شماره 189    |    10 دي 1393

   


 



پیش خوان شماره 189

برگزاری دومین هم‌اندیشی تاریخ شفاهی دفاع مقدس
دومین هم‌اندیشی تاریخ شفاهی دفاع مقدس با محوریت لشکر 10 سید الشهدا (ع)، باحضور سردار علی فضلی و فرماندهان و پیشکسوتان مجمع رزمندگان لشکر 10 سید الشهدا (ع) 16 دی 1393 ساعت 14 در تالار خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود.

برپایی کارگاه «تکنیک‌های مصاحبه در تاریخ شفاهی» در سمنان
برای کیفیت بخشیدن به آثار تولیدی در حوزه خاطره نگاری و تاریخ شفاهی، کارگاه تخصصی «تکنیک‌های مصاحبه در تاریخ شفاهی» به مدت یک روز در محل حوزه هنری استان سمنان و با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان برگزار می‌شود. این کارگاه توسط محمد قاسمی‌پور، مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری کشور در روز یازدهم دی ماه 1393 با حضور نویسندگان، پژوهشگران و مصاحبه کنندگان حوزه ادبیات پایداری، تاریخ شفاهی و خاطره نگاری در سالن ماه حوزه هنری استان سمنان برپاست.

«بخشی‌ها» از تاریخ شفاهی اقوام ترکمن می‌گویند
در نشست تخصصی پژوهشکده‌ مردم‌شناسی که تعدادی از طرح‌های پژوهشی کارشناسان این پژوهشکده ارائه شد، شاپور قچقی‌نژاد، عضو هیات علمی گروه مردم‌شناسی زیست محیطی مقاله‌ خود با عنوان «بخشی‌ها، روایتگران تاریخ و فرهنگ اقوام ترکمن» به جایگاه این نوع از فرهنگ شفاهی وجایگاه آن در میان اقوام ترکمن اشاره ‌و بیان کرد: «بخشی‌ها» بر خلاف تصور مردم فقط نوازنده و آوازخوان نیستند، بلکه روایتگر تاریخ شفاهی مردم سرزمین‌ خودند، آنها با درایت، روایت‎گر زندگی مردم هستند و آن ‌را در قالب‌هایی متفاوت بیان می‌کنند. چوپانی‌خوانی، ذکرخوانی، پرخوانی، هودی، مولودی‌خوانی، لاله‌خوانی، نقل‌خوانی و نوحه‌سرایی هر کدام نسل به نسل توسط بخشی‌ها نقل می‌شوند.»
 
مجموعه تاريخ شفاهي ادبيات معاصر ايران به زندگي جواد مجابي رسید
تازه‌ترين اثر مجموعه تاريخ شفاهي ادبيات معاصر ايران که اخيرا از طرف نشرثالث منتشر شده، به زندگي جواد مجابي اختصاص دارد. مجموعه تاريخ شفاهي که چندسالي است به دبيري محمدهاشم اکبرياني منتشر مي‌شود، شامل گفت‌وگوهايي است با نويسندگان و شاعران و مترجمان مطرح ايران که در قالب اين گفت‌وگوها زندگي خود را روايت مي‌کنند و از خلال روايت زندگي خود شمايي از دوراني را که در آن زيسته‌اند و حوادث مهم تاريخي و ادبي و اجتماعي دوران خود را به تصوير مي‌کشند. مجابي در اين گفت‌وگو که علي شروقي آن را انجام داده، از تولد خود و پيشينه خانوادگي‌اش آغاز کرده است و رسيده به دوران نوجواني و بعد از آن دوران دانشجويي و آشنايي و ورود تدريجي‌اش به جامعه ادبي آن روزگار. مجابي در دهه چهل روزنامه نگار بود و در روزنامه اطلاعات قلم مي‌زده است. در همان دوران در کنار سرودن شعر، نثرهاي طنزآميزي را نوشت که تحت عنوان «يادداشت‌هاي آدم پرمدعا» منتشر شد. در خاطرات مجابي پاي بسياري از نام‌هاي آشناي فرهنگ و ادبيات معاصر به ميان مي‌آيد. از شاملو و ساعدي و آل‌احمد گرفته تا سپانلو و دولت آبادي و ديگراني که مجابي با آنها حشر و نشر داشته است.

بازسازی خاطرات عزت شاهی
کارگردان مجموعه مستند «شهر گمشده» از تولید 7 قسمتی این مجموعه با بازسازی کتاب «خاطرات عزت شاهی» برای دهه فجر خبر داد. ایمان گودرزی گفت: «زمانی که این کتاب منتشر شد مورد توجه بسیاری قرار گرفت و حتی در خارج از کشور هم به فروش رسید. این خاطرات بسیاری از ناگفته‌های انقلاب را بیان می‌کند و زمانی که من آن را خواندم احساس کردم می‌تواند دستمایه یک مستند قوی باشد، چندین سال این فکر در سرم بود تا اینکه تیر ماه امسال توانستم پیش تولید این کار را شروع کنم. بعد از نگارش این کتاب، عزت‌الله مطهری (راوی کتاب) به همراه محسن کاظمی که تحقیق و گردآوری کتاب را بر عهده داشته است به دیداری خصوصی با رهبر معظم انقلاب رفتند و ایشان بیان می‌کنند که این خاطرات همچون یک شهر گمشده است. ما برای این مجموعه یک فیلمنامه نوشتیم و یک خط داستانی درآوردیم و بر این اساس جلو رفتیم. ما با بسیاری از چهره‌های گمنام و خواصی که از مبارزان بودند مصاحبه داشتیم و حالا با حجم عظیمی از راش‌های فیلم مواجه هستیم.» مجموعه مستند «شهر گمشده» به تهیه کنندگی و کارگردانی ایمان گودرزی برای گروه فرهنگ و معارف شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران تولید می‌شود و مراحل نهایی ساخت را می‌گذراند. انتشارات سوره مهر امسال بیست و یکمین چاپ کتاب «خاطرات عزت شاهی» را با شمارگان 2500 نسخه و بهای 32 هزار و نهصد تومان روانه بازار کتاب کرده است. «خاطرات عزت‌شاهی» سی‌ویکمین کتاب خاطرات تولید شده در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با نگارش و تدوین محسن کاظمی است.

حضور بیش از ۵۳ هزار نفر در مسابقه مطالعه خاطرات معصومه آباد
تعداد شرکت کنندگان در اولین دوره مسابقه «کتاب و زندگی» با محوریت کتاب «من زنده‌ام» از مرز ۵۳ هزار نفر گذشت. آنها با ثبت‌نام در سایت ketabzendegi.ir و یا به‌صورت پیامکی در مسابقه این کتاب شرکت کرده‌اند.دبیرخانه ستاد برگزاری این مسابقه ضمن اعلام ۱۹دی‌ 1393 به‌عنوان آخرین مهلت شرکت در مسابقه افزود که تاکنون ۱۷۵چاپ از کتاب «من زنده‌ام» توسط انتشارات بروج منتشر شده است. این کتاب مجموعه خاطرات معصومه آباد از روزهای کودکی تا زمان اسارتش در اردوگاه‌های رژیم بعث عراق است. وی روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سن ۱۷سالگی به مدت هزار و یک‌شب به اسارت در آمد و خاطرات او اکنون کتاب «من زنده‌ام» را شکل داده است.

تلاش برای ثبت بیش از 70 درصد تاریخ دفاع مقدس
بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت: «تلاش داریم که در برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، بیش از 70 درصد موضوع تاریخ جنگ و دفاع مقدس ثبت شوند و به نتیجه برسند. پیش بینی ما این است که در این رهگذر 50 جلد دایره المعارف دفاع مقدس نوشته شود. تاکنون دو جلد دایره المعارف دفاع مقدس به چاپ رسیده است و تلاش‌ها برای تالیف جلد سوم نیز در حال انجام است.» وی افزود: «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در سال 1369 به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد و اساسنامه آن به تصویب ایشان رسید و بعد از آن دوبار در اساسنامه تجدید نظر صورت گرفت. وظیفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که تاکید زیادی بر آن وجود دارد، جلوگیری از فراموشی و تحریف دفاع مقدس است.26 اسفند سال گذشته که به خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم ایشان دوباره بر وظایف ما یعنی جلوگیری از فراموشی و تحریف دفاع مقدس تاکید کردند. در حال حاضر بنیاد دارای هیات امنایی متشکل از 21 نفر است که هشت وزیر در آن عضویت دارند.»

کتاب خاطرات علی‌اکبر صادقی منتشر شد
کتاب «خاطرات و تصاویر علی اکبر صادقی» از سوی نشر گویا منتشر شد. صادقی گفت: «در این کتاب به زندگینامه و خاطرات خود پرداخته‌ام. این‌که چطور به نقاشی علاقه‌مند شدم، به کدام مدرسه رفتم و چه کردم. مجموعه‌ای از طراحی‌ها و نقاشی‌ها و تصویرگری‌هایم نیز در این کتاب آمده است.» علی اکبر صادقی در سال ۱۳۱۶ در تهران به دنیا آمد. در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران درس خوانده و از سال ۱۳۵۰ به فعالیت در کانون پرورش فکری و تصویرگری برای کودکان و ساخت پویانمایی برای آنان پرداخته است. این هنرمند پیشکسوت، جایزه اول تصویرگران کتاب آسیا را در سال ۱۹۷۸ برای کتاب «عبادتی چون تفکر نیست» و همچنین جایزه نخست جشنواره لایپزیک را در سال ۱۹۸۰ برای کتاب «پیروزی» از آن خود کرده است.

پیروز مجتهدزاده از نگارش خاطراتش گفت
پیروز مجتهدزاده، استاد جغرافیای سیاسی و ژئوپولتیک دانشگاه‌های تهران درباره کتاب خاطرات خود گفت: «نگارش این خاطرات از حدود 8 سال پیش شروع شد. ماجرای مکتوب‌کردن خاطراتم از زمانی شروع شد که یکی از نویسندگان جوان که پیش از این خاطرات دکتر محمدحسن گنجی، پدر مطالعات جغرافیایی را پیاده کرده بود، برآن شد تا از طریق مصاحبه، برخی از خاطرات من را نیز گردآوری کند. در ابتدا قرار بود قالب کتاب به شکل پرسش و پاسخ و گفت‌وگو باشد تا این‌که بعدها به این نتیجه رسیدم که در صورت پیاده‌شدن خاطرات و مطالبم در چنین قالبی، نارسایی‌های زیادی در آن وجود خواهد داشت. از این رو تصمیم بر آن شد تا این خاطرت از حالت پرسش و پاسخ بیرون آمده و تبدیل به یک اتوبیوگرافی شود که هم مشتمل بر بیوگرافی شخصی خودم و هم بیان خاطراتی در زمینه‌های مختلف باشد. این کتاب خاطراتی از دوران کودکی تا امروز من را شامل می‌شود. خاطراتی درباره حضورم در محافل و مجالس مختلف داخلی و بین‌المللی، گفت‌وگوها با سران و گردن‌‌فرازان در کشورهای مختلف دنیا، دوران‌های تحصیل ابتدایی و متوسطه و عالی در داخل و خارج، کارهای تحقیقاتی و همچنین اعتراضاتم در مسائل مختلفی مانند تغییر نام خلیج فارس، ادعا نسبت به جزایر سه‌گانه ایرانی، حقوق ایران در زمینه انرژی هسته‌ای یا تهدیدات جنگی آمریکا و غیره. یکی از ویژگی‌های کتاب آن است که در خلال بحث‌های خاطرات گذشته هرجا که مناسبتی پیش آمد ضرب‌المثل‌ها، اشعار، لطیفه‌های قدیمی و محلی را که در خطر فراموش‌شدن هستند را افزودم و هر جا که اقتضا کرد از افزودن بحث‌های علمی چه از نظر تاریخی و چه از نظر جغرافیایی و جامعه‌شناسی خودداری نکردم.»

تدوین خاطرات مبارزات فرهنگی و تاریخچه حادثه طبس
علی تمسكی، زندانی سیاسی پیش از انقلاب اسلامی، از آماده چاپ بودن كتاب خاطراتش خبر داد. وی گفت: «ویرایش نهایی این كتاب را برای آخرین بار انجام و تحویل واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی دادم. مبارزات من در دوران پیش از انقلاب اسلامی بیشتر فرهنگی بود. چرا كه به مبارزه با اسلحه اعتقاد نداشتیم و در فضای ادبیات و فرهنگ مبارزات خود را انجام می‌دادیم.» كتاب خاطرات علی تمسكی توسط انتشارات سوره مهر منتشر می‌شود. امیرحسین آقاپور هم به تازگی نگارش كتابی با موضوع تاریخچه حادثه طبس در سال 1359 را برای واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی به پایان رسانده و این اثر نیز توسط انتشارات سوره مهر به چاپ می‌رسد. وی گفت: «تلاش كردم تا در روایت حادثه طبس از اسناد دسته اول و معتبر خارجی و داخلی استفاده كنم. در این كتاب به صورت گذرا به واقعه تسخیر لانه جاسوسی (سفارت سابق آمریکا در ایران) پرداخته‌ام و بیشتر تمركزم را بر روی حادثه طبس و عملیات نظامی آمریكا و گرفتار شدن آنها در طوفان شن قرار داده‌ام.»


مجموعه خاطراتی از زندگی امیرناصر کاتوزیان
کتاب «یاد یار مهربان» نوشته عیسی کشوری از سوی انتشارات فکرسازان منتشر شد. این کتاب دربرگیرنده مجموعه خاطراتی از دوران حیات امیر ناصر کاتوزیان است که قرار بود در سالروز تولد او در اردیبهشت ماه سال آینده رونمایی شود که با درگذشت پدر علم حقوق این کتاب امسال روانه بازار نشر شد. کتاب «یاد یار مهربان» در دو بخش نوشته شده است که در بخش اول 87 خاطره  از پدر علم حقوق دارد و بخش دوم کتاب به سخنانی از استاد کاتوزیان می‌پردازد.
 
مصاحبه با فرخ غفاری کتاب شد
کتاب «از سینما تِکِ پاریس تا کانونِ فیلمِ تِهران» با موضوع گفت‌وگوی پرویز جاهد با فرخ غفاری منتشر شد. این کتاب توسط پرویز جاهد گردآوری و از سوی نشر نی روانه بازار نشر شده و در شانزده فصل بانام‌های: «میراث هنری غفاری»، «نقد فیلم»، «دوره اول نقدنویسی در فرانسه»، «دوره اول نقدنویسی در ایران»، «دوره دوم نقدنویسی در فرانسه»، «دوره دوم نقدنویسی در ایران»، «غفاری فیلمساز»، «تأسیس کانون فیلم»، «دوره اول کانون»، «دوره دوم کانون»، «غفاری و تاریخ‌نگاری سینما»، «غفاری بازیگر»، «غفاری و مدیریت فرهنگی»، «دیدار اول (پاریس، اکتبر 2005)»، «دیدار دوم (پاریس، آگوست 2006)» و «فیلموگرافی غفاری» تدوین شده است. فرخ غفاری سینما‌شناس، منتقد، کارگردان و از پیشگامان سینمای نوین ایران در آخرین روزهای سال 2006 در سن 85 سالگی در پاریس درگذشت.

«خاطرات یک لباس شخصی» به چاپ سوم رسید
کتاب «خاطرات یک لباس شخصی» نوشته ص.خ درباره حوادث سال 1388 به چاپ سوم رسید. این کتاب دارای ۹ روایت کوتاه از روز شنبه ۲۳ خرداد تا شنبه ۳۰ خرداد آن سال است. این کتاب توسط انتشارات بسیج دانشگاه امام صادق (ع) و در قطع پالتویی چاپ شده و در سال 91 برای اولین بار به عنوان ضمیمه ماهنامه حیات منتشر شده است.

وزارت خارجه آمریکا انتشار اسناد مربوط به کودتای 28 مرداد را به تعویق انداخت
وزارت خارجه آمریکا به بهانه آنچه آن را ترس از برهم خوردن مذاکرات هسته‌ای در حال انجام میان ایران و کشورهای 1+5، نامید انتشار اسناد مربوط به کودتای 28 مرداد 1332 در ایران را به تعویق انداخت. آسوشیتدپرس خبر داد که این تصمیم در جلسه‌ کمیته تخصصی اسناد دیپلماتیک تاریخی اتخاذ شده است. بر اساس مقررات اسناد مرتبط با روابط بین‌الملل، لازم نیست که این اسناد بیش از سه دهه محرمانه بمانند. استفان راندولف، از گروه تاریخ وزارت خارجه آمریکا در این نشست اعلام کرد که اطلاعات مربوط به سیاست آمریکا در ایران به علت مذاکرات در حال انجام با ایران منتشر نخواهد شد. ریچارد ایمرمن، رئیس کمیته مشاوران تاریخ وزارت امور خارجه و استاد دانشگاه تمپل آمریکا٬ از چنین تصمیمی ناخرسند است. تاخیر در انتشار این اسناد نخستین بار در سایت سیکرسی نیوز اعلام شد. سال گذشته نیز انتشار اطلاعات سابقا طبقه‌ بندی شده‌ای در ارتباط با انگیزه‌‌های آمریکا و بریتانیا در تقابل با روسیه و عملکرد آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در رابطه با کودتای ۲۸ مرداد جزئیات بیش‌تری را در این زمینه فاش کرد. سازمان سیا حتی در سایت رسمی خود به انجام کودتا علیه محمد مصدق اعتراف کرده و به صورت واضح در ارائه فعالیت خود با عنوان "کودتا با همکاری سازمان سیا" اشاره می‌کند. تا کنون دو رئیس‌جمهور آمریکا (بیل کلینتون و باراک اوباما) به نقش‌آفرینی این کشور در کودتای ۲۸ مرداد اقرار کرده‌اند.

 

نشانی:
آغازی بر یک پایان: گزارشی از نقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در وقایع انقلاب در آذر و دی ۱۳۵۷
http://farsi.khamenei.ir/memory-content?id=28473
گفت‌وگو با حسین علی محمدی شاهد عینی واقعه 23 آذر 1357
http://yon.ir/js6W
دریافت نسخه الکترونیکی کتاب‌های تاریخ شفاهی البرز http://artalborz.ir/Default.aspx?page=14649&section=newlistItem&mid=49359&pid=96484&ln=fa
مرور خاطرات مشهد با سیدکاظم حافظیان رضوی
http://shenasehmag.ir/index.php/2013-08-20-07-14-30
نقد كتاب «خاطرات سیاسی فريدون كشاورز»
http://dowran.ir/show.php?id=210747080
تاریخ شفاهی بخش گمشده ادبیات انقلاب است
http://www.ido.ir/pages/?id=180808
گزارش جلسه آسیب‌شناسی پژوهش‌های تاریخی
http://mehrnews.com/news/2445759
سود بی‌سامانی اسناد جنگ در جیب دلالان
http://mehrnews.com/news/2446543
گفت‌وگو با علیرضا طبایی درباره فعالیت‌های مطبوعاتی دو دوره
http://mehrnews.com/news/2446436
پانزده فراز از خاطره نگاری مرتضی احمدی
http://ibna.ir/fa/doc/book/213885
گذارهاي تاريخ نگاري در قرن بيستم
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3080643
روایت فرحبخش از سینمای دهه٦٠
http://www.pajouheshmag.ir/npview.asp?ID=3081192
و http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3081675
چهل و ششمین و چهل و هفتمین بخش از کتاب «صدام از این جا عبور کرد»
http://yon.ir/QJVr
و http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1942322
درباره کتاب «وقتی کتاب‌ها به جنگ رفتند»
http://ibna.ir/fa/doc/shorttrans/214434



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'