شماره 201    |    2 ارديبهشت 1394

   


 



پیش خوان شماره 201

سازمان ارتباطات اسلامي، آماده انجام مصاحبه تاريخ شفاهي در سراسر جهان
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: «با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، تاریخ شفاهی رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور منتشر می‌شود.» ابوذرابراهیمی ترکمان افزود: «برای تهیه تاریخ شفاهی رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور تاکنون بیش از 50 مصاحبه انجام شده است.»  همچنین نشست معاونان سازمان اسناد و کتابخانه ملی و سازمان ارتباطات اسلامی 29 فروردین 1394 در محل سالن کنفرانس کتابخانه ملی برگزار شد. در ابتداي اين نشست حسين دهباشي توضيحاتي درباره پروژه تاريخ شفاهي ارائه كرد و گفت: «سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حدود 20 سال است كه پروژه‌هاي مختلف تاریخ نگاری را در دست اقدام دارد كه يكي از آنها پروژه تاريخ شفاهي پهلوي دوم بوده است.» ابراهيمي تركمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نیز با تاكيد بر لزوم و ضرورت پرداختن به تاريخ شفاهي گفت: «پيشنهادي را به این نشست کاری آورده‌ايم كه اگر افراد شناسايي شوند و استانداردهاي تاريخ شفاهي در اختيار ما قرار بگيرد، سازمان ارتباطات اسلامي آماده است به سراغ اين افراد رفته و مصاحبه تاريخ شفاهي را با آنها در اقصی نقاط جهان انجام دهد.»

رونمایی از طرح جامع تاریخ شفاهی خوزستان
علیرضا چرخابی، سرپرست حوزه هنری استان خوزستان، 26 فروردین 1394 در مراسم تجلیل از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی که با رونمایی از طرح جامع تاریخ شفاهی خوزستان همراه شد، از اجرای طرح جامع مستندنگاری تاریخ شفاهی استان خبر داد و گفت: «فاز تحقیقاتی این طرح در سال جاری و فاز عملیاتی آن در سال آینده اجرا می‌شود. این طرح مبتنی بر یک سری چارچوب‌هاست که در این راستا بحث تحقیق و مطالعه را تا پایان سال جاری پیگیری می‌کنیم تا به یک نقشه و سند برسیم که این امر مبنای کار ما در سال بعد خواهد بود. هدف ما این است که به تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی بپردازیم. چرا که تاکنون به آن کم پرداخته شده و یا اگر آثار مکتوبی وجود دارد جامع نیستند. از این رو در این طرح تمام ظرفیت‌ها و امکانات را به کار می‌گیریم که بخش عمده آن بر عهده هنرمندان است.»

برگزاری دومین دوره آموزشی تاریخ شفاهی در آذربایجان شرقی
دفتر مطالعات جبهه‌ فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی دومین دوره آموزشی تاریخ شفاهی را در اردیبهشت‌ماه 1394 به‌صورت کارگاهی و با حضور اساتید تاریخ شفاهی برگزار می‌کند. عناوین کارگاه‌های این دوره، تاریخ جبهه فرهنگ ‌و ‌هنر انقلاب اسلامی، تحقیق و پژوهش در تاریخ شفاهی، مصاحبه در تاریخ شفاهی، پیاده‌سازی و ویرایش، نمایه‌سازی، مقاطع تاریخی انقلاب اسلامی و انقلاب در آذربایجان است. هدف از برگزاری دوره آموزشی تاریخ شفاهی، جذب و تربیت تاریخ‌پژوه و مصاحبه‌گر حرفه‌ای و به‌کارگیری آنها در جهت تحقیق و افزایش پروژه‌هاست. علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام می‌توانند تا تاریخ 6 اردیبهشت با شماره‌های 04135576073 و 09396253734 تماس بگیرند. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند آمادگی خود جهت شرکت در دوره آموزشی را از طریق نشانی ایمیل tarikh.ir@hotmail.com اعلام کنند.

تاريخ شفاهي نيازمند اعتبار و جايگاه علمي است
محمد فرهادي وزير علوم، تحقيقات و فناوري به همراه تعدادي از معاونان و مديران خود ۲۹ فروردين 1394 از كتابخانه ملي ايران بازديد به عمل آورد. پس از اين بازديد وزير علوم، تحقيقات و فناوري با رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي طي نشستي نسبت به همكاري‌هاي مشترك و استفاده از ظرفيت‌هاي دو دستگاه تبادل نظر كردند. در اين دیدار صالحي اميري، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ضمن ارائه گزارشی از اهم اقدامات صورت گرفته در اين سازمان در يك سال گذشته توضيحاتي درباره پروژه تاريخ شفاهي دوره پهلوي دوم ارائه كرد. وي با تاكيد بر ضرورت نگاه علمي و توصيف دقيق وقايع پس از انقلاب اسلامي، فقدان نظام جامع و علمي نگارش تاريخ شفاهي را يكي از آسيب هاي جدي در اين حوزه برشمرد و تاكيد كرد: «متاسفانه در مواردي شاهد خلط خاطره نگاري با تحليل نگاري هستيم و نمونه‌هايي از اين دست كم نيستند.» وي در ادامه تصريح كرد: «مقوله تاريخ شفاهي نيازمند اعتبار وجايگاه علمي است و از همین رو خواستار آن هستيم تا با کمک وزارت علوم جایگاه تاریخ شفاهی در کتابخانه ملی به پژوهشکده ارتقا یابد.»

برپایی نهمین کارگاه تاریخ شفاهی در اصفهان
دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان اصفهان، نهمین کارگاه تاریخ شفاهی خود را در خانه هنرمندان اصفهان برگزار می‌کند. این دفتر به منظور ثبت و ضبط خاطرات پیشکسوتان انقلاب و دفاع مقدس، اقدام به برگزاری دوره‌های تخصصی آموزشی تاریخ شفاهی دفاع مقدس برای علاقه‌مندان می‌کند. هدف از برگزاری این کارگاه آموزش و تربیت نیروهای متخصص در حوزه تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است. به همین منظور، دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری نهمین کارگاه تاریخ شفاهی دفاع مقدس را با محوریت تکنیک‌های مصاحبه در روز پنج شنبه 3 اردیبهشت 1394 از ساعت 8 صبح تا 18 با حضور محمدقاسمی پور، مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری، برگزار خواهد کرد.

لرستان، میزبان نشست یک روزه تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس
بیست‌وششم فروردین 1394 خبر داده شد که نشست تخصصی تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سالن اجتماعات حوزه هنری استان لرستان برگزار شد. در این نشست که به همت دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری استان و با دعوت از 50 تن از فعالان انقلاب اسلامی در لرستان و همچنین فرماندهان و سرداران کانون بازنشستگان نیروهای مسلح برگزار شد، روش‌های تجربه نگاری و ثبت خاطرات شفاهی توسط محمدقاسمی پور، مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری برای حاضران در دو نوبت صبح و عصر بیان شد.

انتشار نسخه الکترونیک کتاب «انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سید محمد صدر»
نسخه الکترونیک کتاب «انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سید محمد صدر» که با تدوین و تحقیق محمد قبادی در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی تولید و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده، در این نشانی در دسترس است:
http://www.faraketab.ir/content/2078

افرادی که کمتر حاضر می‌شوند خاطرات خود را بازگو کنند
سید قاسم یاحسینی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ به اهمیت ثبت خاطرات رزمندگان دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: «به نظرم باید اراده بیشتری برای ثبت و جدی گرفتن خاطرات رزمندگان دفاع مقدس وجود داشته باشد و اعمال شود. در سال‌های گذشته فضا، رنگ و بوی تبلیغاتی - مادی به خود گرفته و متاسفانه باید گفت که خاطره‌گویی به نوعی تفاخر تبدیل شده و این باعث می‌شود که افراد متقی از ورود به این فضا پرهیز می‌کنند و کمتر حاضر می‌شوند که خاطرات خود را بازگو کنند. حال آنکه به تعبیر رهبر انقلاب اگر تاریخ دفاع مقدس را بازگو نکنیم به نوعی به رزمندگان و از خودگذشتگی‌های آنها ظلم شده است. رزمندگان در طول دفاع مقدس حماسه‌های خود را آفریدند و اکنون این یک واجب شرعی تلقی می‌شود که برای حفظ آن خون‌ها باید روایات آن دوره روایت شود تا در تاریخ بماند و مورد استفاده قرار گیرد. باید بحث خاطرات رزمندگان جدی‌تر گرفته شود و از این فضای تبلیغاتی آن را خارج کنیم و آن را به دوره نیمه اول دهه 80 باز گردانیم، زیرا در سال‌های اخیر صنعت خاطره‌نویسی رواج پیدا کرده و برخی ناشران از این فضا در حال کسب سود هستند و فضا را شبهه آلود کرده و همین موقعیت موجب می‌شود افرادی از ورود به آن پرهیز داشته باشند.»

دویست و پنجاه و ششمین شب خاطره
دویست و پنجاه و ششمین مراسم «شب خاطره» ویژه شهیدان سید‌مرتضی آوینی و علی صیادشیرازی ساعت 17:30 پنج‌شنبه سوم اردیبهشت 1394 در تالار اندیشه حوزه هنری واقع در تهران، خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برگزار می‌شود. در این برنامه، رزمندگان و ایثارگران دوران دفاع مقدس از خاطراتشان می‌گویند. مراسم «شب خاطره» دو ساعت و نیم مانده به اذان مغرب و عشا آغاز می‌شود و همچون ماه‌های گذشته پس از اقامه نماز، فیلمی با موضوع دفاع مقدس برای حاضران به نمایش درمی‌آید.

◄ نشانی:
تاریخ شفاهی منطقه شرق اصفهان
http://esfahanshargh.ir/60424
كتابخانه تخصصی جنگ؛ مرجع ملی اسناد فرهنگی جنگ تحمیلی
http://www.hhnews.ir/fa/news/18771
رشته‌ ادبیات پایداری؛ یک نهاد فرهنگی و اجتماعی
http://yon.ir/1TCT
گزارش نشست تاريخ فرهنگ و تاريخ فرهنگي
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3141040
مناطق عملیاتی غرب کشور در یک نگاه
http://www.irna.ir/fa/News/81580001



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'