شماره 190    |    17 دي 1393

   


 



پیش خوان شماره 190

◄ افتتاح دفتر برنامه تاریخ شفاهی و تصویری ایران
دفتر برنامه تاریخ شفاهی و تصویری ایران سیزدهم دی 1393 در ساختمان آرشیو ملی ایران افتتاح شد. آرشیو ملی ایران در تهران، بلوار میرداماد، نرسیده به میدان مادر، انتهای خیابان شهید بهزاد حصاری (رازان جنوبی) قرار دارد. در این دفتر اسناد، مصاحبه‌های مربوط به اشخاص تأثیرگذار تاریخ ایران که مربوط به دو دهه گذشته است و همچنین بیش از 600 مصاحبه با رجال مهم عصر پهلوی دوم نگهداری و اطلاع رسانی می‌شود. علاقه مندان و پژوهشگران می‌توانند برای استفاده از این گنجینه تاریخ شفاهی کشور به ساختمان آرشیو ملی ایران مراجعه کنند.


برگزاری كارگاه فن مصاحبه در تاریخ شفاهی
به همت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری البرز كارگاه فن مصاحبه در تاریخ شفاهی با حضور مرتضی میردار، هجدهم دی ماه 93 از ساعت 8 صبح الی 12 در حوزه هنری البرز واقع در كرج، ضلع جنوبی میدان نبوت، خیابان میلاد 4 برگزار خواهد شد. در این كارگاه تخصصی روش‌ها و فنون مصاحبه، تحلیل و تحقیق مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

استفاده از تاریخ شفاهی در بررسی ابعاد دو ترور شاه
محسن کاظمی، نویسنده و پژوهشگر حوزه تاریخ شفاهی از اتمام مراحل گردآوری اطلاعات کتاب «ترور شاه» در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی خبر داد.وی گفت: «این اثر به بررسی ابعاد، تأثیرات و چرایی ترور شاه در 21 فروردین‌ماه سال 1344 توسط شهید رضا شمس‌آبادی می‌پردازد. جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز برای تدوین این کتاب به اتمام رسیده که پس از آن تدوین و ویرایش کتاب آغاز خواهد شد، اما هنوز زمان دقیق تکمیل و انتشار آن مشخص نیست. این کتاب با محوریت بررسی دو ترور بزرگ و مهمی که برای محمدرضا پهلوی رخ داده نوشته می‌شود. نخستین ترور در 15 بهمن‌ماه سال 1327 توسط ناصر فخرآرا، از اعضای حزب توده، در دانشگاه تهران رخ داد و دومین ترور هم توسط شهید شمس‌آبادی در کاخ مرمر به وقوع پیوست. این ترور ابعاد ناشناخته‌ و ناپیدایی داشت، به همین خاطر بررسی ابعاد آن را از سال‌ها پیش به عنوان پروژه تحقیقاتی آغاز کردم. در این پروژه اسناد و شواهد میدانی در حوزه تاریخ شفاهی مورد بررسی قرار گرفت تا بتوانیم به نتایج روشن و متقنی در بررسی ریشه و علل و تأثیرات آن برسیم. وقتی ترور شاه در کاخ مرمر رخ می‌دهد، چندین گروه متهم به انجام این امر می‌شوند که از جمله این گروه‌ها، گروه نیکخواه، از گروه‌های کمونیستی است و دیگری گروهی اسلامی در کاشان هستند. اصل این پروژه به عامل اصلی این ترور و بازتاب آن در رسانه‌ها و جهان می‌پردازد. هرچند شمس‌آبادی موفق به ترور شاه نمی‌شود، اما دو محافظ او با نام‌های باباییان و لشکری کشته می‌شوند.»

ثبت تاریخ شفاهی وقایع انقلاب در کاشان
موسی کیخا در آخرین جلسه از جلسات ثبت تاریخ شفاهی خود، دفاتر ۸گانه‌اش را در اختیار واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی کاشان قرار داد. کیخا گفت: «تصمیم گرفتم از همه کارها و اشتغالات روزمره خودم را بیکار کنم و به صورت تمام وقت به نوشتن اتفاقات انقلاب در کاشان بپردازم. لذا بخش مهمی از دارایی شغلی خود را فروختم و برای امرار معاش در اختیار خانواده‌ام گذاشتم و خود به این کار مشغول شدم.» هر دفتر از هشت دفتر مذکور حدود ۲۰۰ برگ دارد که حاوی گزارش‌های منتشر نشده‌ای پیرامون فعالیت‌های انقلابی در کاشان است، به نحوی که در صورت انتشار می‌توان آن را به عنوان کتاب مرجع تاریخ‌نگاری انقلاب در کاشان تلقی کرد. در حال حاضر، مراحل آماده‌سازی این اثر برای انتشار در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی کاشان در حال انجام است.

◄ رونمایی نسخه الکترونیک کتاب «سال‌های بی‌قرار»
انتشارات سوره مهر خبر داد که نسخه الکترونیک کتاب «سال‌های بی‌قرار: خاطرات جواد منصوری» چهل‌و‌یکمین کتاب خاطرات تولید شده در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی به قلم محسن کاظمی، 17 دی ماه 1393رونمایی مجازی شد. علاقمندان می‌توانند از تاریخ چهارشنبه 17 دی ماه تا بیست و چهارم دی ماه 1393 به مدت یک هفته این کتاب را با شصت درصد تخفیف یعنی با قیمت هزار تومان از کتابخانه اختصاصی سوره مهر دریافت کنند. تاکنون نزدیک به 550 عنوان کتاب الکترونیک تولید و در کتابخانه اختصاصی سوره مهر عرضه شده و نسخه اندروید و نسخه ویندوز کتابخانه اختصاصی سوره مهر را می‌توان از این لینک دریافت کرد:
http://sooremehr.ir/fa/content/5192
همچنین امکان دریافت نسخه الکترونیکی کتاب «سال‌های بی‌قرار: خاطرات جواد منصوری» در این لینک‌ها فراهم شده است:
http://parshub.com/main/content.jsf?uuid=4157
و http://sooremehr.avaabook.com/site/view/2511112505

نشست مجمع مهتاب با میزبانی قوه قضاییه برگزار شد
چهاردهم دی ماه 1393 نشست مجمع هماهنگی مراکز تاریخ پژوهی و بانک‌های اسنادی کشور (مهتاب) با میزبانی قوه قضاییه برگزار شد. در این نشست دکتر ذبیح الله خداییان، معاون حقوقی قوه قضاییه بر اهمیت جایگاه اسناد و پرونده‌های قضایی در پژوهش‌های قضایی و تاریخی تاکید  و دکتر سید علی کاظمی، مدیر کل اسناد و امور مترجمان رسمی گزارشی از روند ساماندهی اسناد و پرونده‌های مختومه قضایی ارائه کرد. این جلسه با حضور مسئولان مراکز تاریخ پژوهی و بانک‌های اطلاعاتی کشور از جمله دکتر صالحی امیری، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

بررسی زمینه‌ها و عوامل تهاجم نظامی عراق علیه ایران، کتاب شد 
کتاب «بررسی زمینه‌ها و عوامل تهاجم نظامی عراق علیه ایران» توسط انتشارات باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت منتشر شد. این کتاب شامل مطالب ارائه شده توسط سردار احمد غلامپور در نشست تخصصي دفاع مقدس با عنوان «بررسي زمينه‌ها و عوامل تهاجم نظامي عراق به ايران» است که توسط محمد مهدي بهداروند تدوين شده است. این کتاب در کتابخانه تخصصی شهید سوداگر در باغ موزه دفاع مقدس در دسترس علاقمندان قرار دارد.

مجمع بانوان راوی به ساختار روایت می‌پردازد
چهل و ششمین نشست مجمع بانوان راوی دفاع مقدس با موضوع «چگونه روایت كنیم؟» و با حضور سرهنگ مجتبی جعفری، مشاور فرماندهی كل ارتش جمهوری اسلامی ایران ۱۵ دی ‌ماه 1393 در گالری اتفاق حوزه هنری استان تهران برگزار ‌شد. سید مهدی ابطحی، مدیر دفتر ادبیات و هنر پایداری حوزه هنری استان تهران در این باره گفت: «سلسله نشست‌هایی كه تاكنون در مجمع بانوان راوی دفاع مقدس داشتیم درباره محتوای «روایت» و این كه چه «بگوییم» بود. در سلسله برنامه‌های آتی در نظر داریم با هدف ارتباط موثر با مخاطب نوجوان و جوان به «فرم روایت» و این كه «چگونه بگوییم» بپردازیم.

سیر تاریخی حادثه‌نگاری در مطبوعات ایران
پنجاه و ششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات با تاریخ انتشار دی‌ ماه 1393 منتشر شد. گزارش این ماه نشریه در قالب پرونده‌ای توسط محمد دشتی جمع‌آوری شده است. «همپای حادثه‌ها از کیهان تا ایران» عنوان گزارش دومین نشست تاریخ شفاهی مطبوعات ایران با حضور محمد بلوری است. «بررسی سیر تحول حادثه‌نگاری در رسانه‌های مکتوب ایران» نوشته فرامرز قراباغی، «یادگاران روزهای دشوار (در گرامیداشت استاد محمد بلوری)» نوشته ابراهیم رستمیان مقدم، «من خبرنگارم» نوشته داریوش آرمان، «محمد بلوری که من می‌شناسم!» نوشته بهروز بهزادی و «حادثه‌نویسی، زردنویسی نیست» نوشته محمد مطلق، مطالب این پرونده هستند که به سیر تاریخی حادثه‌نگاری در مطبوعات ایران و نقش محمد بلوری در رشد توسعه این حوزه رسانه‌ای می‌پردازند.

نشانی:
روایت دیدار خانواده باغداساریان با امام‌خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب
http://www.mehrnews.com/news/2455881
حلاوت دفاع مقدس باید در قالب تاریخ شفاهی جنگ ماندگار شود
http://iranhdm.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=705&newsview=1079
اردستانی: 25 سال در تدوین تاریخ جنگ تاخیر داریم
http://164.138.23.8/fa/news/93101709289
بیان خاطرات جنگ ریا نیست
http://www.tabnak.ir/fa/mobile/news/464513
امام موسی صدر از چشم خواهر
http://www.mehrnews.com/news/2456581
اخوین، تاریخ شفاهی خوشنویسی ایران است
http://ibna.ir/fa/doc/report/214999
نمایشگاه مجازی «بهداری در دفاع مقدس»
http://yon.ir/hbrS



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'