شماره 181    |    7 آبان 1393

   


 



پیش خوان شماره 181

نشریه تاریخ شفاهی هفته آینده منتشر نمی شود
ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری امام حسین (ع) و قبولی سوگواری ها، به اطلاع مخاطبان گرامی می رسانیم، نشریه تاریخ شفاهی هفته آینده منتشر نمی شود.

ثبت تاریخ شفاهی، مقدمه نظریه‌پردازی است
پنجاه‌وچهارمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات با تاریخ انتشار آبان 1393 منتشر شد. تاریخ شفاهی از جمله موضوعات مورد نظر این شماره این ماهنامه است. گفت‌وگوی ویژه این شماره ماهنامه نیز توسط امیر عباس تقی‌پور با سید فرید قاسمی با عنوان «ثبت تاریخ شفاهی، مقدمه نظریه‌پردازی است» انجام شده که در آن قاسمی اطلاعاتی در مورد اهمیت، کارکردها و روش‌های تاریخ شفاهی ارائه کرده است.

تاریخ شفاهی آموزش عالی ایران کتاب شد
کتاب اول از مجموعه دفتر دانش با عنوان «تاریخ شفاهی آموزش عالی ایران به روایت دکتر مصطفی معین» به کوشش پدرام الوندی و زیرنظر هادی خانیکی، احمد داوری و فریدون رحیم‌زاده از سوی نشر فرهنگ صبا به چاپ رسیده است. این کتاب در قالب 14 فصل روایتی است از تحولات آموزش عالی ایران طی سال‌های 1368 تا 1372 و در ادامه رویدادهای سال‌های 1376 تا 1382. دارای رویکردی گفت‌و‌گویی است و روایت‌های فرعی بر روایت اصلی افزوده شده تا تصویری واضح‌تر برای مخاطب ترسیم شود. «شیراز؛ از دانشجویی تا ریاست دانشگاه»، «تهران؛ از دانشگاه به مجلس و ستاد انقلاب فرهنگی»، «چالش‌های آموزش عالی در دهه شصت و ورود به وزارت»، «ورود به وزارت فرهنگ و آموزش عالی»، «شورای عالی انقلاب فرهنگی و آموزش عالی»، «شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسائل آن»، «دانشگاه آزاد، زمینه‌ها و پیامدها»، «منزلت گمشده دانشگاه و چاره‌جویی‌ها برای آن»، «هیات‌های امنا گامی برای استقلال دانشگاه‌ها»، «تاسیس دانشگاه‌ها، فرهنگستان‌ها و مراکز پژوهشی جدید»، «با نخبگان علمی و مفاخر فرهنگی»، «روزنه‌هایی برای همکاری علمی با جهان»، «آموزش عالی در کمند مسائل سیاسی، اجرایی و دانشجویی»، «از زبان معاونت‌ها» و «کارهای آخر و آخر کار» عناوین فصل‌های کتاب است.

برگزاری کارگاه «روش‌شناسی تاریخی» و پرسش از ژانرهایی که گذشته را توصیف می‌کنند
کارگاه سه روزه «روش‌شناسی تاریخی» از سوی گروه روش شناسی و تاریخ‌نگاری پژوهشکده تاریخ اسلام و با تدریس ابراهیم توفیق، جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی، حسام الدین صفاری و سید مهدی یوسفی برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این دوره، تمرین مهارت‌های لازم برای درونی‌کردن مباحث و مسائل اصلی روش‌شناسی تاریخی است. این دوره در شش جلسه تنظیم شده است و به صورت دو جلسه در یک روز، در روزهای 18 و 25 آبان و 2 آذر 1393 از ساعت 14:30 تا 18:30 برگزار خواهد شد. طرح جلسات کارگاه به این شرح است: جلسه اول: تاریخ چیست (با اشاره به پاساژهایی از نیچه). جلسه دوم: طرح پرسش از ژانرهایی ـ هنر، علم، عمل ـ که گذشته را توصیف می‌کنند (با اشاره به تقسیم‌بندی ژانرها بر اساس منطق کانت). جلسه سوم: سنجش تاریخ‌نگاری نخبه‌گرایانه (تاریخ اجتماعی، تاریخ شاهان). جلسه چهارم: تاریخ غیاب، تاریخ انحطاط (با اشاره به هگل، توین‌بی). جلسه پنجم: تطور مفاهیم در تاریخ، فرایند مواجهه و ترجمه فرهنگی، تاریخ پیشرفت و تئولوژیک و جدایی تجربه و انتظار (اشاره به بحث‌های کوزلک).جلسه ششم: نسبت نیت‌مندی و کنش/ نسبت هستی اجتماعی (ارزش) و اراده (نسبت فهم‌های مختلف از مفاهیم و کنش‌های سیاسی ـ اجتماعی با اشاره به تاریخ معاصر ایران). هماهنگی شرکت در این کارگاه با شماره‌ 88676861 امکان‌پذیر است.

«نگاهی اجمالی به عصر زرین فرهنگ ایران» در قالب مصاحبه
کتاب «نگاهی اجمالی به عصر زرین فرهنگ ایران» حاوی مصاحبه‌ پروین قریشی و نسرین تخیری با حسن قاضی‌مرادی، پژوهشگر و مترجم در حوزه روانشناسی اجتماعی و تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران درباره عصر زرین فرهنگ و تمدن ایرانی در سده‌های سوم تا پنجم هجری از سوی انتشارات کتاب آمه راهی بازار نشر شد. در این کتاب در پنج فصل تحلیل اجمالی از تاریخ و دستاوردهای عصر زرین به این ترتیب عرضه می‌شود: پیش‌زمینه‌های فکری عصر زرین فرهنگ ایران، تثبیت عصر زرین فرهنگ و تمدن در حکومت‌های سامانیان و آل‌بویه، حوزه‌های فعالیت در عصر زرین فرهنگ (ادب فارسی، فلسفه، تاریخ‌نگاری، پزشکی، ریاضیات، نجوم و جغرافیا، زوال عصر زرین فرهنگ ایران و اهمیت عصر زرین فرهنگ ایران.

کتاب‌های خاطرات حسین نصر، داریوش همایون، علینقی عالیخانی و عبدالله آذربرزین منتشر می‌شوند
حسین دهباشی، مشاور سازمان اسناد و کتابخانه ملی در حوزه تاریخ شفاهی از انتشار کتاب‌های خاطرات سیدحسین نصر با عنوان «حکمت و سیاست»، خاطرات داریوش همایون با عنوان «آیندگان و روندگان»، خاطرات علینقی عالیخانی با عنوان «اقتصاد و امنیت» و خاطرات عبدالله آذربرزین با عنوان «فرماندهی و نافرماندهی» از سوی انتشارات کتابخانه ملی در هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران خبر داد. وی گفت: «حجم هر کتاب تقریبا در 700 صفحه تنظیم شده است و 15 درصد اسنادی که درباره مصاحبه شنوندگان در کتاب‌ها گنجانده شده برای نخستین‌بار است که منتشر می‌شود. مصاحبه با سید حسین نصر در دانشگاه جرج واشنگتن در محل سکونتش در واشنگتن، داریوش همایون، در مونترو سوئیس، عبدالله آذربرزین، در کالیفرنیا و با علینقی عالیخانی در ویرجینیا انجام شده است. ضمن این‌که مطالب این مصاحبه‌ها علاوه بر گفت‌وگو شامل اسناد و ضمائمی است که از اسناد ساواک، اسناد وزارت خارجه آمریکا، اسناد آرشیو بریتانیا و پرونده‌های این افراد در ایران بهره گرفته شده است.»

روایت احمد مسجدجامعی از خاطرات کودکی‌اش در محله‌های قدیمی تهران
چهل‌ونهمین شماره ماهنامه «داستان همشهری» با تاریخ انتشار آبان 1393 منتشر شد. بخش «درباره زندگی» این شماره با مطلب «صدای صبح» آغاز می‌شود؛ روایتِ احمد مسجدجامعی، از خاطرات کودکی‌اش در محله‌های قدیمی تهران و در روزهای محرم. روایت دوم با نام «میعاد مقدس» مواجهه بلقیس سلیمانی در دوران کودکی با بازخوانی و بازنماییِ واقعه‌ عاشورا است. در روایت بعدی، سوگل مهاجری در «اپیدمی» خاطرات دوران تحصیلش را در دانشگاه پزشکی در آمریکا روایت می‌کند. احسان رضایی در «هزار و هفت شب» از تجربه پر تعداد بودن هم‌نام‌هایش می‌گوید. روایت پنجم با عنوان «فرجام کتاب‌خانه تورگنیف» از نینا بربروا، درباره تلاش‌های اوست برای حفظ کتابخانه‌ روسی تورگنیف. «مرئی» نیز روایت «اَن بیتی» است از لحظه کشف شهرتش، وقتی برای اولین‌بار می‌فهمد آدم‌ها او را می‌شناسند و داستان‌هایش را می‌خوانند. آخرین مطلب این بخش با عنوان «دندان‌پزشکان بدون مرز» نوشته‌ای است از دیوید سدریس که با نگاهی طنازانه جنبه‌هایی از رابطه‌اش با پزشک‌ها و دندان‌پزشک‌ها را روایت می‌کند. «روایت‌های داستانی» این شماره همه به ماه محرم اختصاص دارند. «رویای محتشم» روایتی از سروده شدن ترکیب‌بند محتشم کاشانی است. «یک صبح تا غروب» روایت شهادت مسلم‌بن‌عقیل است در شهر کوفه که راوی‌ آن را با استفاده از منابع متعدد تاریخی بیان می‌کند و در نهايت، «فتاده به هامون» كه روایت پیدا کردن مزار حضرت فاطمه دختر امام حسین (ع) در شام است. آغازگر «روایت‌های مستند» این شماره «بسا سوار که آن‌جا پیاده خواهد شد» روایت محسن‌حسام مظاهری است از سه روز پیاده‌روی از نجف تا کربلا. روایت تصویری این شماره عکس‌های مهدی قاسمی است از زندگی در همسایگی یک فرودگاه. آخرین مطلب این بخش «عضویت شما لغو شد» نام دارد كه خاطرات یک سردبیر محتوای دیجیتال را روايت مي‌كند.

یک کتابخانه تاریخی تهران در فهرست 1001 کتابخانه‌ای که پیش از مرگ باید دید
کتابخانه بازار واقع در خانه فرهنگ بازار به انتخاب فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسه‌های کتابداری (IFLA) در فهرست 1001 کتابخانه جهان که پیش از مرگ باید دید قرار گرفت. بخش کتابخانه‌های عمومی ایفلا اوایل تابستان امسال از همکاران کتابدار در سراسر جهان برای تعیین کتابخانه‌های دیدنی در کشور محل اقامت خود فراخوان داد و معیارهایی چون معماری ساختمان کتابخانه، موقعیت مکانی، برنامه‌های خلاقانه یا نحوه تعامل با جامعه را برای گزینش کتابخانه‌های برتر اعلام کرد. حدود ۲۵ کشور در این فهرست نماینده دارند و از ایران دو کتابخانه در آن به چشم می‌خورد؛ اول کتابخانه آستان قدس رضوی و دوم کتابخانه بازار واقع در خانه فرهنگ بازار. علت انتخاب کتابخانه بازار از سوی فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسه‌های کتابداری واقع شدن آن در خانه تاریخی سلطان بیگم از نزدیکان ناصرالدین شاه است که یک تالار آینه زیبا در آن وجود دارد. این کتابخانه با داشتن حدود ۶۰۰۰ جلد کتاب با موضوع‌های متنوع با تأکید بر کتب موزه و بازار در خانه فرهنگ بازار واقع شده است. کتابخانه بازار با نام قدیم ناصر خسرو در میدان امام خمینی(ره)، خیابان امیرکبیر، خیابان ناظم‌الاطبا جنوبی، کوچه حشمتی، کوچه شهید کمالی، پلاک ۲۰ قرار دارد. خانه متعلق به خانم سلطان بیگم شجاعی با قدمت ۱۵۰ سال به مساحت ۸۰۰ متر مربع سال‌ها در اختیار خانواده شهید نیرنما بود و در حال حاضر به عنوان خانه فرهنگ بازار و زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فعالیت می‌کند.

نشانی:
نقش هیئات حسینی در پیروزی انقلاب اسلامی
http://farsi.khamenei.ir/others-report?id=28035
و http://www.irna.ir/fa/News/81366987/
واقعه 30 مهر 57 همدان در انتظار بازشناسي؛ روايتي متفاوت از علت خروش دانش آموزي
http://www.mehrnews.com/detail/News/2393860
تاریخ شفاهی خوئین در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سید داداش مومنی
http://khuein.blogfa.com/post-107.aspx
ناگفته‌های دفاع مقدس با عینک منطق استراتژیک دیده می‌شوند/ لزوم داشتن نگاه علمی به مقوله جنگ
http://ibna.ir/vdcbfgb5wrhb8gp.uiur.html
اعتقاد «دیلتای» به تاریخ‌نویسی مردم حاشیه بود، نه مردان بزرگ
http://ibna.ir/vdcgwz9xxak9qq4.rpra.html
«آن روزگاران تهران» و «ایران به روایت دیگر»
http://ibna.ir/vdchxwniz23nvmd.tft2.html
تصاویر عکاسان غربی با واقعیت‌های تاریخ ما منطبق نیست
http://ibna.ir/vdcawwnua49n6u1.k5k4.html



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'