شماره 193    |    8 بهمن 1393

   


 



پیش خوان شماره 193

تحولات انقلابی در نیروی هوایی به روایت تاریخ شفاهی
مجموعه 35 جلدی کتاب‌های «نقش نیروی هوایی در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» در حال نگارش و تدوین است. این مجموعه در چهار بخش با نام‌های «کتاب اول: تاریخ نبرد‌های هوایی دفاع مقدس» در 16 جلد، «کتاب دوم: تاریخ لجستیک هوایی دفاع مقدس»، «کتاب سوم: تاریخ ارتباطات هوایی دفاع مقدس» و «کتاب چهارم: تاریخ آموزش هوایی دفاع مقدس» تدوین خواهند شد. «کتاب نقش نیروی هوائی ارتش در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس - تا آغاز تهاجم سراسری عراق» به عنوان نخستین جلد از بخش نخست این مجموعه به کوشش پنج نویسنده، دو ویراستار و تعداد زیادی از گردآورندگان بر اساس منابع رسمی و برخی از اسناد موجود در پرونده های بایگانی شده نیروی هوایی و دیگر یگان های ارتش و نیز استفاده از تاریخ شفاهی، با گرفتن مصاحبه از پیشکسوتان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تدوین شده و توسط مرکز انتشارات راهبردی نهاجا به چاپ رسیده است. جلد اول «تاریخ نبردهای هوایی دفاع مقدس» در هشت فصل با عنوان‌هایی مانند پیشینه تاریخی اختلافات ایران و عراق، پیشینه تاریخی و نقش نیروی هوایی در پیروزی انقلاب اسلامی، نیروی هوایی در دوران تثبیت انقلاب اسلامی، تحولات انقلابی و پیامدهای آن در نیروی هوایی، آغاز درگیری نظامی با عراق و آمادگی رزمی نهاجا در طرح عملیاتی البرز، روزهای پایانی صلح و سوانح و حوادث هوایی، توان رزمی و عملیاتی نیروی هوایی ایران پیش از آغاز جنگ تدوین شده است. این کتاب با تالیف گروه مولفین تاریخ دفاع مقدس هوایی در مرکز مطالعات و راهبردی نهاجا، توسط مرکز انتشارات راهبردی منتشر شده است.
 


پیشنهاد راه‌اندازی مرکز مطالعات تاریخ شفاهی خوزستان
نشست هم‌اندیشی مدیران و سردبیران رسانه‌های استان خوزستان با مدیرکل صداوسیمای مرکز خوزستان با محوریت تبیین و سیاست گذاری برنامه‌های دهه فجر برگزار شد. امید حلالی، مدیرمسئول روزنامه فرهنگ جنوب در این جلسه هم اندیشی پیشنهاد «راه اندازی مرکز مطالعات تاریخ شفاهی خوزستان» با مشارکت اهالی رسانه با هدف ثبت و ضبط خاطرات و ناگفته‌های معمرین در مقطع پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را داد. در این راستا قرار شد با محوریت صدا و سیمای مرکز خوزستان، دبیرخانه این مرکز در محل این سازمان تشکیل شود. مکتوب کردن خاطرات، انجام مصاحبه و مستندسازی و تهیه برنامه ویژه و پخش آن در صداوسیما در دستور کار این مرکز قرار گرفت. همچنین در این نشست لزوم تهیه سریال تلویزیونی «گروه منصورون» که از نیروهای انقلابی خوزستان در مبارزه با رژیم پهلوی تشکیل شده بودند مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. لزوم تهیه برنامه و بازگویی خاطرات از قیام مردم خوزستان در جریان مبارزات انقلاب اسلامی، شفاف سازی در تبیین نقش مردم خوزستان در وقایعی همچون بستن شیرهای صادرات نفت که موجب شکست هیمنه اقتصادی نظام پهلوی شد و چهارشنبه سیاه اهواز در آن سال‌ها از دیگر مباحثی بود که توسط مدیرمسئول روزنامه فرهنگ جنوب و اهالی رسانه‌ها مطرح شد.


◄ خاطرات همسر امام خمینی(ره) سال آینده منتشر می‌شود
حمید انصاری، قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) از برگزاری همایش بزرگداشت بانوی بزرگ انقلاب اسلامی، خانم خدیجه ثقفی در فروردین ماه سال 1394 خبر داد. وی گفت: یکی از کسانی که نقش بسیار موثر او در انقلاب مغفول مانده است، همسر گرامی امام، خانم خدیجه ثقفی است. بخش عمده خاطرات ایشان همزمان با همایش سال آینده منتشر می‌شود. این خاطرات به درخواست مرحوم حاج احمد آقا در زمان حیات امام و پس از پیروزی انقلاب نگاشته شد که ایشان ابتدا با انتشار آن به دلیل در قید حیات بودن امام مخالفت کردند و بعد از آن نیز گفتند که تاخودم زنده‌ام منتشر نشود. این خاطرات شامل دو بخش است که یک دفتر آن زندگینامه و بخش دیگر مربوط به بازتاب حوادث انقلاب در بیت امام است. نکات این کتاب به گونه‌ای است که من با وجود سال‌ها حضور در خدمت امام، هنگام مطالعه بیش از نود درصد آنها را نشنیده بودم زیرا حاوی نکاتی ظریف و پنهان از درون خانواده بود.» وی همچنین گفت: «در جلسه اخیر هیات امنای پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی با حضور وزیر علوم و مدیر سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قرار شد که رشته ادبیات انقلاب اسلامی در این پژوهشکده در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تأسیس شود.»


مرتضی سرهنگی از کتاب در دست انتشار دفتر ادبیات و هنر مقاومت گفت
مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری درباره کتاب «عصرهای کریسکان» که از آثار در دست انتشار این دفتر است، گفت: «فضایی که این کتاب برای ما ترسیم می‎کند، فضای تازه‎ای است. در واقع به آن معنا، فضای جبهه و جنگ نیست، روایت این کتاب درباره جنگ داخلی در کردستان عراق است. راوی امیر سعیدزاده فرد خاصی است. سعیدزاده در مجموع 7 سال از زندگی خود را در زندان می‎گذراند، 3 سال را در زندان کومله و 4 سال را در زندان دموکرات‎ها سپری می‎شود. جالب اینکه کیانوش گلزارراغب که این کتاب را تدوین کرده، در دوره اسارت، سعیدزاده را از طریق سقف شکسته‎ زندان، فراری می‎دهد. برای اولین بار در این کتاب شاهد روایت دو راوی از حوادث زندگی‌شان هستیم. مرد در جبهه می‎جنگد و همسرش با نداری‎ها و کاستی‎های زندگی، نبود همسر، زخمِ‎زبان‎های برخی از همسایه‎ها می‎‎جنگد. در جایی از داستان همسر به ملاقات سعیدزاده در خاک عراق می‎رود که همین حضور راوی دوم یعنی همسر سعیدزاده به پیشبرد داستان کمک شایانی می‌کند. زن از زندگی بدون مردش صحبت می‎کند و مرد از مبارزات خود می‎گوید. این داستان و داستان‎های مشابه به واقع نمایشی از سبک زندگی افراد است.» همچنین مرتضی سرهنگی در مراسم جشن انتشار ماهنامه «سه نقطه» گفت: «یک بار اسیری عراقی به من گفت: چرا شما ایرانی‌ها اینقدر طناز هستید؟ صحبت من با آن اسیر طولانی شد اما به طور خلاصه بگویم که طنز در بحران‌ها به وجود می‌آید و زمان جنگ طنزهای زیادی متولد شد. امروز هم می‌توان در بدترین شرایط لطیفه‌هایی را دید که توسط مردم زاده می‌شوند.» وی افزود: «این همه حرف من بود اما یک خاطره هم بگویم و آن اینکه عراقی‌ها از کوکوسبزی بدشان می‌آید. یک بار به اردوگاه اسرای عراقی در گرگان رفته بودیم و اسیران عراقی برایمان نمایشی را آماده کرده بودند؛ نمایشی که در آن آدمخوارها، توریست‌ها و مسافران را می‌خوردند. یکی از اسیران عراقی که نقش رئیس قبیله را داشت به سراغ یکی از قابلمه‌های صحنه بازی رفت و وقتی در آن را باز کرد با تعجب و عصبانیت خارج از نقش فریاد زد: کوکو!»


آغاز انتشار نشریه الکترونیکی «سند نامه»
نخستین شماره نشریه الکترونیکی «سند نامه» با موضوع انقلاب اسلامی از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر شد. این نشریه الکترونیکی در سه بخش اسناد، عکس و مقالات تنظیم شده است. در بخش اسناد 102 عنوان سند گردآمده که عنوان‌های برخی از آنها عبارتند از راهپیمایی در خرم آباد، تظاهرات جلوی دانشگاه پهلوی، تظاهرات کارکنان شرکت نفت، و... در بخش عکس نیز 10 قطعه تصویر از وقایع آستانه پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 گردآمده و در بخش مقالات عنوان‌ها‌یی مانند انقلاب اسلامي در تحليل انديشمندان غربي، اوج گیری انقلاب اسلامی در سال‌های 56 و 57، بررسى عوامل شکل گیرى انقلاب اسلامى، پيروزي انقلاب اسلامي و نقش زنان، نقش ساواک در سقوط رژیم پهلوی، و... دیده می شوند. نخستین شماره نشریه الکترونیکی «سند نامه» در این نشانی در دسترس قرار دارد:
http://ir-psri.com/sanadname


◄ رونمایی کتاب «حاجی بصیر»
مراسم رونمایی از کتاب «حاجی بصیر» شامل روایتی از زندگانی شهید حاج حسین بصیر، قائم مقام لشکر ویژه 25 کربلا پنچ شنبه نهم بهمن ماه 1393 با حضور امیر حسین انبارداران نویسنده اثر، خانواده شهید حاج حسین بصیر، خانواده معظم شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در تالار شهید امیر حامد احمدزاده در شهر آمل برگزار می‌شود. کتاب «حاجی بصیر» بیست و ششمین کتاب از مجموعه کتاب‌های «قصه فرماندهان» است که در 76 صفحه و در قطع  پالتویی در دفتر ادبیات و هنر مقاومت تولید و از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

 
◄ ترجمه اردوی كتاب «دا» در پاكستان با استقبال مواجه شد
علی دهگاهی، رئیس مركز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از ترجمه كتاب «دا»‌ به زبان تركی استانبولی خبر داد و گفت:‌ «پس از انتشار ترجمه اردوی كتاب «دا» در پاكستان،‌ ترجمه این كتاب به زبان تركی استانبولی را آغاز كرده‌ایم و قرار است تا نیمه نخست سال آتی منتشر شود. ترجمه اردوی كتاب «دا» در پاكستان با استقبال مواجه شده است‌ و در این زمینه ما فایل الكترونیكی كتاب را نیز تهیه كرده‌ایم. نسخه چاپی كتاب بین 3 هزار نسخه است، اما نسخه الكترونیكی در شمارگان بیشتر منتشر شده است.»


پرچاپ‌‎ترین کتاب‌‌های خاطرات دفاع مقدس در سه فصل امسال
در سه فصل بهار و تابستان و پاییز سال جاری، کتاب‌های خاطرات «لشکر خوبان» با هشت بار تجدید چاپ،‌ «پایی که جا ماند» با 5 بار تجدید چاپ و «نورالدین پسر ایران» با چهار بار تجدید چاپ به عنوان پرچاپ‌‎ترین کتاب‌‌های دفتر ادبیات و هنر مقاومت و انتشارات سوره مهر شناخته شدند. «لشکر خوبان» خاطرات مهدی‎قلی رضایی از دفاع مقدس به قلم معصومه سپهری را دربر دارد. «پایی که جا ماند» شامل خاطرات اسارت سید ناصر حسینی‌پور در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است و «نورالدین پسر ایران» خاطرات سیدنورالدین عافی را به قلم معصومه سپهری را در بر دارد. کتاب‌های «زندان الرشید» و «دختر شینا» هم که از دیگر کتاب‌های خاطرات تولید شده در دفتر ادبیات و هنر مقاومت هستند توسط انتشارات سوره مهر و در سه فصل بهار و تابستان و پاییز سال جاری دو نوبت چاپ جدید را پشت سر گذاشته‌اند. کتاب «زندان الرشید» نوشته محمدمهدی بهداروند است که خاطرات دفاع مقدس و اسارت سردار علی‌اصغر گرجی‌زاده را در بر دارد. کتاب «دختر شینا» هم شامل خاطرات زندگی قدم‌خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی هژیر به قلم بهناز ضرابی‎زاده است.


◄ سیدقاسم یاحسینی کتاب «تاریخ از پایین» را تدوین می‌کند
سیدقاسم یاحسینی از آخرین آثاری که آماده چاپ دارد خبر داد و گفت: «کتابی در مورد فعالیت‌های علی‌اکبر اسکورو والا، یک عکاس بوشهری در انقلاب اسلامی موسوم به «ای کاش بیشتر عکس می‌گرفتم» نگاشته‌ام که این عکاس در ماه‌های منجر به پیروزی انقلاب در بوشهر نزدیک به 1000 قطعه عکس تهیه کرده است. این کتاب سه سال است که آماده شده ولی متاسفانه به هرکدام از نهادهای فرهنگی و انقلابی بوشهر ارائه شده از انتشار آن به خاطر هزینه‌های نشر سر باز زده‌اند.کتابی که 10 روز است به حوزه هنری بوشهر سپرده‌ام «تکاوران نیروی دریایی بوشهر در خرمشهر» خاطرات ناوسروان علی‌اکبر پیرپور است. این کتاب متفاوت با کتاب «تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر» که خاطرات ناخدا هوشنگ صمدی است خواهد بود. ناوسروان علی‌اکبر پیرپور از تکاورانی است که در دهه 50 در منجیل آموزش دیده و بعد راهی بوشهر شده و از بدو تاسیس گردان تکاروان بوشهر در این گردان بوده و در حقیقت از نیروهای تحت امر ناخدا هوشنگ صمدی است. «تاریخ قدیم مدرسه سعادت» عنوان کتابی است که از سوی انتشارات صحیفه خرد به تازگی روانه بازار نشر شده است. این کتاب در حقیقت بازخوانی اسنادی مربوط به مدرسه سعادت بوشهر است که در سال 1317 قمری از سوی احمدخان دریابیگی حکمران بوشهر تاسیس شده و مجموع اخبار و گزارش‌های این مدرسه در روزنامه محلی مظفری انعکاس یافته است. علاوه بر این، در طول 120 سال فعالیت این مدرسه کتاب‌ها و جزواتی در ارتباط با این مدرسه و فعالیت آن منتشر شده که آنها را در قالب یک کتابشناسی توصیفی در این کتاب آورده‌ام. این کتاب در 175 صفحه در قطع رقعی با قیمت 10 هزار تومان منتشر شده که به زودی طی مراسمی در بوشهر از آن رونمایی خواهد شد. «گورستان‌های بوشهر» یکی دیگر از کتاب‌هایی است که تدوین کرده‌ام و در دست چاپ است. این کتاب مطالعه موردی گورستان‌ها و آرامگاه‌های تاریخی موجود در بوشهر است که تعداد آنها نزدیک به 50 گورستان و آرامگاه است که حوزه هنری بوشهر این کتاب را چاپ خواهد کرد. کتاب «تاریخ از پایین» هم در دست تدوین است، این کتاب رویکردی نظری به نوعی تاریخ‌نگاری مربوط به فرودستان و حاشیه‌نشینان تاریخ است و نوعی مبانی نظری فلسفه تاریخ و تاریخ‌نگاری است که در ایران این مکتب چندان شناخته شده نیست و برای اولین بار در قالب یک مجموعه مقالات تا پایان امسال چاپ و منتشر خواهد شد.»


◄ روایت دیوید برنت از زمستان 1357
پنجاه‌ودومین شماره‌ ماهنامه‌ داستان همشهری که تاریخ انتشار بهمن 1393 را برپیشانی دارد، با روایت دیوید برنت عکاس مشهور آمریکایی از حضورش در دی ماه 1357 در ایران منتشر شد. در بخش «درباره زندگی» این شماره و در اولین روایت با عنوان «سنگک و کارتر» دیوید برنت عکاس معروف آمریکایی، خاطره‌ا‌‌ی را از دی‌ماه سال ۱۳۵۷ بازگو می‌کند؛ زمانی که برای ثبت تصویری وقایع انقلاب به ایران آمده بوده است. در بخش «روایت‌های مستند» این شماره هم دومین مطلب با عنوان «سیاه و سفید» چند قاب از روزهای انقلاب در زمستان 1357 از نگاه رعنا جوادی، عکاس است و آخرین مطلب این بخش هم با عنوان «به اطلاع می‌رساند» گزیده‌ای از آگهی‌های زمستان 1357 است.


◄ نشانی:
نامه منتشر نشده حاج قاسم برای «من زنده‌ام»
http://www.mehrnews.com/news/2472551
نشست رونمايي از دو كتاب تاريخ شفاهي ادبيات معاصر
http://ibna.ir/fa/doc/report/216399
تاریخ شفاهی هفتاد‌ سال ادبیات
http://shahrvand-newspaper.ir/Default.aspx?NPN_Id=160&PageNO=8
گزارش مراسم رونمایی از کتاب «فرماندهان ورودممنوع»
http://www.mehrnews.com/news/2476993
بهانه‌ای برای معرفی کتاب «حکمت و سیاست» تاریخ شفاهی ایران
http://historylib.com/index.php?action=book/view/1763
نگاهی به رابطه‌ زندان و زندانبان در مبارزات انقلاب اسلامی
http://noorehowzeh.ir/?p=11857
با خسرو گلسرخی در کافه نادری
http://ayam.jamejamonline.ir/NewsPreview/1810581344229475577
گلی ترقی از خودش و آثارش گفت
http://www.mehrnews.com/news/2471824
مردم‌نگاری یک تفرشی از تهران!
http://www.mehrnews.com/news/2476704



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

11 بهمن 1393
سیدولی هاشمی
سلام: خواستم به اطلاع تان برسانم که قراراست در تاریخ شانزدهم بهمن ماه جاری کارگاه وآموزش مصاحبه وتدوین تاریخ شفاهی درحوزه هنری استان مازندران وبا حضوراستادکمری تشکیل شوددرصورت صلاحدیداین خبررادرمجله کارکنید.

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'