شماره 196    |    6 اسفند 1393

   


 



پیش خوان شماره 196

فراخوان گردآوری و ثبت اطلاعات، اسناد و آثار رهبر معظم انقلاب
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با هدف گردآوری مجموعه اسناد دوره‌های مختلف زندگی سیاسی ـ اجتماعی ایشان، فراخوان گردآوری و ثبت اطلاعات، اسناد و آثار رهبر معظم انقلاب را با عنوان «خاطرات ماندگار» برگزار می‌کند. در این فراخوان از مردم استان‌های خراسان (رضوی، شمالی و جنوبی) درخواست می‌شود، در صورت دسترسی به سند، عکس، صوت، دست‌نوشته، نامه و اعلامیه منسوب به ایشان، داشتن خاطراتی از ایشان یا حوادث مرتبط با فعالیت‌های معظم‌له، با اطلاع‌رسانی به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در زمینه ثبت این اسناد این مجموعه را یاری کنند. برای همراهی با طرح «خاطرات ماندگار» می‌توان از طریق تماس تلفنی با شماره ۳۲۲۸۵۵۹۶–۰۵۱ یا ارسال پیامک به سامانه ۵۰۰۰۲۳۱۸۴۴ و ایمیل به mashhad@khamenei.ir کسب اطلاع کرد.

رونمایی از کتاب «مقدمه‌ای بر تاریخ شفاهی معماری ایران»
مراسم رونمایی از کتاب «مقدمه‌ای بر تاریخ شفاهی معماری ایران» نوشته میترا هاشمی، ساعت ۳۰: ۱۲ یکشنبه ۱۰ اسفند 1393 با حضور نویسنده اثر و علیرضا کمری، مهرداد قیومی و زهرا اهری در دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.


جهش تاریخ‌شفاهی در 10 سال اخیر
سیدقاسم یاحسینی، نویسنده و پژوهشگر در حوزه تاریخ‌ شفاهی گفت: «در زمینه شقوق مختلف تاریخ‌شفاهی رشد بالایی را شاهد بوده‌ایم، به خصوص در 10 سال اخیر که جهش داشته‌ایم. ما در زمینه‌های جنگ تحمیلی یکی از به روزترین تاریخ شفاهی‌ها را داریم. البته آسیب‌شناسی‌های مختلفی به آن مترتب است که به آنها نیز اشاره شده است. در سایر زمینه‌های تاریخ شفاهی نیز ما پیشرفت داشته‌ایم. تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی ما از مسئله‌ای رنج می‌برد و آن هم نخبه‌گرایی وحشتناکی است که در آن وجود دارد. در صورتی که امام خمینی(ره) نیز فرموده‌اند که انقلاب ما انقلاب پابرهنه‌ها و مستضعفین است، اما شاهدیم که از رجل سیاسی خاطره می‌بینیم ولی از توده‌های انقلابی و مردم و نقش آنها در انقلاب کمتر خاطره‌ای داریم. از رهبران روحانی و غیر روحانی انقلاب در شهرستان‌های کوچک نیز خاطرات خوبی داریم، اما از خاطرات دست‌فروشی که دور میدان ژاله شاهد وقایع انقلاب و کشتار روز 17 شهریور بوده خاطره‌ای را شاهد نیستیم. خاطرات این‌ها کجاست زیرا این‌ها بوده‌اند که انقلاب کرده‌اند؟ این مدل ثبت خاطرات به خاطر این است که رویکرد ما در انقلاب نخبه‌گرایی است و البته در جنگ نیز این مسئله وجود دارد ولی به خاطر این که در جنگ بسیجیان در جبهه‌ها حضور داشتند تاریخ از پایین نیز وجود دارد و کمتر به سمت نخبه‌گرایی سوق پیدا کرده و وضعیت تاریخ و خاطرات دفاع مقدس بهتر است و شاهد خاطرات رزمندگان نیز هستیم. در تاریخ شفاهی انقلاب اگر نگوییم خلاء می‌توان گفتن فقدان تاسف‌بار خاطرات توده‌ها را شاهد هستیم و یکی از بایسته‌ترین و مبرم‌ترین وظایف موسسات و افرادی که در حوزه تاریخ شفاهی مشغول هستند این است که چشم‌های نخبه‌گرای خود را بشویند و توده مردم را ببینند. همان کسانی که به تعبیر حضرت امام رهبران واقعی انقلاب بودند و انقلاب ما را رقم زدند و با از خودگذشتگی انقلاب را به پیروزی رساندند. همان کسانی که در صف‌های نفت‌ می‌ایستادند تا بتوانند نفت را در سرما به خانه خود برسانند، همان کسانی که غذا می‌پختند و به کارگران انقلابی می‌دادند و افرادی از این دست کمتر نشانی از آنها در خاطرات شفاهی وجود دارد. البته تلاش کرده‌ایم که در تاریخ‌نگاری‌ها این افراد را ببینیم و نقش پررنگ‌ آنها را ثبت کنیم و از زاویه دید آنها تاریخ انقلاب را روایت کنیم.»

هموطنان آبادانی و خرمشهری تاریخ شفاهی جنگ محسوب می‌شوند
حبیب احمدزاده، نویسنده و فیلمنامه‌نویس گفت: «خاطرات شفاهی مردم جنوب کشور به خصوص در دو شهر آبادان و خرمشهر باید به صورت مکتوب ثبت و ضبط شود تا بتوان از این خاطرات در جهت نگارش فیلمنامه و ساخت فیلم‌های ضد جنگ با موضوعات انسانی در سینمای ایران استفاده کرد. در واقع حوزه خاطره نویسی هم در حوزه داستان نویسی و هم درعرصه فیلمسازی جذاب و کارآمد است. از همین رو توجه ویژه به ثبت خاطرات شفاهی مردم جنوب کشور به خصوص در دو شهر آّبادان و خرمشهر از ضروریات زیرساخت های فرهنگی است.» احمدزاده با اشاره به اینکه هموطنان آبادانی و خرمشهری تاریخ شفاهی جنگ محسوب می‌شوند، گفت: «به اعتقاد من به تعداد آدم‌هایی که در شهرهای مرزی زندگی می‌کنند خاطره از دوران جنگ وجود دارد منتها وضعیت در شهرهای جنگ زده‌ای چون آبادان و خرمشهر تا اندازه‌ای متفاوت است. چراکه به دلیل مهاجرت از شهرهای خود از زندگی عادی تا اندازه‌ای فاصله گرفته‌اند و بزرگ‌ترهای این شهر که در آن دوران دلاورانه دفاع کردند تاریخ شفاهی جنگ به شمار می‌آیند.»

پاسداشت حسین ماستیانی در ویژه‌نامه تاریخ شفاهی
نشریه «هنرمند انقلاب» ویژه پاسداشت حسین ماستیانی توسط واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شد. در این ویژه‌نامه گفت‌وگوهایی با ماستیانی و برخی از شاگردان وی منتشر شده که از جنبه‌های مختلف به نیم قرن فعالیت‌های هنری این هنرمند پرداخته‌اند.

برگزیدگان شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس
اختتامیه شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس، سوم اسفند 1393 در باغ موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد. نتیجه داوری نهایی «گروه خاطره» در این دوره چنین بود:
مقام برگزیده
ـ دختر شینا/ بهناز ضرابی‌زاده ـ در شاخه «خاطره شفاهی»
ـ من زنده‌ام/ معصومه آباد ـ در شاخه «خاطره اسارت»
ـ روزنوشت/ احمد دهقان ـ در شاخه «خاطره روزنوشت»
شایسته تقدیر
ـ مهمان صخره‌ها/ راحله صبوری ـ در شاخه «خاطره شفاهی»
ـ نورالدین پسر ایران/ معصومه سپهری ـ در شاخه «خاطره شفاهی»
ـ پایی که جا ماند/ سیدناصر حسینی‌پور ـ در شاخه «خاطره اسارت»
ـ زندان الرشید/ محمدمهدی بهداروند ـ در شاخه «خاطره اسارت»
ـ چشم تر/ فاطمه دوست‌کامی ـ در شاخه «خاطره شفاهی»
ـ فقط غلام حسین باش/  حمید حسام ـ در شاخه «خاطره شفاهی»
ـ چه کسی قشقره‌ها را می‌کشد؟/ حجت شاه‌محمدی ـ در شاخه «خاطره اسارت»
ـ هستم تا بگویم/ رمضان روحی ـ در شاخه «خاطره خودنوشت»
برای اطلاع از دیگر برگزیدگان شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس می‌توانید به نشانی http://www.nashraward.ir مراجعه کنید.

◄ تحلیل جلد هفتم یادداشت‌های امیراسدالله عَلَم کتاب شد
«محض اطلاع» اثر جدید غلامعلی حدادعادل، شامل تحلیلی بر جلد هفتم یادداشت‌های امیراسدالله عَلَم است. این اثر نخستین کتاب منتشر شده «انتشارات فراوا» (انتشارات فرهنگ ایران و اسلام) است. این کتاب 227 صفحه‌ای، تحلیلی بر جلد هفتم یادداشت‌های امیراسدالله عَلَم است. آخرین مجلّد از خاطرات عَلَم که در سال جاری منتشرشده و در واقع به لحاظ زمانی اولین دفتر خاطرات وی است که وقایع اول اردیبهشت 1346 تا 21 بهمن 1347 را در بر می‌گیرد. غلامعلی حدادعادل معتقد است یادداشت‌های عَلَم که بیش از بیست سال از آغاز انتشارش می‌گذرد، به نحو قابل‌ قبول مورد توجه قرار نگرفته و قابلیت بررسی‌های تاریخی و دانشگاهی بسیاری دارد که می‌تواند در رشته‌های تاریخ و علوم‌ سیاسی موضوع بررسی انواع پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد قرار بگیرد. حدادعادل در کتاب «محض اطّلاع» علاوه بر یادداشت‌های عَلَم از کتاب‌های «خاطرات عزّت‌شاهی» و «پایی که جا ماند» و «من زنده‌ام» نیز در یک بخش مجزا استفاده کرده تا خواننده کتاب بتواند مقایسه‌ای بین ایران قبل و پس از پیروزی انقلاب داشته باشد.

برگزاری چهل و هشتمین نشست بانوان راوی
چهل و هشتمین نشست مجمع بانوان راوی دفاع مقدس با موضوع روایت «امدادگران عاشورایی» و بیان خاطرات پرستاری از مجروحان هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، چهارم اسفند 1393 در گالری اتفاق حوزه هنری استان تهران برگزار ‌شد. جلسات هم‌اندیشی بانوان راوی دفاع مقدس به‌صورت ماهانه برگزار می‌شود.

گفت‌وگو با رئیس کارگزینی و مدیرکل آموزش ساواک
شماره پنج مجله «عصر اندیشه» به مدیرمسئولی محمدمهدی دانی و سردبیری پیام فضلی‌نژاد با مطالبی درباره آخرین روزهای ساواک در 134 صفحه منتشر شد. بخش «تاریخ سری» این مجله به پرونده «ناگفته‌های انقلاب 57» اختصاص دارد و گفت‌وگوهای اختصاصی با رئیس کارگزینی و مدیرکل آموزش ساواک و رئیس حفاظت نخست‌وزیری درباره «آخرین روزهای ساواک» و «سرنوشت عالیجنابان ساواک در لحظه‌های انقلاب» به چاپ رسیده است. این شماره عصر اندیشه با تصویر منتشر نشده‌ای از حضرت امام خمینی(ره) زینت یافته است.

اجرای طرح «دفترچه‌های خاکی»
فرهنگسرای مهر در منطقه 19 تهران، با هدف شناسایی شهدای مدرسه اقدام به اجرای طرح «دفترچه‌های خاکی» کرده است. در مرحله اول شهدای مدرسه از جمله معلمان، فرهنگیان و دانش آموزان منطقه به کمک اهالی و به ویژه دانش آموزان شناسایی خواهند شد و در همین مرحله بازدید از خانواده این شهدا و گفت‌وگو به منظور ثبت ویژگی‌های اخلاقی و خاطرات شهید صورت خواهد گرفت. در مرحله دوم طرح «دفترچه‌های خاکی» اقدام به جمع آوری و دسته بندی اطلاعات شهدا و انتشار کتاب «یادنامه» صورت خواهد پذیرفت. در این کتاب زندگینامه، خاطرات، وصیت نامه و تصاویر شهدا منتشر خواهد شد. در مرحله سوم و نهایی مراسم رونمایی از کتاب و توزیع آن در سطح مدارس و میان دانش آموزان پیش بینی شده است. تاکنون ۱۹ معلم شهید منطقه ۱۹ شناسایی و اطلاعات آنها جمع آوری شده است. هم چنین نزدیک به ۲۰ شهید دانش آموز نیز شناسایی و در اطلاعات آنها در حال جمع آوری است. فرهنگسرای مهر در بزرگراه شهید تندگویان، خیابان شهید لطیفی، کوچه تگرگ قرار دارد.

 

نشانی:
گزارش چهارمين نشست تاريخ شفاهي مطبوعات
http://www.magiran.com/article.asp?AID=6640
گزارش رونمایی از فصلنامه نقد کتاب تاریخ
http://www.ibna.ir/fa/doc/report/218959
منابع دهه 60 و 70 تاریخ انقلاب نیاز به بازنگری دارند
http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/216063
گزارش نشست عبرت وعبرت آموزی درتاریخ نگاری انقلاب اسلامی
http://yon.ir/9tyq
یک گفت‌وگوی منتشر نشده از صادق طباطبایی
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=295274
کتابشناسی «قوکاسیان» مولف و تدوین کننده تاریخ شفاهی سینمای ایران
http://www.ibna.ir/fa/doc/report/218500
گشتی در کتابخانه تخصصی «تاریخ معاصر و مطالعات آرشیوی»
http://www.ibna.ir/fa/doc/report/216159



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'