشکی، فاتحان خرمشهر و ...» و در حال حاضر معاون ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان آذربایجان شرقی است.

انجام پنج طرح تاریخ شفاهی دفاع مقدس در لرستان
پنجم اردیبهشت 1394 خبر داده شد که اتاق فکر برنامه‌های دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری لرستان برگزار شد. محمدحسین امیدی‌پور، رئیس حوزه هنری لرستان در این برنامه با اشاره به توانایی‌های دفتر مطالعات پایداری حوزه هنری در خصوص نگارش تاریخ شفاهی دفاع مقدس گفت: «هم‌اکنون پنج پروژه خاطره‌نگاری و تاریخ شفاهی دفاع مقدس در استان توسط این دفتر انجام گرفته است.» جلسه‌های اتاق فکر دفتر مطالعات ادبیات پایداری به‌صورت ماهانه در حوزه هنری لرستان برگزار می‌شود.

ثبت شرح حال 600 تن از رجال با محوریت تاریخ شفاهی
پنجم اردیبهشت 1394 خبر داده شد که نشست مجمع هماهنگی مراکز تاریخ پژوهی و بانک‌های اسنادی ایران (مهتاب) در خراسان رضوی برگزار شد. سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوري اسلامي ايران در حاشیه برگزاری این برنامه در محل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به تمركز بر سه محور اسنادي گفت: «جلسه مهتاب بر سه محور متمرکز بود محور اول تبادل اطلاعات و اخبار میان مراکز اسنادی کشور، محور دوم تصويب مصوبه‌ای در خصوص تجلیل از فرهیختگان، نخبگان و تلاشگران عرصه اسناد در سطح ملی كه بنا شد ماهانه از یک شخصیت صاحب‌نام ملی در عرصه اسناد تقدیر به عمل بیاوریم و محور سوم نحوه اجرای آن که در یک کمیته تخصصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پس از بررسي به جلسه شورای عالی مهتاب فرستاده می‌شود. در اولین گام در 19 اردیبهشت‌ماه 1394 از استاد سیروس پرهام، بنیانگذار اسناد ایران تجلیل خواهیم کرد. از دیگر محورهایی که در جلسه اعضاي مهتاب مورد بررسی قرار گرفت، برگزاری نشست‌ها و همایش‌های مشترک در طول سال 94 است که شامل روز اسناد ملی و مناسبت‌‌هايي از اين دست خواهد بود. همکاری مشترک در نمایشگاه کتاب و نمایشگاه مطبوعات نیز از دیگر عرصه‌های همکاری بین اعضای مهتاب خواهد بود. محور بعدی که در جلسه اعضاي مهتاب مورد بررسی قرار گرفت مشارکت جمعی در راستای دیجیتال‌سازی اسناد بود و ما با داشتن تجهیزات جدید در مرکز اسناد ملی پروژه دیجیتال‌سازی که از ابتدای سال 94 آغاز كرديم و روزانه 35 هزار برگ سند دیجیتال ‌سازی مي‌شود اعلام آمادگی کردیم که اسناد تمام نهادها و دستگاه ‌ها را اسکن و دیجیتال‌سازی کنیم. متاسفانه تاکنون کمتر از پنج درصد اسناد ما دیجیتال‌سازی شده است و ما در اولین قدم این میزان را به ده درصد و طی یک دوره دو ساله به 20 درصد خواهیم رساند. ما در زمینه تاریخ شفاهی نیز برنامه‌های جدی را آغاز کرده‌‌ایم و در همین راستا تاکنون شرح حال 600 تن از رجال سیاسی، مذهبی و … کشور را به ثبت رسانده‌ایم که متعاقبا در اختیار مردم عزیز قرار خواهد گرفت، البته به جز مواردی که گوینده ما را از انتشار آن منع کرده است.»

جلد دوم خاطرات محسن رفیق‌دوست منتشر شد
کتاب «برای تاریخ می‌گویم: خاطرات محسن رفیق‌دوست – جلد دوم (۱۳78 - ۱۳68)» که در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی تولید شده، از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد. این کتاب که در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب (16 تا 26 اردیبهشت ماه 1394) عرضه می‌شود، به ‌کوشش سعید علامیان نوشته شده و همانند جلد نخست خاطرات، ساختار کتاب براساس سوال و جواب تنظیم شده است. جلد دوم خاطرات محسن رفیق‌دوست از سال 68 آغاز می‌شود و تا سال 78 که مأموریت وی در بنیاد مستضعفان امام خمینی(ره) به پایان می‌رسد، ادامه دارد.

رئیس حوزه هنری: آقای توکلی، تاریخ‌نگاری دغدغه‌مند است
سی و چهارمین عصرانه خبرگزاری فارس با پاسداشت یعقوب توکلی، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه، هفتم اردیبهشت 1394 برگزار شد. در این برنامه، محسن مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری گفت: «من در تمام سال‌هایی که با آقای توکلی دوست و همکار هستم با دغدغه‌های ایشان آشنا هستم و آقای توکلی تاریخ‌نگاری دغدغه‌مند هستند؛ هرچند آقای توکلی در فقه نیز صاحب‌ اثر است و در حوزه ادبیات و علوم اسلامی و شاخه انسانی حرف برای گفتن دارد.»

انتشار شماره سوم فصلنامه «مطالعات تاریخ ایران اسلامی»
شماره سوم فصلنامه «مطالعات تاریخ ایران اسلامی» از سوی گروه تاریخ دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در قزوین منتشر شد. مقالاتی که در این شماره آمده، چنین است: آسیب شناسی سلطۀ معین التجار بوشهری بر اراضی ممسنی (با تکیه بر اسناد نویافتۀ طایفۀ جاوید) از دکتر اسدپور وعارف اسحاقی، «بازار» و کارکردهای اجتماعی ـ فرهنگی آن در تمدن اسلام و ایران از فاطمه اورجی، رفتارهای مجرمانه در ایران عهد صفوی (مطالعۀ موردی) از دکتر بهرام نژاد ومحمدرضا آتشکار، اهمیت تجاری و بازرگانی راه بزرگ خراسان از بغداد تا چین در سده های نخستین اسلامی از دکتر حسین قرچانلو و حسین حاتمی، بازخوانی پروندۀ کمیتۀ مجازات با رهیافتی به پیامدها از دکتر عبدالله متولی، رویکرد فرهنگی ـ عمرانی خاندان کاکویه از دکتر ذکرالله محمدی، دکتر عبدالرفیع رحیمی و زینب روستا. فصلنامه «مطالعات تاریخ ایران اسلامی» با مدیرمسئولی دکتر پورمحمدی املشی، سردبیری دکتر بهشتی سرشت و با مدیریت داخلی دکتر برومند اعلم منتشر می‌شود.

نشانی:
مروری بر نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ رخدادهای ماه‌های پایانی جنگ
http://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=29505
تاریخ شفاهی ۵۰ سال کشتی ایران
http://yon.ir/ctWp
بررسي سبك‌ها و نگرش‌هاي تاريخ‌نگاري و ارائه الگوي مناسب براي نگارش تاريخ دفاع مقدس
http://www.dsrc.ir/view/dissertation.aspx?id=3703
رضا میرکریمی و تجربه‌‌ حضورش در عملیات خیبر در هفده‌سالگی
http://dastanmag.com/11997/no-53-revayat4
بررسی کتاب «خواب آشفته نفت»
http://www.ibna.ir/fa/doc/report/221526
بازمانده 53 نفر در 99سالگی همچنان می‌نویسد
http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/217886
به زندگی من خوش آمدید...
http://www.madomeh.com/site/news/news/2683.htm

نقد و بررسی کتاب خاطرات علم
http://ir-psri.com/?Page=ViewCriticism&ArticleID=1
و http://ir-psri.com/?Page=ViewCriticism&ArticleID=2
صوت جلسه شورای امنیت ملی به ریاست ارتشبد ازهاری
http://ir-psri.com/?Page=ViewMultimedia&ArticleID=11


 



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'