شماره 195    |    29 بهمن 1393

   


 

تاریخ شفاهی برای مردم یا مردم برای تاریخ شفاهی


سومین نشست تخصصی جریان شناسی انقلاب اسلامی در مشهد


سفرنامه شاملو به آمریکا


خاطرات دکتر صدر بیان مگوها نیست ولی ناگفته‌های زیادی دارد


کاظمی: تاریخ شفاهی تریبون ملت است


بحث داغ خاطره نگاری انقلاب در نشست سرای اهل‌قلم


فخرزاده: دلیل حذف برخی مطالب در مصاحبه‌ها به آبروی اشخاص و امنیت ملی برمی‌گردد


تاریخ شفاهی ۵۰ سال گذشته می تواند یک رنسانس و انقلاب فرهنگی ایجاد کند


میزگرد نقد کتاب «آیندگان و روندگان» در خبرگزاری کتاب


دوازدهمین و سیزدهمین نشست تاریخ شفاهی کتاب


شماره زمستان 2015 «گذشته و حال» منتشر شد


«ما همه مورخیم» (2)


مصاحبه گام به گام با استیو جابز (2)


 



پیش خوان شماره 195

◄ یادآوری اهمیت تاریخ شفاهی کتابداران و خیرین کتابخانه‌ساز
محمد اللهیاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: «باید تاریخ شفاهی کتابداران و خیرین کتابخانه ساز جمع‌آوری شود تا از تجربیات آنان در آینده استفاده کرد.»

افتتاح استودیوی تاریخ شفاهی دانشگاه بیرجند
استودیوی تاریخ شفاهی دفاع مقدس دانشگاه بیرجند 19 بهمن 1393 با حضور فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی و مسئولان دانشگاه بیرجند افتتاح شد. در این استودیو خاطرات دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه بیرجند در دوران دفاع مقدس و بعد از دفاع مقدس ثبت و ضبط خواهد شد. این خاطرات در قالب کتاب و نرم افزار ارائه خواهد شد. اولین مصاحبه با پدر شهید محمدعلی یوسفی که از دانشجویان شهید دوران دفاع مقدس بوده، انجام خواهد شد.

برگزاری چهارمین نشست تاریخ شفاهی مطبوعات ایران
چهارمین نشست تاریخ شفاهی مطبوعات ایران با حضور محسن میرزایی، روزنامه‌نگار پیشکسوت، چهارم اسفندماه 1393 از ساعت 14:30 تا 16:30 در اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی ایران واقع در بزرگراه حقانی، مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود. این پژوهشگر تاریخ به بیان خاطرات کاری خود در مطبوعات قبل و بعد از انقلاب خواهد پرداخت. سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی مطبوعات ایران از سوی ماهنامه مدیریت ارتباطات با همکاری اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی ایران و حمایت معاونت مطبوعاتی و امور اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران برگزار می‌شود. در سه نشست گذشته، بهروز بهزادی، محمد بلوری و حمیدرضا زاهدی از پیشکسوتان حوزه روزنامه‌نگاری به بیان خاطرات خود پرداختند.

هفتمین نشست کارگاه تاریخ شفاهی در همدان
حوزه هنری استان همدان هفتمین نشست کارگاه تاریخ شفاهی را با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور برگزار می‌کند. این کارگاه با حضور حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، مسوول واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و با موضوع پروژه‌های تاریخ شفاهی انجام‌شده در حوزه انقلاب اسلامی و در سالن کنفرانس باغ‌ موزه دفاع مقدس در شهر همدان برگزار خواهد شد. هفتمین کارگاه تاریخ شفاهی همچنین با هدف آشناشدن فعالان عرصه تاریخ شفاهی با نحوه مصاحبه، پیاده‌سازی، تدوین و آرشیو مصاحبه‌ها 30 بهمن 1393 از ساعت 8 الی 12 با حضور فعالان این عرصه برگزار می‌شود.

کارگاه آموزش تاریخ شفاهی در دو شهرستان مرزی برپا شد
به مناسبت ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، کارگاه آموزش تاریخ شفاهی در دو شهرستان مرزی استان اردبیل توسط حوزه هنری این استان برپا شد. 15 بهمن ماه 1393 کارگاه آموزش تاریخ شفاهی در دو شهرستان مرزی پارس آباد و گرمی با حضور امیر رجبی، سرپرست حوزه هنری استان اردبیل، ساسان ناطق، مدیربخش داستان و مشاور امور طرح و برنامه مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، علیرضا حسن‌زاده، مسوول مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه وبسیج استان برگزار شد. در این کارگاه اصول نگارش خاطره و تاریخ شفاهی برای بهره‌مندی راویان کاروان‌های راهیان نور و رزمندگان پیشکسوت حاضر در جلسه و نویسندگان فعال دو شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.

آستان قدس رضوی 12 نفر کارشناس تاریخ شفاهی دارد
علی ططری، مدیر مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی گفت: «مجموعه آستان قدس رضوی تلاش‌های بسیاری به ویژه در حوزه تاریخ شفاهی انجام داده است. حدود 12 نفر کارشناس تاریخ شفاهی در این مرکز کار می‌کنند که توانسته‌اند بخش عظیمی از تاریخ شفاهی خراسان را ضبط و ثبت کنند. در این مسیر، حتی جذامی‌های این خطه را از نظر دور نداشته‌اند. بدین‌ترتیب، می‌توان گفت تاریخ خراسان را مدون و استاندارد کرده‌اند.» وی افزود: «شکی نیست که با وقوع انقلاب اسلامی عرصه تاریخ‌نگاری رشد پیدا کرد. در نگاه نخست، یکی از مزایای انقلاب برای حوزه تاریخ‌پژوهی، تشکیل موسسه‌های متعدد تحقیقاتی و اسنادی بود که می‌توان گفت رشد کمی فزاینده‌ای را از این لحاظ شاهد بودیم و به مرور، عرصه‌ای مانند تاریخ شفاهی نیز در تاریخ‌پژوهی ما نهادینه شد و در مراکزی مانند بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی بروز و ظهور یافت. در حوزه ثبت تاریخ سال‌های نخست انقلاب، ابتدا با تنوع و تکثر نگاه‌های پژوهشگران در این حوزه مواجه هستیم، اما پس از آن، تنوع و تکثر به یکی دو جریان خاص محدود شد و خلاصه این‌که جریان‌های انقلاب به صورت دقیق و علمی بررسی نشد و در آن نگاه علمی احاطه نداشت. از طرفی، تاریخ‌نگاران داخلی با ایدئولوژی خاص به سراغ تدوین تاریخ انقلاب رفتند، در حالی که بسیاری از آنها تفاوت خاطره‌نگاری و تاریخ شفاهی را نمی‌دانستند. در بررسی برخی کتاب‌های این حوزه با جملاتی برخوردم که نویسنده اذعان کرده که تاکنون هزار ساعت مصاحبه تاریخ شفاهی را ضبط کرده است. این میزان زمانی که نویسنده ذکر می‌کند رقم بالایی است یا تاکید می‌کند که چندهزار سوال در چند ساعت از مصاحبه‌شونده پرسیدم! این، برخی جملاتی است که در مقدمه بعضی آثار این حوزه مطالعه می‌کنید. متاسفانه برای تشخیص صحت این ادعاها نهادهای نظارت‌کننده در بسیاری از این موسسه‌های تاریخ‌پژوهی وجود ندارد.»

تعامل دو نگرش سنتی و دانشگاهی در انجمن تاریخ شفاهی ایران
حجت‌‌الاسلام سعید فخرزاده، مسئول واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی گفت: «ما در حوزه تاریخ شفاهی بیشتر تکیه بر تجربیات خودمان کردیم و در فرآیند کار هم به تکامل رسیدیم. زیرا سنت شفاهی در روایت‌های دینی ما هم وجود داشت. البته تفاوت‌هایی میان تاریخ شفاهی و جنس خاطره‌نگاری وجود دارد. تعدادی از استادان دانشگاهی با استفاده از منابع خارجی در این زمنیه کار کردند و سعی در تبادل تجربه داشتند. ما در تاریخ شفاهی برخلاف دیگر کشورها بیشتر به اصل می‌پردازیم تا حاشیه. روش تاریخ شفاهی در دیگر کشورها، دانشگاهی است و در آن به جزئیات توجه زیادی می‌شود. ولی با وجود این ما از تجربیات آنها استفاده می‌کنیم. تعامل دو نگرش سنتی و دانشگاهی در مجموعه انجمن تاریخ شفاهی ایران پیوند خورده است. این انجمن چندین همایش را برگزار و کتاب‌هایی را منتشر کرده و توسط هیات مدیره اداره می‌شود. کسانی چون علی ططری، علیرضا کمری، محسن کاظمی، مرتضی نورایی، غلامرضا عزیزی، مرتضی رسولی‌پور، حسن آبادی، رحیم نیک‌بخت و... عضو این مرکز و از اعضای هیات امنای آن هستند.»

ضرورت آشنایی با امکانات جدید ثبت تاریخ شفاهی
کارگاه یک روزه مصاحبه در تاریخ شفاهی با حضور محمد قاسمی‌پور و جمعی از علاقه‌مندان 14 بهمن 1393 در مجتمع هنر مهر حوزه هنری قزوین برگزار شد. وی در این کارگاه به ضرورت آشنایی مصاحبه کنندگان با ابزار، امکانات و دستاوردهای جدید در حوزه ضبط و ثبت پرداخت و افزود: «تکنولوژی‌های تازه در این عرصه محیط‌های جدید پیش رویمان گشوده است و مهارت‌های تخصصی زیادی در حال خودنمایی است، برای روزآمد ماندن باید آنها را فراگرفت و در کنار احساس تعلق و علاقه‌مندی به تاریخ شفاهی آنها را به کار بست.»

◄ کتاب «تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در اراک» منتشر شد
کتاب «تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی در اراک» که به همت یوسف‌نیک فام گردآوری و تدوین شده است توسط دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان مرکزی منتشر و 21 بهمن 1393 با حضور مسئولین فرهنگی استان رونمایی شد. این کتاب شامل پیشینه فعالیت‌های سیاسی در اراک، روزشمار انقلاب اسلامی در اراک، خاطرات شفاهی سیزده نفر از فعالان انقلاب اسلامی در اراک، معرفی شهدای انقلاب در اراک و اسناد و تصاویر است. به تازگی از نیک‌فام کتاب‌های «خاطرات روزگار سرکشی: گوشه‌هایی از زندگانی تقی مکی‌نژاد یکی از اعضای گروه پنجاه و سه نفر فعالان حزب توده ایران» و «گردش روزگار بر عکس است: خاطرات شفاهی محمدحسین جمالزاده» وارد بازار نشر کشور شده است.

انتشار گزيده‌اي از تاريخ شفاهی طايفه گشكي كامياران
کتاب «از چهارمحال بختياري تا دشت كامياران: گزيده‌اي از تاريخ طايفه گشكي كامياران از نگاه وقايع‌نگاران دستگاه واليان اردلان و تاريخ شفاهي اين طايفه» نوشته رستم عليخاني و از نشر علمي كالج در استان كردستان و شهر سنندج منتشر شد. این کتاب، گزيده‌اي از تاريخ طايفه گشکي کامياران، بر اساس منابع مکتوب و روايات به جاي مانده از اين طايفه، از عصر قاجار تا اواخر عصر پهلوي است. «کشکي» يا «گشکي» نام تيره‌اي از لر هفت لنگ چهار محال و بختياري است که به جغرافيايي معلوم که همان کردستان باشد، مهاجرت کرده‌اند.

رونمایی از کتاب صوتی خاطرات معصومه آباد
مراسم رونمایی کتاب صوتی «من زنده‌ام» 28 بهمن 1393 در خبرگزاری فارس برگزار شد. این اثر به کوشش انتشارات شادن پژواک تولید شده است. مقدمه کتاب توسط معصومه آباد، نویسنده کتاب، خوانده شده و قرائت بخش‌های دیگر کتاب نیز برعهده صبا راد، مجری تلویزیون بوده است. برای دریافت کتاب صوتی «من زنده‌ام» می‌توانید با شماره ۰۲۱۷۸۲۴۱۷۱۷ تماس بگیرید. کتاب «من زنده‌ام» مجموعه خاطرات معصومه آباد از روزهای کودکی تا زمان اسارتش در اردوگاه‌های رژیم بعث عراق است. تاکنون بیش از ۱۷۵چاپ از این کتاب از سوی انتشارات بروج به بازار عرضه شده است.

نتیجه بیش از پنجاه سال تحقیق و تفکر در قالب گفت‌وگو
کتاب «گفت‌وگوی حامد زارع با سید حسین نصر» از سوی انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد. سیدحسین نصر در مقدمه‌ای بر این کتاب نوشته است: «از سه سال پیش موافقت کردم نتیجه بیش از پنجاه سال تحقیق و تفحص و تفکر درباره فلسفه و دین و علوم و فرهنگ را به صورت گفت‌وگو و به لسانی ساده‌تر از کتب تحقیقاتی در اختیار خوانندگان فارسی زبان قرار دهم.» این کتاب ۵ فصل دارد که مطالبی از فلسفه اسلامی تا وقایع سیاسی ایران قبل از انقلاب را شامل می‌شود. اندیشه اسلام‌گرایان، سنت گرایان، تفکرات شهید مطهری و علامه طباطبایی از دیگر موضوعات کتاب هستند که از نصر به واسطه تعلیم و حضور نزد علامه طباطبایی، درباره آنها پرسیده شده است.

◄ نشانی:
فیلم کامل خاطره‌گویی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از دوران مبارزات انقلاب اسلامی
http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=28928
مصاحبه تاریخ شفاهی بهترین راهکار برای حفظ تاریخ انقلاب است
http://sobheqazvin.ir/news/province-news/todaynews-204599.aspx
وداع با «تاريخ شفاهي معاصر پرچم ايران» 
http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=212030
نقش تاریخ شفاهی در مطالعات تاریخی اقتصاد ایران
http://www.iranandishe.com/?q=node/1128
تحولات پارادایمی در تاریخ شفاهی
http://farhangemrooz.com/news/28915
گفت‌وگو با ناظر کیفی پروژه تاریخ شفاهی و تصویری ایران در عصر پهلوی دوم
http://ibna.ir/fa/doc/mizgerd/217371

ظرفيت‌ها و ضرورت‌هاي تاريخ شفاهي در ايران
http://navideshahed.com/fa/index.php?Page=definitionnews&UID=381498
تاریخ شفاهی عرصه‌ تلاقی نظرهاست
http://yon.ir/jHSj
فهرستواره‌ سفرنامه‌ها و خاطرات حج ایرانیان آثار منتشرشده تا سال 1392 شمسی
http://historylib.com/index.php?action=article/view/1637
بهره‌مندی از خاطرات فرصتی برای دوباره زیستن است
http://ibna.ir/fa/doc/naghli/218262
خاطرات سرهنگ مجید شیخیان از انقلاب
http://www.kazeroonnema.ir/fa/news/12855
کتاب «شانه بر موی سپید» تاریخی شفاهی پیشکسوتان و ماندگاران اهالی فرهنگ، ادبیات و اندیشه معاصر
http://ibna.ir/fa/doc/longint/217877
مکالمه بیسیم شهید مهدی زین الدین با شهید حسن باقری
http://hamaseh17.ir/media-gallery/30-bisim-zeinodin-baqeri.html
با بانوی مبارز انقلابی اصفهان
http://www.kanoonkhabar.com/component/k2/item/7707
گزارش نشست «مردم نگاری انقلاب»
http://ibna.ir/fa/doc/report/217719
ناگفته‌های مردی که نیم قرن در کنار شاه بود
http://farsi.khamenei.ir/book-content?id=28903
خاطره‌گویی پرویز پرستویی
http://www.mehrnews.com/news/2487070
«تاریخ نگاری انقلاب اسلامی» از نگاه صاحبنظران
http://www.ido.ir/pages/?id=201462
گزارشي از علل و دلايل پيروزي انقلاب در آثار و نوشتارهاي محققان و نويسندگان
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3110300
روایت اهالی چاپ از پیروزی انقلاب
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931112001127
و http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931114000526
و http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931114001713
و http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931115001597
و http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931118001551
پس از ۴۴ سال؛ ناگفته‌های معاون پاسگاه سیاهکل
http://tarikhirani.ir/fa/news/All/bodyView/4941/index.html
انقلاب به روایت عکاس فرانسوی
http://www.tarikhirani.ir/fa/news/All/bodyView/4934/index.html
ناگفته‌های عکاس و خبرنگار انقلاب اسلامی در کبودراهنگ
http://www.dana.ir/News/233377.html?catid=41&title
مشاهدات و خاطرات کاظم مشغول از روزهای انقلاب 57 در فسا
http://fasaei.com/news/show/3433

یرواند آبراهامیان: پاشنه آشیل رژیم شاه فقدان مشروعیت بود
http://www.tarikhirani.ir/fa/news/4/bodyView/4950
درباره کتاب «88 روز در برابر قندهار: روزنوشت سیا»
http://ibna.ir/fa/doc/longtrans/218258



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'