شماره 184    |    5 آذر 1393

   


 

تا دیر نشده تاریخ شفاهی دوره قاجاریه را دریابیم


حضور کارشناسان مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی


خاطرات یک روزنامه‏فروش


برگ زرینی از تاریخ تئاتر مشهد


بلوری از 57 سال روزنامه‌نگاری سخن گفت


شعر براي من كشف در خاطره و تاريخ است


دومین نشست از سلسله نشست‌های «تاریخ شفاهی کتاب»


البرز و معلمینش، قسمت اول


شروع پروژه تاریخ شفاهی، یک آرشیو ویدیویی از پیشگامانی که تئاترغیر حرفه ای نیویورک را به راه انداختند


طرح ضبط و نگهداری صدای کهنه سربازان پنسیلوانیا


 



پیش خوان شماره 184

برگزاری دوره آموزشی تاریخ شفاهی برای کارشناسان سازمان اسناد و بايگاني ملي سلطنت عمان
دوره آموزشي تاريخ شفاهي بنا به درخواست سازمان اسناد و بايگاني ملي سلطنت عمان، توسط سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران برگزار شد. در اين دوره آموزشي سه روزه كه از 24 تا 26 آبان 1393 در ساختمان آرشيو ملي و با تدريس حسین دهباشي، مشاور رئيس سازمان و مدير بخش تاريخ شفاهي سازمان برگزار شد، كارشناسان عماني علاوه بر شركت در كلاس‌هاي تئوري به تبادل و انتقال تجربه با همتايان ايراني در بخش تاريخ شفاهي پرداختند. در ادامه دوره آموزشي مذكور كارشناسان خارجي از بخش‌هاي مختلف سازمان اسناد و كتابخانه ملي بازديد كردند و توضيحاتي توسط كارشناسان و مسئولان هر بخش به آنان ارائه شد.

بررسی «پیوند تاریخ فرهنگی با تاریخ شفاهی» در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشکده تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، نشستی با عنوان «پیوند تاریخ فرهنگی با تاریخ شفاهی» برگزار می‌کند. پرسشی که  در این نشست مورد بحث قرار می‌گیرد عبارتست از اینکه تاریخ فرهنگی و خصوصا تاریخ جدید فرهنگی کدام چشم اندازهای جدید را پیش روی تاریخ شفاهی پژوهان قرار می‌دهد و این چشم اندازها کدام تحولات را در این زمینه پژوهشی در پی داشته است؟ دو قلمرو مهم ابژه‌های تحقیق (قلمرو موضوع) و تاریخ حافظه و خاطره پژوهی (هستی شناسی) و نظریه‌های بازنمایی و باز آفرینی (معرفت شناسی) در تاریخ فرهنگی، خصوصا تاریخ جدید فرهنگی از جمله موضوعاتی است که در پیوند با تاریخ شفاهی مورد بحث قرار می گیرد. این نشست با سخنرانی محمدعلی اکبری در روز یکشنبه 9 آذرماه 93 از ساعت 14 الی 16 در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واقع در بزرگراه کردستان، خیابان ایرانشناسی (64)، طبقه سوم برگزار می‌شود. همچنین نشست تحليل تطبيقی جامعه شناختی پديده «مرتضی پاشايی» ايران و جهان توسط همین پژوهشگاه برگزار می‌شود. مدیریت همکاری علمی و بین المللی پژوهشگاه علوم انسانی با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات، این نشست را با حضور بهمن اکبری، سیدجواد میری، سیدبیوک محمدی و محمدجواد ادبی برگزار می‌کند. زمان برگزاری این نشست دوشنبه ۱۰ آذرماه ۹۳ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واقع در بزرگراه کردستان، خیابان ایرانشناسی (۶۴) است.

حضور مرتضی سرهنگی در کارگاه تاریخ شفاهی
آیین رونمایی از مجموعه خاطرات همرزمان شهید یادگار امیدی، فرمانده اطلاعات و عملیات تیپ امیرالمومنین(ع) ایلام، هشتم آذر ماه 1393 با حضور جمعی از ایثارگران و مرتضی سرهنگی، نویسنده و مدير مركز مطالعات و تحقيقات فرهنگ پايداري حوزه هنري و مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت برگزار می‌شود. این کتاب با عنوان «یادهای یادگار» از سوی کنگره سرداران شهید استان ایلام و توسط محمدعلی قاسمی تدوین شده است. همچنین عصر همین روز و با حضور مرتضی سرهنگی کارگاه تکمیلی تاریخ شفاهی از سوی واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری ایلام برگزار می‌شود. دومین کارگاه تاریخ شفاهی حوزه هنری ایلام ساعت 15 این روز در سالن اندیشه حوزه هنری ایلام آغاز می‌شود.

انتشار 21 عنوان كتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس در گیلان
پنج عنوان كتاب تاریخ شفاهی آزادگان و رزمندگان استان گیلان توسط واحد ادبیات پایداری حوزه هنری گیلان در روز چهارم آذر ماه 93 در پژوهشكده گیلان شناسی دانشگاه گیلان واقع در شهر رشت رونمایی شدند. این کتاب‌ها غبارتند از: «حسن تی شی» خاطرات شهید حسن شیخ شعبانی (مرادی) به نویسندگی نساء هاشمیان، «شب‌هایم را گرفتند» خاطرات ناصر روحی، «شب‌ها برمی گردم» خاطرات نعمت‌الله قائدی، «ایستادن زیر مرگ» خاطرات ده تن از آزادگان شهرستان شفت و «جمعا 10 سال و سی و نه روز» خاطرات آزادگان شهرستان شفت به نویسندگی شهاب احمدپور. حوزه هنری گیلان تاكنون 21 عنوان كتاب در زمینه تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر كرده است و آثار دیگری نیز به زودی منتشر خواهد شد.

ویژه‌نامه 240 صفحه‌ای تاریخ شفاهی
جدیدترین شماره ماهنامه فرهنگی تحلیلی «راه» با نگاهی به موضوع «تاریخ شفاهی» منتشر شد. «عملیات در جبهه فرهنگی» عنوان سرمقاله این ویژه‌نامه است. در بخشی از آن می‌خوانیم: «کم‌توجهی به تاریخ شفاهی، یک نشانه است؛ نشانه غفلت از یک دارایی بزرگ...» بخش «تجربه» بر آن است تا نمونه‌هایی از تجارب عملی اشخاص و گروه‌های مردمی را در ورود به تاریخ نگاری مردمی از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی نشان دهد. «آبادی انقلاب» مروری بر تجربه موفق گردآوری تاریخ انقلاب از روستای ورین در محلات، «چگونه خاطرات والدین 3500 شهید گردآوری شد؟» گفت‌وگو با سیدمهدی میرتاج الدینی درباره جمع آوری خاطرات والدین شهدا در کرمان، گفت‌وگوهایی درباره جمع‌آوری اورژانسی آثار جنگ با عناوینی چون «از دکمه شهدا تا قاشق رزمنده‌ها»، «با یک ریکوردر خیلی کارها می‌شود...»، «دعای ندبه فرصتی برای ثبت خاطرات» از عنوان‌های مطالب این بخش است. در بخش «نقد و نظر»، علیرضا کمری در ذیل عنوان «تاریخ شفاهی، زمینه‌ای برای انقلاب فرهنگی» از اهمیت تاریخ نگاری مردمی برای انقلاب و نقد روندهای موجود گفته است. همچنین سعید خورشیدی در مقاله «فصل تحول» به یک بررسی از محتوای به دست آمده از پروژه‌های تاریخ شفاهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پرداخته و فرصت‌هایی که تاریخ شفاهی برای حرکت‌های جدید می‌آفریند، در یادداشت «گنجینه راهکار» مورد توجه محمدصادق شهبازی قرار گرفته است. مسعود ملکی در یادداشت «صف منهای ستاد» از اهمیت سازوکارهای غیربروکراتیک در تاریخ شفاهی سخن می‌گوید و در بخش «رصد» نیز به معرفی و نقد تازه‌ترین کتاب‌های تاریخ شفاهی انقلاب پرداخته می‌شود. علاوه بر خاطرات و گفت‌وگوهای بسیار در این ویژه‌نامه و با محوریت تاریخ شفاهی فعالیت‌های فرهنگی، در بخش «روایتی دیگر» فعالیت‌های مربوط به تاریخ شفاهی در کشورهای خارجی مورد تحلیل قرار می‌گیرد. «گزارشی از نهضت تاریخ شفاهی آمریکایی»، «قهوه‌خانه تاریخ شفاهی»، «فرار از ویتنام»، «صبح جمع آوری خاطره» و «در جنگ چه کردید مادربزرگ»، مجموعه‌ای از مطالب مربوط به مهم‌ترین اقدامات غربی‌ها در تدوین تاریخ شفاهی کشورشان هستند. شماره 59 ماهنامه فرهنگی تحلیلی «راه» با مدیر مسئولی و سردبیری وحید جلیلی  در 240 صفحه منتشر شده است.

تجدید خاطرات دوران تحصیل و ارایه گوشه‌ای از تاریخ شفاهی آموزش معماری در ایران
در یکصد و چهل و دومین گفتمان هنر و معماری، که به همت موسسه تاریخ شفاهی معماری و شهرسازی اندیشه معاصر و با همکاری کانون معماران ملی (معمار ملی)  برگزار می‌شود، استادان، دانش آموختگان و یاوران دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی(دانشگاه ملی ایران) گردهم می آیند تا ضمن تجدید خاطرات دوران تحصیل، گوشه‌ای از تاریخ شفاهی آموزش معماری در ایران را ارائه نمایند. مدیریت پنل در این نشست به عهده ناصر شهسواری، ابوالحسن میرعمادی و مهدی ریاضی و با نمایش فیلم و پرسش و پاسخ همراه است. زمان و مکان یکصد و چهل و دومین گفتمان هنر و معماری، چهارشنبه پنجم آذر ماه 1393 از ساعت 15:30 تا 18 در تهران و باغ موزه قصر،‌ واقع در خیابان دکتر علی شریعتی، خیابان استاد مطهری شرقی است.

مجلدات تازه‌ای از روزشمارهای انقلاب اسلامی و 15 خرداد منتشر شدند
پنجاه‌وهفتمین اثر تحقیقی تولید شده در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، جلد چهاردهم روزشمار انقلاب اسلامی است. این اثر به تازگی از سوی انتشارات سوره مهر راهی بازار کتاب شده است. جلد چهاردهم روزشمار انقلاب اسلامی با تدوین میرزا باقر علیان‌نژاد به وقایع پنجم تا هشتم بهمن سال 1357 پرداخته و اطلاعات گردآمده درباره آنها به صورت روزشمار ارایه شده است. پیش از این و در نخستین روزهای شهریور ماه امسال چهل‌وهفتمین و چهل‌وهشتمین کتاب‌های تحقیقی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی منتشر شدند. این کتاب‌ها جلدهای 12 و 13 مجموعه «روزشمار انقلاب اسلامی» محسوب می‌شوند. جلدهای 12 و 13 مجموعه «روزشمار انقلاب اسلامی» نیز به کوشش میرزاباقر علیان‌نژاد در واحد تدوین تاریخ دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، تدوین و تالیف شده‌اند و به ترتیب شرح وقایع 27 تا 30 دی 1357 و اول تا چهارم بهمن 1357 را در بر دارند. کتاب «روزشمار 15 خرداد: جلد دوم سال 1343ـ 16 اردیبهشت تا 31 خرداد 1343» نوشته سیدمحمد صادق فیض هم به عنوان پنجاه‌ونهمین کتاب تحقیقی تولید شده در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد. مجموعه «روزشمار 15 خرداد» فاصله زمانی سال‌های 1340 تا 1343 شمسی را در بر می‌گیرد و زمینه‌ها و بازتاب قیام 15 خرداد 1342 را بر اساس منابع تاریخی، اعم از مکتوبات و نشریات و اسناد و خاطرات شفاهی به صورت روزشمار روایت می‌کند. اردیبهشت ماه امسال هم سه جلد از مجموعه «روزشمار 15 خرداد» که در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، تالیف و تدوین می‌شود، به صورت همزمان توسط انتشارات سوره مهر منتشر شدند. عناوین این مجلدات عبارت بودند از: «روزشمار 15 خرداد: جلد اول سال 1341ـ بهار 1341» به کوشش محمد قبادی، «روزشمار 15 خرداد: جلد سوم سال 1341ـ پاییز 1341» به کوشش واحد تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، «روزشمار 15 خرداد: جلد اول سال 1343ـ بهار 1343» به کوشش سیدمحمد صادق فیض. پیش از این مجلدات اول و دوم و سوم از «روزشمار 15 خرداد – سال 1340» مربوط به وقایع بهار و تابستان و پاییز سال 1340 به کوشش احد گودرزیانی تدوین و در قالب بیست‌ونهمین و سی‌ودومین و چهل‌وسومین کتاب های تحقیقی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی منتشر شده‌اند.

اهدای جایزه جلال‌آل‌احمد به کتاب‌های «زندان الرشید» و «سفر برگذشتنی»
برگزیدگان هفتمین دوره جایزه جلال‌آل‌احمد سوم آذر 1393 در تالار وحدت معرفی شدند. در بخش مستندنگاری این جایزه، دو کتاب «زندان الرشید» و «سفر برگذشتنی» به‌عنوان آثار برگزیده معرفی شدند و ۱۱۰ سکه این بخش مشترکاً به نویسندگان این دو کتاب تعلق گرفت. «زندان الرشید» نوشته محمدمهدی بهداروند است كه خاطرات سردار علی‌اصغر گرجی‌زاده از سال 1367 و سال‌های اسارت وی در زندان‌های عراق را روایت می‌كند. این کتاب از مجموعه آثار مرتبط با خاطرات شفاهی دفاع مقدس است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده ‌است. «سفر برگذشتنی» نوشته محمدرضا تفکری صابری هم با عنوان فرعی «پا به پای ناصر خسرو بر جاده ابریشم در هزارمین زادروز او»، نگاهی تازه بر سفرنامه تاریخی ناصرخسرو دارد که در دو جلد و از سوی انتشارات قطره روانه بازار شد. «۱۹۷۰ روز در شماره شش ژان پارت» نوشته حجت‌الله ایوبی، «شرح بی‌نهایت» از آزرم و فرهاد فخرالدینی و «پنجره‌های تشنه» به قلم مهدی قزلی، دیگر نامزدهای این بخش بودند. جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد با مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی از سال ۱۳۸۷ آغاز به کار کرد و به دلیل جایزه اصلی‌اش که ۱۱۰ سکه بهار آزادی در نظر گرفته شد، عنوان گران‌ترین جایزه ادبی ایران را از آن خود کرد.

«نقد تاریخ‌ نگاری انقلاب اسلامی» به جلد نهم رسید
جلد نهم «نقد تاریخ‌ نگاری انقلاب اسلامی» با شش مقاله از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به چاپ رسید. اولین مقاله‌ این مجموعه، نقد كتاب «عقاب و شیر» نوشته جیمز بیل است كه حسین مولایی آن را نقد و بررسی كرده‌ است. دومین مقاله این اثر، نقد كتاب «مصدق، نفت، ناسیونالیزم ایرانی» اثر جیمز بیل و ویلیام لویس با قلم سلمان صادقی‌زاده است. سومین مقاله این اثر، نقد كتاب «مصاحبه با شاه» اثر مارگارت لاینگ است كه به قلم داود قاسم‌پور نگاشته شده است. چهارمین مقاله این مجموعه، نقد كتاب «انقلاب اسلامی ایران از چشم‌انداز نظری» اثر جیمز دفرونزو، به قلم رشید جعفرپور است. پنجمین مقاله این مجموعه نقد كتاب «حقوق زن در قوانین جمهوری اسلامی ایران» اثر شیرین عبادی است كه توسط علی حیدری نوشته شده است. در ششمین مقاله‌ این اثر، علی حیدری به نقد كتاب «حقوق زن در ایران» نوشته مهناز افخمی پرداخته است.
 
مصاحبه با هشت جهادگر استان مرکزی
به همت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان مرکزی دومین جلسه مصاحبه با جهادگران استان مرکزی تشکیل شد. در این نشست که 22 آبان 93 برگزار شد، اکبر عظیمی از جهادگران استان که به مدت 38 ماه در دفاع مقدس حضور داشته، به روایت خاطرات حضور خود در منطقه کردستان پرداخت. او، هشتمین جهادگری است که خاطراتش توسط دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان مرکزی ثبت گردیده تا در نهایت این خاطرات در قالب کتاب به چاپ برسد.

تدوین خاطرات شیخ حسین انصاریان در 1300 صفحه
به همت حوزه هنری استان مرکزی زندگینامه و خاطرات حجت‌الاسلام حسین انصاریان در قالب کتاب منتشر خواهد شد. این کتاب با حدود 1300 صفحه، مشتمل بر زیست نامه و خاطرات، اسناد و تصاویر است و علاوه بر زندگینامه، به وقایع و اتفاقات مبارزاتی شیخ حسین انصاریان با رژیم شاه و حضور و اثرات او در دفاع مقدس و سفرهای تبلیغی‌اش می‌پردازد.

خ‍اطرات‌ ش‍ی‍خ‌ م‍ص‍طفی‌ ره‍ن‍م‍ا به چاپ سوم رسید
بیست‌ونهمین اثر از سلسله کتاب‌های خاطرات دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با عنوان «خ‍اطرات‌ ش‍ی‍خ‌ م‍ص‍طفی‌ ره‍ن‍م‍ا ب‍ه‌ ض‍‍میم‍ه‌ ی‍ادداش‍ت‌های‌ س‍ال‌ 1332» نوشته مسعود کرمیان به چاپ سوم رسید. این کتاب حاصل 50 ساعت مصاحبه حضوری با حجت‌الاسلام شیخ مصطفی رهنما است. او که از مبارزان دهه‌های 1330 به بعد و حامیان حقوق مردم فلسطین بود، هفتم مهر 1392 درگذشت.
 
انتشار بیش از ۲۵۰۰ عنوان كتاب دفاع مقدس در سه سال 
جواد محقق، دبیر شانزدهمین دوره جایزه كتاب سال دفاع مقدس با اشاره به فاصله زمانی كه بین دوره پیشین جایزه كتاب سال دفاع مقدس تا این دوره رخ داد، گفت: «كتاب‌های مربوط به سال‌های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ را مورد بررسی قرار داده‌ایم كه بیش از ۲۵۰۰ عنوان كتاب در این حوزه و در شاخه‌های مختلف وجود داشته است.» برگزیدگان شانزدهمین دوره جایزه كتاب سال دفاع مقدس، زمستان امسال معرفی می‌شوند.

پخش نمایش‌های برگرفته از کتاب‌های «نورالدین پسر ایران» و «لشکر خوبان»
مرکز هنرهای نمایشی صدای جمهوری اسلامی ایران، به مناسبت هفته بسیج نمایش‌هایی همچون نوای خاک و باروت (برگرفته از کتاب نورالدین پسر ایران) و لشکر خوبان را از شبکه‌های مختلف رادیو پخش کرد. نمایش رادیویی «نوای خاک و باروت» در پنج قسمت به کارگردانی فریدون محرابی و تهیه کنندگی عذرا وکیلی، برگرفته از کتاب «نورالدین پسر ایران» نوشته معصومه سپهری است. در این نمایش از زاویه پزشک متخصصی که از خارج از ایران به دیدن نورالدین آمده، به خاطرات نورالدین پرداخته شده است. نمایش «فصل عشق» هم به کارگردانی فریدون محرابی و تهیه کنندگی طیبه محمدعلی، در پنج قسمت از زاویه دیگری به خاطرات نورالدین عافی می‌پردازد و قصه آن متفاوت از نمایش «نوایی خاک و باروت» است. نمایش «لشکر خوبان» هم در 30 قسمت با موضوع کتاب خاطرات مهدی قلی رضایی نوشته معصومه سپهری پخش شد.

خاطره‌نگاری بهمن نامورمطلق از سه منطقه
کتاب «سفرنگاره» شامل مجموعه عکس‌ها و خاطره‌نگاری بهمن نامورمطلق از سه منطقه «باداب سورت» چشمهٔ پلکانی واقع در روستای ارست، بخش «غار یخ‌مراد» در حوالی روستای آزادبر و روستای کهنه‌ده در منطقه گچسر و جاده چالوس و «کوهرنگ» یکی از شهرستان‌های استان چهارمحال بختیاری از سوی انتشارات سخن روانه کتابفروشی‌ها شده است. نامورمطلق در بخشی از پیشگفتار کتاب نوشته است: «متن شدن خاطرات موجب تخلیه روانی و روانی ــ اجتماعی و در نتیجه اعتدال فردی و گروهی می‌شود... متن مانند جنینی است که هر کسی قابلیت شکل دادن به آن را ندارد، اما وقتی شکل گرفت؛ زایش و تولد آن ضروری می‌شود. بیچاره آن‌کسی که متن در وجودش تکوین یابد و امکان زایش برایش مهیا نشود، همچون بار سنگینی خواهد بود که امکان وضع حملش فراهم نباشد. جنین در وجودش می‌میرد و وی را گاهی بدون اینکه بداند، دچار انواع بیماری‌ها می‌کند که یکی از آنها دیوانگی است.»
 
خاطرات مطبوعاتی و سینمایی احمد طالبی‌نژاد منتشر شد
خاطرات مطبوعاتی و سینمایی احمد طالبی‌نژاد در کتاب «از شما چه پنهان» توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد. احمد طالبی‌نژاد را با نقدهای سینمایی‌اش که در مطبوعات چاپ می‌شود و همین‌طور گفت‌وگو و مصاحبه‌هایش می‌شناسند. طالبی‌نژاد در ابتدای کتابش خود را این گونه معرفی می‌کند: «روستازاده‌ای هستم که نه از سر تقدیر، که به میل و اراده خود سر از دنیای نوشتن و سینما درآورده‌ام و بیش از سی سال از عمر نه‌چندان با برکتم را در این راه‌ها گذرانده‌ام.» این منتقد معتقد است در طول عمرش شاهد اتفاقات و مسائلی در سینما بوده که بیانشان می‌تواند مفید باشد.

روایت ویرا از تجربه‌ صعود ایران به جام جهانی فرانسه
پنجاهمین شماره‌ ماهنامه‌ داستان همشهری با تاریخ انتشار آذر 1393 منتشر شد. بخش «درباره زندگی» این شماره با روایت روبرت صافاریان آغاز می‌شود که در آن با زبانی طنزآلود از رابطه‌ غریب دو مرد که با دو خواهر ازدواج می‌کنند، صحبت شده است. رابطه‌ای که پتانسیل‌های صمیمیت و تنش زیادی دارد. در روایت دیگری با عنوان «باغ و مارکت»، شمیم مستقیمی، گوشه‌ای از تقابل تجربه‌ تجارت و کسب و کار با روحیه‌ هنری و آفرینش هنری را روایت می‌کند. «چهره‌ها» نیز روایت والدیر ویرا (سرمربی برزیلی سابق تیم ملی فوتبال) است که در آن ویرا درباره تجربه‌ صعود ایران به جام جهانی فرانسه صحبت کرده است. در روایت «زرنگی» نیز فیروزه جزایری‌دوما از تجربه‌ مواجهه با فرهنگ جدید که از ویژگی‌های مهاجرت است و انتقال آن به فرزندانش می‌گوید.

ترجمه خاطرات بانوی اول سابق فرانسه
کتاب خاطرات بانوی اول سابق فرانسه با ترجمه ابوالفضل الله‌دادی به زودی در ایران و توسط نشر به‌نگار منتشر می‌شود. «برای این لحظه متشکرم» عنوان کتاب خاطرات والری تریرویلر است. این کتاب جنجالی که به تازگی در فرانسه منتشر شده است، به زندگی 9 ساله‌ تریرویلر و رئیس‌جمهور فرانسه و به‌ویژه رابطه پنهانی اولاند و ژولی گیه، بازیگر فرانسوی می‌پردازد. کتابی که فقط در دو روز اول توزیعش در کتاب‌فروشی‌های فرانسه با فروش 200 هزار نسخه‌ای رکوردها را شکست و بار دیگر داستان اولاند را سر زبان‌ها انداخت.

گران‌ترین جایزه کتاب تاریخی
گری بیس، نویسنده کتاب «تلگرام خونین: نیکسون، کسینجر و نسل‌کشی فراموش‌شده» برنده جایزه‌ای به ارزش 75 هزار دلار شد. جایزه موسوم به Cundill Prize in Historical Literature at McGill گران‌ترین جایزه کتاب تاریخی سال جهان است که از سال 2008 توسط دانشگاه مک‌گیل (مونترآل کانادا) راه‌اندازی شده و به بهترین کتاب ادبی - تاریخی که تأثیر عمیقی روی سطوح علمی - تحقیقی تعریف‌شده گذاشته باشد، اهدا می‌شود. کتاب این نویسنده 45 ساله در بر دارنده فصل تاریکی از تاریخ ژئوپلیتیک امریکاست و حمایت‌های مخفیانه امریکا در جنگ سرد را نشان می‌دهد. گری بیس با همین کتاب جایزه موسوم به لیونل گلبر را نیز به مبلغ 15 هزار دلار دریافت کرده بود.

داستان‌سرای اصلی آمریکا از جنگ عراق
فیل کلِی، یکی از سربازان سابق نیروی دریایی ارتش ایالات متحده آمریکا با نوشتن اولین مجموعه داستان‌های کوتاه خود درباره تقلای سربازان با آشفتگی و نابودی‌های جنگ عراق که «استقرار دوباره» نام دارد، مهم‌ترین جایزه ادبی آمریکا را از آن خود کرد و برنده جایزه کتاب ملی در بخش داستانی شد. داوران درباره این کتاب نوشتند: «اگر جنگ‌ها در نهایت هومر خود را پیدا کنند، این مجموعه خشن، نافذ و بعضی مواقع خنده‌دار، از ادعای کلِی برای در نظر گرفته‌شدن به عنوان داستان‌سرای اصلی آمریکا از جنگ عراق پشتیبانی می‌کند.» بنیاد کتاب ملی آمریکا جوایز خود را در چهار بخش سالانه اهدا می‌کند و جایزه ادبیات جوانان برای «رویای دختر قهوه‌ای» به ژاکلین وودسون رسید. اثر او یک کتاب خاطرات شاعرانه درباره بزرگ شدن در ساوت کارولاینا و نیویورک در دهه‌های 1960 و 1970 و همچنین آگاهی درباره حرکت حقوق مردمی و اجتماعی است. جایزه غیرداستانی هم به اوان اوسنوس نویسنده نیویورکر رسید که کتاب «عصر جاه‌طلبی» را درباره چین امروزی نوشته است.

 

نشانی:
سرگذشت کتابخانه‌ای که رهبر انقلاب نگذاشتند از بین برود
http://farsi.khamenei.ir/others-report?id=28185
تاریخ شفاهی به چه کار می‌آید؟
http://ghiam.ir/?p=1925
پژوهشی در تاریخ شفاهی نمایش در بوکان
http://yon.ir/87El
پیشنهاد اردوی نیم روزه موزه تاریخ کودک
https://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=287472
درباره کتاب: «سه زن هراتی»
http://anthropology.ir/node/25669
گزارش نشست نقد کتاب «شفاهی و مکتوب در نخستین سده‌های اسلامی»
http://ibna.ir/vdcc4sqis2bqsi8.ala2.html
مستند سازی تاریخ شفاهی تجربه آرشیو ملی مالزی
http://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/92612
مهم‌ترین آسیب مطالعات جنگ از حیث روش شناسی است
http://www.hhnews.ir/fa/news/16473
كشف در خاطره و تاريخ
http://www.pajouheshmag.ir/npview.asp?ID=3061818
نشست بررسی سفرنامه «جای پای ابراهیم»
http://www.hhnews.ir/fa/news/16575
خاطرات اسارت سید محمد تقی طباطبایی
http://www.jamaran.ir/fa/NewsContent-id_64240.aspx
باورپذیری اصل تبدیل خاطره به داستان
http://www.hhnews.ir/fa/news/16500
سی سالگی «نابودگر»، یک تاریخ شفاهی
http://sabanewspaper.com/news_textview.php?id=1755
يادمانده هاي كهنه سرباز ايراني از جنگ ظفار
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3060332
ماجرای رقابت خبری کیهان و اطلاعات که به ازدواج اجباری یک خبرنگار انجامید!
http://www.mehrnews.com/news/2420582
تاریخ تنها روایت از پادشاهان نیست/ مردم ایران در دوران قاجار چگونه می‌زیستند؟
http://ibna.ir/fa/doc/tolidi/209467
52 عنوان کتاب در حوزه تاریخ و سیاست برای نخستین‌بار چاپ شدند
http://ibna.ir/fa/doc/report/210854/52
گزارش بررسی کارنامه تاریخ‌نگاری دکتر عبدالرسول خیراندیش
http://ibna.ir/fa/doc/report/211538
وداع با تاریخ شفاهی موسیقی ایران
http://www.mehrnews.com/news/2425064



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'