شماره 199    |    19 فروردين 1394

   


 



پیش خوان شماره 199

بانک اطلاعاتی تاریخ شفاهی انقلاب فعال می‌شود
حجت‌الاسلام و المسلیمن سعید فخرزاده، مسئول واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری، با اشاره به برنامه‌های آتی این دفتر از راه‌اندازی بانک اطلاعاتی تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «این واحد این برنامه را دارد که با توجه به نیاز پژوهشگران این بانک اطلاعاتی را راه‌اندازی کند. امیدواریم در آینده نزدیک این اتفاق رخ دهد. در حال حاضر این دفتر هفت‌هزار صوت از شخصیت‌ها در اقشار مختلف فعال در تاریخ انقلاب دارد که همگی این صوت‌ها می‌تواند مورد استفاده در بانک اطلاعاتی ذکر شده استفاده شود.»

تاریخ شفاهی تلاش‌های دهه شصت در حوزه سینمای انقلاب
شصتمین شماره مجله فرهنگی تحلیلی «راه» به مدیرمسئولی و سردبیری وحید جلیلی و ویژه جشنواره مردمی فیلم عمار به همراه فیلم‌‌شناخت آثار بخش مسابقه پنجمین دوره جشنواره منتشر شد. این شماره مجله راه با گفت‌‌‌وگویی منتشرنشده از آیت‌الله خامنه‌‌ای در سال 1364 پیرامون مسایل وقت هنر سینما در ایران با عنوان «سینما متعلق به مردم است» آغاز می‌شود. این شماره از مجله راه به فراخور محتوای سینمایی‌اش، بخش «تاریخ شفاهی» را هم به همین موضوع و تلاش‌های دهه شصت در امر سینمای انقلاب اختصاص داده است؛ از جمع‌آوری کمک روستایی تا پخش فیلم کمدی در جبهه و بلیت‌فروشی در ا کران مسجدی تا سینماهای روستایی اول انقلاب که همه گویای دغدغه‌های فرهنگی مردم در دهه 1360 هستند.

احداث باغ موزه‌ها و مراکز فرهنگی دفاع مقدس برای ثبت تاریخ شفاهی
سردار سرلشکر یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا در امور مربوط به نیروهای مسلح، سیزدهم  اسفند 1393 در اولین جلسه هیأت امنای مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان اصفهان گفت: «احداث باغ موزه‌ها و مراکز فرهنگی دفاع مقدس، اقدامی تأثیرگذار برای ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس است.»

ثبت تاریخ شفاهی سبک زندگی 210 خانواده شهید
سیداسماعیل حسین‌پور، مسئول نمایشگاه بوی بهشت که اسفند ماه 1393 در بابل برگزار شد، گفت: «اکنون در حال تهیه گزارش تصویری  و تاریخ شفاهی از زندگی شهدا و خانواده‌های آنها در شهرهای استان مازندران هستیم و تاکنون درباره 210 خانواده شهید در زمینه ثبت تاریخ شفاهی از سبک زندگی آنها این کار انجام شده است. سه هزار ساعت از خانواده‌های شهدا مصاحبه تصویری داشته و به دلیل نداشتن امکانات تاکنون هیچ یک از این آثار را نتوانسته‌ایم پیاده کنیم. همچنین بیش از یک میلیون سند از شهدا جمع آوری شده و بنابراین شهرستان بابل نیازمند یک موزه و سالن برای ترویج آثار شهدا به نسل جوان است.»

برگزاری کارگاه آموزش تاریخ شفاهی در هرمزگان
سیزدهم اسفند 1393 نشستی با حضور انوشیروان پیش‌دار، سرپرست حوزه هنری هرمزگان و محمد قاسمی‌پور، رییس دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری مرکز و با تاکید بر اهمیت برگزاری کارگاه‌های آموزشی تاریخ شفاهی برگزار شد. همچنین در این تاریخ، قاسمی‌پور، سومین جلسه کارگاه آموزش تاریخ شفاهی را در حوزه هنری هرمزگان برگزار کرد. در این کارگاه یک روزه با موضوع مصاحبه تاریخ شفاهی گفته شد: «همان گونه که امروز تاریخ به‌عنوان یک علم در دانشگاه‌ها شناخته شده است، تاریخ شفاهی هم به‌عنوان یک رشته میان رشته‌ای تعریف شده است. فارغ التحصیلان این رشته علاوه بر تاریخ، باید با روان شناسی، علوم انسانی، جغرافی، علوم اجتماعی و... آشنایی داشته باشند.»

انتشار مصاحبه‌ تاريخ شفاهي امين فقيري
«امين فقيري: مصاحبه‌ تاريخ شفاهي ادبيات معاصر ايران» عنوان کتابی از عبدالرحمن مجاهدنقي است که توسط نشر نشانه منتشر شده است. درباره این کتاب می‌توانید در این نشانی مطالعه کنید:
http://archive.asremardom.ir/1393/11/29/7.pdf

ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس کاشان
حوزه هنری کاشان در نظر دارد در سال 1394 برنامه‌های شب خاطره را با هدف ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس و با حضور رزمندگان این منطقه برگزار و خاطرات آنها را به صورت مکتوب، مستند‌نگاری و منتشر کند.

دسترسی به فایل‌های صوتی مرکز مطالعات تاریخ شفاهی آمریکا در کتابخانه مجلس
علی ططری، رئیس مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تفاهم‌نامه امضا شده میان این کتابخانه و موسسه تاریخ شفاهی گفت:‌ «بالغ بر 100 ترابایت فیلم مستند قبل از انقلاب که توسط موسسه تاریخ شفاهی جمع‌آوری شده،‌ به آرشیو کتابخانه مجلس نیز منتقل شده است. این فیلم‌ها در آرشیو صدا و سیما و موسسه تاریخ شفاهی نیز موجود است،‌ اما مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی دسترسی محققان و مورخان به این فیلم‌ها را در داخل کتابخانه فراهم کرده است. هم‌چنین در مجموعه دیگری‌، بالغ بر 50 فیلم شامل مصاحبه با رجال دوره پهلوی به آرشیو کتابخانه منتقل شده است‌، علاوه بر آن بالغ بر 35 فایل صوتی متعلق به مهناز افخمی از مرکز مطالعات تاریخ شفاهی در آمریکا نیز به کتابخانه مجلس شورای اسلامی منتقل شده است. با افزودن این فیلم‌ها و فایل‌‌های صوتی، آرشیو کتابخانه مجلس به یکی از کامل‌ترین آرشیو‌های اسنادی ایران تبدیل شده است که محققان می‌توانند از آن استفاده کنند.» مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی همچنین کامل‌ترین آرشیو پوسترهای دوران انقلاب اسلامی را با گردآوری بیش از 1500 پوستر در کتابخانه مجلس شورای اسلامی تشکیل داده است. این مرکز با فهرست‌نویسی و ثبت این پوسترها در دفاتر ثبت اسناد کتابخانه امکان دسترسی محققان و مورخان به این پوسترها را نیز فراهم کرده است.

انتشار یازدهمین شماره فصلنامه اینترنتی 15 خرداد 42
یازدهمین شماره فصلنامه اینترنتی 15 خرداد 42 به تازگی در پايگاه اطلاع رساني 15 خرداد 1342 در نشانی http://www.15khordad42.ir در استانه سال 1394 منتشر شد. این فصلنامه در انتهای هر فصل منتشر می‌شود و در شماره یازدهم به بررسی تاریخ اجتماعی چند شهر بزرگ ایران در دهه‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ پرداخته است. تاریخ اجتماعی تهران، اوضاع سياسي-اجتماعي اصفهان از نهضت ملي شدن نفت تا 15خرداد، بررسی اجمالی تاریخ اجتماعی شهر مشهد در دهه‌های 30 و 40، تاریخ اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شهرستان قم 1330-1340، بررسی اجمالی تاریخ اجتماعی تبریز در دهه 30، اشعار نوروزی حضرت امام خمینی (ره) و کارت تبریک سال نو با تصویر امام خمینی(ره) عنوان‌های مطالب یازدهمین شماره فصلنامه اینترنتی پانزدهم خرداد 42 هستند.

برگزاری نشست تاریخ محلی قوچان
نشست تخصصی تاریخ محلی ایران با تاکید بر محلی‌نگاری در قوچان 30 فروردین 1394 در دانشکده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد. این نشست تخصصی  با همت انجمن ایرانی تاریخ و با همکاری شورای اسلامی شهر و شهرداری قوچان در راستای حفظ میراث شفاهی و تاریخ محلی شهرستان قوچان و تشویق محققان و تاریخ نویسان محلی در محورهای نقش قوچان در گذر تاریخ، تاریخ اجتماعی قوچان، آیین‌ها و رسوم‌ها، لهجه و زبان قوچان، تاریخ شفاهی، پیشه و شغل‌ها ودیگر مباحث مرتبط برگزار می‌شود. انجمن ایرانی تاریخ، انجمن علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد، سازمان اسناد و کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، سازمان میراث فرهنگی و دانشگاه فردوسی و شهرداری و شورای شهر قوچان در برگزاری این همایش همکاری دارند.

بررسی تطبیقی حوزه‌های نجف و قم
اولین شماره ماهنامه فرهنگی تقریرات منتشر شد. این شماره، پرونده ویژه‌ای در قالب چندین گفت‌وگو و با عنوان «مرجعیت دوگانه» دارد که به بررسی تطبیقی مبانی علمی و رفتارهای اجتماعی حوزه‌های نجف و قم با تکیه بر اندیشه و رفتارهای آیات عظام بروجردی و خویی می‌پردازد. صاحب‌امتیاز، مدیرمسئول و سردبیر این مجله ماهانه که قرار است در حوزه علوم انسانی فعالیت کند، علی‌اشرف فتحی است. در فهرست مطالب اولین شماره ماهنامه فرهنگی تقریرات عنوان‌هایی مانند «ناگفته‌های زندگی سیاسی آیت‌الله‌العظمی خویی» و «گفت‌وگوی منتشر نشده با مرحوم دکتر صادق طباطبایی» هم دیده می‌شوند.

نقد «همه مردان شاه» و «انقلاب ایران به روایت رادیو بی بی سی»
مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتاب یازدهم نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی را چاپ و روانه بازار نشر کرد. این کتاب شامل شش مقاله در نقد کتاب‌های «طبقه، سیاست و ایدئولوژی در انقلاب ایران»، «گذر از بحران جانشینی»، «انقلاب ایران به روایت رادیو بی بی سی»، «همه مردان شاه»، «خودکامگی، نوسازی و انقلاب در روسیه و ایران» و «زمین سوخته» است.

خاطره‌نویسی رضا میرکریمی از عملیات خیبر
پنجاه‌وسومین شماره‌ مجله داستان همشهری با تاریخ انتشار اسفند 1393 و فروردین 1394 منتشر شد. بخش «درباره زندگی» یا خاطرات این شماره هفت روایت دارد. در اولین روایت با عنوان «جلوه‌ گل» قاسم هاشمی‌نژاد، نویسنده و منتقد ادبی از خاطرات سیزده‌به‌درهای کودکی‌اش می‌گوید. در روایت دوم با نام «قنادی گلستان» توصیف علی خدایی از کسب و کار خانوادگی‌شان و حال و هوای آن قبل از بهار و آمدن نوروز را می‌خوانیم. در روایت سوم با عنوان «اسبی بود در اسپانیا»، حبیبه جعفریان از هول و اضطراب سفر رفتن و علاقه‌اش به سفر می‌گوید. در «قصه مجنون» رضا میرکریمی تجربه حضورش در عملیات خیبر (اسفندماه ۱۳۶۲) در هفده‌سالگی‌ را روایت می‌کند. در روایت بعدی با عنوان «به خاطر سال نو» ویلفرد اوارت از تجربه‌ کریسمس در دوران جنگ جهانی اول می‌گوید. دو مطلب بعدی زندگی‌نگاره‌های «از هر کوهی برو بالا» نوشته‌ ماریان کیز نویسنده‌ ایرلندی و «داریم سقوط می‌کنیم» نوشته‌ باب نیوهارت، کمدین معروف آمریکایی در این بخش به روایت‌های سفر اختصاص دارند. «روایت‌های داستانی» این شماره با عنوان «رویای چنارستان» به مناسبت دویست‌وبیست‌سالگیِ پایتختیِ تهران به توصیف تاریخچه‌ توسعه و تحولات تهران از سده‌ هشتم هجری شمسی تا اوایل قرن حاضر در روایت‌ها، سفرنامه‌ها و تذکره‌هایی که اغلب از دید مسافران فرنگ نقل شده‌اند، اختصاص یافته ‌است. بخش «روایت‌های مستند» این شماره در روایت اول با عنوان «آب دریاها سخت تلخ است آقا» به قلم فاطمه قانع‌بیگی، صید بهاری پَره در شمال را بازگو کرده است. دومین مطلب با عنوان «به شکار منیفولد» روایت احسان لطفی از گاراژ ماشین‌هاست. مطلب سوم با عنوان «ارباب مزه‌ها» نوشته‌ دی. تی. مکس روایتی از یک سرآشپز است که طعم‌ها را نمی‌فهمد. مطلب چهارم با عنوان «به سوی هند واقعی» روایت پل ترو، نویسنده‌ آمریکایی، از سفری است که با قطار در عبور از هند تجربه کرده. مطلب پنجم «قاب‌های دونفره» روایتی تصویری از زوج‌هایی است که پنجاه‌سال با هم زندگی کرده‌اند. آخرین مطلب این بخش هم با عنوان «همه بگین سیب» چند روایت از «عکس یادگاری سفر» است. پنجاه‌وسومین شماره‌ مجله داستان همشهری در ۴۰۸ صفحه به همراه لوح‌فشرده صوتی «داستان همراه ۴» منتشر شده است. بعد از داستان همراهِ یک تا سه که مجموعه‌ای از داستان‌های صوتیِ ایرانی و خارجی بودند، این‌بار از تعدادی از نویسندگان «درباره زندگی» یا همان خاطرات مجله دعوت شده تا زندگی‌نگاره‌هایشان را بخوانند.

نوستالژی دهه ۶۰ در تلویزیون
خاطرات علی شیرازی، یك منتقد سینما از تلویزیون در دهه ۶۰ در کتابی با عنوان «دهه‌شصتی‌ها» توسط انتشارات ادریس در ویترین كتابفروشی‌ها قرار گرفت. كتاب «دهه‌شصتی‌ها» با عنوان فرعی «نوستالژی دهه ۶۰ در تلویزیون» به نقل مكتوب و نگارش خاطره‌های او از برنامه‌های تلویزیونی دهه ۶۰ اختصاص یافته است.

انتشار کتاب‌های «ادبيات شفاهي و فرهنگ ملي ما» و «شيوه زندگينامه‌نويسي»
«ادبيات شفاهي و فرهنگ ملي ما» عنوان کتابی از پوهیالی گل زمان (عامر) است که توسط مركز تحقيق و توسعه علوم انساني سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه‌ها (سمت) منتشر شده است. «شيوه زندگينامه‌نويسي: راهنماي تدوين زندگينامه‌نويسي علمي – تحليلي» هم عنوان کتابی از محمدجواد اصغري‌هاشمي است که توسط موسسه كتاب‌شناسي شيعه به چاپ رسیده است.

 

نشانی:


متن کامل بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار عوامل فیلم سینمایی شیار ۱۴۳
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=29044
خاطره رهبر انقلاب از استاد فلسفه‌شان
http://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=29360

فراخوان مشارکت و همکاری در پروژه مستندنگاری و تاریخ شفاهی روابط عمومی ایران
http://www.hamshahrionline.ir/details/290468/Communication/pr
تاریخ شفاهی در وب سایت محمد درودیان
http://m-doroodian.blogfa.com/category/19
در حوزه تاریخ شفاهی زنان کم‎کاری شده است
http://farsnews.com/newstext.php?nn=13940118000465
پیرمردی که تاریخ شفاهی مشهد است
http://shahraraonline.com/news/49233
فعالیت‌های کارگروه تاریخ شفاهی طرح تدوین تاریخ امیرکلا
http://amirkalahistory.persianblog.ir
تاریخ شفاهی روستای شوند
http://yon.ir/njSL
تاریخ شفاهی سوادآموزی و تحصیل در سنه کوه
http://sanekooh.ir/?p=5678
تاریخ شفاهی معلمان
http://tarikhtorshiz.blog.ir/post/3
گفت‌وگو با معصومه آباد، بانوی آزاده و نویسنده کتاب پرفروش «من زنده‌ام»
http://www.vatanemrooz.ir/Newspaper/BlockPrint/134461
صادق طباطبایی برای تهیه سلاح در زمان جنگ چه نقشی داشت؟
http://www.mashreghnews.ir/fa/mobile/402729
ناگفته‌های یک اطلاعاتی
http://www.azariha.org/?lang=fa&muid=53&item=1542
ناگفته‌های دختر آیت‌الله‌کاشانی از پدرش
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/397963
با کودک و معلم ویدیو معروف «شیب و بام»
http://ana.ir/news/15712
گفت‌وگوی فرح دیبا (پهلوی) با روزنامه آلمانی دی‌ولت
http://www.tarikhirani.ir/fa/news/30/bodyView/4995
اسناد صوتی درباره حکومت پهلوی دوم
http://ir-psri.com/?page=MultimediaList



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'