شماره 200    |    26 فروردين 1394

   


 



پیش خوان شماره 200

رونمایی کتاب «انقلاب و دیپلماسی» با حضور دکتر محمدجواد ظریف
مراسم رونمایی کتاب «انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سید محمد صدر» که با تدوین و تحقیق محمد قبادی در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی تولید و توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده، با حضور دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، ساعت 16 دوشنبه 31 فروردین ماه در سالن مهر حوزه هنری برگزار می‌شود. کتاب «انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سیدمحمد صدر» خاطرات دکتر سید محمد صدر دیپلمات باسابقه ایرانی و مشاور ارشد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان است. محمدصدر در حال حاضر پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات وزارت خارجه به شمار می‌رود. در این کتاب که در هفت فصل تدوین شده، به پیشینه خانوادگی دکتر محمد صدر، تحصیلات او در رشته دارو‌سازی در دانشگاه تهران، نحوه مبارزات او در انقلاب اسلامی، حضور صدر در عرصه سیاسی و در کنار شهید رجایی و مسئولیت‌هایی که او در وزارت امورخارجه برعهده گرفت، پرداخته می‌شود. مراسم رونمایی کتاب «انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سید محمد صدر» در سالن مهر حوزه هنری، واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برگزار می‌شود.

تدوين خاطرات شفاهي رئیس‌جمهوری
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پارس، مجموعه‌اي از همراهان حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحاني، رئیس‌جمهوری، در حال تدوين خاطرات شفاهي وي هستند. بخشي از اين خاطرات كه هنوز به صورت مكتوب منتشر نشده، مربوط به مذاكرات هسته‌اي در دوران دولت دوم خرداد و به رياست وي بوده است. (http://yon.ir/zyUS)

پایان تالیف «نقد و بررسی جایگاه تاریخ شفاهی در تاریخ معاصر ایران»
دکتر مرتضی نورایی، استاد گروه تاریخ دانشگاه اصفهان از پایان تالیف کتاب «نقد و بررسی جایگاه تاریخ شفاهی در تاریخ معاصر ایران (1385-1358)» خبر داد و گفت: «این کتاب با همکاری دکتر مهدی ابوالحسنی نوشته شده و قرار است از سوی پژوهشکده تاریخ اسلام چاپ شود. موضوع محوری کتاب درباره تاریخ شفاهی و تاثیرات آن در تاریخ‌نگاری معاصر ایران است و تحلیل و تبیین مسائل نظری و روش‌شناسی تاریخ شفاهی در ایران از دیگر مسائل مطرح‌شده این اثر هستند که در 300 صفحه تدوین شده ‌است. این کتاب پروژه بزرگی بود که دست به ارزیابی مستندات تاریخ شفاهی زد؛ بدین معنی که از یک ‌طرف تمام موسسات درگیر در تاریخ شفاهی و تولیدات و کتاب‌هایی را که از سوی آنها منتشر شده مورد ارزیابی قرار داد و از طرف دیگر مبانی و روش‌های اصلی تاریخ شفاهی در جای‌جای کتاب مورد توجه قرار گرفت. منابع مصاحبه‌ای، مستندات مختلف از جمله اسناد و روزنامه‌ها، منابع خارجی و تمامی کتاب‌هایی که در عرصه تاریخ شفاهی در ایران تا سال 1392 نوشته شده‌اند، منابع و مآخذ این کتاب را تشکیل می‌دهند.» وی همچنین درباره وضعیت کتاب‌هایی که در زمینه موضوع تاریخ شفاهی در کشور تالیف شده‌اند، چنین نظر داد: «کتاب‌هایی را که درباره این موضوع در ایران نوشته شده‌اند در مجموع می‌توان به سه گروه تقسیم کرد؛ نخستین گروه، کتاب‌های ترجمه‌شده هستند که اگرچه شاید برخی از این کتاب‌ها به خوبی ترجمه نشده‌اند اما خوشبختانه کتاب‌های مطرحی در سطح بین‌المللی هستند. دومین‌ گروه،‌ نوشتارهایی هستند که در قالب‌ مقاله به مسایل نظری تاریخ شفاهی پرداخته‌اند و لزوما در قالب کتاب نیستند. و سرانجام محصولات تاریخ شفاهی یعنی کتاب‌هایی که از راه داده‌های تاریخ شفاهی نوشته شده‌اند، سومین دسته کتاب‌های این موضوع را تشکیل می‌دهند که این گروه، بزرگترین عرضه را در ایران دارند؛ به طوری‌که بیش از 70 درصد محصولات این حوزه در این زیرمجموعه قرار می‌گیرند. پروژه‌های وسیعی که در حال حاضر مراکزی مانند اسناد انقلاب اسلامی، آستان قدس رضوی، کتابخانه ملی ایران و غیره انجام می‌دهند در گروه سوم قرار می‌گیرند که محصولات زیادی را تاکنون در قالب کتاب منتشر کرده‌اند. این محصولات دارای سطوح مختلفی از نازل تا عالی هستند که دلایل آن به تسلط و اشراف نویسنده به موضوع و مباحث نظری بر می‌گردد.»

بررسی «تاریخ شفاهی پشت جبهه»
شماره شصت و یکم مجله «راه» با گفت‌وگوهایی درباره اندیشه شهید آوینی منتشر شد. این پرونده، گزیده‌ای از یک پایان نامه با موضوع مستند «شهری درآسمانِ» شهید آوینی از دانشگاه سن خوزه آمریکا و همچنین مقاله‌ای از انی یس دویکتور، استادیار دانشگاه پاریس (سوربن پانتئون) مدرس و پژوهش‌گر تاریخ سینما در مورد شهید آوینی در بر دارد. در شماره شصت و یکم مجله «راه» موضوع «تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب» مورد توجه تحریریه بوده است. در این شماره مطالبی در حوزه «تاریخ شفاهی پشت جبهه» منتشر شده است. «زنان پیشمرگ پشت جبهه»، «آن هشت سال»، «پنج سال پای ثابت رادیو عراق» و معرفی یک کتاب از زنان قهرمان جنگ جهانی دوم، برخی عناوین این بخش مهم است. ماهنامه فرهنگی تحلیلی «راه» به مدیر مسئولی و سردبیری وحید جلیلی منتشر می‌شود.

اعلام شاخص‌های انتخاب راویان نشست‌های تاریخ شفاهی مطبوعات ایران
شاخص‌های دعوت از پیشکسوتان جهت حضور در نشست تاریخ شفاهی مطبوعات ایران برای بیان خاطرات اعلام شد. امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات با بیان این شاخص‌ها گفت: «حداقل سن 65 سال، حداقل 40 سال فعالیت در مطبوعات، داشتن حسن شهرت در مطبوعات، سخنوری و داشتن توان لازم برای یادآوری خاطرات و اثرگذاری در حوزه فعالیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاری شاخص‌های اصلی انتخاب مدعوین سلسله نشست‎های تاریخ شفاهی مطبوعات هستند. در کنار این شاخص‌ها، پیشکسوتان دارای تألیفات در حوزه روزنامه‌نگاری و خاطرات مکتوب در حوزه رسانه، افرادی که دوره‌های آکادمیک و تخصصی روزنامه‌نگاری را گذرانده‌اند، مبدع و توسعه‌دهندگان سبک‌های خاص روزنامه‌نگاری، افرادی که همچنان در رسانه‌ها فعالیت دارند، پیشکسوتانی که به انتقال تجربه و تربیت نسل‌های بعدی روزنامه‌نگاری همت جدی گمارده‌اند، فعالیت در تحریریه و روزنامه با توجه به رده فعالیت، در اولویت حضور در این نشست‌ها قرار خواهند گرفت.» انتخاب افراد بر اساس شاخص‌های یادشده، در هیأت انتخابی متشکل از آقایان جلال رفیع، محمدمهدی فرقانی، سیدفرید قاسمی، امیرعباس تقی‌پور و امیر لعلی جمع‌بندی خواهد شد. تاکنون چهار جلسه از سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی مطبوعات برگزار شده است و بهروز بهزادی، محمد بلوری، حمیدرضا زاهدی و محسن میرزایی، از پیشکسوتان حوزه روزنامه‌نگاری میهمانان این نشست‌ها بوده‌اند. سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی مطبوعات ایران توسط ماهنامه مدیریت ارتباطات با همکاری معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

طرح تاریخ شفاهی تسخیر لانه جاسوسی 6 ساله شد
حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، مسئول واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری درباره مجموعه کتاب‌های این واحد درباره تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام(ره) در سال 1358 گفت: «این مجموعه شامل خاطرات یک‌صد نفر از دانشجویانی است که در این واقعه حاضر بودند. این پروژه از شش سال پیش آغاز شده و عوامل متعددی از جمله حاضر نبودن مصاحبه‌شونده برای بازگویی خاطرات و کمبود بودجه منجر به این شد که انتشار این مجموعه به تعویق بیفتد. در این پروژه خاطرات دانشجویانی مانند معصومه ابتکار، سیدمحمد هاشمی اصفهانی، ابراهیم اصغرزاده و... ذکر شده است. در موضوع تسخیر لانه جاسوسی بیش از 400 تن از دانشجویان حضور داشتند. ما در این پروژه به خاطرات یک‌صد نفر از آنهایی که بیشترین سهم را داشتند، پرداخته‌ایم. این مصاحبه‌ها در حال تدوین است و فکر می‌کنم برای سال جدید هشت جلد از این آثار را به مخاطبان عرضه کنیم. حدود 500 ساعت برای تدوین و انجام این پروژه مصاحبه تهیه شده و در نظر داریم پس از انتشار همه مجلدات این مجموعه، صوت مصاحبه‌ها و اسناد و گزارش‌هایی را که از این واقعه در رسانه‌ها منتشر شده است، در قالب بانک اطلاعات تاریخ شفاهی ارایه کنیم تا در اختیار همه پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار گیرد.»

حفظ تاریخ شفاهی انقلاب با مکتب‌خانه ادبیات پایداری
محمد کرم‌الهی، رئیس حوزه هنری استان قزوین گفت: «در راستای حفظ تاریخ شفاهی انقلاب، مکتب‌خانه ادبیات پایداری در قزوین ایجاد می‌شود.»

انتشار 6 کتاب خاطرات و اسناد درباره بانوی انقلاب
کتاب «یاد و یادگار» شامل خاطراتی از دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب با همسر مکرّمه‌ حضرت امام (ره) به کوشش موسسه‌ پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در ششمین سالگرد درگذشت بانو ثقفی، همسر امام(ره) منتشر شد. همچنین 23 فروردین 94 مقارن با ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) همایش بزرگداشت همسر امام خمینی(ره) مرحوم خدیجه ثقفی معروف به قدس ایران (۱۲۹2 ـ اول فروردین ۱۳۸۸) با عنوان بانوی انقلاب برگزار شد. در این همایش از پنج کتاب، شامل مجموعه آثار علمی تولیدی به مناسبت بزرگداشت بانوی بزرگ انقلاب اسلامی رونمایی شد. این آثار چنین‌اند: «بانوی انقلاب، خدیجه‌ای دیگر» زندگینامه خانم خدیجه ثقفی، همسر امام خمینی (ره) براساس دست نوشته‌ها و خاطرات به قلم علی ثقفی؛ «یک قرن زندگی پرماجرا» سال شمار زندگی بانو خدیجه ثقفی همسر امام خمینی (ره) براساس خاطرات در دو جلد به قلم سید علی قادری، «بانوی انقلاب در آئینه خاطرات» به اهتمام علی داستانی و علی ثقفی و مجموعه مقالات همایش بانوی انقلاب به کوشش علی ثقفی و پروانه مافی که این چهار کتاب توسط موسسه تنطیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر شده‌اند. کتاب «بانوی انقلاب به روایت اسناد» هم گزارش مستندی از مجموعه اسناد، یادداشت‌ها و برخی آثار به جای مانده از مرحومه خدیجه ثقفی، همسر فقید بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره ) است که به همت علی ثقفی برادر آن مرحومه و غلامعلی اصغریان گردآوری شده و سازمان اسناد و کتابخانه ملی نسبت به انتشار آن اقدام کرده است.

شلمچه، پربازدیدترین یادمان دفاع مقدس
نادر ادیبی، دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور گفت: «آمار زائران راهیان نور امسال به آمار سال گذشته نزدیک بود و استقبال خوبی صورت گرفت. زائران از همه اقشار همچون کاروان‌های اهل سنت از استان‌های سیستان و بلوچستان  و کردستان و زائرانی از اقلیت‌های دینی همچون زائران ارمنی هم استقبال خوبی از اردوهای راهیان نور داشتند. یادمان شلمچه در میان یادمان‌های مختلف دفاع مقدس، پربازدیدترین یادمان مناطق عملیاتی در جنوب کشور بود.» بیشترین مسافرت کاروان‌های راهيان نور به مناطق عملیاتی دفاع مقدس در آخرین ماه‌ هر سال و نخستین ماه سال جدید انجام می‌شود.

جلد هشتم خاطرات مردم خراسان شمالی درباره انقلاب منتشر شد
جلد هشتم مجموعه خاطرات مردمي استان خراسان شمالی درباره انقلاب اسلامي با عنوان «ناگفته‌هاي راز» به قلم مهدي الهي‌فرد و به همت حوزه هنري خراسان شمالي منتشر و رونمايي شد. پیش از این هفت جلد مجموعه خاطرات مردمي استان خراسان شمالی درباره انقلاب اسلامي منتشر شده است.

نشانی:
مجموعه مقالات تاریخ شفاهی ایثار و شهادت
http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=20598&Itemid=8
گپ‌وگفت حرفه‌اي: نكته‌هاي كاربردي در مصاحبه براي خاطرات شفاهي
http://ketab.ir/bookview.aspx?bookid=1927405
و http://ketab.ir/ViewPdf.aspx?FileName=93C11836
تاریخ شفاهی سازمان تامین اجتماعی
http://taminpress.com/ssooralhistory
شش هزار صفحه یادداشت روزانه نوشته‌ام...
http://www.hhnews.ir/fa/news/18697
صدای ذهن زنان در روایت آنها از دفاع مقدس شنیده می‌شود
http://www.hhnews.ir/fa/news/18483

اسنادی از ترور شاه در كاخ مرمر
http://www.irdc.ir/fa/content/59584/default.aspx



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'