شماره 187    |    26 آذر 1393

   


 

«تاریخ از پایین» و «جنبش زنان»


نگاهی به جنبش دانشجویی مشهد(بخش 2 و پایانی)


هدایت سوم- خاطرات سردار محمد جعفر اسدی


چکیده ای از کتاب تاريخ شفاهي آموزش عالي ايران


گزارش مراسم رونمایی پروژه تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی دوم


تحولات ایران وآذربایجان پس از جنگ جهانی دوم؛46-1945 ‏ ‏ ‏


تاریخ شفاهی و تاریخ طبقة کارگر: اتحادی ثمربخش (۲)


دعوت شهردار از سربازان برای طرح تاریخ شفاهی


تاریخ شفاهی برای دبستانی‏ها‏


پنجمین نشست «تاریخ شفاهی کتاب»


بدنامی طولانی مدت کهنه‏سربازان آسیب‏دیده


جوآن‏همفریز درگذشت


تاریخ شفاهی برای حفظ میراث یک روستا


 



پیش خوان شماره 187

بررسی ارتباط خاطره نویسی با تاریخ شفاهی
پژوهشکده تاریخ سخنرانی‌ای با عنوان «ارتباط خاطره نویسی با تاریخ شفاهی» برگزار می‌کند. سخنران جلسه دکتر نعمت‌الله فاضلی و زمان برگزاری دوشنبه هشتم دی 1393 از ساعت 14 الی 15:30 در تهران، بزرگراه کردستان، خیابان ایرانشناسی (64)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، طبقه سوم، سالن اندیشه است.

تدوين تاريخ شفاهي جانبازان شيميایي بالاي 50 درصد
آغاز تدوين تاريخ شفاهي جانبازان شيميایي بالاي 50 درصد در نخستين جلسه مشترك معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنیاد شهید تهران بزرگ با موزه صلح تهران تصویب شد. در این جلسه تفاهمنامه‌اي با هدف تعامل دوسويه در فعاليت‌هاي پژوهشي و فرهنگي در این زمینه منعقد شد

برگزاری ششمین دوره کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی در همدان
ششمین دوره کارگاه آموزشی تاریخ شفاهی، بیستم آذر 1393 با میزبانی بنیاد شهید و امورایثارگران استان همدان با حضور 50 نفر از کارشناسان، علاقمندان و کارکنان سازمان اسنادملی، حوزه هنری، اداره حفظ آثار و  بنیاد شهید برگزارشد. در این کارگاه یک روزه مرتضی نورایی از اساتید دانشگاه اصفهان مطالب مبسوطی در موضوعات فهرست نویسی و نمایه زنی متون تاریخ شفاهی جهت ارتقاء سطح علمی کارشناسان بیان کرد و به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و 61 جلد کتاب تاریخ شفاهی
ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در همایش بررسی تحولات جهان اسلام و فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو گفت: «از جمله اقدامات موثر سازمان فرهنگ و ارتباطات 61 جلد کتاب تاریخ شفاهی است که در گردآوری آن از رایزنان قبل و بعد از انقلاب استفاده و نظرات آنان جمع‌آوری شده است.»

آغاز فعالیت‌های میدانی طرح «تاریخ شفاهی دفاع مقدس در لارستان»
کاظم رحیمی‌نژاد، مدیر پژوهش‌سرای دانش آموزی لارستان در نشست مطبوعاتی هفته پژوهش گفت: «مقدمات تدوین «تاریخ شفاهی دفاع مقدس در لارستان» فراهم شده است. پژوهش‌سرای دانش آموزی لارستان (در استان فارس) همراه با فعالیت‌های علمی سعی بر آشنا ساختن نسل جدید با ارزش‌های انقلاب اسلامی دارد. در همین راستا طرح پژوهشی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس در لارستان» در این پژوهش‌سرا تدوین شده و از ابتدای سال تحصیلی جدید فعالیت‌های میدانی را در این زمینه آغاز کرده‌ایم.»

انتشار تاريخ شفاهي پايگاه مقاومت نبوت
کتاب «تاريخ شفاهي پايگاه مقاومت نبوت (بسيج كاركنان دانشگاه شهيد بهشتي)» نوشته حسن امين‌اسماعيلي، جليل كاوه و سيدتوفيق حسيني از سوی واحد جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید شهيد بهشتي منتشر شده است.

بیش از 200 كتاب خاطرات شفاهی پتانسیل و ارزش فیلم شدن دارند
سید قاسم یاحسینی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ گفت: «كارهای درخشانی در حوزه ادبیات و خاطرات شفاهی تولید شده كه راه به دنیای دیجیتال و سینما پیدا نمی‌كنند. درباره اقتباس آثار دفاع مقدس نیز غفلت شده؛ در حالی كه به زعم من نود درصد كتاب های حوزه جنگ واجد ارزش های تصویری هستند. دست كم در حال حاضر بیش از 200 كتاب ارزنده در زمینه خاطرات شفاهی كه هم پتانسیل و هم ارزش فیلم شدن دارند وجود دارد كه اگر كارگردان لایقی پیدا شود می‌تواند با به فیلم كشیدن این كتاب‌ها، خودش را در قامت كاندیدای جشنواره‌های معتبر ببیند. با این حال می‌بینیم كه از ده هزار كتابی كه تاكنون در باب دفاع مقدس منتشر شده، به جز چند اثر محدود كه از انگشتان یك دست بیشتر نمی‌شود، دیگر آثار منتظر كارگردان رویایی خود هستند كه روزی با اسب سفید بیاید و بر شانه آن ها بوسه زند.»

نصرت‌الله تاجیك خاطرات خود را به واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب ارائه كرد
حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری گفت: «نصرت‌الله تاجیك سیاستمدار، دیپلمات، نویسنده و زندانی سیاسی پیش از انقلاب اسلامی است كه خاطرات خود را از روزهای بازداشت و حصر خانگی‌اش در انگلستان به رشته تحریر درآورده و قصد دارد این خاطرات را توسط انتشارات سوره مهر به چاپ برساند. تاجیك در دوران حبس خود در انگلستان خاطراتش را به نگارش درآورد و هم اكنون این خاطرات را به واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری ارائه كرده است كه پس از ویرایش نهایی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ می‌رسد.» تاجیك ۴ آبان ۱۳۸۵ در شهر دورهام انگلیس به اتهام خرید ۱۰ عدد دوربین دید در شب بازداشت شد. اولین جلسه دادگاه دو روز بعد از دستگیری وی برگزار و پس از آن تاجیك زندانی شد. دادگاه اعلام كرد كه بازداشت تاجیك بنا به درخواست دولت آمریكا و بر اساس موافقتنامه استرداد بین دو كشور مربوط به سال ۲۰۰۳ انجام شده است. با پیگیری‌های وزارت خارجه ایران، تاجیك پس از دو هفته با وثیقه ۵۰۰ هزار پوندی موقتاً آزاد و از آن زمان تا ۲۳ آذرماه ۱۳۹۱ در حبس خانگی به سر برد. وی پس از شش سال حبس خانگی در انگلیس، بامداد چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ وارد تهران شد. نصرت‌الله تاجیك پیش از این سفیر جمهوری اسلامی ایران در اردن، مشاور وزیر كشور، استاندار هرمزگان، مشاور وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه، مدیركل مسكن و شهرسازی كردستان و مدیر بنیاد مسكن انقلاب اسلامی قم بوده است.

بررسی کتاب «شرح اسم»
کافه کتاب اصفهان با برگزاری جلسه‌ای به بررسی کتاب «شرح اسم» می‌پردازد. این جلسه با حضور محسن نصری، کارشناس مسایل سیاسی و هدایت الله بهبودی، نویسنده کتاب، ۲۷ آذر 1393 در خانه انقلاب در شهر اصفهان برگزار می‌شود. کتاب «شرح اسم: زندگینامه آیت‌الله سید علی حسینی خامنه‌ای (1357- 1318)» نوشته هدایت‌الله بهبودی از سوی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌هاي سياسي منتشر شده است. این کتاب شرحي بر زندگي آيت‌الله سيدعلي حسيني خامنه‌اي از تبار و تولد تا سال‌هاي كودكي و نوجواني و كارنامه‌اي از مبارزات سياسي و فعالیت‌های اجتماعی ایشان تا پيروزي انقلاب اسلامي را در بر دارد. اسناد ساواك، شهربانی و دادرسی ارتش شاه درباره دوران مبارزه و تبعید آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای نیز در این اثر گردآمده است. چاپ دوم كتاب «شرح اسم: زندگی‌نامه آیت‌الله سیدعلی حسینی‌خامنه‌ای (۱۳۵۷ش - ۱۳۱۸ش)» امسال در 10 هزار نسخه عرضه شد. چاپ نخست این اثر 50 هزار جلد شمارگان داشت.

دیدار عباس کیارستمی و جانبازان شیمیایی روایت‌گر
به دعوت جانبازان شیمیایی موزه صلح تهران، عباس کیارستمی، كارگردان، طی بازدیدی دو ساعته از این موزه به صورت دقیق‌تر با ابعاد فاجعه به کارگیری سلاح های شیمیایی در زمان جنگ عراق علیه مردم و رزمندگان ایرانی آشنا شد. در این بازدید، جانبازان شیمیایی که روایت‌گری موزه را با تمام مشکلات جسمی برعهده دارند ضمن خوش آمدگویی، سیر رشد و به کارگیری این سلاح‌ها در جهان تا مرحله هشت سال جنگ تحمیلی را برای وی تشریح کردند. حسن حسنی سعدی، جانباز هفتاد درصد که تاکنون یازده بار بر اثر آسیب های شیمیایی مجبور به پیوند قرنیه هر دو چشم شده، كونیكو یامامورا، مادر شهید محمد بابایی به عنوان یك زن ژاپنی الاصل كه سال هاست برای اجرای برنامه های موزه صلح در بین كودكان و زنان ایرانی و ژاپنی فعالیت می‌کند و محمدرضا تقی پور، جانباز هفتاد درصد که دو پایش قطع شده و امروز ریاست موزه صلح را برعهده دارد سخن گفتند و سپس عباس کیارستمی پس از ابراز شگفتی و اظهار تاثیر عمیق این بازدید بر جان و روحش، گفت: با بازدید امروزم از این موزه متوجه شدم که بی شک شما عزیزان جانباز دو بار بر گردن ما حق دارید یکی آن موقع که در موقعیت دفاع و فداکاری برای همه ما بوده اید و دیگری الان که با تمام صدمات بدنی و با انرژی عجیب موزه صلح تهران را روایتگری می کنید، چون مرور این فجایع توام با حماسه یک توان مضاعف نیاز دارد که باید از صمیم قلب اعتراف کنم که واقعا غیر از شما کسی این توان عظیم را ندارد. آدم های عادی در بیرون از این موزه که در حال قدم زدن و تفرج در میان همین پارک شهر هستند و در میان درخت و گل و بوته سیر می کنند با ورود به این موزه، ناگهان به جهان تازه ای وارد می شوند و بی شک دچار دو نوع عذاب وجدان و سوال خواهند شد که اولا چرا با آنکه همه ما به نوعی کم و بیش با موضوع جنگ و این دفاع آشنا هستیم تاکنون از ابعاد عظیم این ماجرای بدین نزدیکی این همه غافل بوده ایم، و در مرحله دوم که از قبلی قطعا مهمتر است قیاس احساس مسئولیت شما با خود است که چطور شما با تمام مشکلات بدنی دلسوزانه هنوز اینگونه در حال سعی، تلاش و فعالیت برای آگاهی بخشی به مردم هستید؟ و حتما این تلنگری است به هرکس و از جمله خود من که هر کاری می توانیم با تمام وجود و احساسمان برای کمک به شما عزیزان و راهتان انجام دهیم. به همین دلیل بجز آنكه به همه پیشنهاد خواهم كرد تا حتما این موزه را بازدید و شما عزیزان را دیدار کنند؛ این درخواست را هم از شما دارم که در مقابل روش ها و هزینه های هنگفت همسو، حداقل پنجاه موزه مشابه با همین موزه صلح با روایتگری اصیل شما جانبازان در سراسر کشور بسازید تا این لذت کشف برای دیگران نیز حاصل شود تا بی شک همه مردم نیز در این حرکت انسانی مددکار شما شوند. من واقعا با یک ذهنیت عادی وارد این موزه شدم ولی از الان تا ابد به شدت درگیر تمام موضوعاتی خواهم بود که در اینجا مشاهده کردم بخصوص تصویر دو چشم اشک ریزان، سرخ و پیوندی جناب حسنی سعدی که خود به تنهایی اثباتی بر تمامی اسناد این موزه است. در ادامه این بازدید جانبازان موزه صلح تهران نیز از عباس کیارستمی به دلیل ساخت فیلم «دو راه حل برای یک مساله» تشکر و اظهار کردند که تاکنون از این فیلم برای آموزش های ساده صلح طلبی به کودکان بازدیدکننده بسیار استفاده کرده‌اند. موزه صلح تهران در خیابان خیام، خیابان شهید فیاض بخش و پس از در ورودی شمالی پارک شهر تهران قرار دارد و بازدید از ساعت 9 صبح تا 12:30 و بعد ازظهرها از ساعت 14:30 لغایت 17 برای عموم آزاد و رایگان است.

نهضت ملی نفت در آذربایجان به روایت اسناد و خاطرات
کتاب «نهضت ملی نفت در آذربایجان به روایت اسناد و خاطرات» شامل تحقیق و تألیف ناهیده عابدینی و رحیم نیکبخت از سوی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با همکاری انتشارات مهد آزادی تبریز منتشر شد. فهرست مطالب کتاب «نهضت ملی نفت در آذربایجان به روایت اسناد و خاطرات» به این قرار است: بخش اول - مدخل پژوهشی (شروع نهضت ملی، تشکیل دولت ملی، از 30 تیر تا کودتای 28 مرداد)، بخش دوم- اسناد، بخش سوم- پیوست‌ها، تصاویر و نمونه اسناد، نمایه‌ها، کتابنامه. در مقدمه کتاب هم آمده است که این تحقیق، شامل سه قسمت مدخل پژوهشی، اسناد (یکصد و پنج عنوان سند) و ضمائم است و تلاش دارد براساس خاطرات شاهدان عینی، گزارش‌های روزنامه‌های دوره نهضت ملی نفت و اسناد و گزارش‌های نیروی انتظامی موجود در مراکز اسنادی کشور و برخی آرشیوهای خصوصی، روایتی از فعالیت‌ها، نقش آفرینی و حمایت مردم اذربایجان از این حرکت ملی و همگانی ارائه دهد. به عبارت دیگر، این مجموعه روایت مستندی از اتحاد، یکدلی و همبستگی مردم آذربایجان با آحاد مردم سرافراز ایران است. در این اسناد که بخش مهمی از آن برای نخستین‌بار انتشار می‌یابد، می‌توان پیوند و علاقه‌ نزدیک رهبران نهضت،‌ به ویژه آیت الله کاشانی، با مردم آذربایجان را مشاهده کرد.

انتشار ترجمه دیگری از خاطرات آخرین سفیر آمریكا در ایران
مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی كتاب «مأموریت به ایران: خاطرات سولیوان، آخرین سفیر آمریكا در ایران» را با ترجمه ابراهیم مشفقی‌فر منتشر کرد. این كتاب با توجه به ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، موقعیت و نقش نویسنده آن و نوع اطلاعات موجود در كتاب از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین نویسنده نگاه تحلیلی و گاه انتقادی به برخی برنامه‌های اقتصادی و فرهنگی حكومت پهلوی دوم دارد. خاطرات سولیوان، هرچند برخی ضعف‌ها و كاستی‌هایی دارد كه مترجم به برخی از آنها در پیشگفتار اشاره كرده است، ولی تا حدودی پشت پرده‌ سیاست آمریكا در ایران را به نمایش می‌گذارد و ضمن بیان شیوه‌ تعاملات فی‌مابین دو كشور، آخرین تلاش‌های دولت آمریكا و ناكامی آن را در جلوگیری از فروپاشی رژیم پهلوی بازگو می‌كند. وی روز ۲۰ فروردین ۱۳۵۶ به عنوان سفیر آمریكا در ایران تعیین شد و در ۲۴ خرداد همان سال به عنوان سفیر جدید آمریكا در تهران استوارنامه خود را ارایه كرد. هنگام ورود سولیوان به تهران بیش از ۳۵ هزار آمریكایی در ایران سرگرم كار بودند. كتاب «مأموریت به ایران: خاطرات سولیوان، آخرین سفیر آمریكا در ایران» با شمارگان 1000 نسخه و در 316 صفحه و با قطع وزیری و قیمت صد هزار ریال روانه بازار نشر شده است. براساس اطلاعات کتاب‌ها در کتابخانه ملی ایران، این کتاب قبلا تحت عنوان «ماموریت در ایران» با ترجمه م‍ح‍م‍ود م‍ش‍رقی‌ توسط انتشارات ه‍ف‍ت‍ه‌‬‏‫‏ در سال ۱۳۶۱ منتشر شده و در همان سال به سه نوبت چاپ رسیده است. ‬‬همچنین این خاطرات در کتاب «خاطرات دو سفير: اسراري از سقوط شاه و نقش آمريكا و انگليس در انقلاب ايران» در کنار خاطراتی از آنتوني پارسونز، با ترجمه محمد طلوعي از سوی نشر علم تاکنون به دو نوبت چاپ رسیده است.

نشانی:
گفت و گو با یکی از شاهدان عینی واقعه 23 آذر 1357
http://www.mehrnews.com/news/2443461
خاطرات آیت‎الله مجتهد شبستری
http://anaj.ir/news/pages/113747
کتاب صوتی “خاطرات احمداحمد”
http://www.zahra-media.ir/?p=72430
نشست نقد و بررسی کتاب «پنج اقلیم حضور»
http://www.mehrnews.com/news/2443370
پنج کتاب جدید کاوه بیات
http://ibna.ir/fa/doc/tolidi/212557
معرفی کتاب تشکیلات تهرانِ حزب توده به روایت اسناد ساواک
http://www.ir-psri.com/?Page=ViewArticle&ArticleID=1256&SP=Farsi
بررسی کتاب «تمامیت ارضی در دوران پهلوی: ابوموسی ، تنب بزرگ و کوچک»
http://www.ir-psri.com/?page=ViewNews&NewsID=5272&cat=0



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'