شماره 182    |    21 آبان 1393

   


 



پیش خوان شماره 182

جلسه‌های راه‌اندازی رشته تحصیلی تاریخ شفاهی در حال برگزاری است
محمدرضا گروسی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی امام خمینی (ره) گفت: «در صورت استقبال از رشته تاریخ شفاهی این رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی در این دانشگاه راه اندازی خواهد شد.» وی افزود: «به منظور راه اندازی رشته تاریخ شفاهی ابتدا باید آسیب شناسی اولیه در این حوزه صورت گرفته و میزان استقبال و آمادگی جامعه از آن سنجیده شود. پیشنهاد راه اندازی این رشته را معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران داده و در این میان چند استاد نیز که دکترای آنها مرتبط با تاریخ شفاهی است برای تدریس این رشته معرفی شده‌اند، اما باید پروژه این کار به طور کامل تعریف شود. تاریخ شفاهی رشته‌ای نو و برای راه اندازی آن به گرفتن مجوز از دانشگاه جامع علمی کاربردی نیاز است. لازم است برای گرفتن مجوز راه اندازی این رشته پیشنهادات کلی درباره واحدهای عملی و نظری و تعداد واحدهای مورد نیاز جهت تحصیل در دوره‌های کاردانی و کارشناسی به دانشگاه جامع علمی کاربردی ارائه شود. جلسات در این زمینه با معاونت پژوهشی بنیاد شهید در حال برگزاری است و باید محتوا، عناوین و موضوعات آنها به دانشگاه جامع علمی کاربردی پیشنهاد داده شود تا در شورای گسترش مورد بررسی قرار گرفته و سپس بر اساس نیازسنجی جامعه مجوز صادر شود.» دانشگاه جامع علمی کاربردی امام خمینی (ره) نخستین موسسه آموزش عالی علمی کاربردی بنیاد شهید در تهران است که در سال 90 مجوز تاسیس گرفت.

حضور فرمانده نیروی انتظامی در جلسه 223 کارگروه تاریخ شفاهی
سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در دویست و بیست و سومین جلسه کارگروه تدقیق اطلاعات و احصاء تاریخ شفاهی دفاع مقدس که در محل باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت در تهران برگزار شد حضور یافت و به بحث پیرامون عملیات مرصاد پرداخت. تاکنون جلسه‌های تدقیق اطلاعات و احصاء تاریخ شفاهی دفاع مقدس به صورت مستمر در باغ موزه دفاع مقدس و با حضور شش نفر از امیران ارتش جمهوری اسلامی ایران و شش نفر از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در دوران دفاع مقدس نقش‌های کلیدی داشته‌اند، برگزار شده است. در این جلسه‌ها، اعضا به عملیات‌های دوران دفاع مقدس پرداخته و تاکنون  سطوح مختلف ارتش و سپاه در 9 جلسه پیرامون عملیات مرصاد مطالبی ارائه کرده‌اند.

کارگاه تدوین تاریخ شفاهی دفاع مقدس در ساری برگزار شد
کارگاه تدوین تاریخ شفاهی دفاع مقدس، هشتم آبان 1393 با حضور 20 نویسنده حوزه دفاع مقدس در ساری برگزار شد. این نشست اولین کارگاه یک‌ روزه تدوین تاریخ شفاهی دفاع مقدس در محل اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مازندران است که به همت مدیریت تحقیقات و اسناد این اداره کل و با حضور محسن غنی‌یاری، به عنوان مدرس برگزار شد.

ویژه‌نامه تاریخ شفاهی مجله «راه» منتشر می‌شود
وحید جلیلی، مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی که به‌ تازگی مسئولیت معاونت فرهنگی‌ اجتماعی شهرداری مشهد را پذیرفته است با توضیح درباره محصولات در دست انتشار این دفتر گفت: «به زودی ویژه نامه تاریخ شفاهی مجله «راه» نیز عرضه و به دنبال آن بیش از 10 جلد از کتاب‌های تاریخ شفاهی مرتبط با انقلاب اسلامی منتشر خواهد شد.

انتشار نخستین کتاب مجموعه «تاریخ شفاهی ادبیات قدیم ایران»
مجتبی عبدالله‌نژاد گفت: «تاریخ شفاهی ادبیات قدیم ایران» عنوان مجموعه‌ای است که خودم برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ام و مجری آن هم خودم هستم. این مجموعه قرار است در انتشارات هرمس منتشر شود. اولین جلد از این مجموعه با نام «گفت‌وگو با مسعود سعد سلمان» به تازگی منتشر شده است. این کتاب، کتابی است پر از نقل و نقد و خاطره و تاریخ با تکیه به منابع تاریخی و ادبی و در قالب یک گفت‌وگوی صریح با مسعود سعد سلمان! تصویری است از زندگی شخصی مسعود سعد سلمان و همین‌طور شعر او. تمام منابعی را که در آنها ذکری از او شده است، مطالعه کردم و سعی کردم چیزی را ناگفته نگذارم. شعر او را بارها با دقت خواندم و سعی کردم آنها را به ترتیب زمانی طبقه‌بندی کنم و اطلاعات مربوط به زندگی شخصی و آرا و عقاید اساسی او را از دل این شعرها استخراج کنم. کل این گفت‌وگو در دو جلسه صورت گرفته که در جلسه اول به زندگی شخصی او و خاطراتش از سال‌های زندگی در دربار سلاطین غزنوی و همین‌طور سال‌های زندان پرداخته‌ام و در جلسه دوم بیش‌تر از شعر او سخن گفته‌ایم. توجه داشته باشید که هر چه در این گفت‌وگو آمده با تکیه به اسناد و منابع تاریخی و ادبی است یا لااقل متأثر از تحلیلی است که خودم از شعر و عقاید و افکار او داشته‌ام. قالب کار گفت‌وگوست، ولی صرف نظر از قالب، فانتزی ندارد و خیال‌پردازی نکرده‌ام. این کتاب در 186 صفحه منتشر شده است. از این مجموعه تقریبا دو کار دیگر هم آماده کرده‌ام؛ یکی گفت‌وگو با ناصرخسرو و دیگری گفت‌وگو با سعدی. گفت‌وگو با سنایی و انوری هم در حال آماده‌سازی است. همه این کتاب‌ها در چارچوب همان پروژه «تاریخ شفاهی ادبیات قدیم ایران» است. گمان می‌کنم گفت‌وگو با سعدی و ناصرخسرو قدری مفصل‌تر از کتاب گفت‌وگو با مسعود سلمان شود.»

شفاهیت همچنان پابرجاست
حسین میرزایی، استادیار گروه مطالعات توسعه اجتماعی دانشگاه تهران، با موضوع «کاوش شفاهی در انسان‌شناسی» سخنرانی می‌کند. این سخنرانی در سلسله برنامه‌های نشست و سخنرانی انجمن انسان‌شناسی ایران است. میرزایی در متنی درباره این سخنرانی آورده است: «در عصری ‌که رسانه‌ها با نیروی تصویر، خود را تحمیل می‌کنند و جایگاه نوشتار کم یا بیش مورد تردید واقع شده است، می‌بینیم که شفاهیت همچنان پابرجاست و به شایستگی از خود دفاع می‌کند. این شفاهیت نه ‌تنها شامل شفاهیت روزمره می‌شود، بلکه در تبلیغات آهنگین، سی‌دی‌ها، پیام‌گیرها، تلفن‌های همراه، رایانه‌ها، تبلت‌ها و... دیده می‌شوند. این دنیای پرهیاهو از آواها و گفتارها به ‌درستی موضوع پژوهش‌های جامعه‌شناختی و انسان‌شناختی قرار گرفته است. از سوی دیگر نیز هر کدام از آنها به ‌صورت مکتوب درآمده، تحلیل شده و آماده انتشار شده است، به ‌طوری‌ که امروز دیگر گوناگونی متون شفاهی امری مسلم شده و به ایجاد پیوندهای بینامتنی کمک می‌کند. با گنجاندن این متون در ادبیات انسان‌شناختی می‌توان به رویکردی زیر عنوان زبان‌شناسی پیوندی اندیشید. در نتیجه شفاهیت که پیوسته در پژوهش‌های میدانی انسان‌شناسی مطرح بوده، با پررنگ شدن ابعاد مختلف آن غنی شده و بر اهمیت آن افزوده شده است.» سخنرانی با موضوع «کاوش شفاهی در انسان‌شناسی» ساعت 17 بیست‌ویکم آبان ‌ماه 1393 در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران آغاز می‌شود.

نقد کتاب «شفاهی و مکتوب در نخستین سده‌های اسلامی»
پژوهشکده تاریخ اسلام نشست نقد کتاب «شفاهی و مکتوب در نخستین سده‌های اسلامی» اثر گرگور شوئلر را برگزار می‌کند. احمد پاکتچی، دین‌شناس و تاریخ‌پژوه، مسعود صادقی، استاد گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، زهیر صیامیان، استادیار تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی و نصرت نیل‌ساز، مترجم کتاب در این نشست حضور خواهند داشت و درباره این کتاب به گفت‌وگو می‌پردازند. گریگور شولر، استاد آلمانی دانشگاه بازل سوییس، در پنج مقاله گردآمده در این کتاب به موضوع مهم نقل شفاهی و مکتوب حدیث در نخستین سده‌های اسلامی پرداخته است. نویسنده با مطالعه سنت ادب عربی و بهره‌گیری از برخی مفاهیم مشابه در سنت فلسفی یونان و سنت دینی یهود به بازنگری و ارزیابی دیدگاه‌های مختلف در این باره پرداخته و نظریه‌ای ارائه کرده است تا برخی دیدگاه‌های به ظاهر متضاد را به هم نزدیک کند. نشست نقد کتاب «شفاهی و مکتوب در نخستین سده‌های اسلامی» 24 آبان‌ماه ساعت 17 در پژوهشکده تاریخ اسلام واقع در خیابان ولی‌عصر(ع)، خیابان شهید عباسپور، خیابان برادران، کوچه شهروز شرقی، شماره 9 برگزار می‌شود.

برگزاری اولین کنگره بین‌المللی تاریخی محلی مازندران
حسین اسلامی، سرپرست موسسه ساری شناسی و رئیس اولین کنگره بین المللی تاریخی محلی مازندران، از فرصت نهایی ارسال مقاله به دبیرخانه کنگره تا اول دی ماه سال جاری خبر داد و گفت: «تاکنون ۱۲۷ مقاله به دبیرخانه کنگره تاریخ محلی مازندران رسیده است و سه مقاله خارجی از پنج مقاله رسیده از کشورهای فرانسه، روسیه، آمریکا و انگلیس در کنگره ارایه خواهد شد.» اولین کنگره بین المللی تاریخ محلی مازندران و پنجمین نشست تاریخ محلی ایران ۷ اسفند ماه سال جاری در شهر ساری برگزار می‌شود.

بررسی و تحلیل تاریخ‌نگاری محلی گیلان
حوزه هنری گیلان از انتشار كتاب‌های «بررسی و تحلیل تاریخ نگاری محلی گیلان» و «تعزیه در گیلان 1و 2» از سری كتاب‌های دانشنامه فرهنگ و تمدن گیلان خبر داد. كتاب «بررسی و تحلیل تاریخ نگاری محلی گیلان» به نویسندگی زهرا حسن مصفا و توسط انتشارات فرهنگ ایلیا منتشر شده است. این كتاب به بررسی سه اثر «تاریخ گیلان و دیلمستان» تالیف سید ظهیرالدین مرعشی، «تاریخ خانی» تالیف علی بن شمس الدین بن حاجی حسین لاهیجی و «تاریخ گیلان» تالیف ملاعبدالفتاح فومنی پرداخته است. كتاب «تعزیه در گیلان 1و 2» نیز به نویسندگی فرامرز طالبی و عزت الله صمصام توسط انتشارات فرهنگ ایلیا منتشر شد. در این كتاب روند تاریخی تعزیه گیلان براساس منابع مكتوب و نیز منابع شفاهی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و نیز گروه‌های تعزیه خوان و شخصیت‌های معروف تعزیه گیلان معرفی شده‌اند.

فراخوان پنجمین جشنواره خاطره‌نویسی استان همدان
رضا سلیمانی، مدیر امور ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان از انتشار فراخوان پنجمین جشنواره خاطره‌نویسی دفاع مقدس همدان خبر داد و گفت: «خاطره‌نگاران و راویان تا پایان آذرماه 1393 مهلت دارند. خاطرات ارسالی می‌تواند درباره حضور رزمندگان ارتش، سپاه، بسیج، هوانیروز، ژاندارمری، جهاد سازندگی، هلال احمر و کمیته امداد در صحنه‌های نبرد و مشارکت دیگر گروه‌های مردمی چون روحانیان، فرهنگیان، بازاریان و... در جبهه‌ها نوشته شده باشند. همچنین، به خاطراتی درباره بمباران شهرها و ارسال کمک‌های مردمی نیز در این جشنواره توجه می‌شود.» علاقمندان به شرکت در پنجمین جشنواره استانی خاطره نویسی دفاع مقدس می‌توانند خاطرات خود را در قالب مکتوب، صوتی و تصویری به دبیرخانه دائمی جشنواره به نشانی همدان، بولوار بعثت، بین خیابان‌های هنرستان و شکریه، شماره 302، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان همدان ارسال یا با شماره تماس‌های 38279000و 38256636 تماس بگیرند.همچنین علاقه‌مندان می‌توانند آثار مکتوب، صوتی و تصویری خود را به نشانی الکترونیکی sajed.hamedan@gmail.com ارسال کنند.

همکاری مجمع «مهتاب» در برگزاری همایش بررسی نقض بی‌طرفی ایران در جنگ جهانی اول
معاونت اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با همکاری انجمن پژوهشگران تاریخ، پژوهشکده اسناد، انجمن ایرانی تاریخ، انجمن زنان پژوهشگر تاریخ و مجمع هماهنگی کانون‌های اسنادی و تاریخ پژوهی کشور (مهتاب)، همایشی را به منظور بررسی نقض بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول و ایجاد همکاری بیش از پیش مراکز تاریخ پژوهی مبتنی بر اسناد برگزار می‌کند. محورهای اصلی همایش ایران و جنگ جهانی اول عبارت است از: 1. تاثیرات اقتصادی ناشی از اشغال در شهرهای مختلف ایران/ تاثیر اشغال ایران در مبادلات تجاری داخلی و خارجی/ نقش شرکت‌های اقتصادی بزرگ و کوچک در هنگامه جنگ در ایران/ نقش نهادهای مالی و شرکت‌های خارجی در ایران در زمان اشغال/ ضررهای وارد شده به ایران در خلال جنگ جهانی. 2. تاثیرات اجتماعی: نقش طبقات مختلف علما، روشنفکران و بازاریان در ایران زمان جنگ/ فقدان امنیت اجتماعی/ دگرگونی‌های جامعه شهری و روستایی در واقعه اشغال ایران/ نقش سنت‌ها و اعتقادات مردم در رویارویی با اشغالگری/ اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران در هنگامه جنگ جهانی/ انجمن‌ها و اشغال ایران/ جنسیت، ناسیونالیسم وتجدد و نقش آن در ایران.3. تاثیرات سیاسی: نقض بی‌طرفی/ ورود نیروهای انگلیسی به جنوب و نیروهای عثمانی به غرب و نیروهای روسیه تزاری به شمال ایران/ ناپایداری حاکمیت سیاسی/ مناسبات سیاسی ایران و همسایگان در زمان اشغال/ کمیته دفاع ملی/ دولت مهاجرین/ دیپلماسی خارجی در هنگام اشغال/ انقلاب اکتبر/ بررسی نقش سفرا و نمایندگی‌های خارجی در ایران در زمان اشغال ایران / احزاب و دسته‌بندی‌های سیاسی در ایران در دوران اشغال. 4. تاثیرات فرهنگی: نقش دفاتر فرهنگی در دوران جنگ در ایران/ جنگ جهانی اول در آئینه مطبوعات و انتشار کتاب و .. در ایران در زمان اشغال. 5. پیامدهای جنگ جهانی اول برای ایران (ایران و اجلاس صلح ورسای، کشتار ایرانیان در زمان جنگ جهانی اول، قحطی در ایران، قرارداد 1919، ...). به همین منظور از استادان، پژوهشگران، صاحبنظران و علاقه‌مندان در حوزه تاریخ پژوهی در خواست شده مقالات خود را حداکثر تا تاریخ اول بهمن 1393 به دبیرخانه همایش به نشانی پست الکترونیکی: a2a@nlai.ir ارسال کنند. همایش «ایران و جنگ جهانی اول: یکصدمین سال نقض بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول» 12 اسفند 93 در ساختمان آرشیو ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می شود.

رونمایی چهار جلد مجموعه روزشمار جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
آیین رونمایی چهار اثر تازه ‌نشر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با محوریت مجموعه روزشمار جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و با عنوان‌های «عملیات مسلم‌ابن‌عقیل»، «عملیات محرم»، «عملیات والفجر مقدماتی» و «عملیات والفجر 10»، هفتم آبان 1393 در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد. قرار است این مجموعه 60 جلدی شود. تاکنون 19 مجلد منتشر شده و 10 جلد در دست تدوین است.

سندی مهم از قیام اسلامی 29 بهمن مردم تبریز
کتاب «قیام 29 بهمن تبریز» نوشته رحیم نیکبخت در 148 صفحه، در تبریز از سوی انتشارات ایران‌شناخت منتشر شده است. قیام شورانگیز 29 بهمن مردم تبریز، سیری در قیام 29 بهمن تبریز، سندی مهم از قیام اسلامی 29 بهمن مردم تبریز، هفت‌سین شهیدان تبریز در یزد، شهادت حاج آقا مصطفی درآمد قیام 29 بهمن تبریز و یادمانده‌هایی از محمدباقر رنجبر آذرفام از جمله عناوین مطالب این کتاب است.

سرگذشت شهید مدرس به روایتی دیگر
کتاب «سرگذشت، افکار و آثار آیت‌الله شهید سید حسن مدرس» نوشته محمد صادق مزینانی، توسط موسسه کتابشناسی شیعه منتشر شد. این اثر نود و پنجمین عنوان از سلسله کتاب‌های «بزرگان شیعه» است و از دوازده فصل و ده پیوست و یک مقدمه و خاتمه و با مراجعه به عمده منابع و با استفاده از مطالب و اسناد نویافته سامان یافته است.

ارایه نسخه الکترونیکی خاطرات آیت‌الله مهدوی کنی
نخستین فروشگاه قانونی کتاب الکترونیک فارسی (فیدیبو)، کتاب خاطرات آیت‌الله مهدوی کنی را که به همت انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، برای دانلود روی سایت خود و در نشانی http://www.fidibo.com/book/view/2515 قرار داد. او در این اثر راوی وقایع انقلاب اسلامی و بخش‌هایی از حوادث مهم دوران حاکمیت نظام جمهوری اسلامی است. آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، صبح 29 مهر 1393 در بیمارستان قلب شهید رجایی و در سن 83 سالگی دارفانی را وداع گفت.

كتاب «اعدام انقلابی رزم آرا به روایت اسناد» منتشر شد
مركز اسناد انقلاب اسلامی كتاب «اعدام انقلابی رزم آرا به روایت اسناد» تألیف و تدوین داود امینی را منتشر كرد. ناشر کتاب اعلام کرده که این اثر با تكیه بر اسناد بازجویی خلیل طهماسبی، بر آن است روایت مستند و مستدل این واقعه را بیان كند.

همراهی خاطرات سیدعلی صالحی با سروده‌هایش
کتاب «شبانه‌ها: در غیاب احمد شاملو» سروده سیدعلی صالحی از سوی نشر چشمه منتشر شد. بخش دوم این کتاب شامل خاطرات صالحی است. وی گفت: «در بخش دوم خاطرات مشترک من با شاعرانی قبل‌تر از من، یعنی از دهه 50 تاکنون گنجانده شده است. در بخش خاطرات گزینه شعر قبلی‌ام با نام «بعد از زوال دریا» خاطراتم را با هشت شاعر از شاملو تا سیمین بهبهانی نوشته بودم و در این کتاب نیز خاطرات و آشنایی‌ام را با برخی دیگر از شاعران آورده‌ام. در کتاب «شبانه‌ها‌» خاطراتم را با نادر نادرپور، جواد مجابی، محمدعلی سپانلو، یدالله رویایی، احمدرضا احمدی، رضا براهنی، حمید مصدق، طاهره صفارزاده، م.آزرم، محمد حقوقی، سیاوش کسرایی و منوچهر نیستانی نوشته‌ام که در بخش دوم کتاب منتشر شده است.»
 
نگاه «گفت‌وگوهای سینمایی» به دهه شصت
کتاب «گفت‌وگوهای سینمایی سیدمحمد بهشتی: دهه شصت» توسط انتشارات روزنه منتشر و راهی بازار نشر شد. این کتاب با هدف تحلیل و شناخت سینمای ایران در دهه 1360 تهیه و منتشر شده و شامل مقالات، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های سيدمحمد بهشتی، مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در یک دوره 10 ساله مديريتی وی است. «گفت‌وگوهای سینمایی» به همت محمود ارژمند و محمدعلی حيدری گردآوری و تدوین شده است.

ترجمه یکی از مهم‌ترین منابع تاریخی درباره روابط تاریخی چین و ایران
«سفرنامه ماهوان» با ترجمه سعید کریم‌پور و با استفاده از نسخه فنگ چئنگ چون توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد. این کتاب درباره شگفتی‌های راه ابریشم از چین تا ایران و یکی از مهم‌ترین منابع تاریخی برای مطالعه شرایط فرهنگی و اجتماعی آسیای جنوبی در قرون وسطی و از جمله اسناد کهن چینی در زمینه روابط تاریخی چین و ایران است. این سفرنامه در سده پانزدهم میلادی طی یکی از بزرگ‌ترین سفرهای رسمی دریایی تاریخ چین به رشته تحریر درآمد. سفرهای دریایی میان ایران و چین سابقه‌ای طولانی دارد و از قدیم میان دو کشور معمول بوده است. سفرنامه ماهوان در واقع شرح سفرهای دریایی بزرگی است که چنگ هو، دریاسالار و فرمانده کل ناوگان امپراتوری، به فرمان یونگ لو، امپراتور چین، در سرتاسر اقیانوس هند انجام داده است و در نوع خود یکی از آثار کم‌نظیر تاریخی آن سرزمین به شمار می‌رود. ماهوان، منشی چنگ هو در این سفرنامه، دیده‌ها و شنیده‌های خود از بسیاری از ابعاد فرهنگ و تاریخ ملل آسیایی،‌ آداب و رسوم، عقاید و باورها و شکل حکومت‌داری، ارائه می‌دهد.

سرقت بیش از 80 هزار نسخه کتاب و دست نوشته فلسطینی
نبیل العربی، وزیر امور خارجه پیشین مصر در برنامه‌ای که با عنوان «فلسطین در مستندات عربی» برگزار شد، اعلام کرد: «رژیم صهیونیستی از سال 1948 تاکنون بیش از 80 هزار نسخه کتاب و دست نوشته فلسطینی را سرقت کرده است. این تلاش‌ها با توجه به در اختیار گرفتن آرشیوهای تاریخی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و دیگر کشورها صورت گرفته است. اسراییل ادعا می‌کند این کتاب‌ها و مستسدات در خانه‌های متروک رها شده بودند و آنها از این کتاب‌ها حفاظت و نگهداری کرده‌اند. کشورهای عربی در این مرحله با چالشی جدی روبه رو هستند و این نشان دهنده تلاش برای نابود کردن فرهنگ اسلامی و عربی است. کشورهایی چون الجزایر، لیبی و عراق مدتی است که در تلاش هستند تا این مستندات را به کشورهایشان بازگردانند تا بتوانند حقایق تاریخی را زنده نگهدارند.» ربودن کتاب‌ها و مستندات فلسطینی توسط اسراییل بحثی طولانی مدت است و مقالات متعددی در این باره نوشته شده است. با این حال تعیین دقیق این مدارک دشوار است. در سال 1948 و در جریان جنگ اعرب و اسراییل مقامات رسمی یهودی سربازان را به خانه‌های فلسطینی‌ها اعزام کردند تا مجموعه کتاب‌ها و مستندات موجود در آنها را تا آنجا که ممکن بود، جمع آوری کنند. گفته می‌شود که بیش از 30 هزار عنوان کتاب از بیت المقدس و بیش از 30 هزار نسخه کتاب از حیفا و جافا ربوده شده است. از این میان برخی نابود و دوباره بازیافت شدند و برخی در کتابخانه ملی بیت‌المقدس نگهداری می‌شوند. خبرگزاری آسوشیتدپرس شمار این کتاب‌ها را 8 هزار کتاب عربی خوانده بود. ابعاد این کتاب‌ها تا اوایل سال 2000 که دکتر گیش آمیت که اکنون استاد دانشگاه بن گوریون است این اسناد را در بخشی از پروژه دکتری خود طبقه بندی و معرفی کرد، نامشخص بود.

دانش آموزان هندی-پاکستانی از  تاریخ شفاهیشان  برای هم می گویند
دانش آموزان کلکته در تلاشی برای ایجاد ارتباط  بین  بچه های مدرسه های هند و پاکستان در برنامه ی تبادل تاریخ شفاهی شان با همتایان پاکستانی خود مشارکت می کنند. دانش آموزان هر دو  کشور طی 14 ماه تبادل برنامه ی تغییر و تحول که توسط سازمان غیر دولتی  ROUTES ROOTS واقع در دهلی و نیز آ رشیو شهروندی پاکستان سازماندهی شده است، نامه هایی را نوشته و در آن به تبادل تاریخ شفاهی و بصری خود می پردازند که از بزرگترهایشان شنیده اند.

 

نشانی:
روایت نویسنده کانادایی از دیدار با امام(ره) در جماران
http://yon.ir/l0Jt
گفت‌وگو با همسر شهید تهرانی مقدم
http://mehrnews.com/news/2413370
نگاهی به اسناد امنیتی مربوط به ایرانیان در آرشیو ملی بریتانیا
http://www.tarikhirani.ir/fa/news/All/bodyView/4794/index.html
گزارش اهدای تندیس مقاومت «دریا قلی سورانی»
http://www.hhnews.ir/fa/news/16301
سی و سومین تهرانگردی احمد مسجدجامعی
http://ibna.ir/vdcjhye8auqevtz.fsfu.html
روایت تلخ روزگار «مین»/ فعالیت ۲ هزار مین‌روب با ماهی ۸۰۰ هزار تومان
http://www.mehrnews.com/news/2414195
تاریخ شفاهی در قالب جنگ‌نامه
http://rojannews.ir/component/dima_news/item/598
نقش هیئات حسینی در پیروزی انقلاب اسلامی (۲)
http://farsi.khamenei.ir/others-report?id=28066
تاریخ شفاهی روستای قُرقی
http://hossenpakdel.blogfa.com/post/46
خاطراتی از جلال‌الدین فارسی
http://www.tarikhirani.ir/fa/news/4/bodyView/4798
خاطرات اسارت سید محمد تقی طباطبایی 
http://www.jamaran.ir/fa/NewsContent-id_62716.aspx
گفت‌وگو با مريم كاظم‌زاده، عكاس و خبرنگار جنگ و همسر شهيد اصغر وصالي
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3054454
خاطرات معصومه ابتکار؛ فکر نمی‌کردم نام واقعی من آشکار شود
http://www.tarikhirani.ir/fa/news/35/bodyView/4805
نقد و بررسي خاطرات كتاب «سرو سپيد»
http://nagd-sarvsepid.7roz.com/page-682326.html

 



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'